Skip to main content
Antwoord

SuperWifi 1 werken niet meer goed sinds update Box 12

• May 19, 2025
  • 13 reacties
  • 250 keer bekeken

Sinds kort hebben wij op onze box 12 een firmware update gehad. Momenteel hebben wij versie V12.C.24.16.14.

Wij hebben drie SW1 versterkers. De aflopen weken constant lopen klooien dat de WiFi verbinding weg viel en de SW1 punten in storing gingen. Waarschijnlijk door de update van de SW1 van afgelopen februari.

Nu sinds een week (na de update van box 12) krijg ik mijn SW1 punten helemaal niet meer aan de praat. Ik heb ze gereset, terug na fabrieksinstellingen gezet. Ze blijven paars en ik krijg ze niet meer verbonden.

Ik wordt hier nu echt wel een beetje moe van….!!

Heb de verschillende kennisbank artikelen nagelezen de verschillende opties geprobeerd, maar niks helpt.

Aangezien er zoveel artikelen / berichten zijn na firmware updates (van SW1 en Box 12) lijkt het toch echt een probleem en ik wil daar niet de dupe van zijn. Ik betaal voor een goede WiFi / internet en op dit moment ervaar ik dit absoluut niet.

Wat kan ik nog doen om mijn SW1 punten in te stellen, zodat ik weer overal in huis WiFi heb?

Beste antwoord door schol662

​@Remo 

Ik denk dat ik afgelopen vrijdag niet helemaal goed gezocht heb, want even later heb ik het nummer gevonden en heb iemand van KPN aan de lijn gehad.

Vanmiddag iemand van technische support gesproken en de (kapotte) SW1 punten worden kosteloos vervangen door SW2 punten.

Ik moet de oude SW1 punten via een retourdoos terugsturen voor onderzoek.

Dus uiteindelijk is het allemaal netjes opgelost en hopelijk werken de SW2 punten straks direct als ik ze binnen heb.

13 reacties

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Wat een vervelende situatie ​@schol662, ik snap dat je hier niet op zit te wachten. Staan de versterkers nu los van het modem of zijn ze wel via een kabel met de Box 12 verbonden?

Je zou toch nog even dit artikel kunnen doornemen: 

Maar mochten de problemen aanhouden dan zou ik je willen adviseren om contact te zoeken met de klantenservice via een terugbelafspraak op een moment dat jou dat uitkomt.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • May 20, 2025

Hallo ​@schol662 ,

Check dan nog wat zaken om te controleren. Ik weet niet wat je allemaal precies doorlopen hebt dus het kan zijn dat ik in herhaling val: 

• Check in het modem wat de WPA instelling is. Als deze op WPA 3 staat, zet hem terug op WPA 2. De SuperWifi 1 ondersteunen alleen WPA 2, en als deze instelling in je modem overeenkomt met de SuperWifi kan de performance verbeteren. Je vindt dit onder Wifinetwerk bij de optie Beveiliging.
  • Als je in de webinterface van het modem naar het Thuisnetwerkoverzicht gaat, klik dan op een SuperWifi en ga naar het tabje WiFi-Radio. Pas deze aan naar deze instellingen, als het punt op dit moment niet zo ingesteld is: 
  • Sluit het SuperWifi punt dat nu niet goed meedraait rechtstreeks bekabeld aan op je modem. Werkt hij dan wel?

Meer informatie: 

In dit topic staan meer tips om jouw WiFi te verbeteren: 

Werkt het dan nog steeds niet? Volg dan (toch weer opnieuw) de instructie van moderator Erik: 

Erik van KPN schreef:

Ja, SuperWifi 1 kan wifiproblemen geven na de update. Hier zijn verschillende oorzaken voor. En voor een groot deel van de problemen hebben we gewoon oplossingen.

Als dat niet zo is, dan kun je het beste contact opnemen met onze telefonische collega's. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je terug op een moment dat jou uitkomt. De collega die je spreekt zal met jou nogmaals de boel even doorlopen. Mocht dat niet tot resultaat leiden kan er een melding worden aangemaakt voor de achterliggende afdeling. Die nemen dan weer contact met je op voor verdere afhandeling. En die verdere afhandeling kan betekenen dat je SuperWifi 1 vervangen worden door SuperWifi 2. Maar dat is geen garantie

• Auteur
  • Topper
  • May 20, 2025

​@Remco van KPN bedankt voor je reactie.

Een versterker is rechtstreeks met een kabel aangesloten aan de modem. Deze brand paars en doet dit ook na een reset. Hij wordt niet meer groen.

De andere twee zijn eerder verbonden geweest maar zijn nu niet bekabeld en deze zijn rood.

Als ik naar de inlog pagina ga van de modem, dan zie ik alle drie de versterkers.Ze zitten allemaal op firmware versie SW1.C.24.13.06.

