Skip to main content
Beantwoord

Wifi punten blijven op 40 MHz steken

• September 24, 2025
  • 15 reacties
  • 128 keer bekeken

Forum|alt.badge.img+1

Ik heb 2 wifi versterkers 1 is bekabelt verbonden aan de KPN box 12 en de ander is draadloos verbonden. De wifi op het modem staat uit.

Waarom is het niet mogelijk om naar 80 MHZ te veranderen?

De wifipunten blijven op 40 MHZ steken.

Als ik dit verander wordt het gelijk terug gezet naar 40 MHZ!

Beste antwoord door Jocola

@Marcthin  Je 5Ghz staat op kanaal 136 en misschien is dat wel de oorzaak voor het terugspringen naar 40Mhz 

Als uw 5GHz wifi op kanaal 136 zit en niet breder dan 40MHz kan, is dit waarschijnlijk omdat kanaal 136 een DFS-kanaal (Dynamic Frequency Selection) is, wat betekent dat het apparaat de bandbreedte beperkt om interferentie met radars te voorkomen.

15 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Slimmerik
  • September 24, 2025

Ik gok dat je niet 3 aan een gesloten banden beschikbaar hebt, voordeel van 80Mhz tov 40 is behalve de mogelijke snelheid eigenlijk nihil als het druk in jouw buurt is (sterker nog, in drukke buurten kan het zijn dat je snelheid lager is).

Maar op welke band staat de 5 GHz?

Leen59
Wijsgeer
  • September 24, 2025

Als je WiFi op de box12 aanzet en het daar instelt lukt het waarschijnlijk wel. Waarom heb je daar de WiFi überhaupt uitstaan? Instellen van de WiFi punten moet sowieso via de box12.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Hoi ​@Marcthin! Had je de vragen van ​@MeNTaL_TOv2 en ​@Leen59 al gezien? Is het nog gelukt met je TV trouwens in je andere topic

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • September 25, 2025

Ha Thomas, ​@MeNTaL_TOv2 en ​@Leen59 ,

De volgende configuratie heb ik nu een paar dagen ingesteld. Lees voor extender de superwifi2 dus.

BOX12 wifi uit.

Externder 1 bekabelt en 1 extender contact via wifi met de bekabelde extender.

WIFI beleving zeer positief (beter dan de wifi van de box12).

De smart tv is razendsnel, de verbindings problemen zijn verleden tijd en ik merk in sommige apps (HBOMAX bijvoorbeeld) dat de 4k beleving nu zonder af en toe schokken wordt doorgegeven. De 4k over alle apps is nu zichtbaar helderder en beter!

De Smarttv (Samsung 4k model 2020) zoekt gelijk als deze actief wordt de bekabelde extender op staat dan niet via de wifi gedefinieerd maar in de bekabelde omgeving waar ook mijn 2 computers gedefinieerd staan. Deze zijn wel bekabeld aangesloten dus.

De wifi op de bekabelde extender is als volgt.

2.4 GHZ, 20 MHZ en vast op kanaal 2 vanwege thermostaat BOSCH is een rampgeval maar functioneert nu goed.

5 GHZ 40 MHZ, a,n,ac,ax Op de bekabelde extenders staan alle applicaties behalve 1 die staat op de wifi extender.

Beide extenders hebben dus deze configuratie welke dus heel goed werkt. Momenteel op kanaal 136.

Als ik nu op de bekabelde extender de MHZ wil wijzigen naar 80 MHZ wordt deze direct teruggezet naar de 40 MHZ.

De wifi op de box12 staat op 80 MHZ. Ik heb al geprobeerd om de wifi op de box12 aan te zetten en vervolgens de wijziging op de extender naar 80 MHZ uit te voeren maar ook hier werd de 80 gelijk teruggezet naar de 40 MHZ.

Is dit een firmware fout? Ben ik ergens nog een instelling vergeten?

Resetten doe ik nu niet dat heb ik vele malen al gedaan en is niet bevorderlijk voor de hardware kwaliteit denk ik.

Gaarne reactie!

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+19
  • Superuser
  • September 25, 2025

Beste ​@Marcthin de wifi op de modem aan zetten c.q. laten staan. De modem is en blijft altijd de master, ook al zet je de wifi op de modem uit.

Voor de 2.4-band uitsluitend kanaal 1, 6 of 11 gebruiken met een kanaalbreedte van 20, dat zijn de vrije kanalen met de minste kans op storing.

