Skip to main content
Beantwoord

SuperWifi installatie na reset

• January 2, 2026
  • 9 reacties
  • 38 keer bekeken

Ik krijg het niet voor elkaar twee SuperWifi punten te installeren na een reset. Dit is de situatie:

• Modem: Experia Box v8
  • 2x SuperWifi punten v1 (wit)

Ik heb verschillende dingen geprobeerd en ben overnieuw begonnen met dit stappenplan: 

Wat ik heb gedaan:

• Allebei de wifipunten losgekoppeld
  • Allebei de wifipunten gereset naar fabrieksinstellingen
  • Modem gereset naar fabrieksinstellingen
  • SSID en WPA2 key van modem gewijzigd
  • 1e wifipunt verbonden met modem via ethernetkabel
  • 2e wifipunt uitgezet
  • 1e wifipunt laten opstarten
  • Na een minuut of 5 brandde het lampje groen

Nu is de situatie:

• Ik zie de SSID van het modem en kan daarmee verbinden over 2.4GHz
  • Ik heb er drie netwerken bijgekregen:
    • SW1-541CGA
    • SW1-541CGA_ExtraWifi5G
    • SW1-541CGA_ExtraWifi2G
  • In de DHCP Client log van de modem zie ik name=SW1-541C8A en een MAC-adres dat correspondeert met het aangesloten wifipunt

Het lijkt er dus op dat het Wifi punt de instellingen van het modem niet heeft overgenomen. Inmiddels ben ik 1 tot 1,5 uur verder en de situatie is hetzelfde. Bovenstaand stappenplan zegt dat ik minimaal 25 minuten moet wachten. Check. En “Als het overnemen van de instellingen niet meteen de eerste keer goed gaat, voer dan een fabrieksreset uit van de SuperWifi en wacht tot de instellingen helemaal overgenomen zijn.” Dat ga ik nu doen. De installatiehulp zeg overigens “Fijn we zien dat je superwifi punt goed werkt.”

Die “minimaal 25 minuten wachten,” zonder dat je een idee hebt van de status is echt waardeloos. Ik heb geen idee of ik misschien nog wat langer moet wachten, of dat het echt niet is gelukt. Ik zal weer een update geven na de reset. Als iemand in de tussentijd nog goede ideeen heeft...

Beste antwoord door Marlon92

Doet die Experiabox eens heel snel omruilen. Die is antiek. Die had je 5 jaar geleden zo ongeveer al omgeruild moeten hebben…

https://www.kpn.com/service/wifi/modem/vervangen

Als er nieuwe firmware op de witte SuperWiFi's staat, dan werken ze niet meer met de Experiabox v8. Want de witte SuperWiFi's moeten dan een master hebben. Dat kan de Experiabox v8 niet zijn. Dat ondersteund die niet. Daarvoor moet je een Experiabox v10/v10a of KPN Box 12 hebben.

9 reacties

• Antwoord
  • January 2, 2026

Doet die Experiabox eens heel snel omruilen. Die is antiek. Die had je 5 jaar geleden zo ongeveer al omgeruild moeten hebben…

https://www.kpn.com/service/wifi/modem/vervangen

Als er nieuwe firmware op de witte SuperWiFi's staat, dan werken ze niet meer met de Experiabox v8. Want de witte SuperWiFi's moeten dan een master hebben. Dat kan de Experiabox v8 niet zijn. Dat ondersteund die niet. Daarvoor moet je een Experiabox v10/v10a of KPN Box 12 hebben.

JanD
Superuser
  • January 2, 2026

Heb je het omruilbericht van de V8 gemist een aantal jaren terug ​@LiCaMa ?

Volg s.v.p. het advies van Marlon92 op, dan krijg je een recenter modem, waarschijnlijk de V10.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 2, 2026

Voor zover ik weet nooit een omruilbericht gehad. Tot deze week heeft het probleemloos gewerkt. Dan zal er door de reset wel nieuwe firmware op de wifipunten staan waardoor de boel in de soep loopt.

Bedankt voor de reacties, we gaan een nieuwe modem scoren.

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 2, 2026

Nou, die modem vervangen link ziet wel dat ik een v8 modem heb, maar vervolgens: “De verbinding is in orde. Verdere acties zijn niet nodig.” Kan ik ook iemand bellen?

bnh
Superuser
Forum|alt.badge.img+12
  • Superuser
  • January 2, 2026

Nou, die modem vervangen link ziet wel dat ik een v8 modem heb, maar vervolgens: “De verbinding is in orde. Verdere acties zijn niet nodig.” Kan ik ook iemand bellen?

Spreek in bij de bot: Ik wil een medewerker spreken, bij de tweede vraag: Modem omruilen.

Het telefoonnummer is 0800-0402 (of via een KPN mobiele aansluiting op 1200).

Openingstijden:

Maandag tot en met Vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur

• Zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
  • Zondag gesloten
  • Voor storingen is KPN 24/7 bereikbaar

Of maak eenvoudig een belafspraak online, dan bellen ze u terug wanneer het u uitkomt!

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 2, 2026

Merci. Ik heb iemand gesproken, als het goed is ontvangen we morgen een v12.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Hoi ​@LiCaMa welkom op de KPN Community, zoals je merkt denkt iedereen graag even mee. Dank daarvoor! Is het allemaal nog een beetje gelukt met de nieuwe V12?

• Auteur
  • Deelnemer
  • January 10, 2026

Hoi ​@LiCaMa welkom op de KPN Community, zoals je merkt denkt iedereen graag even mee. Dank daarvoor! Is het allemaal nog een beetje gelukt met de nieuwe V12?

Ja, de v12 is geinstalleerd en werkt goed samen met de super wifi punten.

Iedereen bedankt voor het meedenken :)

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Graag gedaan ​@LiCaMa! Post gerust nog eens een topic in de toekomst als we iets voor je kunnen betekenen!