Skip to main content
Vraag

Problemen met Superwifi 1 en Experia Box V10 na update

• January 7, 2026
  • 15 reacties
  • 152 keer bekeken

Bilipi
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img

Ongeveer een maand geledenĀ is bij ons de befaamde update naar SW1.C.24.13.06 uitgerold, en sindsdien is onze WiFi vele malen slechter geworden. Ik heb allerlei forumposts doorgespit, artikelen over de update zelf gelezen, handleidingen gevolgd, alles meerdere malen gereset en vanochtend maar eindelijk gebeld met de klantenservice, maar het helpt allemaal niet.

De situatie is als volgt:

We hebben een Experia V10 modem enĀ drieĀ Superwifi 1 (de witte ronde) versterkers. Voorheen moest het eerste SuperWifi punt bekabeld aan het modem, deze diende als "master" en zond het WiFi-signaal uit. Ik begreep, na het lezen van een aantal posts en de volledige update-log, dat het modem nu zelf als "master" dientĀ (ik zeg hier maar meteen even bij dat ik het vrij merkwaardigĀ vond dat ik hier als klant niet over was ingelicht, maar het zelf uit moest vinden).

Ik heb uiteindelijk het volledige netwerk en alle drie de SuperWifi punten gereset naar fabrieksinstellingen. Zo heb ik "from scratch" alles weer ingesteld en de SuperWifi punten één voor één verbonden. Daarbij heb ik het voorheen bekabelde SuperWifi punt opgeborgen, omdat deze niet meer nodig zou zijn als "master". 
Dit leek "goed" te gaan; de twee overgebleven SuperWifi punten konden na het instellen op hun oude plek terug. Echter was mijn verbinding een stuk slechter dan voor al het gedoe. Wij hebben ooit de SuperWifi punten aangeschaft omdat ons modem op de begane grond staat en we op de tweede verdieping goede verbinding willen hebben. En dat isĀ nu precies de plek waar de verbinding weer slecht is, na deze update.

Toen las ik dat het te maken zou kunnen hebben met het nieuwe 5Ghz signaal, wat wel sterker zou zijn maar minder ver zou kunnen reiken. Maar dat is niet logisch, want ons SuperWifi punt op de eerste verdieping staat best ver van het modem, maar heeft een prima verbinding. Het probleem zit hem in het SuperWifi punt op de tweede verdieping. Dit staat relatief niet ver van het eerste SuperWifi punt, maar toch is de verbinding zeer matig, in ieder geval veel slechter dan eerst.Ā 

Vanochtend heb ik eindelijk gebeld met de klantenservice. Ik heb alles uitgelegd, en kreeg als laatste oplossing de taak om de SuperWifi punten ƩƩn voor ƩƩn te resetten en een uur lang bekabeld op het modem aan te sluiten. Er zou wellicht iets misgegaan kunnen zijn bij het updaten, dus zou het op deze manier handmatig gefixt kunnen worden.
Dit heb ik gedaan, dat heeft me wederom vele uren gekost, en het resultaat blijft hetzelfde. De apparaten die werkelijk naast het SuperWifi punt op de tweede verdieping staan, blijven willen verbinden met het SuperWifi punt op de eerste verdieping. Ik heb geprobeerd de twee punten dichter bij elkaar te zetten, maar dit verandert niets.

Daarnaast heb ik nu ook het probleem dat het derde SuperWifi punt (wat ik tijdelijk had opgeborgen, maar vandaag besloot toch ook mee te nemen in deze noodpoging) überhaupt niet goed meer wil verbinden met het modem. Zelfs na een volledige reset en een uur lang bekabeld aan het modem te hebben gezeten, blijft deze rood. Ik heb hem heel even op groen gekregen door hem via de WPS-knop in te stellen, maar hij kwam toen ook niet tevoorschijn in de topologie.

De grote vraag voor mij is nu: wat kan ik überhaupt nog doen?
Het voelt alsof ik nu als klant gedwongen wordt om twee SuperWifi 2 punten op eigen kosten te bestellen, terwijl alles voor deze update jarenlang perfect heeft gewerkt. Ik heb dagenlang lopen stoeien met alle "oplossingen", maar het probleem lijkt hem toch echt in de update zelf te zitten.

