Skip to main content
Beantwoord

SuperWifi werkt niet meer en lampje blijft paars

• May 29, 2025
  • 19 reacties
  • 176 keer bekeken

Ik ben recentelijk verhuist.

Het internet is netjes overgezet en werkte vanaf dag 1.

De superwifi in het begin ook, echter het is er nu na een paar weken uitgevlogen.

Ik heb al het stappenplan doorlopen, waarbij je de unit een factory reset geeft (dus paars lampje) en hem daarna direct bekabeld op de modem aansluit, maar het lampje blijft paars (na heel eventjes blauw geweest te zijn.)

Wat zie ik nog over het hoofd?

Ik heb 2 superwifi punten en ze doen het allebei niet meer.

Beste antwoord door Floppie123

Ik heb vanmiddag contact gehad met de helpdesk, ze hebben de modem nog een keer een factory reset gegeven en nu is het gelukt!

Ik heb nog wel een andere vraag, de snelheid van mijn superwifi (de witte dus) komt niet boven de 140Mbps uit, dit terwijl ze bedraad zijn verbonden middels een Cat 6 kabel, via een gigabit splitter.

Lengte van het snoer is een meter of 10.

Hoe kan dit?

19 reacties

Leen59
Wijsgeer
  • May 29, 2025

Zet het WiFi punt even uit en weer aan en kijk wat er dan gebeurt.

• Auteur
  • Topper
  • May 30, 2025

Hallo Leen,

Dit heb ik al heel vaak gedaan, helaas blijft het lampje paars.

Dit geldt voor mijn beide wifi punten.

• Auteur
  • Topper
  • June 1, 2025

Het betreft trouwens superwifi 1 punten.

Zoals ik lees onder mijn mede forummers, is dit sinds de update.

Wat gaat KPN hieraan doen?

Moeten we echt naar Radar voordat er iets gedaan wordt?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Hoi ​@Floppie123. Mooi dat je internetverbinding wel goed is verhuisd van je oude naar je nieuwe adres. Alleen jammer dat de SuperWifi punten nu wat tegensputteren. 

Als het lampje paars blijft, ook op de kabel, dan kan het SuperWifi punt niet de juiste configuratie binnenhalen. Dan kun je het beste je Experia Box (ook) een reset geven, want die geeft blijkbaar dit niet door aan je Wifi punten. 

Zou je eens stap voor stap de instructie van een schone installatie willen proberen? Dan ben ik benieuwd of het daarna beter gaat. 

Mocht je daarna problemen houden, dan is het het beste om contact te leggen met onze telefonische helpdesk. Zij kunnen je verder helpen hiermee. Maak dan een terugbelafspraak (rechts onderin) met ons. Dan nemen wij contact met je op wanneer het uitkomt. 

• Auteur
  • Topper
  • Antwoord
  • June 2, 2025

Ik heb vanmiddag contact gehad met de helpdesk, ze hebben de modem nog een keer een factory reset gegeven en nu is het gelukt!

Ik heb nog wel een andere vraag, de snelheid van mijn superwifi (de witte dus) komt niet boven de 140Mbps uit, dit terwijl ze bedraad zijn verbonden middels een Cat 6 kabel, via een gigabit splitter.

Lengte van het snoer is een meter of 10.

Hoe kan dit?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Top dat de SuperWifi punten weer meedoen in je netwerk. Nu nog de snelheid die niet helemaal naar wens is. Dat is altijd moeilijk te zeggen waar dat nou precies aan ligt. Heb je met meerdere apparaten dat de snelheid niet boven de 140 Mbit/s uitkomt? En maakt het uit waar je staat in huis?

Zou je eens een screenshot kunnen plaatsen van het topologie-overzicht nadat je bent ingelogd op je modem? Misschien is daar iets te zien. 

• Auteur
  • Topper
  • June 4, 2025

Hoe krijg ik dit overzicht volledig uitgeklapt?

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 4, 2025

Volgens mij kan je dit niet verder inklappen ​@Floppie123. Ik heb zelf momenteel dit probleem ook. Zelfs bedraad komt mijn verbinding ook niet boven de 100Mbps uit. Ligt mijn inziens aan de firmware van superwifi ( ik heb versie 2) want dit probleem heb ik nadat Box12 voorzien is van de laatste firmware.

