Skip to main content
Antwoord

SuperWifi 1 werkt niet meer na update met de Box 12

• May 2, 2025
  • 16 reacties
  • 520 keer bekeken

Net voor 2e keer KPN medewerker aan telefoon gehad, omdat mijn Superwifi 1-punten uitvallen. Eerste medewerker gaf aan dat waarschijnlijk het lag aan update KPN Box 12 en dat ik zou worden teruggebeld en waarschijnlijk nieuwe Superwifi punten (2e generatie) zou krijgen.

2e medewerker vertelde dat het daar ‘waarschijnlijk’ niet aan de update kon liggen en dat ik settings in mijn modem moest aanpassen. Gaat dan m.n. om bandbreedtes wifi-signaal, die moeten op “ auto” gezet worden. Wat ik ook probeerde, dat lukt niet: settings springen automatische terug naar 20 resp. 80 Mhz. Aardige helpdeskmedewerker wist het toen ook niet meer. Nieuwe superwifipunten gratis opsturen kon hij niet doen, ik heb toen uit nood (alle apparatuur in huis valt uit) maar 2 wifipunten in de huur besteld. Verder verwees de helpdeskmedewerker me naar dit forum, hier zou ik antwoord krijgen op de aanpassingen in het modem. Nu blijkt dat hier een enorm deel van het KPN-klantenbestand dezelfde problemen ervaart en dat die eigenlijk alleen op te lossen zijn met, je raadt het al, nieuwe wifipunten die dan gratis worden opgestuurd. Bijzonder dus. Via deze weg dus de vraag of ik nieuwe Wifipunten (2e generatie) opgestuurd kan krijgen, want wat ik ook probeer de oude krijg ik niet aan de praat. Ik heb er 4, dus graag de 2 reeds besteld aanvullen met nog eens 2.

Beste antwoord door Denise van KPN

Hallo ​@Raoul M, welkom bij de KPN Community! Al is de aanleiding misschien wat minder. Ik begrijp dat je SuperWifi 1 niet meer goed werken.

Allereerst wil ik je aanraden dit artikel door te nemen: KPN SuperWifi: rood lampje of continu groen knipperend lampje.

Als dit niet helpt, dan zullen we naar de instellingen moeten kijken. Het is namelijk belangrijk dat alle instellingen op het KPN modem en de SuperWifi gelijk zijn. En het wil wel eens voorkomen dat dit niet het geval is. Wat gaan we controleren?

1. We beginnen met de WPA. Dit is de beveiligingstype. Deze moet op WPA 2 staan.

2. Daarna controleren we de wifistandaard. Kijk op de SuperWifi 1 welke waardes hier staan. En log dan in op het KPN modem om hier dezelfde waardes in te stellen. Voor het modem zelf doe je dit door in het linkermenu te gaan naar Wifinetwerk en dan het tabblad Wifisignaal. Voor een SuperWifi doe je dit (in het modem) door in het linkermenu te gaan naar Thuisnetwerkoverzicht, klik op een SW en ga naar het tabje WiFi-Radio.

Hopelijk lukt het hiermee om jouw SuperWifi weer mee te laten werken.

16 reacties

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Hallo ​@Raoul M, welkom bij de KPN Community! Al is de aanleiding misschien wat minder. Ik begrijp dat je SuperWifi 1 niet meer goed werken.

Allereerst wil ik je aanraden dit artikel door te nemen: KPN SuperWifi: rood lampje of continu groen knipperend lampje.

Als dit niet helpt, dan zullen we naar de instellingen moeten kijken. Het is namelijk belangrijk dat alle instellingen op het KPN modem en de SuperWifi gelijk zijn. En het wil wel eens voorkomen dat dit niet het geval is. Wat gaan we controleren?

1. We beginnen met de WPA. Dit is de beveiligingstype. Deze moet op WPA 2 staan.

2. Daarna controleren we de wifistandaard. Kijk op de SuperWifi 1 welke waardes hier staan. En log dan in op het KPN modem om hier dezelfde waardes in te stellen. Voor het modem zelf doe je dit door in het linkermenu te gaan naar Wifinetwerk en dan het tabblad Wifisignaal. Voor een SuperWifi doe je dit (in het modem) door in het linkermenu te gaan naar Thuisnetwerkoverzicht, klik op een SW en ga naar het tabje WiFi-Radio.

