Skip to main content
Beantwoord

Overgang van Wifi punten 1 naar Wifi punten 2 met daarbij de bijbehorende ellende

• December 23, 2025
  • 5 reacties
  • 61 keer bekeken

Ik ben nu een week bezig geweest met de overgang van de Wifi 1 naar Wifi 2 punten misschien zijn er hier mensen die hieraan nog iets hebben.

Kreeg een SMS van KPN dat er nieuwe software op het modem zat aan te komen voor de Wifi punten.

In deze mail werd verzocht de Witte WIFI 1 punten uit en aan te zetten zodat de nieuwe software alvast hierop ge installeert kon worden, gedaan maar erna werkte er dus bijna niets meer.

Alleen de Master bleef nog signaal uitzenden.

Contact met KPN klanten service gezocht. Advies een van de Witte punten te vervangen door een Wifi 2 punt.

Gedaan, echter dit was niet de oplossing , vervolgens het advies om de Witte Wifi punten te vervangen door Twee nieuwe Wifi 2 punten.

Bestelling gedaan.

Daarna Wifi 2 punten aangesloten volgens instructies, Na een aantal telefoontjes uit eindelijk na diverse resetten naar de fabriek instellingen werkend gekregen.

Vervolgens zag ik met een medewerker van de klanten service weer een nieuwe update staan voor het modem. En vervolgens werkte weer niets meer.

Weer alles moeten herstellen naar Fabriek instelling inclusief het modem.

Na heen tijdje was weer alles in de lucht dacht ik, echter een device  flipte telkens van het ene punt naar het andere. Weer contact gehad met de klantenservice.

Uiteindelijk moest weer een instelling in de router aangezet worden 2,4 GHz netwerk om dit euvel te verhelpen.

Dus bijna een week verder. Dit kan toch nooit de bedoeling zijn KPN.

Ben momenteel met pensioen maar heb in het verleden ICT werk gedaan, zodoende kon ik het allemaal nog een beetje volgen.

Conclusie de volgende keer geen Wifi punten meer aanschaffen waarvan de provider de software geleverd.

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Gerrit1234 en welkom bij de KPN Community. Dank voor het delen van je ervaringen hiermee, zeker als gepensioneerd ICT’er! Erg waardevol om hier feedback op te ontvangen, dus fijn dat je dit aankaart. 

Het zou inderdaad nooit zo'n gedoe moeten zijn om je SuperWifi punten aan de praat te krijgen. Ook niet de bedoeling dat alles er steeds weer uitvliegt als er een update is. 😕
Mocht het nu nog niet helemaal soepel werken, dan raad ik een schone installatie van de SuperWifi punten aan. In de praktijk zien we dat dit de meeste problemen oplost. Voor het gemak: 

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het SuperWifi punt zal zich nu installeren en koppelen aan het modem. Geef dit proces de tijd, laat de SuperWifi een half uur aangesloten. Als de installatie is gelukt dan brand het lampje groen. En zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden (na 1-2 minuten rood branden).
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis als voorheen.

Hopelijk is daarmee bij jou (als het nog niet soepel draait) ook alles in orde. 

Mocht je het als oud-ICT’er nog interessant vinden om je in te lezen en op de hoogte te blijven, we houden in onze Product Updates bij welke updates eraan komen en wat daar in zit. 
Als je rechts een categorie kiest die relevant voor je is en vervolgens op de Abonneren knop rechts bovenin drukt dan krijg je een mail zodra er een nieuwe product update is. 🙂

Nogmaals dank voor het melden en ik hoop van harte dat alles nu goed werkt. Zo niet, laat het gerust weten!

5 reacties

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • December 27, 2025

Hi ​@Gerrit1234 en welkom bij de KPN Community. Dank voor het delen van je ervaringen hiermee, zeker als gepensioneerd ICT’er! Erg waardevol om hier feedback op te ontvangen, dus fijn dat je dit aankaart. 

Het zou inderdaad nooit zo'n gedoe moeten zijn om je SuperWifi punten aan de praat te krijgen. Ook niet de bedoeling dat alles er steeds weer uitvliegt als er een update is. 😕
Mocht het nu nog niet helemaal soepel werken, dan raad ik een schone installatie van de SuperWifi punten aan. In de praktijk zien we dat dit de meeste problemen oplost. Voor het gemak: 

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het SuperWifi punt zal zich nu installeren en koppelen aan het modem. Geef dit proces de tijd, laat de SuperWifi een half uur aangesloten. Als de installatie is gelukt dan brand het lampje groen. En zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden (na 1-2 minuten rood branden).
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis als voorheen.

Hopelijk is daarmee bij jou (als het nog niet soepel draait) ook alles in orde. 

Mocht je het als oud-ICT’er nog interessant vinden om je in te lezen en op de hoogte te blijven, we houden in onze Product Updates bij welke updates eraan komen en wat daar in zit. 
Als je rechts een categorie kiest die relevant voor je is en vervolgens op de Abonneren knop rechts bovenin drukt dan krijg je een mail zodra er een nieuwe product update is. 🙂

Nogmaals dank voor het melden en ik hoop van harte dat alles nu goed werkt. Zo niet, laat het gerust weten!

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 2, 2026

Een week verder Wifi 2 punten verliezen weer de connectie met de Router/Modem. V10.

Weer contact gezocht met de klantenservice, en vandaag komt een monteur langs.

Ik probeer samen met de monteur voorlopig even de Witte Wifi punten aan de praat te krijgen, zodat ik rustig voor een alternatief kan kijken voor de KPN oplossing.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hopelijk is het met de monteur snel opgelost! Mocht het daarna nog misgaan, probeer dan ook de tips uit mijn eerdere bericht. 🙂

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 3, 2026

Samen met een vriendelijke Monteur opgelost.  Witte Wifi punten op advies van de monteur toch vervangen door de zwarte Wifi 2 punten.

Verder een compensatie regeling kunnen treffen met KPN over de aanschaf van de Wifi punten.

Dus een tevreden klant.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Heel fijn dat het goed is gegaan ​@Gerrit1234, bedankt voor het terugkoppelen! 😄