Skip to main content
Update

SuperWifi 1: Update naar SW1.C.25.14.02

Categorie:SuperWifi 1
  • November 10, 2025
  • 58 reacties
  • 2939 keer bekeken
Toon eerste bericht

58 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 24, 2025

Allen,

Ik heb net de klantenservice van KPN gebeld en wat blijkt.

Zijn vertelden mij dat de SW1 niet eens bij de Box V12 horen. De Box V12 hoord samen te zijn met de SW2.

De SW1 hoort samen te zijn met Box V10.

Dit is mij verteld door de klantenservice. 

Maar goed. Hiermee is mijn probleem helemaal niet me opgelost en de informatie die jullie mij geven ook niet, want mijn SW1 punten doen het gewoonweg niet meer. De laatste update heeft mijn beide punten gekilled! Telkens met het uit en aa zetten vallen mijn SW punten terug in fabrieksinstelling. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • November 24, 2025

Hoi ​@M Verbeten vreemd dat je dit te horen kreeg. Mits beiden apparaten van de KPN Software zijn voorzien zou dit moeten kunnen werken.

Je zou nog een keertje een uitgebreide resetprocedure kunnen doen, inclusief modem. En dan in de volgorde SW1 uitzetten, dan het modem resetten. Dan de SW1 bekabeld aansluiten en dan weer resetten. Andere SW1 punten sluit je vervolgens ook bekabeld aan en reset ze dan ook met voorgaande instructies.

Als resetten niet helpt en je komt niet verder met de klantenservice dan zou ik je willen adviseren om even een nieuw los topic aan te maken, Dan kunnen we daar even 1-op-1 mee verder.

• November 24, 2025

Een beetje onzin van de klantenservice. Alle Wi-Fi punten van kpn kunnen samenwerken met alle modems van kpn.

Er zijn wel enkele aandachtspunten. Zo kan een Box 12 wel Wifi6 en de EW en SW1 kunnen dat niet. Omgekeerd kan een SW2 wel Wifi6 maar de Experiaboxen V10 en V10A kunnen dat dan weer niet. Daarom kun je bij EW's of SW1's op de Box 12 Wifi6 beter uitzetten (kan dat?). Omgekeerd kun je bij SW2 icm V10 of V10A op die EB's Wi-Fi maar beter helemaal uitzetten en een extra SW2 inzetten ter vervanging van de Wi-Fi op de EB.

Maar met deze kanttekeningen kunnen ze allemaal goed samenwerken. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Moderator
  • November 24, 2025

Dank voor de aanvulling ​@Henk2304!

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 24, 2025

Allemaal hartstikke mooi, maar mijn SW1's zijn toast! Ze nemen me in de maling als of ze de update binnen halen met het knipperen van het blauwe lampje, maar uit eindelijk bij terug plaatsen van de SW1's brand het paarse lampje constant (terug in fabrieksinstelling)

Kort om ik moet nieuwe SW's hebben.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+21

Dat is rot, en niet de bedoeling ​@M Verbeten. Goed dat je het aankaart, en ook dat je al een eigen topic aangemaakt hebt. We helpen je daar zo snel mogelijk verder, zo gauw je topic aan de beurt is (we behandelen aangemaakte topics in chronologische volgorde). Deel vooral alvast zo uitgebreid mogelijk in je topic wat je al geprobeerd hebt en wat de uitkomst is. Zo houden we dit artikel over deze update overzichtelijk en kunnen we je verder helpen met uitzoeken hoe we dit met jouw SuperWifi 1 kunnen oplossen.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • November 27, 2025

Volgens mij gaat deze uitrol niet helemaal lekker.

V10 Experiabox met 7 SW1 punten in mijn huis,

In de nacht van dinsdag op woensdag is er een update geweest met als resultaat dat 1 SW1 punt op de nieuwe versie zit en de andere 6 wifi punten (alles is bekabeld aangesloten) blijven op SW1.C.25.07.02 staan.

Modem software zelf is ook niet naar de nieuwe versie gegaan maar op V10.C.25.08.03 blijven staan.

Dus het updaten van alle onderdelen gaat niet in een keer.

Vervolgens heb ik op woensdag en de afgelopen nacht 5 modem restarts voor mijn kiezen gekregen met een interval van ongeveer 1,5 uur.

Na elke restart moet ik de omgeving weer reanimeren (het managed Cisco netwerk hier kan de poorten blocken als er een ongeplande restart komt) en ben ik gisterenavond dus de hele avond er mee zoet geweest.

