Skip to main content

Wifi valt weg met KPN V10 en wifipunten

• May 24, 2025
  • 67 reacties
  • 906 keer bekeken

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

67 reacties

Hoi allen, hier ook problemen na de update van de modem. Ik heb het idee dat superwifi2 punten elkaar dwars zitten, heb er nu nog maar 1 in gebruik en mijn netwerk is in ieder geval wat stabieler geworden. Zie ook in de logs dat de verbinding van de master soms weg valt en de andere superwifi2 apparaten dan proberen die master rol over te nemen waarna alles opeens rood kleurt. Uiteraard al 10x gereset en uren laten staan maar niets helpt. Ik heb ook het kanaal van het wifi signaal aangepast omdat de buren ook op dezelfde kanalen zaten, maar helaas. Ik ga het nog met een ander mesh systeem proberen en anders gaan we eens kijken bij Ziggo en Vodafone, test met de buren gedaan en die hebben geen enkel problemen met hun netwerk. 

@Stefan72  welk modem heb je en welke firmware staat daarop? En welke firmware staat er op de SW2? Deze 2 firmware moeten “gelijk gestemd” zijn, anders krijg je dat ze dus niet goed met elkaar communiceren. Ergens volgende week moet je de nieuwste firmware gepusht krijgen naar je modem en SW2. Soms wil een schone installatie helpen.

• Helper
  • June 7, 2025

Hoi allen, hier ook problemen na de update van de modem. Ik heb het idee dat superwifi2 punten elkaar dwars zitten, heb er nu nog maar 1 in gebruik en mijn netwerk is in ieder geval wat stabieler geworden. Zie ook in de logs dat de verbinding van de master soms weg valt en de andere superwifi2 apparaten dan proberen die master rol over te nemen waarna alles opeens rood kleurt. Uiteraard al 10x gereset en uren laten staan maar niets helpt. Ik heb ook het kanaal van het wifi signaal aangepast omdat de buren ook op dezelfde kanalen zaten, maar helaas. Ik ga het nog met een ander mesh systeem proberen en anders gaan we eens kijken bij Ziggo en Vodafone, test met de buren gedaan en die hebben geen enkel problemen met hun netwerk. 

@Stefan72  welk modem heb je en welke firmware staat daarop? En welke firmware staat er op de SW2? Deze 2 firmware moeten “gelijk gestemd” zijn, anders krijg je dat ze dus niet goed met elkaar communiceren. Ergens volgende week moet je de nieuwste firmware gepusht krijgen naar je modem en SW2. Soms wil een schone installatie helpen.

Hoi Robbert, alles heeft bij mij de laatste versie dus dat was geen probleem. Ook meerdere malen gereset en lang genoeg laten wachten, inclusief mijn V10. De modem lijkt niet zo zeer het probleem te zijn maar meer de superwifi2 extenders die niet goed met elkaar communiceren lijkt wel. 

Ik lees ergens in een andere topic dat de update ivm de V10 niet altijd naar wens is gegaan. Misschien moet je even wachten wanneer een moderator reageert of zelf een topic beginnen. Ik had ook probleem met V10, daarna een V12 toegestuurd en daar zat wel dat firmware probleem, dat ik beschreef

Forum|alt.badge.img+2

Om het overzichtelijk te houden heb ik dus de volgende firmware:

V10:  V10.C.25.04.05

SW2:  SW2.C.25.02.02

Ik kan met geen mogelijkheid de SW2 punten updaten naar nieuwe firmware.

Forum|alt.badge.img+2

Zou het verstandig zijn om toch een monteur langs te laten komen? Als het om een software-update  gaat is dat natuurlijk niet nodig. Wat kan ik zelf nog meer doen? 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • June 11, 2025

Dag Erik, zou je mijn verbinding ook eens kunnen nameten? Ik vraag het hier maar omdat er niemand van jullie meer kan/wil reageren op mijn problemen met de V10 in combinatie met een bedrade sw2 en 2 losse sw2. 

