Skip to main content
Vraag

SuperWifi 2 aansluiten op vaste ethernetkabel in garage

• February 2, 2026
  • 15 reacties
  • 112 keer bekeken

ik hen een experia 12 modem en 3 super wifi 2 versterkers. 2 zijn er in huis geinstalleerd, de derde wil ik aansluiten in de garage. Er ligt een ethernetkabel van het modem naar de garage. Het is te verweg om het draadloos te doen, het lampje blijft dan oranje

15 reacties

JanD
Superuser
  • February 3, 2026

Beste ​@19arie63 is dit alleen een opmerking of heb je ook nog een vraag?

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 3, 2026

Uiteraard is dit een vraag, als ik  één van de ingestelde en werkende Super Wifi's met een ethernetkabel in de garage aansluit gaat er na enige tijd groen knipperen een geel lampje branden. Dan werkt het niet toch? 

Dus de vraag is hoe ik een Super Wifi versterker aansluit op een ethernet aansluiting

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • February 3, 2026

Hallo ​@19arie63 ,

Oranje lampje op een bekabeld aangesloten SuperWifi punt

Bij een bekabeld aangesloten SuperWifi wil dit zeggen dat hij aangesloten zit op een ethernetpoort van minder dan 1 Gbit, of dat er een 100 Mbit of lager kabel wordt gebruikt.

Onze modems hebben alleen maar 1 Gbit of hoger ethernetpoorten. Dus als je een oranje lampje ziet op je bekabelde SuperWifi, probeer een andere kabel.

bron: 

en 

JanD
Superuser
  • February 3, 2026

Uiteraard is dit een vraag, als ik  één van de ingestelde en werkende Super Wifi's met een ethernetkabel in de garage aansluit gaat er na enige tijd groen knipperen een geel lampje branden. Dan werkt het niet toch? 

Dus de vraag is hoe ik een Super Wifi versterker aansluit op een ethernet aansluiting

Beste ​@19arie63 antwoord:

Stabiel, tijdens normale werking: Verbonden met het modem of een andere SuperWifi op een lagere snelheid.

Bij een bekabeld aangesloten SuperWifi 2 betekent dit dat deze op een 100 of 10 Mbit poort zit. 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 3, 2026

ik heb alles gecontroleerd, het datapunt is voorzien van een CAT6 kabel en werkend (getest, met de oude wifi versterkers had ik wel voldoende signaal. Van morgen hebben ze op afstand de boel doorgemeten en opnieuw opgestart met telefonisch advies. Reusltaat ornaje lampje, moest na een een uit zijn, brandt nu nog, opnieuw gebeld met KPN, soort facetime gesprek gehad, Resultaat: Ik krijg van KPN dit advies: Dat lijkt mee een tijdrovende klus. Is dit volgens jullie de oplossing??

Beste meneer Vlot,

Een schone installatie van SuperWifi punten

Ervaar je problemen die niet goed te verklaren zijn? Bijvoorbeeld de installatie wil maar niet lukken, of de lampjes gaan niet branden zoals ze moeten. Dan kan het helpen om even helemaal opnieuw te beginnen. Dat doe je als volgt.

1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het lampje zal eerst groen gaan knipperen en uiteindelijk constant groen branden. Geef dit proces de tijd en koppel niet te vroeg af ( 1uur per wifi versterker)
  7. . Als de installatie is gelukt dan zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden.
  8. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  9. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis.

JanD
Superuser
  • February 3, 2026

Probeer het eens met een korte kabel vlak bij je modem of wissel het wifipunt eens met een ander wifipunt en kijk dan eens of het probleem zich ook verplaatst. ​@19arie63 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 3, 2026

Ik heb een van de andere twee die ik heb aan de kabel gelegd, zonder verdere handelingen, zelfde resultaat, nu alle drie weer draadloos en werkend (pakten ze vanzelf weer op, de Experia Wifi weer op deze kabel aangesloten ( zit op Ethernet poort 1) en werkt weer. Kabel is dus goed lijkt me

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 3, 2026

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@19arie63 . Welkom hier.

Ik lees dat je al contact hebt gehad met de reguliere helpdesk.  Heb je dat advies van alles opnieuw koppelen nog geprobeerd?  Of werkt het ondertussen naar tevredenheid? 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 4, 2026

Beste Erwin, Nee, het werkt nog steeds niet op die plaats. En het stappenplan heb ik ook nog niet uitgeprobeerd. Ik wil  eigenlijk eerst antwoord op de vraag of een dergelijk SuperWifi punt wel gaat werken op de wijze zoals ik die voor ogen heb. Dat is een cinfiguratie waarbij er 1V12 modem is, twee draadloos aangesloten SuperWifi's binnen draadloos bereik van elkaar en het modem en 1 SuperWifi aangesloten met een Cat6 kabel op een plaats waar geen of te weinig draadloos bereik is vanuit modem of andere SuperWifi punten. 

De kabel is goed aangesloten, zie het screenshot dat de EW versterker is aangesloten. Dit is de kabel waarop het derde superwifi punt moet worden aangesloten. Groet Arie

Erwin van KPN
Moderator

Ja, voor zover ik nu kan beoordelen hoort dat te werken.  Met een herstart zou je het zo allemaal aan de praat moeten krijgen. 

Cappuccino2
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 12, 2026

Is de internetkabel rechtstaat aangesloten? (dus zonder iets ertussen zoals een switch of dergelijks) 

• Auteur
  • Deelnemer
  • February 12, 2026

Ja, de internetkabel heb ik inmiddels rechtstreeks op de router zitten. Ik overweg nog om op dat datapunt met een laptop een speedtest te doen om te kijken wat er daadwerkelijk door die kabel heen komt.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 12, 2026

Ja, de internetkabel heb ik inmiddels rechtstreeks op de router zitten. Ik overweg nog om op dat datapunt met een laptop een speedtest te doen om te kijken wat er daadwerkelijk door die kabel heen komt.

100b

Cappuccino2
Topper
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • February 12, 2026

Wat er binnenkomt aan snelheid van de provider is wat anders dan de snelheid op je netwerk onderling tussen een modem en wifi router.Â