Ā 

Voordat ik een te "algemeen" antwoord krijg, dit zijn de forumposts en artikelen/handleidingen die ik alĀ volledig heb gevolgd:

Sinds software update van oktober 2025 problemen met Superwifi 1 in combinatie met KPN Experia Box V10

SuperWifi 1: Update naar SW1.C.24.13.06

Lees alles over de update op je Experia Box V10

KPN SuperWifi: installatie en gebruik

15 reacties

• Helper
  • January 7, 2026

Same story apparaten gaan verbinden met punt wat veel verder zit.

Vandaag ook begonnen met verplaatsen van de punten.

De bekabelde in de meterkast weg en modem als master wat wel kan in de winkel zeiden ze van niet....…

Maar probleem blijft en aan de kant van KPN is t erg stil.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 9, 2026

Hi ​@BilipiĀ en ook Jason.Ā 

Wat ontzettend naar dat dit niet goed werkt. Volgens mij heb je al best veel gedaan. Ik zou graag willen of de software van de SuperWifi’s ook de laatste versie is. Zou je willen inloggen en controleren of het omĀ SW1.C.25.14.02Ā gaat?Ā 

Mocht dat niet het geval zijn, voer dan onderstaande stappen uit.Ā 

1. Is je SuperWifi punt bekabeld aangesloten op je modem? Haal dan de kabel uit het SuperWifi punt
  2. Druk 10-12 seconden op het resetknopjeĀ achterop het SuperWifi punt tot hij 5xĀ roodĀ knippert
  3. Het SuperWifi punt start nu opnieuw op en zalĀ groenĀ gaan knipperen. Zet dan het Superwifi puntĀ uitĀ met de aan/uitknop
  4. Sluit je SuperWifi punt (weer) rechtstreeks bekabeld aan op je modem.
  5. Zet hem weer aan en wacht ongeveer 5 minuten. Het lampje van het SuperWifi punt zal achter elkaar verschillende kleuren laten zien, eindigend met stabielĀ groen.

Ik hoor graag van je/jullie.Ā 

Bilipi
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • January 9, 2026

Hoi ​@Alex van KPN,Ā 

Dank voor je reactie.

De twee SW1 punten, waarvan ik beschreef dat ze wel weer "werken", maar waarbij de internetkwaliteit erg matig is (veel slechter dan voorheen), zijn in de topologie te zien en zitten inderdaad op firmwareversie SW1.C.25.14.02.

Het derde SW1 punt, waarvan ik beschreef dat deze sinds de update niet meer functioneert, krijg ik überhaupt niet meer in de topologie tevoorschijn. Ik heb laatst o.a. geprobeerd wat je beschrijft. Hij heeft na zo'n reset zelfs 2 nachten bekabeld aan het modem gezeten. Hij was dan, zoals je beschrijft, inderdaad stabiel groen, maar zodra ik hem weer loshaalde van het modem en op een andere plek zette, bleef hij rood en verscheen hij niet in de topologie. Ook niet na een eventuele WPS verbinding met het modem of met een van de andere SW1 punten.

Vandaar dat ik vermoed dat dit ene SW1 punt in ieder gevalĀ defect is.

• Helper
  • January 9, 2026

Bij mij zijn ze allemaal op de laatste versie.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 13, 2026

Ze hebben dus wel de laatste versie gekregen, dat zit in ieder geval goed.Ā 

Mag ik jullie vragen om de punten helemaal opnieuw te koppelen zoals via de link hieronder wordt beschreven? Als je erop klikt kom je gelijk bij het stappenplan terecht.Ā 

Ā 

• Helper
  • January 13, 2026

Dat heb ik al meermaals gedaan.Ā 

Geen succes nu is er een zelfs helemaal rood.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 17, 2026

Zou ik ook mee mogen kijken?Ā Zou jeĀ je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan?

• Helper
  • January 26, 2026

Zou ik ook mee mogen kijken?Ā Zou jeĀ je KPN profiel willen invullen met alle relevante gegevens en hier een seintje willen geven als je dit hebt gedaan?

Waa helaas gevloerd door de griep maar inmiddels aangevuld.