Het netwerk hier is erg uitgebreid met 89 apparaten waarvan de meeste bekabeld zijn aangesloten.

Het zou toch wel fijn zijn als de uitrol wel vooraf bij de gebruikers wordt aangekondigd. Dat scheelt heel veel werk.

Verder wel heel tevreden over KPN maar dit moest ik toch ff kwijt.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • November 27, 2025

Het zou in principe allemaal tegelijk/in dezelfde nacht moeten gaan, ​@tomvdhorst. Maar kan zijn dat dit soms niet goed lukt. In zo'n geval proberen we het later opnieuw. 

Ik kan me, in een situatie als die van jou, voorstellen dat je hier graag van te voren bericht over zou willen. In de basis krijg je alleen bericht als je gemigreerd wordt. Dus van oude firmware naar KPN Software gaat. En bij updates van de ene KPN Software versie naar een hogere krijg je geen bericht. Dit doen we bewust omdat een update in de basis geen of een verwaarloosbare impact heeft bij de overgrote meerderheid van klanten. Alleen, zoals bij jou nu, soms is er wel impact. 

We nemen die feedback mee. Misschien kunnen we hier in de toekomst dingen in veranderen/verbeteren.

Zijn inmiddels wel al jouw SuperWifi 1 en je modem over naar de huidige versies? Zo niet, je zou voor je modem de update zelf moeten kunnen starten via de webinterface of de MijnKPN app. Voor achtergebleven SW kun je ze even bekabeld aansluiten op je modem, dan resetten en een uurtje laten hangen. In die tijd zouden ze dan alsnog moeten updaten.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • November 27, 2025

Hallo ​@Erik van KPN,

In de software status is nog niets veranderd.

Dus nog steeds 1 SW op de nieuwe versie en de rest op de oude. Ook de modem software is nog steeds niet bijgewerkt en staat nog op V10.C.25.08.03. De laatste restart was vannacht om 01:00 uur en sinds dat moment is de omgeving gelukkig stabiel.

Wel heb ik vanochtend alle SW1’s nog moeten uit en aanzetten om die weer in de synced modus te krijgen.

Via de webinterface is er geen upgrade optie beschikbaar in het modem:

Ook in de mijn KPN App is er geen upgrade mogelijkheid, alleen maar de optie om het modem te herstarten.

SW1's aan het modem hangen brengt geen nieuwe versie op dit moment, ik blijf dan op de huidige versie staan.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • November 27, 2025

Dat is wel gek, want dat zou je gewoon moeten zien met jouw versienummer. Je kunt een reset van de V10 proberen, en kijken of je de update optie daarna ziet. Maar als het op dit moment stabiel werkt zou ik het even met rust laten. Ik check hier even wat de reden kan zijn waarom je de updatemelding niet ziet.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • November 28, 2025

Vanavond om 18:15 weer een herstart van het modem gehad,Ik weet niet of die vanuit KPN is geiniteerd maar daarna was de werking van de V10 Experiabox moeizaam.

Softwarematig geen wijzigingen, nog steeds 1 SW1 op de nieuwe versie de rest op de oude versie. Modem ook niet voorzien van nieuwe software, update mogelijkheid in het modem nog steeds niet beschikbaar. 

Daarna werd het van kwaad tot erger, modem nog 2 keer handmatig moeten herstarten om weer http verkeer via port 80 (toch wel erg basic) op gang te kunnen krijgen.

NTP verkeer wilde ook niet op gang komen voor een aantal van mijn applicaties.

1 TV ontvanger viel uit, de andere wilde alleen maar NED 1, 2, 3 laten zien.

De uitgevallen TV ontvanger wilde geen configuratie meer laden of software downloaden tot 22:45 uur. Daarna stabiliseerde de omgeving weer.

Nu weer normaal werkend en alle TV kanalen weer beschikbaar maar dat rebooten brengt in ieder geval niet hetgeen wat er gehoopt wordt. 

Software update mogelijkheid is er nog steeds niet in de app en in het modem zelf.

@Erik van KPN heb jij aan de achterkant nog een reden kunnen achterhalen waarom de update niet beschikbaar is ?

Als dit zo blijft gaan dan heb ik een halve baan aan het fixen van mislukte reboots. Dat het bijna 5 uur duurt om weer normaal http verkeer te kunnen verzenden via de DSL lijn (glasvezel moet hier nog steeds aangelegd worden (hint, hint)) is dan ook niet echt lekker. 

