Skip to main content
Beantwoord

SuperWifi punten mogelijk in combinatie met Ziggo-modem?

• May 5, 2026
  • 12 reacties
  • 174 keer bekeken

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Weet iemand of SuperWifi-punten van KPN gebruikt kunnen worden in combinatie met een Ziggo-modem?

Beste antwoord door Piet van der Vooren

Na lezing van de verschillende - soms tegenstrijdige - reacties op het forum van KPN en Ziggo concludeer ik het volgende:

Een SuperWifi 1‑punt dat eerder bij KPN is geconfigureerd kan via ethernet werken achter een Ziggo‑modem. Maar het vormt géén mesh met andere SuperWifi‑punten, ook niet draadloos.
Waarom niet? Omdat meshvorming bij SuperWifi 1 uitsluitend werkt wanneer een KPN‑modem aanwezig is. Het KPN‑modem is de controller van het meshnetwerk.

Wat kan wel?
Als een SuperWifi 1‑punt al eerder bij KPN is ingesteld, dus al een wifi‑naam en wachtwoord heeft 
en je sluit het met ethernet (dus bedraad) aan op een Ziggo‑modem, dan werkt het als los access-point met zijn eigen wifi‑netwerk, volledig onafhankelijk van Ziggo. Het is dan in feite een standalone wifi‑zender.

Wat kan niet?
1. Geen mesh met andere SuperWifi 1‑punten. SuperWifi 1‑punten vormen alleen mesh wanneer ze via het KPN‑modem worden aangestuurd en via KPN‑firmware met elkaar worden gekoppeld. Zonder KPN‑modem herkennen ze elkaar niet als mesh‑partners, kunnen ze geen draadloze backhaul opzetten en kunnen ze niet automatisch synchroniseren. Dus zelfs als je meerdere SuperWifi 1‑punten aansluit vormen ze géén mesh.

2. Geen beheer, geen updates. Zonder KPN‑modem kun je ze niet beheren, krijgen ze geen firmware‑updates en kun je geen instellingen wijzigen. Ze blijven ‘bevroren’ in de laatste staat waarin ze bij KPN zijn gebruikt.

Samenvatting
Een eerder geconfigureerd SuperWifi 1‑punt werkt bedraad achter Ziggo, maar blijft een los access-point en vormt géén mesh. Ook niet met andere SuperWifi‑punten.

Kan iedereen zich hierin vinden?

12 reacties

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 5, 2026

Ik zou zeggen gewoon proberen ​@Piet van der Vooren , wel bekabeld aan de modem aansluiten en desnoods de wifi van de Ziggo modem uitschakelen.

Ze zullen met wifi aan op de Ziggo modem nooit in mesh kunnen werken, net zo min als dat vreemde merken wifipunten niet in mesh kunnen werken met een KPN modem.

Succes.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Even hardop denken, ​@JanD:

als ik een SuperWifi-punt bedraad aansluit op een Ziggo-modem en de wifi van het modem aan laat staan, krijg ik dus twee wifi-netwerken: een van Ziggo en een van de SuperWifi. Ben je dat met me eens?

Wel lijkt het me dat de SuperWifi-punten dan geen updates meer krijgen.

JanD
Superuser
  • Superuser
  • May 5, 2026

Beste ​@Piet van der Vooren of je moet de wifinaam en wachtwoord gelijk maken aan die van het Ziggo modem, maar nogmaals ze kunnen niet samenwerken.

Updates zul je niet meer krijgen als de wifipunten op een niet-KPN-netwerk zitten.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Hi ​@Piet van der Vooren, fijn om je weer tegen te komen en goed dat je deze vraag hier stelt. Dank ook aan JanD voor zijn goede hulp. 

Ze werken dus wel met een Ziggo modem, maar zoals je ziet krijg je dan 2 aparte netwerken, deze 2 netwerken kun je niet samenvoegen. Idealiter schakel een toestel zelf tussen de 2 netwerken wanneer 1 van de 2 uitvalt, maar bij een zwakkere verbinding kan het zijn dat een apparaat met 1 van de 2 verbonden blijft. Bijvoorbeeld met een SuperWifi die verder weg staat terwijl je dichter bij de Ziggo modem staan. Uiteraard ken je zelf handmatig schakelen tussen deze 2 netwerken indien nodig. 