Hopelijk lukt het hiermee om jouw SuperWifi weer mee te laten werken.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 9, 2025

Hallo Denise,

Dank voor je reactie. Ik heb alle stappen eerder al doorlopen, op de SuperWifi’s blijven de lampjes rood (niet bekabeld) of knipperend groen (bekabeld, overigens bekabeld ook wel eens rood). 

Ik heb inmiddels 2 door mij uit nood dan maar zelf bestelde SuperWifi’s 2 binnen (huur), die werken wel. De resterende 2 SuperWifi 1 (we hadden er in totaal 4) zijn niet stabiel en vallen regelmatig uit. Net weer 1 moeten resetten. We hebben aardig wat domotica in ons huis, dat blijft nu steeds erg wankel of sommige apparaten worden gewoon al langere tijd niet meer bereikt, omdat 2 van de 4 punten gewoon niet goed werken.

Ik vind het jammer dat nu 2 SuperWifi’s heb moeten huren om bevestigd te krijgen dat het aan de oude lag. Ik werd eerder door een collega naar dit forum verwezen, omdat ik bepaalde instellingen niet goed zou hebben staan (is overigens niet het geval, ze staan goed en ik heb als gezegd alle stappen al meerdere malen doorlopen zonder resultaat).

Daarnaast blijkt juist uit verschillende posts en reacties op het forum, dat veel SuperWifi 1 punten niet goed meer werken na een recente update van de KPN Box 12. Ik begrijp ook dat meerdere mensen vervolgens kosteloos nieuwe SuperWifi2 punten ter vervangen hebben ontvangen. Het ligt nu eenmaal niet aan de eigenaar van de SuperWifii-punten dat deze niet meer functioneren na de update. Dat was mij door een andere collega ook min of meer toegezegd, maar dat werd later weer teruggedraaid onder verwijzing naar het forum. Ik heb dan nu ook het gevoel dat ik in een soort loop zit, het wordt op deze manier gewoon niet opgelost, ondanks dat ik alles wat als oplossing wordt aangedragen inmiddels al meerdere malen geprobeerd heb.

Ik zou het dus chique vinden als de 2 resterende SuperWifi1 punten vervangen worden door nieuwe SuperWifi2 en de 2 huurpunten niet langer in rekening worden gebracht (of ook kosteloos vervangen door nieuwe niet-huurpunten).

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Ik snap wat je zegt, maar ik kan niet zomaar de SuperWifi 1 vervangen voor nieuwe SuperWifi 2. Ik wil eerst kijken of we de SuperWifi 1 weer aan de praat kunnen krijgen.

Een rood lampje als je de SuperWifi draadloos hebt aangesloten betekent dat de SuperWifi geen verbinding heeft met het modem. Het is belangrijk om de SuperWifi wel zeker een half uur bekabeld aangesloten te houden voordat je deze loskoppelt. Als het dan nog niet werkt, dan wil ik je vragen om te controleren of je ook een rood lampje krijgt direct naast het modem. Als dit het geval is, volg dan onderstaande instructies op:

Als je SuperWifi 1 rood blijft ook als je hem veel dichter bij het modem zet, dan is deze SuperWifi waarschijnlijk niet goed overgegaan naar de KPN Software. Je kunt de update dan alsnog in gang zetten door de volgende stappen uit te voeren.

Let op: Herhaal dit hele proces voor elke SuperWifi 1 die problemen geeft. Als je genoeg ethernetpoorten vrij hebt op je modem, dan kun je dit ook op meerdere SuperWifi 1 tegelijkertijd doen.

• Sluit de SuperWifi 1 bekabeld aan op je modem en wacht tot het lampje stabiel groen brandt
  • Reset de SuperWifi 1 door met een puntig voorwerp het resetknopje in te drukken. Houd het knopje ingedrukt tot je SuperWifi 1 een aantal keer rood heeft geknipperd.
  • Laat de SuperWifi 1 ongeveer een half uur aangesloten, in die tijd zal hij updaten naar de KPN Software.

