Skip to main content
Antwoord

SuperWifi 1: Apparaten verbinden niet met 5 GHz

• September 16, 2025
  • 1 reactie
  • 31 keer bekeken

Hallo allemaal,

Sinds een aantal maanden ben ik verhuisd naar mijn nieuwe woning. Helaas is er tot op heden geen glasvezel beschikbaar hier (Zwijndrecht). Dat vind ik overigens wel bijzonder aangezien ik in mijn vorige woning al ruim 13 jaar glasvezel had, maar dit terzijde. Ik moet het dus voor nu doen met mijn VDSL lijntje van max 100mbps.

Eigenlijk sinds ik ben ingetrokken ervaar ik problemen met mijn (superwifi) wifi. Ik beschik over 2 SuperWifi V1 punten. Deze zijn direct op het modem bekabeld op de 1e en 2e verdieping. Geen enkel device maakt verbinding met 5ghz op de superwifi punten. Dat resulteert in zeer trage (onstabiele) verbindingen. Daarnaast maken devices ook hele vreemde keuzes met welk AP ze verbinding maken. Zo staat het LT019xx device en de Xiaomi stofzuiger praktisch naast het AP op de 2e verdieping maar kiest er voor om verbinding te maken met het AP op 1e verdieping. Alle laptops/telefoons die ik in mijn bezit heb beschikken over minimaal wifi 6.

De apparaten T4 en iPhone hebben momenteel vrij zicht op het AP. 5ghz zou dus echt makkelijk moeten kunnen.

In eerste instantie dacht ik dat het met de encryptie te maken had maar deze heb ik al op WPA 2 Personal gezet. 

Op de begane grond maken alle devices netjes verbinden met de KPN BOX 12 via wifi 6 en haal ik de maximale 100mbps

Ik heb de meest voordehandliggende zaken al geprobeerd zoals resetten etc. Ik heb ook de netwerkkabel die in een AP gaat in mijn laptop gedaan en dan haal ik 100mbps.

Ik hoor graag van jullie! :) Bij voorbaat dank!

Beste antwoord door Sanne van KPN

Hi ​@Stanzoheetik (leuke gebruikersnaam 😄) en welkom bij de KPN Community! Goed dat je dit aankaart. 

Allereerst wat glasvezel betreft, we zijn nog druk bezig met de uitrol overal. Het zou super zijn als we dit overal snel aan konden leggen, maar zo snel gaat het proces helaas niet. 
Als je de glasvezel postcodecheck in de gaten houdt dan zie je vanzelf wanneer er wat op de planning komt. Hopelijk is het geen lange wacht meer. 🙂

Wat de SuperWifi punten betreft, heb je al eens een schone installatie van de SuperWifi punten gedaan sinds dit speelt? Je begint dan weer met een schone lei en ik ben benieuwd of het daarna beter gaat. 
Zo niet, dan even het volgende om te checken: je noemt afwisselen 5 Ghz en Wifi 6. Ik zie dat je SuperWifi 1 punten hebt, die hebben geen Wifi 6. Je Box 12 heeft dit inderdaad wel. 
Wat 5 Ghz betreft, wat als je Extra Wifi aanmaakt en deze op 5 Ghz zet. Hoe gaat het dan? 

Doorloop voor de zekerheid ook de Wifi Manager. Wie weet kan die ook nog het één en ander verbeteren. 
Ik ben benieuwd naar de resultaten!

1 reactie

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 18, 2025

Hi ​@Stanzoheetik (leuke gebruikersnaam 😄) en welkom bij de KPN Community! Goed dat je dit aankaart. 

Allereerst wat glasvezel betreft, we zijn nog druk bezig met de uitrol overal. Het zou super zijn als we dit overal snel aan konden leggen, maar zo snel gaat het proces helaas niet. 
Als je de glasvezel postcodecheck in de gaten houdt dan zie je vanzelf wanneer er wat op de planning komt. Hopelijk is het geen lange wacht meer. 🙂

Wat de SuperWifi punten betreft, heb je al eens een schone installatie van de SuperWifi punten gedaan sinds dit speelt? Je begint dan weer met een schone lei en ik ben benieuwd of het daarna beter gaat. 
Zo niet, dan even het volgende om te checken: je noemt afwisselen 5 Ghz en Wifi 6. Ik zie dat je SuperWifi 1 punten hebt, die hebben geen Wifi 6. Je Box 12 heeft dit inderdaad wel. 
Wat 5 Ghz betreft, wat als je Extra Wifi aanmaakt en deze op 5 Ghz zet. Hoe gaat het dan? 

Doorloop voor de zekerheid ook de Wifi Manager. Wie weet kan die ook nog het één en ander verbeteren. 
Ik ben benieuwd naar de resultaten!