Dat had ik bij jou al gedaan, ​@DennisHoltdijk94, omdat jouw profiel al ingevuld was. En daar zie ik geen gekke dingen. Wat een goed teken is voor je verbinding an sich. Maar dan ook niet een verklaring is voor de issues die je ervaart.

Nu 6 dagen geleden een gevraagde screenshot geplaatst. Daarna werd het stil…..

Doordat het gesprek in het topic ondertussen doorliep, miste ik dat jij weer gereageerd had Dennis. Sorry daarvoor. Ik zie dat jouw apparaten wel netjes over zijn naar de KPN Software. Maar jouw SuperWifi zitten op de 02.02 versie en niet de 05.06. De 05.06 is inmiddels vrijgegeven wat betekent dat een reset van je SuperWifi ze zou moeten updaten naar de 05.06. Ik ben benieuwd of het daarna wel beter wordt en ook blijft. 

Dag Eric, Ik heb de SW2 die bedraad is aangesloten gereset door resetknop ingedrukt te houden tot hij knippert. Hierna staat hij weer op maar nog steeds versie SW2.C.25.02.02

Hier heb ik vanmorgen terugkoppeling op gekregen, en vermeld in de Product Update ook. Het blijkt dat er een foutje zit aan onze kant waardoor dit updaten na reset niet altijd pakt. Wordt van ons uit aan gewerkt om dat te herstellen zodat daarna een reset wel zorgt voor update.

Op zich moet het met de versie die jij nu hebt ook gewoon werken. En ik kan niet zo goed de vinger leggen op wat het nu is waardoor dat niet zo is.

Je gaf eerder aan dat zonder SW2 aangesloten de wifi wel werkt. Is het een optie om voor nu alleen de V10 te gebruiken? Of de V10 icm een enkele SW2? Totdat de update naar de 05.06 versie wel werkt. Of redt die het niet om je hele huis te bedienen van wifi?

Forum|alt.badge.img+2

Dag Erik, zou je mijn verbinding ook eens kunnen nameten? Ik vraag het hier maar omdat er niemand van jullie meer kan/wil reageren op mijn problemen met de V10 in combinatie met een bedrade sw2 en 2 losse sw2. 

Dat had ik bij jou al gedaan, ​@DennisHoltdijk94, omdat jouw profiel al ingevuld was. En daar zie ik geen gekke dingen. Wat een goed teken is voor je verbinding an sich. Maar dan ook niet een verklaring is voor de issues die je ervaart.

Nu 6 dagen geleden een gevraagde screenshot geplaatst. Daarna werd het stil…..

Doordat het gesprek in het topic ondertussen doorliep, miste ik dat jij weer gereageerd had Dennis. Sorry daarvoor. Ik zie dat jouw apparaten wel netjes over zijn naar de KPN Software. Maar jouw SuperWifi zitten op de 02.02 versie en niet de 05.06. De 05.06 is inmiddels vrijgegeven wat betekent dat een reset van je SuperWifi ze zou moeten updaten naar de 05.06. Ik ben benieuwd of het daarna wel beter wordt en ook blijft. 

Dag Eric, Ik heb de SW2 die bedraad is aangesloten gereset door resetknop ingedrukt te houden tot hij knippert. Hierna staat hij weer op maar nog steeds versie SW2.C.25.02.02

Hier heb ik vanmorgen terugkoppeling op gekregen, en vermeld in de Product Update ook. Het blijkt dat er een foutje zit aan onze kant waardoor dit updaten na reset niet altijd pakt. Wordt van ons uit aan gewerkt om dat te herstellen zodat daarna een reset wel zorgt voor update.

Op zich moet het met de versie die jij nu hebt ook gewoon werken. En ik kan niet zo goed de vinger leggen op wat het nu is waardoor dat niet zo is.

Je gaf eerder aan dat zonder SW2 aangesloten de wifi wel werkt. Is het een optie om voor nu alleen de V10 te gebruiken? Of de V10 icm een enkele SW2? Totdat de update naar de 05.06 versie wel werkt. Of redt die het niet om je hele huis te bedienen van wifi?