Als je in de topologie op superwifi klikt en vervolgens op apparaatinfo, dan zie je onder Bitrate de snelheid waarmee superwifi is verbonden met de modem. Dat zal dan ook de maximale snelheid zijn die je ervaart maar ik vermoed aan de kleur lijn te zien dat dit niet echt optimaal is.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Verder uitgeklapt dan dit krijg je het niet. Op zich kunnen de oranje strepen naar de SuperWifi versterkers al interessant zijn, want dat zou betekenen dat het een 100 Mbit/s. Echter je haalt een snelheid van meer dan 100 Mbit/s, dus dat komt niet overeen. Het is dan ook bekend dat die weergave van die verbindingsstrepen naar de extenders vaak niet correct is. Wat misschien meer interessant is, is wat voor verbinding de apparaten hebben met het Wifi punt. Je ziet twee keer een oranje stippellijntje naar de devices en dat zou een verbinding via de 2,4 GHz Wifi-band betekenen. Dan is het wel logisch dat je niet hoger komt dan 140 Mbit/s. Je kunt controleren of die weergave klopt als je klikt op ‘Connected devices’. Daar kun je het verbindingstype en de snelheid down/up controleren. 

En wat ​@Roy74 hierboven noemt is zeker ook goed om te bekijken. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 5, 2025

Verder uitgeklapt dan dit krijg je het niet. Op zich kunnen de oranje strepen naar de SuperWifi versterkers al interessant zijn, want dat zou betekenen dat het een 100 Mbit/s. Echter je haalt een snelheid van meer dan 100 Mbit/s, dus dat komt niet overeen. Het is dan ook bekend dat die weergave van die verbindingsstrepen naar de extenders vaak niet correct is. Wat misschien meer interessant is, is wat voor verbinding de apparaten hebben met het Wifi punt. Je ziet twee keer een oranje stippellijntje naar de devices en dat zou een verbinding via de 2,4 GHz Wifi-band betekenen. Dan is het wel logisch dat je niet hoger komt dan 140 Mbit/s. Je kunt controleren of die weergave klopt als je klikt op ‘Connected devices’. Daar kun je het verbindingstype en de snelheid down/up controleren. 

En wat ​@Roy74 hierboven noemt is zeker ook goed om te bekijken. 

Ik had inderdaad ook een verbinding op de 2,4GHz band. Dat kneep mijn verbinding enorm omdat dit dan natuurlijk de beperkende factor wordt.

Het goede nieuws is dat ik gisterenavond na wat volhardende acties mijn groene lamp terug had. De wireless backhaul werd weer keurig via de 5GHz afgehandeld en mijn superwifi flitst weer. Ik heb overigens wel superwifi 2 ( de zwarte). Zie ook hier ​@Floppie123.

De techniek doet soms niet wat we willen 😁

edit: en ja, ook bedraad had ik een oranje lijn en kwam ik niet verder dan 100Mbps tussen modem en superwifi. Dat was al vreemd op zich. Overigens zal radar hier niets in kunnen betekenen, de techniek laat ons soms wat in de steek en de oorzaken kunnen echt op veel vlakken liggen, ook in domeinen waar KPN geen verantwoordelijkheid heeft.

• Auteur
  • Topper
  • June 5, 2025

Arjan,

Zou je kunnen toelichten waarom het logisch is dat de wifi snelheid niet veel hoger komt dan 140Mbps?

In principe zou je op 2,4 GHz toch 600 moeten kunnen halen?

Dus als ik hem met een Cat6 draad aangesloten heb zou ik toch wel de helft van die snelheid moeten kunnen halen als ik ernaast sta?

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Vanwege alle ruis die aanwezig is op de 11 kanalen die er beschikbaar zijn op de 2,4 GHz band. Het is druk bezet met al het verkeer wat daarop actief is en dat zorgt ervoor dat de Wifi snelheid wat gedrukt wordt. Ook al sta je naast het modem helaas. 

Het mooiste zou zijn als je een Wifi verbinding hebt via de 5GHz band, want dan kun je wel mooie snelheden halen. Op de kanalen van de 5 GHz band is veel meer ruimte, waardoor er minder ruis heerst. Het kan wel zijn dat je misschien nog wat instellingen dient langs te lopen in het modem om de prestaties van de SuperWifi 1 punten weer te optimaliseren (na de update). Kun je eens kijken of je eruit komt met de instructie in dit Kennisbankartikel? Het gaat dan om de WPA-instelling, Wifistandaard en de 5GHz bandbreedte. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 6, 2025

Als ik zo vrij mag zijn ​@Arjan van KPN wil ik daar nog aan toevoegen dat binnen de 2.4 GHz er verschillende versies zijn. De oudere b variant komt niet eens verder dan 11 Mbps. Netto zal dat veel minder zijn. En dan komt er inderdaad bovenop dat er veel interferentie is op die band. In mijn opties is dat ook in te perken door de bandbreedte wat terug te schroeven want dan ruil je snelheid in voor stabiliteit. Vaak is het abonnement toch de beperkende factor tenzij je een gigabit lijn hebt. Maar via wifi zijn dat geen realistische snelheden. Tot slot Wifi is half-duplex in tegenstelling tot de UTP kabel.

