Skip to main content
Vraag

SuperWifi2's blijven synced in plaats van paired

• December 25, 2025
  • 5 reacties
  • 81 keer bekeken

Ik heb een KPN-router V12 met 3× SuperWifi 2. De installatie is door KPN geleverd en geïnstalleerd in januari 2023 en heeft ruim 2 jaar goed gewerkt. Sinds 3–4 maanden is er een structureel probleem:

• 1 SuperWifi 2 is bedraad aangesloten op de router
  • 2 SuperWifi 2-punten zijn draadloos gekoppeld
  • Na correcte installatie krijgen alle punten de status “synced”
  • De draadloze punten worden niet “paired”
  • Ze werken kort, maar vallen na enkele uren / uiterlijk een dag uit en gaan rood branden

Ik heb dit meerdere malen volledig gereset en opnieuw geïnstalleerd volgens de KPN-procedure, telkens met exact hetzelfde resultaat. Het probleem is dat de draadloze punten niet ‘paired’ blijven maar als ‘synced’ geregistreerd worden. Dit is geen plaatsingsissue en lijkt op een structureel firmware- of provisioningprobleem waarbij de mesh-controller faalt. Wat is eraan te doen?

5 reacties

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@Fred Band . Welkom hier.

Dank je wel voor je uitgebreide en duidelijke uitleg. Fijn dat je zo precies beschrijft wat je al hebt gedaan, dat helpt enorm bij het meedenken.

Je schetst inderdaad een situatie die niet past bij een normaal plaatsings- of bereikprobleem. Zeker omdat het systeem ruim twee jaar stabiel heeft gewerkt en de SuperWifi 2 punten wel netjes op “synced” komen, maar de draadloze punten hun pairing niet vasthouden en uiteindelijk rood gaan branden. Dat is niet hoe het hoort te functioneren.

Ik wil graag eerst even scherp krijgen of alles softwarematig op de juiste versies draait. Zou je daarom willen checken en hier willen delen:

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 29, 2025

Bedankt voor je reactie Erwin. 
Zie bijgaande schermafbeeldingen voor info van router en SW2 punten. De beide (momenteel niet aangesloten) SW2 punten die via wifi verbonden zijn/worden, hebben dezelfde softwareversie als het bedrade SW2 punt. Ben benieuwd naar de oplossing. gr, Fred

• Auteur
  • Deelnemer
  • December 30, 2025

Ik heb alle 3 SW2 punten nogmaals gereset, één van de andere 2 punten bedraad aangesloten en de resterende 2 punten via wifi verbonden. Alle 3 punten hebben weer de status ‘synced’ en werken dus niet als Mesh netwerk!

• December 30, 2025

Alle 3 punten hebben weer de status ‘synced’ en werken dus niet als Mesh netwerk!

In dit topic beweert men dat het juist wel synced moet zijn:

• December 30, 2025

Op deze pagina legt KPN het zelf uit:

• Van de SuperWifi 2 is te zien of ze "Synced" zijn, of "Paired"
    Als ze alleen maar "Paired" zijn, heb je nog geen goed Mesh wifinetwerk

Synced is dus juist wel goed. En dat heb jij.