Bedankt voor het antwoord Erik. Ik kan best even zonder SW2 punten, inmiddels doe ik dat al meer dan drie weken. Alleen buiten en op slaapkamers boven/zolder bijna geen ontvangst. Maar je geeft aan of ik kan wachten tot de update maar je geeft ook aan dat het niet aan de update kan liggen…. Ik begrijp er weinig meer van. Het punt blijft dat na jullie update het niet meer werkt, zonder dat ik iets veranderd heb.

Forum|alt.badge.img+2

Ik denk dat de verbinding met KPN ook hapert….. ​@Erik van KPN ben je nog aanwezig? Ben er eigenlijk wel klaar mee. Waarop ben ik eigenlijk aan het wachten? 

Forum|alt.badge.img+2

@Erik van KPN moet ik nu wel of niet een monteur aan gaan vragen? De ene keer ligt het aan een update, de andere keer lees ik dat alles het ook gewoon zonder update moet doen…… 

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • June 13, 2025

Wat ik in de Product Update heb aangegeven is dat in de basis er gewoon compatibiliteit is tussen de softwareversies die jij op je modem en je SuperWifi hebt zitten. Dus dat zou prima moeten werken. Maar de realiteit bij jou is dat dit niet zo is. Ik kan zo niet met zekerheid zeggen wat daarvan de oorzaak is, dat is niet duidelijk geworden uit de verschillende dingen die we eerder in dit topic besproken en gecheckt hebben. Vandaar dat ik alles meeneem. En dan is wachten op de update voor de SW2 en kijken of dat verbetering brengt ook een valide optie.

Als jij ook merkt, of het idee hebt, dat je verbinding an sich hapert, dan is een monteur misschien wel de beste optie. Daarvoor moet je echter wel bij mijn telefonische collega's zijn. Plan hiervoor makkelijk een terugbelafspraak. Dan bellen we je per direct of op een moment dat jou uitkomt.

Forum|alt.badge.img+2

Wat ik in de Product Update heb aangegeven is dat in de basis er gewoon compatibiliteit is tussen de softwareversies die jij op je modem en je SuperWifi hebt zitten. Dus dat zou prima moeten werken. Maar de realiteit bij jou is dat dit niet zo is. Ik kan zo niet met zekerheid zeggen wat daarvan de oorzaak is, dat is niet duidelijk geworden uit de verschillende dingen die we eerder in dit topic besproken en gecheckt hebben. Vandaar dat ik alles meeneem. En dan is wachten op de update voor de SW2 en kijken of dat verbetering brengt ook een valide optie.

Als jij ook merkt, of het idee hebt, dat je verbinding an sich hapert, dan is een monteur misschien wel de beste optie. Daarvoor moet je echter wel bij mijn telefonische collega's zijn. Plan hiervoor makkelijk een terugbelafspraak. Dan bellen we je per direct of op een moment dat jou uitkomt.

De verbinding hapert niet denk ik…. Jullie hadden toch ook alles al doorgemeten? Ik zal morgen een afspraak met een monteur maken. Durf nu al te zeggen dat hij voor niets komt omdat de updates nog niet beschikbaar zijn. Trouwens, via de site een monteur regelen kost altijd 80 euro?

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • June 21, 2025

Trouwens, via de site een monteur regelen kost altijd 80 euro?

Als jij kiest voor de Servicemonteur wel. Die is er in de basis voor werkzaamheden die extra zijn, en/of buiten onze directe verantwoordelijkheid vallen. Vandaar ook mijn advies om contact op te nemen, een collega kan dan kijken of een storingsmonteur gepland kan worden.

Verder verwacht ik wel dat de update voor de SuperWifi 2 in de loop van komende week beschikbaar is voor zelf updaten. Daar heb ik het in de Product Update over gehad. Daar geef ik ook terugkoppeling zodra dit het geval is. 

Forum|alt.badge.img+2

Trouwens, via de site een monteur regelen kost altijd 80 euro?