Kijkende naar het probleem moet je dan vaststellen dat de wireless backhaul (de verbinding tussen modem en superwifi) bij voorkeur via de 5GHz band dient te lopen. De 2.4GHz band is er alleen voor het pleisterwerk als 5GHz niet werkt. Als die lijn slecht performed dan is dat ook merkbaar bij verbindingen via superwifi. De gateway naar internet is de modem.

Ik had na de update ook last van een backhaul die via de 2.4 GHz band verliep. En het vreemde was dat aangesloten via de UTP kabel ik ook niet verder kwam dan 100Mbps als backhaul richting modem. En ja dat leverde dramatische performance op. Vergeet niet dat je ook nog verliest op het lijntje van client naar superwifi.

Vandaar dat ik vroeg om een plaatje van de Bitrate en type verbinding. Zie je daar 100 Mbps en de 2.4 GHz band (met versie) dan is dat het probleem dat opgelost moet worden.

Ik neem aan dat de 5 GHz band aan staat? Welk kanaal? Een screenshot van Bitrate en type backhaul verbinding is de eerste stap in de analyse.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

Heel fijn dat je ook meedenkt en mij aanvult (en verbeterd 😋) waar dat nodig is ​@Roy74. Zo komen we alleen maar sneller tot een oplossing in deze kwestie. 

• Auteur
  • Topper
  • June 10, 2025

Ik ben even een paar dagen weg, vanaf zondag kan ik de voorgestelde oplossingen gaan proberen!

Dan eens kijken wat voor effect het heeft, ik laat het jullie weten.

• Auteur
  • Topper
  • June 16, 2025

We hebben een kleine complicatie, want de baby monitor die we gebruiken werkt niet op 5 GHz 😡

Dus ik ga het komende week wel proberen, maar het is niet een volledige oplossing.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 16, 2025

Dat is helemaal geen probleem ​@Floppie123. Je kunt de 5GHz en 2.4Ghz band naast elkaar gebruiken. Wat belangrijk is: de verbinding tussen de modem en superwifi moet snel zijn, of dat nu bedraad is of niet. Als je verbinding tussen de modem en superwifi draadloos is dan is het eigenlijk alleen een optie om dat met de 5Ghz band te doen vanwege de snelheid.

Dit komt omdat de gateway naar internet altijd de modem is.

De baby monitor kan probleemloos via de 2.4GHz band werken. Dit betreft de client verbinding.

Klik in de topologie op superwifi en dan apparaatinfo. De bitrate gaat ons vertellen hoe snel die verbinding is. Maak een screenshot en post dit hier.

Arjan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+13

We hebben een kleine complicatie, want de baby monitor die we gebruiken werkt niet op 5 GHz 😡

Dus ik ga het komende week wel proberen, maar het is niet een volledige oplossing.

Bij zulke issues kun je een Extra Wifi netwerk aanmaken waarbij je de 2,4 GHz en 5 GHz een eigen naam geeft. Dat helpt vaak met bepaalde apparaten, zoals deurbellen, smartapparatuur en ook babyfoon, om ze wel te kunnen verbinden. 

Zou je eens kunnen kijken of het lukt met onderstaand Kennisbankartikel? 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • June 16, 2025

Bij zulke issues kun je een Extra Wifi netwerk aanmaken waarbij je de 2,4 GHz en 5 GHz een eigen naam geeft. Dat helpt vaak met bepaalde apparaten, zoals deurbellen, smartapparatuur en ook babyfoon, om ze wel te kunnen verbinden. 

Zou je eens kunnen kijken of het lukt met onderstaand Kennisbankartikel? 

Ik zou dat extra netwerk alleen doen als het reguliere 2.4Ghz netwerk niet voldoet. Alleen in gevallen waar oudere legacy apparatuur niet kan omgaan met identieke SSID voor beide banden bijvoorbeeld. Maar zoals ik topicstarter begrijp heeft hij alleen een 5Ghz band actief.