Skip to main content
Beantwoord

SuperWifi 2 blijft hangen op firmware 3.00.31 i.c.m. Box 14

• September 13, 2026
  • 14 reacties
  • 168 keer bekeken

Fr0eKky
Topper
Forum|alt.badge.img

Beste moderators,

Sinds kort heb ik de nieuwe KPN Box 14 in gebruik. Nu wilde ik mijn tweede SuperWifi 2-punt (technische modelnaam: SWP2-CB094D) aansluiten, maar deze koppelt niet met het nieuwe modem.

Bij het controleren van de instellingen zie ik dat het wifipunt is blijven hangen op de oude fabrieksfirmware 3.00.31. Ik heb begrepen dat de Box 14 dit punt vanwege deze verouderde softwareomgeving niet meer automatisch kan herkennen of updaten naar de nieuwe SW2-firmware.Het punt is momenteel met een internetkabel rechtstreeks op mijn Box 14 aangesloten.

Zouden jullie via de achterkant handmatig de nieuwste firmware naar dit wifipunt kunnen pushen zodat hij weer up-to-date is en werkt met mijn modem? Mijn forumprofiel is volledig ingevuld met mijn klantgegevens.

Alvast bedankt voor de hulp!

Beste antwoord door Noordzee

Hallo ​@Fr0eKky ,

Dat SuperWiFi-punt met versie 3.00.31 valt niet meer te updaten. Bij KPN heb je er niets meer aan. 

Neem daarom contact op met de klantenservice en vraag om een omruil. Dat omruilen kan niet via dit platform.

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: 

Facebook messenger, Instagram,  X.com en Bluesky.​​​​​​

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Meer achtergrond geciteerd van moderator Erik:

Het is technisch niet meer mogelijk om SuperWifi punten die nog niet op KPN Software zitten, alsnog te migreren naar KPN Software. Migreren is niet zomaar updaten, het is een ander proces. Dat betekent dat je met SuperWifi punten op legacy firmware, zoals dat dan heet, twee opties hebt. Of je laat het zo, of je vervangt ze door Wifipunten die op KPN Software zitten.

Als je een KPN abonnement hebt, en ook een KPN modem gebruikt, dan is vervangen de beste optie. Want dan werken de Wifipunten goed samen met het modem. In het geval van SuperWifi 1 (dit jaar nog) en SuperWifi 2 wisselen wij ze om als je contact opneemt. Dat gaat op de manier zoals ik al eerder aangaf: je belt ons, er wordt een melding aangemaakt voor de back-office. De back-office handelt dit af en zorgt voor de logistieke aansturing en bericht naar de klant. 

In de praktijk wordt voor bijna iedereen de boel netjes gewisseld. Maar het kan zijn dat er een reden is waardoor de back-office besluit dit niet te doen. Een lopende opzegging kan daar een van zijn. Hun besluit daarin is leidend, en kunnen wij moderators ook niets aan veranderen.

14 reacties

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • Antwoord
  • September 13, 2026

Hallo ​@Fr0eKky ,

Dat SuperWiFi-punt met versie 3.00.31 valt niet meer te updaten. Bij KPN heb je er niets meer aan. 

Neem daarom contact op met de klantenservice en vraag om een omruil. Dat omruilen kan niet via dit platform.

Maak online een terugbelafspraak (rechtsonder op de pagina) en je wordt teruggebeld op een moment dat jou uitkomt.

Je kunt KPN ook een bericht sturen via social media. Je vindt KPN op deze social media kanalen: 

Facebook messenger, Instagram,  X.com en Bluesky.​​​​​​

Stuur daar je vraag via een privébericht en je krijgt zo snel mogelijk reactie.

Meer opties vind je hier:

Meer achtergrond geciteerd van moderator Erik:

Het is technisch niet meer mogelijk om SuperWifi punten die nog niet op KPN Software zitten, alsnog te migreren naar KPN Software. Migreren is niet zomaar updaten, het is een ander proces. Dat betekent dat je met SuperWifi punten op legacy firmware, zoals dat dan heet, twee opties hebt. Of je laat het zo, of je vervangt ze door Wifipunten die op KPN Software zitten.

