Skip to main content
Vraag

Is het de moeite om mijn SuperWifi punten te updaten?

• February 23, 2026
  • 10 reacties
  • 62 keer bekeken

Allemaal leuk, maar ik zit (nog) op 3.00.31. Is het de moeite om de upgrade uit te voeren?  Ik heb geen idee wat de zogenaamde nummering van KPN in moet houden als ik die vergelijk met mijn firmware versie.

Ik gebruik OPNSense als router/firewall, en 3 SW2 schotels (2x gekoppeld en 1x losstaand).

Admin: afgesplitst, eigen topic voor je aangemaakt

10 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 24, 2026

Allemaal leuk, maar ik zit (nog) op 3.00.31. Is het de moeite om de upgrade uit te voeren?  Ik heb geen idee wat de zogenaamde nummering van KPN in moet houden als ik die vergelijk met mijn firmware versie.

Ik gebruik OPNSense als router/firewall, en 3 SW2 schotels (2x gekoppeld en 1x losstaand).

Je krijg geen updates op de SW2 als je niet via een KPN modem verbonden bent. Dat is een van de reden dat ik weer een V12 in gebruik heb. Met mijn Fritzbox kreeg ik ook geen updates binnen en zat toen ook nog op 3.00.31, na het plaatsen van de V12, kreeg ik meteen de vorige update op de SW2.

• Auteur
  • Topper
  • February 24, 2026

Je krijg geen updates op de SW2 als je niet via een KPN modem verbonden bent. Dat is een van de reden dat ik weer een V12 in gebruik heb. Met mijn Fritzbox kreeg ik ook geen updates binnen en zat toen ook nog op 3.00.31, na het plaatsen van de V12, kreeg ik meteen de vorige update op de SW2.

Daarom ga ik die dingen ook verkopen.  Ik denk dat ik voor een systeem van TP-Link ga.

• Nieuwkomer
  • February 26, 2026

Daarom ga ik die dingen ook verkopen.  Ik denk dat ik voor een systeem van TP-Link ga.

Doe het alsjeblieft niet. Blijf op 3.00.

Ik had ook 2 sw2 punten gekregen bij kpn. moest constant resetten. Toen ben ik overgestapt omdat ik dacht dat kpn slecht was. Andere provider (met mn eigen sw2 punten) nog steeds problemen. 

Naar een kpn shop en nieuwe sw2 gekregen. (Met 3.00 software) Problemen opgelost! Mn sw2 punten waren gewoon kapot! top! Jaar later weer terug naar kpn. 

Kpn box 12, dus krijg weer updates. Nu zijn mn sw2 weer geupdate naar sw2.c.15.whatever. GELIJK weer gezeik. 

Elke 2 a 3 dagen moet ik weer resetten. Zit er bijna aan te denken tijdschakelaars tussen te zetten. Elke nacht rond 2 uur ff 4 uur stroom eraf. 

Ongelovelijk dit. 

Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • February 26, 2026

Ik had ook 2 sw2 punten gekregen bij kpn. moest constant resetten. Toen ben ik overgestapt omdat ik dacht dat kpn slecht was. Andere provider (met mn eigen sw2 punten) nog steeds problemen. 

Naar een kpn shop en nieuwe sw2 gekregen. (Met 3.00 software) Problemen opgelost! Mn sw2 punten waren gewoon kapot! top! Jaar later weer terug naar kpn. 

Kpn box 12, dus krijg weer updates. Nu zijn mn sw2 weer geupdate naar sw2.c.15.whatever. GELIJK weer gezeik. 

Elke 2 a 3 dagen moet ik weer resetten. Zit er bijna aan te denken tijdschakelaars tussen te zetten. Elke nacht rond 2 uur ff 4 uur stroom eraf. 

Ongelovelijk dit. 

Wel vaag, alle problemen die beschreven worden over de SW2 heb ik totaal niet. Geen enkel probleem met de een na de laatste versie software. Wat wel misschien daarbij helpt, heb alle 3 SW2 bekabeld aangesloten op de router.

• Auteur
  • Topper
  • February 26, 2026

...

Ongelovelijk dit. 

Dat vermoeden had ik al ja.  Ik hoop alleen in de toekomst dat er alternatieve software voor komt van mensen die daadwerkelijk weten waar ze mee bezig zijn (zoals bij.v dd-wrt).

• Auteur
  • Topper
  • February 26, 2026

Ongelovelijk dit. 

Wel vaag, alle problemen die beschreven worden over de SW2 heb ik totaal niet. Geen enkel probleem met de een na de laatste versie software. Wat wel misschien daarbij helpt, heb alle 3 SW2 bekabeld aangesloten op de router.

Dat is in sommige gevallen niet mogelijk.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • February 26, 2026

Beste ​@Cybergamer het is altijd te adviseren dat je de meest recente software op je apparatuur geïnstalleerd hebt voor de optimale veiligheid en stabiliteit.

Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • February 26, 2026

Beste ​@Cybergamer het is altijd te adviseren dat je de meest recente software op je apparatuur geïnstalleerd hebt voor de optimale veiligheid en stabiliteit.

Slecht advies, niet doen!!  pas geleden nog v12 en 2 sw punten bij vrienden geïnstalleerd met de oudere software en oke het is nu 2 dagen , maar werkt als een tierelier!!  Terwijl het met de nieuwe software bij hen een drama was.

De updates hebben vaak totaal niks met veiligheid te maken , en de stabiliteit met de KPN software is om te huilen, maar dat blijkt wel aan de vele reacties

• Auteur
  • Topper
  • February 26, 2026

Dat is absoluut niet waar! 

Verschillende problemen kunnen ontstaan op verschillende platformen.  Een vriend van mij wilde in het verleden koste wat het kost "veilig” zijn op zijn windows machine, en update zelfs al de preview updates waardoor zijn systeem ineens niet meer kon booten.

Ik heb hem toen ook gezegd dat je prima veilig bent als je zelfs 2 weken wacht op de nieuwste updates.  Enige waar je gewoon op moet letten is dat je niet op verdachte linkjes klikt en je bewust bent van gevaren op internet door niet alles maar klakkeloos te downloaden en/of te accepteren in de installer.

Ik hoef niet vooruit te lopen op het nieuwste, persoonlijk ben ik van mening dat huis, tuin en keuken apparatuur echt niet zero-days patches hoeven te hebben.  Ik ben blij dat ik grotendeels zelf kan bepalen of ik een update nodig heb, en wanneer die nodig is.  Dat geautomatiseerde doordrukmentaliteit hoef ik niet.

Enige wat telt is dat je router/firewall goed werkt en je een sterk wachtwoord gebruikt voor je thuisnetwerk en geen gebruik maakt van openbare netwerken voor je bankzaken etc!

Gewoon een beetje common sense en bewustheid.

• Nieuwkomer
  • February 26, 2026

Ongelovelijk dit. 

Dat denk ik ook ja  

Ik heb er 1 bekabeld en de ander draadloos. 

Beneden gaat het vaak wel oke (dan zit ik op de bedrade). En kan ik hem ook resetten. Als ik boven ruk internet heb, loop ik naar de sw2 beneden om remote op de router te kunnen en te resetten. 

Dan doe ik ‘thuisnetwerk resetten’ 

Mocht die nieuwe update echt nog veel langer duren, weet ik ook niet of ik die timer nou op de box12 of die betreffende sw2 moet zetten.