Skip to main content
Vraag

SuperWifi blijft op firmware 1.00.22 en migreert niet naar SW1.C.25.14.02

• August 3, 2026
  • 4 reacties
  • 70 keer bekeken

k heb een Sagemcom Box 12 en twee identieke WE2 SuperWifi 1-punten.

• SuperWifi 1: firmware SW1.C.25.14.02, werkt normaal.
  • SuperWifi 2: firmware 1.00.22, heeft nog de oude webinterface en meldt dat dit de nieuwste firmware is.
  • Beide zijn meerdere keren gereset.
  • Tweede SuperWifi werkt bekabeld (groen), maar wordt niet opgenomen in het KPN SuperWifi-beheer.
  • De tweede SuperWifi heeft een eigen webinterface, terwijl de eerste via de Box 12 wordt beheerd.
  • Telefonische eerste- en tweedelijns helpdesk konden het probleem niet oplossen.
  • Er werd een "bridge" gezien, maar door uitschakelen van de tweede SuperWifi heb ik vastgesteld dat deze bridge verdwijnt. De bridge blijkt dus een interface van de tweede SuperWifi zelf te zijn en geen apart apparaat.

Kan deze WE2 handmatig opnieuw worden geprovisioneerd of moet hij worden vervangen omdat hij niet naar de SW1-firmware migreert?

4 reacties

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • August 3, 2026

Ik ben nu geruime tijd bezig met het werkend krijgen van mijn tweede wifi extended. Ik wordt door de telefonische service desk van het kastje naar de muur gestuurd en ik merk daaraan dat zij het ook niet weten. Ik zit nu met een nieuwe Box 12 welke helemaal opnieuw is opgestart en twee wifi eitenders waarvan de eerst bekabeld is aangesloten. De tweede wil maar niet connecten. Als ik die ook bedraad aansluit doorloopt hij alle opstart fases en uiteindelijk gaat het lampje groen branden. Echter in mijn systeem overzicht komt het apparaat niet voor als gekoppelde extended zelfs niet na meer dan een nacht op deze wijze te zijn aangesloten. Het blijkt dat de eerste extended op de nieuwe firmware draait, SW1.C.25.14.02, maar de tweede heeft nog steeds de firmware 1.00.22. Wel komt de extended in de aangesloten apparaten lijst voor inclusief een bridge. De laatste KPN medewerken wist mij te vertellen dat die bridge een apparaat van een derde partij is en dat die de up-date belemmerd. Omdat ik niet kon vinden waar die bridge dan zou moeten aangesloten zijn, heb ik de tweede wifi extended verwijderd, inclusief de bekabeling, resultaat bridge ook weg. Met andere woorden die 2e lijn technische medewerken snapt het dus ook niet. Hij kon mijn bridge en mijn wifi versterker in zijn overzicht zien maar het voiel hem blijkbaar niet op dat het Mac adres van de bridge op de laatste twee cijfers verschilde van het wifi punt. En ik zou dus moeten betalen voor service support. Absurd, KPN voert een software update door, mijn systeem werkt niet meer en ik mag gaan betalen. De migratie van dat wifi punt heeft dus niet plaats gevonden. Hoe ga ik dit nu goed krijgen want een mogelijkheid voor update eis er niet omdat de software aangeeft dat de firmware versie de nieuwste is en dus niet ge-update hoeft te worden. Wat gaat nu de oplossing zijn?

Admin: samengevoegd met eigen topic

Forum|alt.badge.img+5
  • Wijsgeer
  • August 3, 2026

Tja sinds 1 april van dit jaar kan je ze niet meer naar de kpn software updaten , is op community nu wel vaak genoeg vermeld 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • August 4, 2026

Hallo ​@Muldre ,

Dat SuperWiFi-1-punt met oude software gaat niet meer werken. Soms lukt het klanten nog om zo’n WiFi-punt om te ruilen voor een wel werkend exemplaar. Maar tegenwoordig doet KPN dat steeds minder.

En anders zit er niets anders op om zelf een nieuw apparaatje aan te schaffen zoals bv een SuperWiFi-2-punt. 

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Muldre . Welkom hier.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg. Je hebt duidelijk al veel stappen doorlopen en ook goed uitgezocht waar het probleem precies lijkt te zitten. Ik snap dat het frustrerend is als je meerdere keren contact hebt gehad en je toch niet verder komt.

De firmwareversie van het betreffende SuperWifi-punt zal inderdaad niet meer automatisch worden bijgewerkt naar de nieuwere KPN-software. Dat verklaart ook waarom het punt zichzelf als "bijgewerkt" ziet, terwijl het niet dezelfde mogelijkheden heeft als het andere SuperWifi-punt.

Ik wil je adviseren om hiervoor opnieuw contact op te nemen met KPN. Maak daarbij bij voorkeur een terugbelafspraak en geef aan dat het om een SuperWifi-punt gaat dat niet meer kan migreren naar de huidige software. (zie onderaan de pagina) .  De collega’s kunnen dan bekijken of een omruil van het apparaat mogelijk is.