Trek vervolgens de ethernetkabel uit de SuperWifi 1, en wacht een paar minuten. In die tijd zal de SuperWifi overgaan op draadloze communicatie. Hierbij gaat hij eerst even rood branden. Dit kan 1-2 minuten aanhouden, daarna moet hij groen worden en blijven.

Blijft de SuperWifi groen branden? Dan kun je hem terugzetten op de plek waar hij vandaan kwam.

Gaat hij daarna weer rood branden, of blijft hij rood? Dan is de update nog niet voltooid. Doe dan nog de volgende stappen:

• Sluit de SuperWifi 1 bekabeld aan op je modem en wacht tot het lampje stabiel groen brandt
  • Reset je modem. Instructies daarvoor vind je hier: reset modem.
  • Laat vervolgens modem en SuperWifi een half uurtje met rust. In die tijd zal de update afgerond worden.

Test dan opnieuw door de ethernetkabel uit de SuperWifi 1 te trekken, en wacht een paar minuten. In die tijd zal de SuperWifi overgaan op draadloze communicatie. Hierbij gaat hij eerst even rood branden. Dit kan 1-2 minuten aanhouden, daarna moet hij groen worden en blijven.

Blijft de SuperWifi groen branden? Dan kun je hem terugzetten op de plek waar hij vandaan kwam.

Gaat hij daarna weer rood branden, of blijft rood? Dan is de koppeling tussen je modem en de SuperWifi 1 waarschijnlijk niet helemaal goed. Doe dan nog de volgende stappen:

• Reset dan zowel je modem als je SuperWifi 1. Dit kan via het resetgaatje op de beide apparaten.
    Dit kan ook via de webinterface van je modem met de functie Reset thuisnetwerk. Deze vind je via  Instellingen > Systeem.  Reset Thuisnwetwerk zet zowel het modem als alle aangesloten SuperWifi 1 terug naar de fabrieksinstellingen. Het modem zal vervolgens de in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens weer overnemen. 
  • Laat het modem en de SuperWifi 1 een half uur met rust zodat de reset kunnen afronden, en de SuperWifi 1 zichzelf weer kan installeren. 

Test dan opnieuw door de ethernetkabel uit de SuperWifi 1 te trekken, en wacht een paar minuten. In die tijd zal de SuperWifi overgaan op draadloze communicatie. Hierbij gaat hij eerst even rood branden. Dit kan 1-2 minuten aanhouden, daarna moet hij groen worden en blijven. Blijft de SuperWifi groen branden? Dan kun je hem terugzetten op de plek waar hij vandaan kwam.

Gaat hij ook nu rood branden? Neem dan contact op voor verdere ondersteuning. Plan hiervoor makkelijk zelf een terugbelafspraak. Dan bellen we je op een moment dat jou uitkomt.

Je bent hier wel even mee bezig, maar hopelijk biedt het wel de oplossing voor nu terwijl ons team werkt een een nieuwe update voor de SuperWifi 1.

• Auteur
  • Deelnemer
  • May 19, 2025

Hallo Denise, als gezegd vrijwel alles al eens geprobeerd, maar ik zal om alles uit te sluiten de instructies nog eens opvolgen. Zal inderdaad flink wat tijd kosten, ben er tot nu nog niet aan toegekomen. Als alles is uitgevoerd meld ik me wel weer (maar wacht dus even met topic afsluiten…..)

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Fijn dat je dit toch nog wilt proberen. :) Benieuwd wat de uitkomst is.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 7, 2025

Nou, ik heb alles nog een keer geprobeerd. Geëindigd met reset thuisnetwerk. Dat was deels succesvol, alles werkt en alle apparaten zijn nu zichtbaar onder “mijn thuisnetwerk” als ik inlog op mijn modem (was eerder niet het geval dus er zat sowieso iets fout), maar…. de 2 oude superwifi 1 punten waar het probleem mee begon blijven dienst weigeren. Hoe ik ze ook aansluit, ze verbinden niet. Bekabeld blijven ze groen knipperen, niet bekabeld worden (en blijven) ze rood. Dus opnieuw mijn verzoek deze te vervangen door nieuwe superwifi 2 punten (of de 2 die ik nu huur niet langer in rekening te brengen).

