Skip to main content
Antwoord

SuperWifi's bekabeld werken niet meer, apparaten verbinden met de Box 12

• September 16, 2025
  • 3 reacties
  • 65 keer bekeken

Bij mij thuis (4 verdieping herenhuis) 4 super wifi 1.0 punten in combi met KPN box 12b. De 4 wifi punten zijn bekabeld aangesloten. Volgens het admin overzicht van mijnmodem zijn alle 4 de modems groen, maar de connecties met de aangesloten apparaten (laptop en smartphones o.a.) lopen allen vlgs het overzicht alle via de 12b box en niet via een van de 4 super wifi punten. Terwijl aangesloten apparaten veel dichter bij een super wifi punt staan dan bij de centrale 12b box. Is dat wel OK of is er toch iets mis in de instellingen?

De 12b box maakt voor apparaten die dat kunnen een wifi-6 connectie. Zodra die apparaten-met-wifi-6 verder weg komen van de 12b box wordt de wifi-6 connectie steeds zwakker, waardoor uiteindelijk de wifi-connectie niet meer goed werkt, ondanks dat er een super-wifi-1 punt vlakbij is met een goede connectie en een sterk signaal. De wifi-punten zijn wifi-punt 1.0 en die kunnen geen wifi-6. De mesh van de 12b en de wifi-punten is dus deels wifi-6 en deels wifi-5. Kan dat wel goed werken? en zo ja, wat moet ik anders doen om deze ‘mixed-mesh’ bij mij thuis wel goed werkend te krijgen?

Is het wel OK om de wifi-punten bekabeld aan te sluiten? Het bekabeld aansluiten maakt de kans op een sterk signaal naar het wifi-punt toch alleen maar groter?

Beste antwoord door Jan van KPN

Goedemiddag ​@MaartenWiFi6, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

De admin pagina van de Box 12 kan een ietwat vertekend beeld geven, in de KPN Thuis App of via de webinterface van de Super wifi punten zou je wel moeten kunnen zien met welk punt een apparaat daadwerkelijk is verbonden. Wat betreft de wifi 6 connectie; de Box 12 zendt wifi 6 uit en de Super wifi (1.0) punten gaan via Wifi 5. Bij een MESH systeem geldt in dit geval dat als je dichtbij de Box 12 bent zul je gebruik maken van Wifi 6 en wanneer je dichter bij een Super wifi punt bent zou je weer een wifi 5 connectie hebben. Dat is geen probleem omdat de MESH slim genoeg is om dat zelf te regelen. Bekabeld aansluiten is trouwens zeker oké, geen enkel probleem zelfs!

3 reacties

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • Antwoord
  • September 18, 2025

Goedemiddag ​@MaartenWiFi6, bedankt voor jouw bericht en welkom hier op de KPN Community :)

De admin pagina van de Box 12 kan een ietwat vertekend beeld geven, in de KPN Thuis App of via de webinterface van de Super wifi punten zou je wel moeten kunnen zien met welk punt een apparaat daadwerkelijk is verbonden. Wat betreft de wifi 6 connectie; de Box 12 zendt wifi 6 uit en de Super wifi (1.0) punten gaan via Wifi 5. Bij een MESH systeem geldt in dit geval dat als je dichtbij de Box 12 bent zul je gebruik maken van Wifi 6 en wanneer je dichter bij een Super wifi punt bent zou je weer een wifi 5 connectie hebben. Dat is geen probleem omdat de MESH slim genoeg is om dat zelf te regelen. Bekabeld aansluiten is trouwens zeker oké, geen enkel probleem zelfs!

Leen59
Wijsgeer
  • September 18, 2025

Stel in het modem eens WiFi5 in, misschien helpt dat.

• Auteur
  • Nieuwkomer
  • September 19, 2025

Dank voor je advies. Heb dat ook overwogen (citaat: Stel in het modem eens WiFi5 in) maar het was me niet duidelijk hoe dat te regelen op de 12b box. Zal vast wel kunnen, hoor. Ik ben het nu na 3 weken gedoe echt helemaal zat.

Nou, dat switchen door apparaten als laptop's tussen wifi 5 en wifi 6 (citaat: Wat betreft de wifi 6 connectie; de Box 12 zendt wifi 6 uit en de Super wifi (1.0) punten gaan via Wifi 5. Bij een MESH systeem geldt in dit geval dat als je dichtbij de Box 12 bent zul je gebruik maken van Wifi 6 en wanneer je dichter bij een Super wifi punt bent zou je weer een wifi 5 connectie hebben) werkt dus echt niet (lang niet altijd) goed. Apparaten blijven maar op de wifi-6 hangen ook als het signaal erg zwak wordt.

Ik heb nu een wifi 6 mesh set (tp link deco x60) gekocht en dat lijkt prima te werken. KPN zou er goed aan te doen om iedereen af te raden om een 12b box te combineren met superwifi-1 punten. Ik heb vreselijk moeten zoeken voor ik erachter kwam. Echt heel slecht van KPN.