Skip to main content
Beantwoord

Kan ik het IP-adres van een SuperWifi punt zelf veranderen?

• August 13, 2025
  • 7 reacties
  • 151 keer bekeken

Het SWP heeft een zelfde IP-adres als een echotoestel waardoor er volgens mij een conflict ontstaat tussen echotoestel en PC. Mijn vraag is of ik zelf het IP-adres van een SWP (of eigenlijk twee) kan veranderen.

Beste antwoord door Denise van KPN

Hi ​@Karin Hermansdottir, welkom op de KPN Community. Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

Of je het IP-adres van de SuperWifi zelf kunt aanpassen, durf ik eigenlijk niet met zekerheid te zeggen. Wat ik wel weet, is het volgende: Voor SuperWifi geldt dat de standaard IP-adressen 192.168.2.149 (SW1) en 192.168.2.150 (SW2) zijn. De .151 is voor de Experia Wifi. Als het standaard adres echter al is toegewezen aan een ander apparaat (door jou zelf of via DHCP) dan wordt een ander beschikbaar adres gekozen.

Maar blijkbaar hebben ze bij jou toch hetzelfde IP-adres gekregen, ondanks dat deze al in gebruik was. Ik denk zelf dat het makkelijkst is om het IP-adres van de echostoel te veranderen. Gaat dat lukken?

7 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • August 15, 2025

Hi ​@Karin Hermansdottir, welkom op de KPN Community. Goed dat je ons gevonden hebt en jouw vraag hier stelt.

Of je het IP-adres van de SuperWifi zelf kunt aanpassen, durf ik eigenlijk niet met zekerheid te zeggen. Wat ik wel weet, is het volgende: Voor SuperWifi geldt dat de standaard IP-adressen 192.168.2.149 (SW1) en 192.168.2.150 (SW2) zijn. De .151 is voor de Experia Wifi. Als het standaard adres echter al is toegewezen aan een ander apparaat (door jou zelf of via DHCP) dan wordt een ander beschikbaar adres gekozen.

Maar blijkbaar hebben ze bij jou toch hetzelfde IP-adres gekregen, ondanks dat deze al in gebruik was. Ik denk zelf dat het makkelijkst is om het IP-adres van de echostoel te veranderen. Gaat dat lukken?

• August 15, 2025

Het SWP heeft een zelfde IP-adres als een echotoestel ...

Dit zou normaal gesproken niet moeten kunnen. Heb je op dat "echotoestel" een vast ip adres ingesteld?

Als je dat doet, kies dan een heel hoog ip adres. Bijvoorbeeld 192.168.2.235. En niet bijvoorbeeld 192.168.2.4.

Nu heeft de SuperWiFi hetzelfde ip adres als het "echotoestel". Dat kan opgelost worden. Maar de kans is heel groot dat er dan volgende week een ander apparaat is die hetzelfde ip adres heeft.

Om het op te lossen: heb je wel eens ingelogt op het modem via http://192.168.2.254

Dank jullie wel Denise en Marlon. Ik ga met jullie tips aan de slag!

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • August 16, 2025

Als je het superwifi punt via het modem een adres toewijst door middel van de optie dhcp reserveren dan kun je ook een superwifi punt een vast IP-adres geven.

Die optie kun je vinden onder het tabblad thuisnetwerk. In de lijst kun je dan het superwifi punt selecteren en bepalen welk adres hij moet krijgen.

Daarna de superwifi punten even uitzetten en dan weer op laten starten en dan nemen ze het toegewezen ip adres als ip adres over.

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Dank jullie wel Denise en Marlon. Ik ga met jullie tips aan de slag!

Is het nog gelukt, ​@Karin Hermansdottir?

Na een software update van het modem (wat mij niet lukte maar opeens mogelijk bleek nadat "mijn” ICT-meneer er achteraan had gebeld) konden de oude IP-adressen worden teruggezet en na nog meer inspanningen van de ICT-meneer - gevolgd door een dikke rekening- draait alles weer…….

Conclusie van dit alles: heel veel spijt van de overstap naar KPN :-(

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn dat het gelukt is om alles weer draaiende te krijgen. :)