Skip to main content
Antwoord

Na update snelheid lager via Experia Wifi

• November 5, 2025
  • 3 reacties
  • 45 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb vergelijkbare klachten na de update. Ik heb 1GB glasvezel en had 600mb down en upload in mijn hele huis met 2 wifi versterkers(de zwarte vierkanten) en na de update van maandag is snelheid 50mb of max 300mb. Alles al geprobeerd zoals wifi manager en reset van gehele systeem. Sommige laptops en tablets willen zelfs niet eens meerder verbinden. Zeer ontevreden met de update van afgelopen maandag.

Admin: afgesplitst en eigen topic voor je vraag aangemaakt

Beste antwoord door Denise van KPN

Fijn dat ze nu allemaal weer verbinding hebben. De plaatsing lijkt ook oké, helemaal omdat je ze bekabeld aangesloten hebt. Al zou de afstand inderdaad te kleine kunnen zijn, waardoor je problemen ervaart. De oplossing zou zijn om wifi op het modem uit te zetten. Als je dit met de knop doet, dan zet je wifi in het hele netwerk uit. Dit klopt en komt omdat het modem nu de ‘master’ is van de SuperWifi. Je kunt wifi op alleen het modem uitzetten via de interface van het modem. De instructies daarvoor vind je hier: Modems met KPN Software: Wifi instellingen wijzigen:

Wifisignaal instellingen

1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en klik op inloggen.
  3. Klik links op Wifinetwerk
  4. Klik op het tabblad Wifisignaal
  5. Je komt op deze pagina:

Wifi in z'n geheel uit- of aanzetten

Wil je geen gebruik maken van de wifi van het modem zelf, omdat je bijvoorbeeld wifipunten van een andere fabrikant gebruikt? Dan kun je met het schuifje de wifi van het modem uitzetten.

Gebruik je Wifipunten van KPN? Dan krijg je vervolgens deze pop-up:

Hier moet je dan de keus maken of je wifi wilt uitzetten alleen op je modem, of ook op alle KPN Wifipunten.

Kiezen voor ‘Alleen dit apparaat’  zorgt ervoor dat je Wifipunten nog wel wifi uitzenden. Een ervan moet dan wel bekabeld worden aangesloten.

Wel is het zo dat ook in dit geval je modem de master blijft van het netwerk. Dus aanpassingen in de wifi-instellingen doe je alsnog op je modem.

3 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hi ​@Walt3r, wat balen dat je problemen met de Experia Wifi ervaart sinds een update.

Ik ben bang dat ik voor de mindering in snelheid niet direct een oplossing heb. Je geeft namelijk al aan zelf de Wifi Manager te hebben doorlopen en ook de Experia Wifi al eens gereset te hebben. Helaas beide zonder succes.

Waar ik wel samen met je naar wil kijken is het feit dat sommige apparaten de verbinding lijken te verliezen. Hoe ervaar je dit? En zie je dan ook iets geks aan de lampjes op de Experia Wifi en het modem?

Ook ben ik nog benieuwd waar in jouw woning het modem en de Experia Wifi staan. Wat is de afstand tussen de wifipunten? Dit kan mij helpen beter mee te denken.

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 8, 2025

@Denise van KPN ik heb vandaag alles nogmaals gereset incl eigen apparatuur en ze maken eindelijk weer verbinding. Kreeg eerst meerdere keren dat wachtwoord niet zou kloppen en na tijdje verbonden ze toch zonder wachtwoord her intikken. Snelheid blijft veel lager op alles dan voor modem upgrade. Abo is 1GB maar haal hooguit 250 tot 360 terwijl voor update ruim 600GB de gemiddelde snelheid was.  Modem hangt buiten meterkast op begane grond, eerste super wifi is in woonkamer en tweede in trapgat tussen eerste en tweede verdieping. Super wifi punten zijn bekabeld aangesloten op modem. Op beide zijn op 2de poort de tv kastje bekabeld aangesloten. Modem hangt 3m van degene in trapgat en 5 meter van die in de woonkamer. Voor de update heb ik ooit vanuit de wifi manager de aanbeveling gehad op de wifi op het modem uit te zetten door op de knop op de zijkant ingedrukt te houden voor 10sec. Hierna had ik super verbinding via de 2 wifi punten. Als ik nu de knop ingedrukt houdt voor 10sec gaat mijn gehele wifi uit inclusief die van de 2 super wifi punten. Het lijkt er op dat de wifi van het modem interfereert met de 2 wifi punten en hierdoor de verbinding traag wordt. 
ik heb de lampjes op de extra wifi punten gecontroleerd en die kloppen met de handleiding van knp, online, wifi en verbinding met een device. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • November 11, 2025

Fijn dat ze nu allemaal weer verbinding hebben. De plaatsing lijkt ook oké, helemaal omdat je ze bekabeld aangesloten hebt. Al zou de afstand inderdaad te kleine kunnen zijn, waardoor je problemen ervaart. De oplossing zou zijn om wifi op het modem uit te zetten. Als je dit met de knop doet, dan zet je wifi in het hele netwerk uit. Dit klopt en komt omdat het modem nu de ‘master’ is van de SuperWifi. Je kunt wifi op alleen het modem uitzetten via de interface van het modem. De instructies daarvoor vind je hier: Modems met KPN Software: Wifi instellingen wijzigen:

Wifisignaal instellingen

1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Vul je wachtwoord in en klik op inloggen.
  3. Klik links op Wifinetwerk
  4. Klik op het tabblad Wifisignaal
  5. Je komt op deze pagina:

Wifi in z'n geheel uit- of aanzetten

Wil je geen gebruik maken van de wifi van het modem zelf, omdat je bijvoorbeeld wifipunten van een andere fabrikant gebruikt? Dan kun je met het schuifje de wifi van het modem uitzetten.

Gebruik je Wifipunten van KPN? Dan krijg je vervolgens deze pop-up:

Hier moet je dan de keus maken of je wifi wilt uitzetten alleen op je modem, of ook op alle KPN Wifipunten.

Kiezen voor ‘Alleen dit apparaat’  zorgt ervoor dat je Wifipunten nog wel wifi uitzenden. Een ervan moet dan wel bekabeld worden aangesloten.

Wel is het zo dat ook in dit geval je modem de master blijft van het netwerk. Dus aanpassingen in de wifi-instellingen doe je alsnog op je modem.