Skip to main content
Vraag

Mag KPN zomaar de webinterface van SuperWifi 1 punten verwijderen?

• March 15, 2026
  • 31 reacties
  • 485 keer bekeken

Toon eerste bericht

31 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 11, 2026

Duidelijk dan gaan ze de kliko in

Doman
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • May 11, 2026

We kunnen niet meer migreren. Dus deze SuperWifi 1 punten gaan niet meer over naar KPN Software. Ook niet als ze op een KPN modem worden aangesloten. 

Maar, zoals Erwin aangeeft: deze hebben nog wel een eigen webinterface, en zijn dus bruikbaar in combinatie met een eigen modem, of bij een andere provider. 

Afzonderlijk ingesteld als gewoon AP zijn ze dan toch ook nog bruikbaar met een KPN modem lijkt mij toch?

Jasper van KPN
Moderator

Je kunt ze nog gebruiken in combinatie met een KPN modem inderdaad, maar doordat ze niet meer bijgewerkt kunnen worden kan het zijn dat ze niet goed samenwerken. Mogelijk ga je dan niet automatisch over naar de sterkste zender als je door huis loopt bijvoorbeeld. Maar als je ergens stilzit merk je dat niet natuurlijk.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Na lezing van de verschillende - soms tegenstrijdige - reacties op het forum van KPN en Ziggo concludeer ik het volgende:

Een SuperWifi 1‑punt dat eerder bij KPN is geconfigureerd kan via ethernet werken achter een Ziggo‑modem. Maar het vormt géén mesh met andere SuperWifi‑punten, ook niet draadloos.
Waarom niet? Omdat meshvorming bij SuperWifi 1 uitsluitend werkt wanneer een KPN‑modem aanwezig is. Het KPN‑modem is de controller van het meshnetwerk.

Wat kan wel?
Als een SuperWifi 1‑punt al eerder bij KPN is ingesteld, dus al een wifi‑naam en wachtwoord heeft 
en je sluit het met ethernet (dus bedraad) aan op een Ziggo‑modem, dan werkt het als los access-point met zijn eigen wifi‑netwerk, volledig onafhankelijk van Ziggo. Het is dan in feite een standalone wifi‑zender.

Wat kan niet?
1. Geen mesh met andere SuperWifi 1‑punten. SuperWifi 1‑punten vormen alleen mesh wanneer ze via het KPN‑modem worden aangestuurd en via KPN‑firmware met elkaar worden gekoppeld. Zonder KPN‑modem herkennen ze elkaar niet als mesh‑partners, kunnen ze geen draadloze backhaul opzetten en kunnen ze niet automatisch synchroniseren. Dus zelfs als je meerdere SuperWifi 1‑punten aansluit vormen ze géén mesh.

2. Geen beheer, geen updates. Zonder KPN‑modem kun je ze niet beheren, krijgen ze geen firmware‑updates en kun je geen instellingen wijzigen. Ze blijven ‘bevroren’ in de laatste staat waarin ze bij KPN zijn gebruikt.

Samenvatting
Een eerder geconfigureerd SuperWifi 1‑punt werkt bedraad achter Ziggo, maar blijft een los access-point en vormt géén mesh. Ook niet met andere SuperWifi‑punten.

Kan iedereen zich hierin vinden?

Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • May 11, 2026

Je kunt ze nog gebruiken in combinatie met een KPN modem inderdaad, maar doordat ze niet meer bijgewerkt kunnen worden kan het zijn dat ze niet goed samenwerken. Mogelijk ga je dan niet automatisch over naar de sterkste zender als je door huis loopt bijvoorbeeld. Maar als je ergens stilzit merk je dat niet natuurlijk.

Dat gebeurd nu met die fantastisch software van de KPN ook niet 

• Slimmerik
  • May 14, 2026

En waarom geen eigen app gemaakt? Dan hoef je geen webinterface in het SW te laten zitten, maar kan dit op een tablet of zoiets draaien.

Of denk ik te simpel.

Afijn. Allemaal redenen om KPN binnenkort vaarwel te zeggen, zodra ik mijn mail binnen heb met wijzigen AV.