Skip to main content
Vraag

Laptop verbindt met modem ipv Superwifi

• October 6, 2025
  • 3 reacties
  • 67 keer bekeken

Situatie:
KPN Box 12

2x Superwifi1 punt (witte): op dit moment maar 1 aangesloten.

Superwifi punt op eerste verdieping:  bekabeld aangesloten op de KPN Box 12.
Modem op begane grond in meterkast

Probleem:
Laptop verbindt op eerste verdieping nog steeds met modem (maar 0-50 mbps) en niet met het Superwifi punt wat in dezelfde kamer staat.
Telefoons verbinden wel netjes met het Superwifi punt (een goede 350-450 mbps). 
Met zo’n groot verschil verwacht ik dat het Superwifi punt zeker de voorkeur krijgt bij verbinding.
Superwifi opnieuw aansluiten/resetten loste niets op.

In bijgevoegd topologie de situatie, waarbij ik verwacht/wens dat de Laptop ook automatisch verbindt met de Superwifi.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. 

Met vriendelijke groet,

3 reacties

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Hi ​@Neptunus8, welkom op de community! Bedankt voor je duidelijke uitleg. Jammer dat de laptop niet met het SuperWifi-punt verbindt, terwijl dat punt veel beter bereik geeft.

Controleer even het volgende:

1. Kijk of het superwifipunt echt onderdeel is van hetzelfde netwerk als de Box 12.

2. Gebruik overal dezelfde wifi-naam (SSID) en wachtwoord.

3. Laat de laptop het netwerk ‘vergeten’ en opnieuw verbinden.

4. In sommige laptops kun je bij de wifi-adapter “roaming aggressiveness” hoger zetten. Dat helpt om sneller over te schakelen naar het sterkste punt.

Laat je weten of dit helpt? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • October 13, 2025

Hoi ​@Vikash van KPN ,

1. In de Thuis app kan ik niets zien: ik krijg de melding ‘Experia box niet gevonden’. Ik heb een Box 12 dus dat klopt. Na een reset van modem (1 min stroom er af, daarna weer aan), heeft niets opgelost. Bedoel jij toevallig een andere SuperWifi-app?
    Bovendien kon ik in het modem (via http://192.168.2.254/) zien dat het gewoon hetzelfde netwerk is => mijn telefoons schakelde naadloos over.
  2. Was inderdaad gedaan: hij nam deze zelf over.
  3. Was al gedaan: loste niets op.
  4. Ik heb deze op de hoogste stand gezet, maar blijft <50 Mbps.

Opmerkingen: ingelogd in het modem lijkt het alsof ik alleen SSID en wachtwoord kan veranderen van hoofdwifi en gastnetwerken. Ik kan nergens iets wijzigen van het SuperWifi punt lijkt het, maar SSID is wel hetzelfde (bovenin apparaten op het modem, onderin telefoon op superwifi punt):

Wat te doen verder?

Groet, Neptunus8

Vikash van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23

Wat vreemd dat dit blijft gebeuren. Probeer eens een schone installatie. In dit topic leggen we uit hoe je dit kan doen. Wellicht verhelpt dit het probleem.