Skip to main content
Vraag

Welke PoE wifi hardware werkt met voeding uit kabel? Dus zonder stroomadapter

• February 21, 2026
  • 1 reactie
  • 30 keer bekeken

Ik heb in mijn nieuwe woning PoE kabeltjes uit het plafond lopen (elke verdieping). Er zit geen aparte voeding bij. Als het goed is komt ook de voeding uit het kabeltje. Welke apparatuur moet ik aanschaffen voor een werkende PoE Mesh Wi-Fi? Ik heb al een TP-Link Deco X50-PoE - Mesh WiFi - WiFi Versterk gekocht, maar daar zit ook een adapter bij, dus ik weet niet of dat gaat werken. Daarnaast heb ik een TP-Link TL-SG1005P-PD V1 - Switch gekocht, maar ik begrijp nu dat die moet worden aangesloten op een modem die PoE levert en dat doet de modem van KPN niet begrijp ik. Kan ik de spullen beter terug sturen en iets anders aanschaffen voor een werkende installatie? Wat zou ik dan het beste kunnen aanschaffen? 

1 reactie

Vulpen
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+10
  • KPN Medewerker
  • February 21, 2026

Eerst even de techniek :)

Er bestaan geen speciale PoE kabels. Dit zijn “gewone” ethernet kabels (cat 5e/6/7 etc) die naast het netwerk signaal ook spanning transporteren

Om een gewone kabel ook spanning te laten transporteren heb je een power injector nodig die spanning en een netwerk signaal samenvoegt op de kabel.

Deze power injector kan een losse adapter zijn (je stopt er een netwerkkabel zonder spanning  en voedingskabel aan de “ene kant” in, en een Ethernet kabel aan de andere kant waardan signaal en spanning overheen gaat. Hiermee kan je apparaat poe gevoed worden) 

Maar er zijn ook switches die als powerinjector kunnen fungeren. Dan heb je geen losse adapter nodig mits ze zelf dan wel gevoed kunnen worden.

belangrijk dingetje. er is niet 1 PoE standaard maar er zijn meerdere varianten dus als je iets met PoE wil voeden, verzeker je dan dat zowel de injector als het apparaat hetzelfde PoE systeem kunnen gebruiken. Aangezien je alles van TPLink hebt aangeschaft doe ik een aanname dat de gekochte switch je deco’s kan voeden maar dubbelcheck of de “PoE out” van de switch hetzelfde praat als de “PoE in” van je deco’s

dan een antwoord op jou vraag

Aangezien de kpn box geen PoE out heeft zul je iets met een injector moeten hebben om je switch te voeden die dan op zijn beurt jou Deco’s weer kan voeden.

Dus of je koopt een losse PoE adapter waar de ethernetkabel van je kpn box in gaat en een van PoE voorziene kabel uit naar je switch loopt. 

Of je wisselt je switch in voor een variant die zelf gewoon gevoed kan worden met een 230v adapter en dan op zijn beurt via PoE je deco’s kan voeden

Oké, bedankt. Maar de TP-Link Deco X50-PoE - Mesh WiFi - WiFi Versterk die ik gekocht heb zou dus wel moeten werken als ik die aansluit op een switch die via PoE de deco’s kan voeden? Daarover twijfelde ik ook, omdat er 3 aparte voedingstekkers in de doos zitten voor de deco’s. Maar als ik die voeding niet aansluit zou het toch moeten werken begrijp ik, mits de switch voeding kan leveren?