Als je een KPN abonnement hebt, en ook een KPN modem gebruikt, dan is vervangen de beste optie. Want dan werken de Wifipunten goed samen met het modem. In het geval van SuperWifi 1 (dit jaar nog) en SuperWifi 2 wisselen wij ze om als je contact opneemt. Dat gaat op de manier zoals ik al eerder aangaf: je belt ons, er wordt een melding aangemaakt voor de back-office. De back-office handelt dit af en zorgt voor de logistieke aansturing en bericht naar de klant. 

In de praktijk wordt voor bijna iedereen de boel netjes gewisseld. Maar het kan zijn dat er een reden is waardoor de back-office besluit dit niet te doen. Een lopende opzegging kan daar een van zijn. Hun besluit daarin is leidend, en kunnen wij moderators ook niets aan veranderen.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Fr0eKky, welkom bij de community! 😊 Ik heb eigenlijk niet veel meer toe te voegen aan het uitgebreide antwoord van ​@Noordzee hierboven. Hij heeft de situatie en de vervolgstappen duidelijk uitgelegd. 🙂

Is het zo duidelijk voor je en lukt het om hiermee verder te komen? Mocht je er toch niet uitkomen, laat het dan gerust weten.

Fr0eKky
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 15, 2026

Bedankt voor de uitleg. Ik heb inmiddels uiteindelijk de klantenservice gebeld. Nadat ik eerder een terugbelverzoek had achtergelaten, hebben zij mij ook teruggebeld.

De medewerker gaf aan dat hij mijn situatie zou doorzetten naar een andere afdeling. Ik moet nu nog horen of ze inderdaad twee nieuwe SuperWifi 2-punten opsturen en de twee oude punten retour nemen. Ik hoop eerlijk gezegd dat dit gewoon geregeld kan worden.

Wat ik wel jammer vind, is dat ik hiervoor al 2 tot 5 keer contact heb gehad met de klantenservice. Iedere keer kreeg ik stapsgewijs instructies en handleidingen toegestuurd met wat ik moest doen om de SuperWifi 2-punten met de Box 14 te koppelen. Achteraf blijkt nu dat deze punten vanwege de oude firmware helemaal niet meer geschikt zijn en omgeruild moeten worden.

Daar ben ik eerlijk gezegd behoorlijk wat tijd aan kwijtgeraakt. Ik heb er meerdere dagen mee zitten proberen en zelfs twee avonden/nachten mee bezig geweest, omdat ik overdag mijn internet gewoon nodig heb. Als ik eerder had geweten dat deze punten überhaupt niet meer te migreren of te updaten waren, had dat een hoop tijd en frustratie gescheeld.

Hopelijk wordt de omruiling nu netjes geregeld en kan ik het daarmee eindelijk afsluiten.

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hi ​@Fr0eKky, bedankt voor je uitgebreide terugkoppeling. 😊 Jammer dat je hier uiteindelijk zoveel tijd en moeite aan kwijt bent geweest, zeker omdat achteraf blijkt dat de SuperWifi 2-punten omgeruild moeten worden.

Hopelijk wordt de omruiling nu snel voor je geregeld. Laat vooral even weten hoe het verder gaat en wat je terugkrijgt van de betreffende afdeling. Mocht je er daarna nog niet uitkomen, dan denk ik natuurlijk graag met je mee!

Fr0eKky
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 17, 2026

Bedankt voor je reactie! Inmiddels is het gelukkig geregeld. De 2 SuperWifi 2-punten worden omgeruild. Ik zie dat er al 2 nieuwe punten onderweg zijn. Zodra deze binnen zijn, pak ik de 2 oude punten weer netjes in en stuur ik die retour.

Uiteindelijk ben ik dus gerustgesteld en is het super geregeld. Jammer dat het wat langer en met meerdere contacten heeft geduurd, maar fijn dat het uiteindelijk goed wordt opgelost. Bedankt voor het meedenken en de hulp! 😊

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Ah, dat is goed nieuws ​@Fr0eKky! 😊 Fijn om te horen dat de omruiling inmiddels helemaal geregeld is.

Het heeft inderdaad wat meer tijd en contactmomenten gekost dan nodig was, maar gelukkig komt het uiteindelijk netjes in orde. 

Bedankt dat je nog even laat weten hoe het is afgelopen en alvast veel plezier met de nieuwe SuperWifi-punten!