Hopelijk helpt dit. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

@Alex van KPN Ik ben nooit weggeweest, hoor! 😁😉

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Hi ​@Piet van der Vooren, fijn om je weer tegen te komen en goed dat je deze vraag hier stelt. Dank ook aan JanD voor zijn goede hulp. 

Ze werken dus wel met een Ziggo modem, maar zoals je ziet krijg je dan 2 aparte netwerken, deze 2 netwerken kun je niet samenvoegen. Idealiter schakel een toestel zelf tussen de 2 netwerken wanneer 1 van de 2 uitvalt, maar bij een zwakkere verbinding kan het zijn dat een apparaat met 1 van de 2 verbonden blijft. Bijvoorbeeld met een SuperWifi die verder weg staat terwijl je dichter bij de Ziggo modem staan. Uiteraard ken je zelf handmatig schakelen tussen deze 2 netwerken indien nodig. 

Hopelijk helpt dit. 

Kunnen de SuperWifi 1-punten dan ook ingesteld worden via een interface? Eventueel door ze eerst weer te resetten naar de fabrieksinstellingen, ​@Alex van KPN?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15

Nee. Superwifi 1.0 punten hebben geen interface.

• May 9, 2026

Met de huidige kpn software heb je feitelijk niks meer aan  de KPN wifi punten bij een andere provider. Ze zijn niet meer standalone in te stellen. Mischien dat het met de Superwifi 2 nog wel lukt.

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Na lezing van de verschillende - soms tegenstrijdige - reacties op het forum van KPN en Ziggo concludeer ik het volgende:

Een SuperWifi 1‑punt dat eerder bij KPN is geconfigureerd kan via ethernet werken achter een Ziggo‑modem. Maar het vormt géén mesh met andere SuperWifi‑punten, ook niet draadloos.
Waarom niet? Omdat meshvorming bij SuperWifi 1 uitsluitend werkt wanneer een KPN‑modem aanwezig is. Het KPN‑modem is de controller van het meshnetwerk.

Wat kan wel?
Als een SuperWifi 1‑punt al eerder bij KPN is ingesteld, dus al een wifi‑naam en wachtwoord heeft 
en je sluit het met ethernet (dus bedraad) aan op een Ziggo‑modem, dan werkt het als los access-point met zijn eigen wifi‑netwerk, volledig onafhankelijk van Ziggo. Het is dan in feite een standalone wifi‑zender.

Wat kan niet?
1. Geen mesh met andere SuperWifi 1‑punten. SuperWifi 1‑punten vormen alleen mesh wanneer ze via het KPN‑modem worden aangestuurd en via KPN‑firmware met elkaar worden gekoppeld. Zonder KPN‑modem herkennen ze elkaar niet als mesh‑partners, kunnen ze geen draadloze backhaul opzetten en kunnen ze niet automatisch synchroniseren. Dus zelfs als je meerdere SuperWifi 1‑punten aansluit vormen ze géén mesh.

2. Geen beheer, geen updates. Zonder KPN‑modem kun je ze niet beheren, krijgen ze geen firmware‑updates en kun je geen instellingen wijzigen. Ze blijven ‘bevroren’ in de laatste staat waarin ze bij KPN zijn gebruikt.

Samenvatting
Een eerder geconfigureerd SuperWifi 1‑punt werkt bedraad achter Ziggo, maar blijft een los access-point en vormt géén mesh. Ook niet met andere SuperWifi‑punten.

Kan iedereen zich hierin vinden?

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27

Excuus, ik was in de veronderstelling dat het hier om SuperWifi 2 ging. Zonder een SuperWifi 2 gaat het niet lukken om SuperWifi 1 te gebruiken op een ander netwerk met een ander modem omdat je ze niet kunt configureren in de interface. 

Dat gaat dus niet ideaal werken. 

Hr Spyke
Helper
Forum|alt.badge.img
  • Helper
  • May 14, 2026

Bedraad gaat het gewoon werken

• May 14, 2026

Bedraad gaat het gewoon werken

Het kan werken maar je komt niet in de instellingen van de superwifi 1 of de ExperiaWifi dus je moet wel het wifi wachtwoord weten en dat wachtwoord en de netwerk naam gebruiken in de modemrouter van de andere provider. En nog belangrijker je krijgt bijna zeker geen updates meer via een vreemd netwerk.

De EW hadden een eigen interface waar je in kwam met een wachtwoord op een label onder het apparaat. Ook dat werkt niet meer, dat heb ik recent nog geprobeerd nadat mijn exemplaren de nieuwe software kregen.