Skip to main content
Vraag

Opmerkelijk terugkerend gedrag (wekelijks) van SuperWifi 1 punten

• March 21, 2026
  • 1 reactie
  • 21 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo allemaal,

Ik heb een aantal (7) super wifi 1 punten die bekabeld zijn verbonden via switches aan mijn V10 modem.

6 van de 7 wifi punten hebben de laatste software en in principe werken ze allemaal keurig.

Ik zie de load van de wifi apparaten netjes verdeeld worden over de wifi punten dus so far so good.

Wat ik wel heb opgemerkt is dat na 1 week de Wifi punten hun IPv4 verbinding verliezen en dan doorgaan op IPv6 en van synced terugspringen naar paired. Ook vallen ze terug naar de default naam beginnend met SW-XXX.

Aan de Wifi punten zelf zie je het niet, lampjes blijven netjes groen en aan de wifi apparaten zelf merk je het ook niet.

Na uit en aanzetten krijgen ze hun IPv4 adres weer terug en komen ze ook weer keurig netjes in synced modus.

Alle Wifi punten hebben een IPv4 adres reservering in het modem zodat ze ook altijd op hetzelfde ip adres terugkomen.

Daarna nog even de namen weer aanpassen naar de gewenste naam en dan ben ik weer klaar voor een week.

Is dit gedrag wat anderen herkennen ? Het gebeurd zowel bij punten die rechtstreeks op het modem aangesloten zitten en ook als ze achter een switch zijn aangesloten.

Het is geen groot probleem uiteraard maar ik ben nieuwsgierig waar dit vandaan komt.

Wordt de DHCP scope na 1 week uptime gereset, is dit een sync mechanisme in de Wifi punten zelf?

ALs iemand hier iets meer over kan vertellen dan hoor ik het graag.

1 reactie

• Slimmerik
  • March 22, 2026

Hier precies hetzelfde. Alleen is het bij één van mijn twee Sw1 punten die hier last van heeft en er staan nog veel meer vergelijkbare topics hier op het forum. Het dhcp stukje had ik nog niet eens opgemerkt maar zal hier ook het geval zijn.

Het een kpn schilletje voor alle apparaten leek op papier vast heel mooi en de overmoedige ontwikkelaars dachten peulenschilletje, wij kunnen dit. Helaas bleek de praktijk weerbarstiger en zit nu een groot deel van de klantenkring met de rommel. Veel verder als het advies resetten en herstarten komen ze helaas al een tijdje niet. Dus afwachten of en wanneer er een update komt die dit oplost, maar houd niet je adem in tot het zover is 😉.

Oh ja en als klap op vuurpijl zijn je sw1 punten ook nog eens ontdaan van hun eigen interface waardoor je er echt helemaal niks meer zelf op kunt instellen, bijvoorbeeld wanneer je ze zou willen gebruiken bij een andere provider. Excuus is technisch niet mogelijk om kpn schilletje en eigen interface er op te draaien. Dus mocht je ooit je experiabox vervangen door een Fritz of wat dan ook of je besluit kpn te verruilen voor een andere provider je sw punten kunnen naar de stort, tenminste als je ze gekocht of gekregen hebt.