Fr0eKky
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 18, 2026

Bedankt allemaal voor het meedenken en de hulp! De nieuwe SuperWifi 2-punten zijn inmiddels binnen en alles werkt nu goed. 😊

Ik heb nog een aanvullende vraag aan Serenay, Noordzee en de andere forumleden met kennis van SuperWifi over de beste wifi-instellingen voor mijn situatie.

Ik heb KPN SuperFiber 4000 en gebruik in totaal vijf SuperWifi 2-punten, waarvan twee bedraad zijn aangesloten. Mijn woning heeft drie verdiepingen en de opstelling is als volgt:

• Het modem staat in de meterkast op de eerste verdieping.

• In de woonkamer staat één draadloos SuperWifi-punt.

• Op de tweede verdieping staat in één slaapkamer een draadloos punt en in de andere slaapkamer een bedraad punt.

• Op de derde verdieping staat ook één draadloos en één bedraad punt.

Mijn modem staat momenteel ingesteld op Wifi 6-compatibiliteit: 20 MHz/160 MHz. De draadloos aangesloten SuperWifi-punten nemen deze instelling automatisch over van het modem. Bij de twee bedrade punten kan ik de wifi-instelling wel afzonderlijk aanpassen.

Op internet lees ik dat 80 MHz bij een draadloos meshnetwerk vaak stabieler is dan 160 MHz. Vooral bij verbindingen door muren en plafonds zou 80 MHz robuuster zijn en minder last hebben van omliggende wifinetwerken. Tegelijkertijd heb ik bewust gekozen voor een SuperFiber 4000-abonnement en wil ik natuurlijk ook zoveel mogelijk van die hoge snelheid kunnen benutten.

Wat is in mijn situatie de beste instelling om zowel een hoge snelheid als een stabiele verbinding en goede dekking te krijgen?

Kan ik het modem het beste op Wifi 6-compatibiliteit met 20/160 MHz laten staan, zodat de draadloze punten dit overnemen, en de twee bedrade SuperWifi-punten instellen op 20/80 MHz? Of kan het combineren van 160 MHz en 80 MHz binnen hetzelfde meshnetwerk problemen geven met stabiliteit, roaming of de onderlinge verbinding?

Is het met mijn SuperFiber 4000-abonnement verstandiger om alle punten waar mogelijk op 160 MHz te laten werken, of blijft 80 MHz bij de bedrade punten toch de betere keuze?

Daarnaast valt mij sinds kort op dat in de webinterface van mijn modem via http://mijnmodem.kpn (192.168.2.254) bij Apparaatbeheer, onder Apparaatstatus / Informatie, de status ‘Error’ staat. Voor zover ik weet hoort hier normaal gesproken ‘Done’ te staan.

Weten jullie wat deze melding precies betekent, of dit verband kan houden met de SuperWifi-punten of de gekozen wifi-instellingen en hoe ik deze foutmelding kan oplossen?

Ik hoor graag jullie ervaringen en advies. Ik wil de hoogst haalbare snelheid benutten, maar wel zonder dat dit ten koste gaat van de stabiliteit van het netwerk.

Ik ben zelf technisch onderlegd en heb een brede technische achtergrond, maar ik vind het altijd waardevol om kennis en praktijkervaringen met anderen te delen en gericht advies op te vragen. Vandaar dat ik benieuwd ben hoe jullie hiernaar kijken.

JanD
Wijsgeer
  • September 18, 2026

Beste ​@Fr0eKky mijn advies is om bij de 2,4-band de kanaalbreedte op 20 te zetten en niet op 20/40, 40 of AUTO.

Voor de rest bij de wifi alles zoveel mogelijk op AUTO laten staan en de mesh-functie zijn werk laten doen.

Zelf heb ik tussen de modem en de SW#2 een bitrate van gemiddeld 3Gbit/s en een nominale snelheid van 200Mbit/s.

Fr0eKky
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 18, 2026

​Bedankt voor je reactie en advies @JanD.

De 2,4GHz-band staat bij mij inderdaad op 20 MHz en de kanalen staan op Auto.

Mijn vraag gaat alleen vooral over de 5GHz-kanaalbreedte en de combinatie van bedrade en draadloze SuperWifi 2-punten. Zoals op de afbeelding te zien is, stelt het profiel ‘Wifi 6-compatibiliteit’ de 5GHz-band automatisch in op 160 MHz. De draadloze SuperWifi-punten nemen deze instelling over van het modem, terwijl ik de bedrade punten afzonderlijk op 80 of 160 MHz kan instellen.

