Skip to main content
Vraag

Wifi problemen: traag of verbrekende verbindingen. Box10 + Superwifi

• January 21, 2026
  • 11 reacties
  • 90 keer bekeken

Ik heb hetzelfde probleem zoals hier beschreven staat, wordt er hopeloos van: 

Wat betreft uw vraag dat de problemen na 3 jaar optreden, hebben wij even wat onderzoek gedaan. Onlangs schijnen er updates te zijn geweest die de plotselinge problemen kunnen verklaren. Er is blijkbaar recent een uitrol geweest van nieuwe firmware voor zowel de KPN Box 12 als de SuperWifi-punten (eind 2025). KPN heeft de firmware aangepast die bepaalt hoe de punten onderling praten (het "Mesh-protocol"). Het probleem: De nieuwe software lijkt veel conservatiever te zijn geworden. Waar het systeem vroeger probeerde de snelle 5GHz verbinding vast te houden (zelfs bij een iets zwakker signaal), kiest de nieuwe software nu agressief voor de tragere 2.4GHz band zodra er ook maar een beetje beton of een dichte deur tussen zit. Gevolg: De verbinding is "stabiel" (valt niet helemaal weg), maar de snelheid stort in en de ping schiet omhoog. Dit komt exact overeen met de symptomen die u ervaart en klinkt dus niet onaannemelijk.

Ik weet niet of u de SuperWiFi-punten heeft gekocht of dat deze onderdeel van uw internetabonnement zijn (huur), maar zeker in het laatste geval (huur) is het misschien is het een poging waard om eerst contact op te nemen met KPN, de problemen uit te leggen en te vragen om een vervangende set. De KPN-SuperWifi-punten beschikken veelal echter niet over een 6 GHz-band en het lijkt erop dat daarin wel de oplossing gezocht moet worden.

ik heb een box10, maar wel 3 superwifi punten.

11 reacties

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 21, 2026

Gaat het om de witte of zwarte superwifi's? Zijn ze bekabeld aan het modem? Overigens kiest het systeem niet voor de 2.4ghz band of 5ghz band. Die zenden ze gewoon uit. Het is de ontvanger, de mobiele telefoon of tablet, die de verbinding kiest.

Erwin van KPN
Moderator

Hoi ​@danny ter avest . 

Wat hinderlijk.  Ik begrijp dat je een andere klant quote?  Dat maakt het een tikkeltje onoverzichtelijk maar ik begrijp dus dat je een v10 hebt met superwifi punten? Wat voor SW's zijn dat? de witte ronde of de zwarte ronde?  En hoe zijn die aangesloten?  Kabel? Draadloos? Deel draadloos? Alle info is welkom dan help ik je met analyseren en hopelijk hebben we dan een oplossing. 

Erwin van KPN
Moderator

lol ​@Joep1965 .  je was me een minuut voor.  Maar ‘great minds think alike’ ;-)

1x zwart bekabeld aan modem, 1x wit bekabeld aan pc op 1e verdieping, 1x wit bekabeld aan xbox op zolder

Erwin van KPN
Moderator

oeh.  Dit kan ik op verschillende manieren interpreteren en dat maakt het lastig :-)

Als ik het goed lees is er dus 1 zwarte op het modem aangesloten.  

die andere twee staan draadloos in de woning en hebben op hun beurt weer een connectie met een pc en eentje met een xbox. Maar die zijn dus in feite ‘draadloos’ aangesloten.

Vat ik dat goed samen? 

Ja klopt helemaal

En nu?

Mijn internetsnelheid verhoogd naar 200mbps, modem reset gedaan. Mijn snelheid 82 download 38 upload. Erg slecht vind ik. Probleem speelt al en paar maanden, daarvoor niks aan de hand. Baal hier goed van!

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 29, 2026

Kijk eerst eens in het modem welke snelheid er binnen komt. Dan kunnen we misschien proberen om de boel vlot te trekken. 

Ik sta nu bij het modem, daar krijg ik nu wel 190, maar kan vanavond zo weer 70 zijn, dat is het probleem.

Joep1965
Superuser
Forum|alt.badge.img+20
  • Superuser
  • January 29, 2026

Ook als de SuperWiFi's uit zijn?