Ik denk dat ik een terugbel afspraak moet inplannen, want ik heb zojuist geprobeerd om nogmaals de versterker te resetten, maar kom gewoon niet verder

• Auteur
  • Topper
  • May 20, 2025

​@Noordzee Bedankt voor je reactie.

De WPA instellingen van de modem staan op WP2-Personal, dus dat is volgens mij juist.

Ik kan de WiFi-radio instellingen zelfs niet aanpassen. Bij de dropdown lijsten heb ik geen keuze, dus ik kan ook niet handmatig zaken instellen.

• Auteur
  • Topper
  • May 23, 2025

Wat een drama… Ik probeer via de website een (bel)afspraak te regelen, maar ik kan nergens iets afspreken.

Op de site wordt je van hot naar her gestuurd, maar nergens ook maar een telefoonnummer o.i.d. om te bellen. Alles kan opgelost worden het de installatiehulp of mijnKPN app zeggen ze, maar dat heb ik nu al meerdere keren geprobeerd.

​@KPN  Los het probleem met de SW1 punten gewoon op of geef klanten gewoon de mogelijkheid om gratis de oude SW1 punten om te wisselen voor werkende SW2 punten!!!

Ik ben bijna op het punt gekomen om te kijken naar een andere aanbieder i.p.v. zoveel moeite moeten doen om werkende wifi te krijgen…...

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Is het nog gelukt ​@schol662? Je kan ook zelf even bellen als het maken van een terugbelafspraak niet lukt. 

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • May 26, 2025

​@Remo 

Ik denk dat ik afgelopen vrijdag niet helemaal goed gezocht heb, want even later heb ik het nummer gevonden en heb iemand van KPN aan de lijn gehad.

Vanmiddag iemand van technische support gesproken en de (kapotte) SW1 punten worden kosteloos vervangen door SW2 punten.

Ik moet de oude SW1 punten via een retourdoos terugsturen voor onderzoek.

Dus uiteindelijk is het allemaal netjes opgelost en hopelijk werken de SW2 punten straks direct als ik ze binnen heb.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Kijk dat zijn goede berichten ​@schol662! Fijn dat het dan toch gelukt is :-).

• Auteur
  • Topper
  • June 2, 2025

Inmiddels heb ik netjes nieuwe SW2 punten ontvangen. Helaas is het niet plug-and-play en krijg ik de wifi versterkers nog niet juist aangesloten.

De punten starten op en na verloop van tijd blijven ze groen knipperen, maar worden ze nooit constant groen. De punten zijn rechtstreeks bedraad verbonden met de modem. Op de inlog pagina van de modem staan ze niet vermeld.

Als ik inlog op de versterkers dan nemen ze de instellingen niet over van de modem en zenden ze met hun eigen SSID uit. Heb de punten al terug gezet naar fabrieksinstellingen, maar dat heeft niet geholpen. De punten staan ook in slave mode en de modem is master. Ik kan dus ook geen instellingen aanpassen via de web interface van de SW2 punten. De laatste firmware versie van de versterkers is geïnstalleerd. 

Volgens diverse fora kan ik de modem nog een keertje resetten en kijken of dat lukt. Dat moet ik nog een keer uitvoeren.

Blijft vervelend dat het blijkt dat de nieuwe versterkers dus ook niet out-of-the-box blijken te werken.

Zijn er meer mensen die problemen hebben met de box 12 en de SW2 versterkers?

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

We zijn hier druk mee bezig ​@schol662 maar een reset van je experiabox is inderdaad de eerstvolgende stap als het met de stappen die je noemt niet lukt

• Auteur
  • Topper
  • June 5, 2025

​@Thomas van KPN  bedankt voor je terugkoppeling.

Is er ook al zicht op een datum/tijd voor de daadwerkelijke fix? Ik heb voor nu een tijdelijke oplossing dat de WiFi deels werkt in huis, maar niet optimaal.

Zou graag volledige dekking hebben in heel het huis met de WiFi versterkers.

• Auteur
  • Topper
  • June 25, 2025

Een paar dagen geleden zijn de SW2 punten bijgewerkt met de nieuwe firmware denk ik. Ze stonden altijd te knipperen en een paar dagen geleden zag ik dat ze nu constant groen branden.

Even gecheckt en inderdaad de versterkers zijn nu opgenomen in het WiFi netwerk en ze lijken naar behoren te werken.

Dus ik vermoed dat er vanuit KPN een update is geweest.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Dat vermoed ik dan ook ​@schol662. Fijn dat het dan nu naar behoren lijkt te werken. Ik wens je een fijne dag en post gerust nog eens een berichtje als we iets voor je kunnen betekenen!Â