Daarom ben ik specifiek benieuwd naar het volgende:

• Kan ik de draadloze punten zonder problemen op 160 MHz laten werken en de bedrade punten op 80 MHz instellen?
  • Heeft deze combinatie invloed op roaming, stabiliteit of de werking van de mesh?
  • Is 160 MHz met mijn SuperFiber 4000-abonnement daadwerkelijk voordeliger, of kan 80 MHz in de praktijk een hogere en stabielere doorvoersnelheid opleveren?
  • Werkt de automatische mesh-optimalisatie ook goed wanneer verschillende SuperWifi-punten niet dezelfde kanaalbreedte gebruiken?
  • Wat betekent de status ‘Error’ bij Apparaatbeheer onder Apparaatstatus / Informatie? Normaal hoort daar volgens mij ‘Done’ te staan.

Je noemt daarnaast een bitrate van gemiddeld 3 Gbit/s tussen het modem en de SuperWifi 2, maar ook een nominale snelheid van 200 Mbit/s. Kun je uitleggen hoe ik die twee waarden moet interpreteren en waar je deze precies uitleest?

Wellicht kan iemand met wat meer technische kennis van de Box 14 en SuperWifi 2 hier inhoudelijk verder op ingaan. Ik probeer niet zomaar instellingen te veranderen, maar wil graag begrijpen welke configuratie bij mijn opstelling de beste combinatie van snelheid, stabiliteit en bereik geeft.

JanD
Wijsgeer
  • September 18, 2026

Beste ​@Fr0eKky 

Je noemt daarnaast een bitrate van gemiddeld 3 Gbit/s tussen het modem en de SuperWifi 2, maar ook een nominale snelheid van 200 Mbit/s. Kun je uitleggen hoe ik die twee waarden moet interpreteren en waar je deze precies uitleest?

binnen de SW#2 is niets aan te passen qua wifi omdat deze als slave werken nemen ze de instellingen van de master (router dus) over.

Mijn abosnelheid ibij KPN is 200Mbit/s, dus dat is de maximale snelheid voor internetverkeer naar de buitenwereld.

Het interne netwerk kan bij de meeste consumenten op 1Gbit/s werken, echter de interne verbinding tussen router en SW#2 kan werken tussen 0 en 4+Gbits. Bij mij staat deze meestal op 3+Gbit/s.

Als je inlogt op een SW#2 zie je de snelheid meteen staan op de startpagina in de rubriek internetverbinding.

Succes

Fr0eKky
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 18, 2026

Bedankt voor de toelichting ​@JanD. Ik zal deze waarde ook eens per punt controleren via de startpagina van de SuperWifi 2.

Bij mijn draadloos aangesloten punten zie ik inderdaad dat zij de instellingen van de master overnemen. Bij de twee bedraad aangesloten SuperWifi 2-punten lijkt het echter alsof ik de wifi-instellingen wel afzonderlijk kan aanpassen.

Mijn belangrijkste vraag blijft daarom nog open:

Kan een combinatie van 160 MHz op de master en draadloze punten en 80 MHz op de bedrade punten zonder nadelige gevolgen werken binnen hetzelfde meshnetwerk?

En wat betekent de status ‘Error’ bij Apparaatbeheer?

Wellicht kan iemand ​@Noordzee of ​@Serenay van KPN  hier nog specifiek op ingaan.
In ieder geval bedankt voor je uitleg!

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Hoi ​@Fr0eKky, ik heb dit even voor je nagevraagd. De combinatie van 160 MHz op de master en draadloze punten en 80 MHz op de bedraad aangesloten punten zou geen problemen mogen geven binnen het meshnetwerk. Hopelijk geeft dat in ieder geval wat duidelijkheid! 🙂

Fr0eKky
Topper
Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Topper
  • September 24, 2026

Hoi, bedankt voor het navragen en de terugkoppeling!
Bedankt voor het meedenken en de moeite! 😊

Serenay van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+9

Geen enkel probleem ​@Fr0eKky, als je ooit nog andere vragen hebt dan weet je ons hier te vinden! 😊