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Bedankt voor het testen. Nog een paar controle vragen:

• Waar had je de SuperWifi 1 staan op het moment dat je de instructies hierboven opvolgde?
  • En hoe lang heb je gewacht voor je deze loskoppelde?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 9, 2025

Hallo Denise, de superwifi stond in de woonkamer, met een kabel verbonden aan de router. Ik heb de stopwatch er niet bij gehad, maar denk toch zeker een half uur. Eerder al eens een hele nacht. Resultaat blijft steeds hetzelfde helaas. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

In de woonkamer, oke. Maar hoever is dit van het modem af?

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 10, 2025

Zijn er afstandseisen dan? Dat stond toch ook nergens in de instructie? Hoe lang moeten we hier nog over in gesprek blijven? Ik heb alles toch gedaan wat gevraagd werd? Sommige dingen zelfs meerdere keren (het thuisnetwerk heb ik eerlijk gezegd ook 2x gereset afgelopen weekend)

Maar om je vraag dan toch te beantwoorden: een meter of 2

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Het ging mij er even om hoe dichtbij het modem je ze had geplaatst, want dat geeft weer informatie. Maar ook dichtbij gaat het dus niet goed. Ik vermoed dat de SuperWifi 1 de nieuwe software niet goed binnen halen. Ik moet je vragen de eerder genoemde stappen nog eens te doorlopen en dan de SuperWifi een uur bekabeld aangesloten te houden. Dit geeft ze de mogelijkheid om te updaten.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 12, 2025

Zoals gezegd heb ik de superwifi’s eerder al eens (ook na de nodige voorgeschreven stappen te hebben doorlopen) een hele nacht bekabeld aangesloten gehad. Opnieuw een uur bekabeld aansluiten is dus een vrij nutteloze actie en ik garandeer je dat dit niets uithaalt. Zijn er nog stappen in het protocol die ik hierna moet doorlopen? Geef die dan meteen maar even door, dan doe ik meteen alles, hebben we alles tenminste gehad…

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Probeer ook eens onderstaande:

Reset dan zowel je modem als je SuperWifi 1. Dit kan via het resetgaatje op de beide apparaten.
Dit kan ook via de webinterface van je modem met de functie Reset thuisnetwerk. Deze vind je via  Instellingen > Systeem.  Reset Thuisnwetwerk zet zowel het modem als alle aangesloten SuperWifi 1 terug naar de fabrieksinstellingen. Het modem zal vervolgens de in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens weer overnemen. 

En dan doel ik vooral op het resetten van het thuisnetwerk via het modem.

• Auteur
  • Deelnemer
  • June 13, 2025

Dat heb ik afgelopen weekend dus al 2x gedaan. Staat ook hierboven al vermeld. 

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Sorry, als dit allemaal niet werkt, dan weet ik het ook niet meer. Ik raad je aan een belafspraak in te plannen. Mijn collega kan je mogelijk wel verder helpen.

• Auteur
  • Deelnemer
  • July 26, 2025

Bijzonder om te zien dat kritische reacties van anderen in deze post steeds heel snel weer verdwijnen… 

Hoe dan ook: afgelopen maandag (21/7) belafspraak gehad. Zeer vriendelijke mevrouw die alle begrip toonde. Ze was van mening dat ik de 2 inmiddels gehuurde zwarte Superwififi’s 2.0 vergoed zou moeten krijgen. Kon ze niet zelf over beslissen, maar een collega zou dat binnen 2 à 3 dagen regelen. We zijn nu 5 dagen verder en ik heb nog niets gehoord. Ik heb het gevoel dat ik in een loop zit nu. Benieuwd wanneer ik de opdracht krijg om eerst alle settings na te lopen en de apparatuur te resetten… Wat een service toch bij KPN