• Helper
  • December 1, 2025

Voor dit weekend werkte alles prima, Maar sinds het weekend wordt mijn SW1 rood weergegeven in het modem en werkt deze niet meer. Mijn SW1 werkt prima zolang deze bekabeld is aangesloten op de Experiabox V10a. Zodra ik deze loskoppel, wordt deze rood en blijft ook rood. SW1 staat dan vrijwel naast de Experiabox. Waar ik het wifipunt neerzet maakt niet uit.

Ik heb de complete reset procedure voor zowel de Experiabox als de SW1 doorlopen zoals beschreven hierboven, maar het euvel blijft. 

Mijn modem heeft sinds 11 november de update naar de nieuwe KPN Software, tot het weekend heeft dit prima gewerkt met het SW1 punt. Ik heb niet gezien of de SW1 sinds die datum ook op de nieuwe software is gezet of dat dit recentelijk (afgelopen weekend?) is gebeurd.

Jasper van KPN
Moderator

@Erik van KPN heb jij aan de achterkant nog een reden kunnen achterhalen waarom de update niet beschikbaar is ?

Erik is hier nog mee bezig ​@tomvdhorst, komt hij nog op terug!

Voor dit weekend werkte alles prima, Maar sinds het weekend wordt mijn SW1 rood weergegeven in het modem en werkt deze niet meer. Mijn SW1 werkt prima zolang deze bekabeld is aangesloten op de Experiabox V10a. Zodra ik deze loskoppel, wordt deze rood en blijft ook rood. SW1 staat dan vrijwel naast de Experiabox. Waar ik het wifipunt neerzet maakt niet uit.

Dat is niet het effect wat je van een update wilt natuurlijk ​@glasvezel86. Hoe had je die reset die je noemt precies gedaan? In een update voor de SuperWifi2 heeft Erik een stappenplan gedeeld die hier ook voor beschikbaar is, met 12 stappen: SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.08

Had je die stappen ook precies gevolgd 

• Helper
  • December 1, 2025

Dat is niet het effect wat je van een update wilt natuurlijk ​@glasvezel86. Hoe had je die reset die je noemt precies gedaan? In een update voor de SuperWifi2 heeft Erik een stappenplan gedeeld die hier ook voor beschikbaar is, met 12 stappen: SuperWifi 2: Update naar KPN Software SW2.C.25.05.08

Had je die stappen ook precies gevolgd 

Ja, exact de stappen doorlopen zoals beschreven. Opvallend genoeg lijkt er nu schot in de zaak te komen. Het SW1 punt blijft “groen” nu deze niet meer bekabeld is aangesloten aan de Experiabox. Kijken of het zo blijft :-).

• Nieuwkomer
  • December 2, 2025

Ik ben helaas nog niet zover als glasvezel86. Alle beschreven initialisatie en herstel procedures gevolgd die in de diverse topics te vinden. Een SW1 punt update en blijft groen. Het tweede update pas week later en blijft rood. 

Het verhaal is dus een kopie van 

Mijn SW1 werkt prima zolang deze bekabeld is aangesloten op de Experiabox V10a. Zodra ik deze loskoppel, wordt deze rood en blijft ook rood. SW1 staat dan vrijwel naast de Experiabox. Waar ik het wifipunt neerzet maakt niet uit.

Alleen nog zonder de goede afloop.

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • December 2, 2025

Hoi ​@Robberttttt , welkom hier op de KPN Community en bedankt ook voor jouw bericht :)
Enorm zuur dat het niet lukt en goed dat je daar ook via deze weg melding van maakt. In dit geval wil ik je vriendelijk verzoeken om hier een eigen topic voor aan te maken. Geef daarin ook alvast aan welk type Experia Box je in gebruik hebt en wat je zelf allemaal hebt gedaan. Dan pakken we je vraagstuk vanuit daar verder op! Alvast bedankt!

• Helper
  • December 4, 2025

Ja, exact de stappen doorlopen zoals beschreven. Opvallend genoeg lijkt er nu schot in de zaak te komen. Het SW1 punt blijft “groen” nu deze niet meer bekabeld is aangesloten aan de Experiabox. Kijken of het zo blijft :-).

Hierbij kan ik bevestigen dat de problemen met mijn SW1 punt verholpen lijken te zijn en deze nu stabiel draait.