Als jij kiest voor de Servicemonteur wel. Die is er in de basis voor werkzaamheden die extra zijn, en/of buiten onze directe verantwoordelijkheid vallen. Vandaar ook mijn advies om contact op te nemen, een collega kan dan kijken of een storingsmonteur gepland kan worden.

Verder verwacht ik wel dat de update voor de SuperWifi 2 in de loop van komende week beschikbaar is voor zelf updaten. Daar heb ik het in de Product Update over gehad. Daar geef ik ook terugkoppeling zodra dit het geval is. 

Bedankt voor het antwoord Erik. Maar mijn vraag is of die update het probleem nu wel gaat oplossen. Even ter herinnering van wat ik allemaal gedaan heb:

-1 uur lang met ondersteuning van jullie helpdesk alles gereset en opnieuw ingesteld. Even leek het te werken.

-wekelijks geprobeerd te resetten

-andere kabels geprobeerd

-jullie hebben mijn verbinding doorgemeten, geen bijzonderheden te zien.

ik ga niks meer zelf doen. Jullie leveren niet waarvoor ik betaal. Nu is het weer volgende week “kans” op een werkende update. Ik wordt aardig aan het lijntje gehouden op deze manier.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • June 27, 2025

@DennisHoltdijk94, als het goed is heb jij nu deze update binnen. Wil je kijken of je nu verbetering ervaart? 

Forum|alt.badge.img+2

@DennisHoltdijk94, als het goed is heb jij nu deze update binnen. Wil je kijken of je nu verbetering ervaart? 

Dag Erik,

Heb nu 1 SW2 weer bedraad aangesloten. Deze heeft inderdaad een update gehad. De SW2 in de woonkamer aangesloten, deze heeft echter nog geen update gehad. Als ik naar de inlog van deze sw2 ga zie ik ook dat er geen update beschikbaar is. Echter brand het lampje op deze losse SW2 wel weer groen. Wat mij opvalt is dat de interface van de V10 zegt dat er problemen zijn en de SW2 niet goed gekoppeld zijn. Wel vreemd dat de update nu maar voor 1 SW2 binnen is. De 3e losse SW2 heb ik nog niet aangesloten. Eerst afwachten hoelang dit in de lucht blijft. Heb er nog geen vertrouwen in.

Forum|alt.badge.img+2

...en….terrecht. De losse in de woonkamer springt weer op rood. Niets veranderd dus. TROEP!!

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Rood in de topologie wil zeggen dat de onderlinge relatie tussen je modem als hoofdapparaat en je wifipunten als secundaire apparaat niet lekker zit. Er vindt dan geen sturing meer plaats in de mesh. Wat dan kan leiden tot een SuperWifi die wel groen brandt en waar je eindapparaten mee kunnen verbinden, maar waar die eindapparaten dan niet meer automatisch doorspringen naar een ander wifipunt als die beter is.  

Dat is in de basis op te lossen door de rode te ontkoppelen (klik ze aan in de webinterface en gebruik de ontkoppelknop op de pop-up die je dan krijgt) en ze vervolgens te herkoppelen door ze te herstarten of resetten en dan even bekabeld aan te sluiten. 

Een rood lampje daarentegen geeft aan dat de backhaul communicatie tussen de SuperWifi 2 en je modem niet goed zit. Ook een probleem, maar een andere oorzaak, en ook andere gevolgen. Want een rood brandende SuperWifi zendt ook geen wifi meer uit en kan dus niet gebruikt worden.

Inmiddels is, sinds gisteren het proces weer werkzaam dat SW2 na reset gaan updaten. Dus ik zou je dan nu aanraden om nog één keer de hele boel te resetten en herinstalleren. Waarbij ik je in dit geval, vanwege de rode topologie, ook aanraad om je V10 een reset te geven. Idealiter in deze volgorde:

• maak de SW2 stroomloos
  • reset de V10 en laat hem weer volledig opkomen (15 minuten ongeveer)
  • sluit een SW2 bekabeld aan op de V10, zet hem weer aan en reset hem gelijk
  • laat hem een half uur ongeveer aangesloten, als hij nog moet updaten dan doet hij dit ook in die tijd
  • herhaal dit voor de overige SW2