Hopelijk zie je wat.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • January 29, 2026

Oef, ik lag er ook af afgelopen weekend. Fijn dat je beter bent 😊

Dank voor de gegevens. Ik zie geen gekke dingen en kan dus niet plaatsen waarom het niet werkt. Ik wil toch voor de zekerheid weten of je deze stappen hebt uitgevoerd, inclusief het resetten van de modem:Ā 

1. Zet alle SuperWifi puntenĀ uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi puntĀ aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi puntĀ (resetknopjeĀ ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten.Ā Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi puntĀ niet communiceren met andere SuperWifi puntenĀ en is dus geĆÆsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweedeĀ SuperWifi puntĀ (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi puntĀ de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15Ā minuten).Ā 
  6. Sluit nu het eersteĀ SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het SuperWifi punt zal zich nu installeren en koppelen aan het modem. Geef dit proces de tijd, laat de SuperWifi een half uur aangesloten. Als de installatie is gelukt dan brand het lampje groen. En zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden (na 1-2 minuten rood branden).
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.

Zou je dit anders alsnog willen doen?Ā 

Ā 

• Helper
  • January 29, 2026

Oef, ik lag er ook af afgelopen weekend. Fijn dat je beter bent 😊

Dank voor de gegevens. Ik zie geen gekke dingen en kan dus niet plaatsen waarom het niet werkt. Ik wil toch voor de zekerheid weten of je deze stappen hebt uitgevoerd, inclusief het resetten van de modem:Ā 

1. Zet alle SuperWifi puntenĀ uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi puntĀ aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi puntĀ (resetknopjeĀ ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten.Ā Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi puntĀ niet communiceren met andere SuperWifi puntenĀ en is dus geĆÆsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweedeĀ SuperWifi puntĀ (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi puntĀ de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15Ā minuten).Ā 
  6. Sluit nu het eersteĀ SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het SuperWifi punt zal zich nu installeren en koppelen aan het modem. Geef dit proces de tijd, laat de SuperWifi een half uur aangesloten. Als de installatie is gelukt dan brand het lampje groen. En zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden (na 1-2 minuten rood branden).
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.

Zou je dit anders alsnog willen doen?Ā 

Ā 

Hi,

Ā 

Dit heb ik al meermaals gedaan.Ā 

Zelfs hele nieuwe wifi naam en wachtwoorden.

Punten gewisseld.

Wifi modem aan en uit.

Het blijft matig tot slecht functioneren.Ā 

Ā 

Laptop gisteren opgestart 2 a 3Ā streepjes want verbind met boven terwijl er een naast hem staat.

Dit is echt pas sinds kpn software update oktober november.Ā 

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 5, 2026

Ik heb hier dieper op ingezoomd maar ik kan het nog niet plaatsen.Ā 

Ik zie dat alle 3 SuperWifi's zijn verbonden en dan als volgt:Ā 

Modem

• Hierop 1 SuperWifi bekabeld aangesloten
  • Hierop 1 SuperWifi draadloos aangesloten
    • Op deze SuperWifi weer 1 SuperWifi draadloos aangesloten. Mag ik ook weten wat de afstanden hier precies zijn?

Klopt dit tot dusver? En speelt dit specifiek alleen op je laptop? Zou je ook een in de modem het netwerk ook opnieuw op willen starten, dus niet resetten? Zie hieronder.Ā 
Ā 

Ā 

Bilipi
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Nieuwkomer
  • February 6, 2026

Ze hebben dus wel de laatste versie gekregen, dat zit in ieder geval goed.Ā 

Mag ik jullie vragen om de punten helemaal opnieuw te koppelen zoals via de link hieronder wordt beschreven? Als je erop klikt kom je gelijk bij het stappenplan terecht.Ā 

Ā 

Hoi Alex,Ā 

Daar ben ik ook weer, gezellig dat jullie het gesprek voortgezet hebben op mijn originele post. Ik had helaas erg drukke weken en heb me er maar even bij neergelegd. Het probleem blijft echter, ook na het uitvoeren van het gelinkte stappenplan.

Ik denk wel dat ik wat dichterbij het probleemĀ ben gekomen. Het viel mij op dat mijn twee SuperWifi-punten voorheen altijd als "ketting" aan elkaar verbonden waren. Zo pakte het eerste SuperWifi-punt het signaal op van het modem en zond deze het verder naar het tweede SuperWifi-punt (zodat we boven in ons huis ook goede verbinding hebben). Ik denk dat het probleem hem daar nu in zit sinds de update. Deze ketting werkt niet goed meer.