Verder alle wifiinstellingen zo veel mogelijk op AUTO laten staan, zodat de modem en de wifipunten goed samen kunnen werken.

Aanpassingen in de modem werken automatisch door naar de wifipunten. Binnen de wifipunten valt niets aan te passen, daar de modem de master is en alles regelt.

Een uitzondering geldt voor gastwifi, die kun je alleen nog per apparaat regelen totdat er een firmwareupdate komt.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • September 25, 2025

@JanD 

Helaas allemaal geprobeerd en de configuratie die ik eerder omschreef werkt gewoon in de PRAKTIJK het beste. De vraag ligt alleen op de 5 GHZ instelling,de 80 MHZ lukt niet.

Als het zo zou zijn dat ik de wifi op de box12 aanzet en de 80 MHZ is wel mogelijk zou ik toch kiezen voor het eerste omdat de werking gewoon laat zien dat die instellingen het beste werken.

Ik was alleen dus benieuwd of het mogelijk is die 80 MHZ in te stellen.

Als dit niet mogelijk is door de beschreven configuratie wel dan is het duidelijk dat ik alles laat staan zoals het is omdat het gewoon prima werkt!

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 25, 2025

@Marcthin het beste is om de aanpassingen zowel in box12 als SW2 te doen. En kijk even of de Wifi standaarden goed staan zoals in het voorbeeld. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • September 25, 2025

@JoCoLa 

Nee dat waren de wifi instllingen die in de praktijk niet goed werkte zoals ik al boven heb omschreven. 

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • September 25, 2025

Bovenstaand zijn mijn wifi instellingen die goed werken. 

Dus de standaard instellingen werken niet goed zeker niet met mijn samsung smart tv.

De bovenstaande instellingen laten de samsung smart tv uitstekent werken. In een ander topic heb ik deze problemen besproken welke dus zijn opgelost.

Blijft nog steeds de vraag staan hoe ik de 40 naar 80 MHZ kan muteren. Als dit door begrenzings software niet kan het zij zo…...wel raar dan…..

Overigens de kanaal 2 op de 2,5 GHZ is ook een “must” anders gaat de thermostaat van Bosch klagen dat deze geen verbinding kan maken…..ik zit niet graag in de kou dus vandaar.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 25, 2025

@Marcthin Als je dan 2,4 GHz gewoon op kanaal 2 laat staan, maar je 5GHz op auto zet of desnoods een kanaal in het lagere gebied 36 tot 64. 

Forum|alt.badge.img+8
  • KPN Monteur
  • September 25, 2025

zet eerst je 5Ghz kanaal op AUTO. en dan opslaan. probeer daarna eens de kanaalbreedte aan te passen naar 80Mhz.

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • Antwoord
  • September 25, 2025

@Marcthin  Je 5Ghz staat op kanaal 136 en misschien is dat wel de oorzaak voor het terugspringen naar 40Mhz 

Als uw 5GHz wifi op kanaal 136 zit en niet breder dan 40MHz kan, is dit waarschijnlijk omdat kanaal 136 een DFS-kanaal (Dynamic Frequency Selection) is, wat betekent dat het apparaat de bandbreedte beperkt om interferentie met radars te voorkomen.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • September 25, 2025

@JoCoLa 

Kijk dat is informatie!

Gelijk de 2 extenders naar kanaal 56 gezet en de 40 MHZ naar 80 MHZ en deze blijft nu netjes op 80 MHZ staan. dank voor de tip! HET WERKT!

Wat ik ook zie is dat mijn laptop op wifi 6 functioneert maar op 40 MHZ werd afgeknepen naar 573 mbps. Nu staat deze weer op 1,20 Gbps!

Morgen eens kijken hoe deze configuratie werkt!

Dank in elk geval voor de tip!

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 26, 2025

@Marcthin 👍 Top dat je probleem nu is opgelost.

TIP gebruik eens wat vaker Google met zijn ingebouwde AI functie, want dat heb ik ook gedaan ook ik ben geen wifi expert 😉….zie voorbeeld hieronder.

Forum|alt.badge.img+1
  • Auteur
  • Helper
  • September 26, 2025

Iedereen dank, ik gebruik copilot maar had nog niet gezocht op de betreffende kanalen!

Iedereen dank.\Wat mij betreft kan er een slotje op.