Skip to main content
Vraag

KPN Experia WiFi werkt niet meer na update van juli 2025

• September 3, 2025
  • 16 reacties
  • 320 keer bekeken

Sinds de update van box 12 in juli 2025 werken de eigen KPN experia WIFI versterkers niet meer. Het wifi signaal wordt niet meer versterkt, blauwe lampje brand ook niet op het apparaat. KPN heefgt geen oplossing, behalve de aanschaf/.abonnement op de nieuwe versie. Wie weet raad?

16 reacties

• Auteur
  • Topper
  • September 5, 2025

Sinds de update van box 12 in juli 2025 werken de eigen KPN experia WIFI versterkers niet meer. Het wifi signaal wordt niet meer versterkt, blauwe lampje brand ook niet op het apparaat. KPN heefgt geen oplossing, behalve de aanschaf/.abonnement op de nieuwe versie. Wie weet raad?

inmiddels vernomen van klantenservice KPN:    error is ontstaan door laatste Update van KPN.   hier kan het modem versie 6 niet meer communiceren met de wifi versterkers die versie 5 zijn.     voor een beperkt aantal klanten is deze week opnieuw een update uitgevoerd, waarmee het probleem is verholpen. Maar niet iedere klant krijgt deze update. Vreemd??!!

Volgens KPN nu dan enige andere oplossing: 2 nieuwe wifi versterkers aanschaffen waarmee ik maandelijks 5 euro meer aan abonnement moet betalen.  Lijkt mij de omgedraaide wereld.

zijn er meer die de “oplos update”  niet krijgen?    

bij het uitblijven van een passende oplossing overweeg ik klacht in te dienen, maar hoop dat dit niet nodig is en KPN al haar klanten de service biedt die we gewend zijn

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • September 5, 2025

Ik verwacht ook niet dat een klacht indienen nodig zal zijn want er gaat natuurlijk een oplossing gevonden worden. Waarschijnlijk is er nu een klein aantal klanten geholpen om het goed te kunnen monitoren. Ik denk wel dat je wat geduld moet hebben....

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+26
  • Moderator
  • September 8, 2025

Hi ​@Judithday,

Ik kan me goed voorstellen dat je hiervan baalt, een goede dekking in huis blijft belangrijk. Ik denk dan ook graag mee. 

• Heb jij de Experia WiFi ook gereset volgens dit stappenplan? Zou je dit anders alsnog willen doen? 
  • Ook belangrijk om te weten is welke software versie er op de Experia WiFi staat. Er wordt op moment een nieuwe versie uitgerold namelijk. 

Ik hoor graag van je. 

• Auteur
  • Topper
  • September 8, 2025

Dag Alex…

Reset alle paar keer gedaan, geen oplossing.

Waar vind ik welke software versie ik nu heb?  Storing is ontstaan na update van 9 juli jl

Ik hoor graag!

Dank alvast

• September 8, 2025

" hier kan het modem versie 6 niet meer communiceren met de wifi versterkers die versie 5 zijn.  "

Aangezien de ExperiaWifi wezenlijk alleen bedraad communiceert met de Box 12 is deze zin eigenlijk niet helemaal correct. Even heel simpel gesteld beide ondersteunen ook wifi 5 dus dat mag de werking niet in de weg staan.

De versie die op jouw ExperiaWifi staat achterhalen hangt er vanaf of deze in de topologie van jouw box 12 staan. Dan kan je de software versie vinden door op de afbeelding hiervan te tikken.

.

De leds zijn helaas niet meer maatgevend die  blauwe brand hier maar op 1 EW niet op beide.

• Auteur
  • Topper
  • September 8, 2025

• Auteur
  • Topper
  • September 8, 2025

Deze update heeft probleem zover ik weet veroorzaakt...…

Dat versie 5 en 6 niet kunnen communiceren is uitspraak van KPN Klantenservice.…

Hoe dan ook , oplossing zou heel fijn zijn

Dank voor hulp voir zover

• September 8, 2025

Deze update heeft probleem zover ik weet veroorzaakt...…

Dat versie 5 en 6 niet kunnen communiceren is uitspraak van KPN Klantenservice.…

Hoe dan ook , oplossing zou heel fijn zijn

Dank voor hulp voir zover

De klantenservice is vaak beter op de hoogte van administratieve zaken en minder van technische dingen.

Als de EW deze update hebben zou de box12 ook een update moeten hebben gekregen waarbij deze juist wel de werking daarvan aanstuurt.

Je schrijft dat het signaal niet wordt versterkt vreemd genoeg loopt er nog een  topic waarbij 1 ExperiaWifi defect lijkt te zijn.  Hoe of waarom denk je dit bij jouw ook het geval is, is dat alleen  op basis van  de leds? Of werken apparaten met een wifi verbinding minder goed.

In de beheerpagina van de box12 zou je de EW moeten zien bij mij heten ze boven en beneden.

Zie jij iets soortgelijk?  

• Auteur
  • Topper
  • September 8, 2025

Via heatmsp ontdekt dat na de update het wifi signaal in huis allen nog van de router in de meterkast komt, de wifiversterkers op de 1e verdieping geven het signaal alleen nog door via de bekabeling maar niet meer door de lucht. Kpn heeft alleen een upgrade , betaald, naar de nieuwe wifipunten, superwifi...5 euro per maand..bedankt

• September 8, 2025

Heatmap ken ik niet maar dat lijkt duidelijk genoeg.

Mogelijk staat de wifi functie van de Experia Wifi uit geschakeld wat dan wel vreemd is.

Kan je  via http://192.168.2.254/   bij de instellingen komen en dan eventueel bij de wifi instellingen het een en ander controleren? Deze update hoort niet dit gevolg te hebben.

• Auteur
  • Topper
  • September 8, 2025

Dit is wat ik te zien krijg

• September 8, 2025

Vreemd als je op verbonden apparaten klikt zie je dan een apparaat wat de Experia Wifi kan zijn iets met Arcadyan?

Het lijkt alsof het apparaat niet bekabeld is verbonden. 

• Auteur
  • Topper
  • September 8, 2025

Wat je zegt klopt     de wifi versterkers staan niet in de lijst....handmatig toevoegen lukt niet      , want hij kan ze niet vinden   wat nu

• September 8, 2025

Wat je zegt klopt     de wifi versterkers staan niet in de lijst....handmatig toevoegen lukt niet      , want hij kan ze niet vinden   wat nu

In eerste instantie zou ik alles ook de box 12 spanningsloos maken. Letterlijk de stekker uit het stopcontact. Zeg 10 minuten. Dan eerst de box 12 aanzetten is deze helemaal online dan een Experia Wifi aanzetten. 

Ik weet wel dat het bij mij ook niet meteen vlekkeloos ging. Waarschijnlijk heb ik die ervaring in het topic over de update gedeeld.

Even ten overvloede de EW is wel met een netwerk kabel verbonden met de Box 12 en waarschijnlijk had je eerder een andere modem van KPN want de vierkante zwarte Experia Wifi is al ongeveer 8 jaar geleden geïntroduceerd.

• Auteur
  • Topper
  • September 8, 2025

Ga dat morgen proberen,  wordt vervolgd, dank je!

• September 8, 2025

https://community.kpn.com/product-updates/experia-wifi-update-naar-ew-c-25-07-04-637449?postid=2149493#post2149493

Vanaf hier staan mijn ervaringen te lezen, na de updates, daarbij moet ik wel melden dat ik die met 04 op het eind nog niet heb.