Ik heb geprobeerd alle reset-stappenplannen te volgen en ook de twee SuperWifi-punten te koppelen via de WPS-knop, maar mijn tweede SuperWifi-punt (tweede verdieping) blijft proberen rechtstreeks te verbinden met het modem (begane grond), terwijl die verbinding ontzettend slecht is. Het eerste SuperWifi-punt staat tussen deze twee en zou als ketting moeten werken. Af en toe krijg ik de ketting werkend, maar de volgende ochtend als ik wakker word (dus na een aantal uur), staan ze weer afzonderlijk van elkaar in de topologie.

Ons derde SuperWifi-punt werkt nog steeds niet sinds de update, dat staat er denk ik los van. Deze wil hoe dan ook niet de nieuwe software-update werkend krijgen.

Heb je nog advies voor mij?

• Topper
  • February 6, 2026

Beste Bilipi,

Er zit helaas niets anders op dan af te wachten. De KPN software bevat op dit moment deze issues en KPN krijgt er nog niet de vinger achter hoe ze het kunnen oplossen. Zowel de Superwifi1 als Superwifi2 punten hebben de problemen.

Voor de SuperWifi2 is een nieuwe Firmware beschikbaar maar deze wordt nog niet/nauwelijks uitgerold en wordt volgens mij nu ook verder uitgesteld vanwege de Olympische spelen. Het is dus nog afwachten wanneer deze wordt uitgerold en of deze het probleem ook daadwerkelijk oplost.

Eenzelfde update voor de SuperWifi1 heb ik nog niets voorbij zien komen dus dat zal vermoedelijk nog langer gaan duren.

Tot die tijd is het helaas zoals vele anderen dagelijks controleren en resetten helaas…

Ā 

• Helper
  • February 6, 2026

Ik heb hier dieper op ingezoomd maar ik kan het nog niet plaatsen.Ā 

Ik zie dat alle 3 SuperWifi's zijn verbonden en dan als volgt:Ā 

Modem

• Hierop 1 SuperWifi bekabeld aangesloten
  • Hierop 1 SuperWifi draadloos aangesloten
    • Op deze SuperWifi weer 1 SuperWifi draadloos aangesloten. Mag ik ook weten wat de afstanden hier precies zijn?

Klopt dit tot dusver? En speelt dit specifiek alleen op je laptop? Zou je ook een in de modem het netwerk ook opnieuw op willen starten, dus niet resetten? Zie hieronder.Ā 
Ā 

Ā 

Dit klopt.

En ook.kort geprobeerd net twee superpunten en wifi modem aan.

Nu wifi modem uitgezet en daar een bekabelde superpunt. Dit is in de meterkast.

Ā 

Afstand superpunt in woonkamer is ong. 11 meter met tussendeur dicht en meterkast deur dicht.Ā 

Ā 

Het wifi punt boven staat bijna recht boven die vd woonkamer alleen verdieping plafond vloer tussen betonnen.

Eigenlijk zoals het altijd stond.

Ā 

Het is niet alleen laptop ook tv al meermaals weggevallen terwijl daar een punt op 30 cm staat.

Ook playstation online gamen al regelmatig uit sessie gegooid want geen verbinding terwijl punt op 30 cm staat.

• Helper
  • February 6, 2026

Beste Bilipi,

Er zit helaas niets anders op dan af te wachten. De KPN software bevat op dit moment deze issues en KPN krijgt er nog niet de vinger achter hoe ze het kunnen oplossen. Zowel de Superwifi1 als Superwifi2 punten hebben de problemen.

Voor de SuperWifi2 is een nieuwe Firmware beschikbaar maar deze wordt nog niet/nauwelijks uitgerold en wordt volgens mij nu ook verder uitgesteld vanwege de Olympische spelen. Het is dus nog afwachten wanneer deze wordt uitgerold en of deze het probleem ook daadwerkelijk oplost.

Eenzelfde update voor de SuperWifi1 heb ik nog niets voorbij zien komen dus dat zal vermoedelijk nog langer gaan duren.

Tot die tijd is het helaas zoals vele anderen dagelijks controleren en resetten helaas…

Ā 

Schandalig dus.

Jarenlang nul problemen tot KPN hun software erop zet waardoor superpunten zonder kpn nutteloos zijn terwijl het mijn eigendom is.

Ā 

Als ik wil overstappen kan ik de punten niet gebruiken meer voorheen wel want je kon op de interface van de wifi extender inloggen.Ā