Skip to main content
Antwoord

Nut tweede SuperWifi punt als geen apparaat er verbinding mee maakt

• May 8, 2025
  • 7 reacties
  • 139 keer bekeken

Beste Forumleden,

Omdat ik nieuw ben is het netjes mij eerst voor te stellen. Mijn echte naam is Willem. 

Sinds een tijdje ben ik met pensioen (maar wel bij de tijd) en kan daarom wat meer tijd in de tuin doorbrengen :). Mijn wifi signaal kwam (met wat Apple spul) tot een meter of 4 in de tuin. Omdat ik in de hele tuin (20 meter) graag wifi wil, heb ik ik 2 super wifi punten gehuurd.

Nu mijn vraag/opmerkingen:

Ik heb een KPN Box 10. Daarmee zou je volgens de handleiding geen super wifi punt draadloos kunnen aansluiten. Dat kan echter wel. Hoe zit dat?

Omdat ik dus 2 wifi punten nodig zou hebben (1 bedrade voor de Box 10 en 1 draadloze voor het signaal in de tuin) heb ik er eentje op de eerste verdieping geplaatst, waar nog een oude ethernet kabel ligt (er ligt geen kabel beneden).

Situatie nu is dus: 1 draadloze wifi punt bij het achterraam beneden. 1 bedraad wifi punt op de eerste verdieping, ook bij het achterraam. Die 2 zijn nu met elkaar verbonden, zoals zichtbaar in het thuisnetwerk op de box 10.

Mijn vraag is: ik zie geen enkel apparaat verbinding maken met het draadloze punt beneden, wel met het bedrade punt boven Kan het draadloze punt er uit, of geeft deze toch op één of andere manier ondersteuning met het signaal?

Overigens werkt alles prima, ik heb ruim 100 mbit achterin de tuin. Ik ben alleen nieuwsgierig hoe dingen werken. Wat DOET dat draadloze punt precies….

Hartelijke groet,

Willem 

Beste antwoord door Jadai

Ter lering en vermaak:

Ik heb alle SW2’s en de box 10 gereset. Waarom? Ik blijf het ondanks de uitleg vreemd vinden dat 1 SW2 (weliswaar draadloos) helemaal niet mee schijnt te doen. Hij verschijnt wel in het thuisnetwerk schema in Box 10, maar nooit een apparaat die er verbinding mee maakt.

Wat schetst mijn verbazing? De draadloze SW2 doet nu volop mee! Als ik met m’n tablet daar in de buurt komt, pats wordt meteen opgepikt. Ga ik naar de 1e verdieping, pats opgepikt door SW2 boven. 
Het thuisnetwerk schema in Box 10 ziet er nu veel beter uit. Verschillende apparaten maken nu verbinding met SW2 beneden (o.a. bijvoorbeeld de thermostaat).
Waarom dit zo is weet ik nog niet. Misschien heeft het te maken met de volgorde van opstarten van de SW2’s.

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

7 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 8, 2025

Beste ​@Jadai De handleiding van de V10 klopt in principe wel.

Zo lang de V10 nog op de ‘oude’ firmware draait, kan een SW#2 niet draadloos aangesloten worden.

Als de V10 de nieuw(st)e firmware heeft kan dat wel, mits de wifi op de V10 ook aan blijft staan.

De wifipunten werken samen met de V10 en de aangesloten apparatuur bepaalt zelf via welk wifipunt ze contact willen maken, al is dat met ons mensenverstand misschien niet de meest logische keus.

Gewoon de apparatuur hun werk laten doen en als het goed werkt er niet wakker van liggen.

• Auteur
  • Topper
  • May 8, 2025

Dank voor de reactie. 

Gelukkig lig ik er niet wakker van, het is pure interesse in de werking van het geheel.

Daarom vraag mij alleen af waarom er nooit apparaten verbonden zijn met het draadloze punt. Doet ie voor spek en bonen mee? of heeft ie een functie (signaal verstreken bijvoorbeeld). 

• May 8, 2025

Jouw laptop en mobiel kiezen het WiFi punt met de beste verbinding. Dat is niet altijd het apparaat wat het dichtst bij staat. Een laptop of een mobiel ziet namelijk geen afstand. Het ziet alleen signaalsterkte en de snelheid/stabiliteit die over dit signaal haalbaar is.

Wat betreft dat laatste: snelheid en stabiliteit, daarin scoort een bekabeld aangesloten WiFi punt bijna altijd beter dan een draadloos punt. Want dat draadloze punt moet zelf ook weer draadloos met het andere punt verbinden. Dat levert vertraging op. Dus meestal kan jouw laptop of mobiel beter gewoon zelf rechtstreeks met dat bekabelde punt verbinding maken. Ook al staat dat punt verder weg.

Het beste is om je WiFi punten gewoon allemaal bekabeld aan te sluiten.

• Auteur
  • Topper
  • May 8, 2025

Ahhh, duidelijk. Dankjewel.

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • May 9, 2025

Ter lering en vermaak:

Ik heb alle SW2’s en de box 10 gereset. Waarom? Ik blijf het ondanks de uitleg vreemd vinden dat 1 SW2 (weliswaar draadloos) helemaal niet mee schijnt te doen. Hij verschijnt wel in het thuisnetwerk schema in Box 10, maar nooit een apparaat die er verbinding mee maakt.

Wat schetst mijn verbazing? De draadloze SW2 doet nu volop mee! Als ik met m’n tablet daar in de buurt komt, pats wordt meteen opgepikt. Ga ik naar de 1e verdieping, pats opgepikt door SW2 boven. 
Het thuisnetwerk schema in Box 10 ziet er nu veel beter uit. Verschillende apparaten maken nu verbinding met SW2 beneden (o.a. bijvoorbeeld de thermostaat).
Waarom dit zo is weet ik nog niet. Misschien heeft het te maken met de volgorde van opstarten van de SW2’s.

Jasper van KPN
Moderator

Hoi ​@Jadai, goed om te lezen dat er inmiddels apparaten verbinden met het bewuste SW2 punt! Waar dat precies door komt durf ik zo ook niet te zeggen, maar het resultaat mag er zijn  🙂 Zo heb je boven ook een goede verbinding dus!

• Auteur
  • Topper
  • May 9, 2025

Klopt! Overal een prima verbinding. Vooral ook in de tuin… laat de zomer maar komen :).