Jasper van KPN
Moderator

Dat is fijn om te lezen ​@glasvezel86! Hou het voor de zekerheid nog even in de gaten, al hoop ik natuurlijk dat het nu goed blijft werken!

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 6, 2025

SInds 3 dagen draait het modem op de nieuwe software versie en heb ik gelukkig geen spontane reboots meer gehad. Dat is een grote verbetering met de afgelopen week waar ik er meerdere reboots per dag voor de kiezen kreeg. 

Qua software updaten van de SW1's is er nog maar 1 met de nieuwe software versie, de andere 6 draaien nog op SW1.C.25.07.02 Dit weekend maar eens proberen of deze naar de nieuwe versie willen door middel van een reset op de SW1’s, te beginnen met de 2 spares die ik als back-up heb liggen. Als die goed gaan kan ik daarna dit met de andere 6 ook uitvoeren. 

@Erik van KPN  dit berichtje even zodat je dan weet wat de laatste status is.

Als ik wat te melden heb over de SW1's dan zal ik dat hier nog even voor de andere gebruikers melden.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 6, 2025

Bedankt voor je bericht, ​@tomvdhorst. Ik had, en heb, aan mijn kant ook nog niet echt meer duidelijkheid waarom dit zo bij jou ging. Ik vermoed in ieder geval deels een brakke verbinding tussen jouw modem en ons beheerplatform. Waardoor dan ook dingen als updates niet soepel verlopen. Hopelijk betekent het feit dat je modem nu wel de update heeft ook dat die verbinding zich hersteld heeft. 

Wat het update dan de SW1 betreft, daarin zien we de beste resultaten als je ze eerst bekabeld aansluit, dan een reset geeft, en ze dan een uurtje met rust laat. 

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 6, 2025

@Erik van KPN  dat heb ik vanochtend inderdaad op die manier uitgeprobeerd , factory reset, braaf op het paarse lampje gewacht.

Daarna bekabeld aangesloten en een uur laten liggen, accesspoint wordt wel netjes in het netwerk opgenomen en synced met de omgeving maar wel met de oude firmware. De nieuwe wordt er niet op ingeladen op dit moment.

Na dat uur heb ik de SW1 weer verwijderd zodat ik met mijn normale systeem kan draaien (de test was met een reserve exemplaar).

Ik wacht het wel weer ff af, misschien dat er later wel updates gaan volgen.

Dank voor de reactie in ieder geval 👍🏻

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Auteur
  • Moderator
  • December 6, 2025

@Erik van KPN  dat heb ik vanochtend inderdaad op die manier uitgeprobeerd , factory reset, braaf op het paarse lampje gewacht.

Daarna bekabeld aangesloten en een uur laten liggen,

Net andersom, we zien in de praktijk dat dit toch beter werkt. Dus eerst inpluggen op je modem, eventueel even wachten tot ‘ie weer opgestart is. En dan resetten en een uur met rust laten. Je zou zeggen dat het niet moet uitmaken, maar we zien wel verschil in resultaat als je eerst bekabeld en dan reset.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 6, 2025

Thanks, net eentje aangesloten en daarna gereset, ben benieuwd naar het resultaat straks/morgenochtend. Zal het in ieder geval even laten weten.

Forum|alt.badge.img
  • Topper
  • December 7, 2025

@Erik van KPN Zoals beloofd nog even feedback.

Na een bekabelde reset en een nachtje aangesloten laten van allebei de twee backup SW1’s hebben ze geen nieuwe firmware ontvangen.

Beide SW1’s verschijnen als paired in de app, niet als synced dus wellicht zit daar nog een reden waarom het niet is gelukt. 

Wel om 05:00 uur een hik in de DSL verbinding gehad maar dat is lang na de reset van de SW1’s, daar zit 6 uur tussen. 
We gaan het voorlopig maar eens even afwachten of de andere SW1’s wel ergens in de komende weken de software gaan krijgen maar eerlijk gezegd heb ik daar een hard hoofd in 😎😉🤓

• Nieuwkomer
  • December 15, 2025

Wat is laatste status van uitrol van deze laatste SW1 update?

Mijn SW1 punten zitten nog op 25.07.02, komen die icm Box V.12.C.25.06.06 vanzelf aan de beurt of melding via hier of hard reset?

Ik zie namelijk dat volgende Box12 update er ook weer aan komt.