Skip to main content
Vraag

Witte SuperWifi punten werken niet meer na update Experia Box V10

• November 11, 2025
  • 17 reacties
  • 284 keer bekeken

Forum|alt.badge.img

Ik heb een mail ontvangen op 15 september dat in de nacht van 15 naar 16 september een update doorgevoerd zou worden. In deze mail wordt niets vermeld over mogelijke veranderingen. Ik had een goedwerkend systeem, met 2 witte en 2 zwarte super WiFi punten. Omdat ik geen info ontvangen heb dat de Experia bos nu als master fungeert, heb ik het eerste zwarte WiFi punt bekabeld laten zitten. De tweede werkt nadat ik deze opnieuw aangemeld heb correct. De 2 witte WiFi punten krijg ik niet aan de praat. Zelfs wanneer deze op ongeveer 1 meter van de Experia box staat, krijg ik een rood lampje. Heeft iemand een advies wat ik moet doen??

17 reacties

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 11, 2025

Ik heb een mail ontvangen op 15 september dat in de nacht van 15 naar 16 september een update doorgevoerd zou worden. In deze mail wordt niets vermeld over mogelijke veranderingen. Ik had een goedwerkend systeem, met 2 witte en 2 zwarte super WiFi punten. Omdat ik geen info ontvangen heb dat de Experia bos nu als master fungeert, heb ik het eerste zwarte WiFi punt bekabeld laten zitten. De tweede werkt nadat ik deze opnieuw aangemeld heb correct. De 2 witte WiFi punten krijg ik niet aan de praat. Zelfs wanneer deze op ongeveer 1 meter van de Experia box staat, krijg ik een rood lampje. Heeft iemand een advies wat ik moet doen??

Admin: samengevoegd met eigen topic [origineel topic]

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 11, 2025

Hallo ​@Pieter B. , 

Hier staat informatie over de update: 

Er staan ook tips in het artikel als je problemen ervaart. 

En hieronder staat de uitleg zoals die al eerder is verstrekt door een moderator: 

In oktober zijn waarschijnlijk je modem en SuperWifi 1 punten overgezet naar de KPN Software. Daarmee is er ook wat ingrijpend veranderd wat betreft de onderlinge communicatie tussen de SuperWifi punten en de V10. De backhaul loopt nu alleen nog via het 5 GHz-signaal en datgene heeft vooral impact op de plaatsing van de versterkers en niet zozeer het zendvermogen. Het kan zijn dat je ze nu dichterbij elkaar dient te plaatsen, omdat het 5 GHz-signaal nu eenmaal minder ver reikt dan het 2,4 GHz-signaal. En of je SuperWifi punten dan in een ketting met elkaar verbonden zijn of dat een versterker verder weg ook alleen met het modem wil verbinden, regelt in principe de master (V10 modem).

Deze masterpositie is dus ook veranderd sinds de update. Eerst was de (eerste) bekabeld aangesloten SuperWifi de master (en regelde het Wifi-verkeer), maar dat is nu het modem geworden. Dat betekent ook dat er nu geen SuperWifi punt meer bekabeld aangesloten hoeft te worden. Je kunt ze allen draadloos ergens neer zetten. Je kunt nog meer hierover lezen in de Product Update. 

Als de onderlinge communicatie niet helemaal goed meer gaat, dan kun je het beste een schone installatie uitvoeren. Bij het herinstalleren van de SuperWifi punten doe je dat dan ook één voor één, zodat je dan een mooie ketting kan vormen. 

Volg vooral de stappen die hieronder beschreven staan goed op, want dan heb je de beste kans op weer een goed werkend netwerk. 

1. Haal alle ethernetkabels uit je wifipunten.
  2. Reset elke SuperWifi via het resetgaatje. Houd die ingedrukt tot het wifipunt 5x rood knippert.
  3. Wacht af tot elke SuperWifi klaar is met resetten en paars is gaan branden. Dat betekent dat ze dan weer helemaal op fabrieksconfiguratie zitten.
  4. Zet alle SuperWifi uit (met de powerknop of door de stekker uit het stopcontact te halen). Dit is om te voorkomen dat de apparaten toch onbedoeld met elkaar gaan synchroniseren voor we dit willen.
  5. Log in op je modem en ga naar Instellingen > Systeem en druk op de oranje knop achter ‘Reset wifi’   

  Dit zorgt ervoor dat het modem qua wifi instellingen terug gaat naar de fabrieksconfiguratie. En dit zorgt ervoor dat in ons beheersysteem opgeslagen wifigegevens ook teruggaan naar die fabriekswaarden.

6. Reset dan je modem via Instellingen > Systeem en de oranje knop achter 'Reset dit apparaat’. 

     Hierbij reset het modem zichzelf én stuurt een bericht naar ons beheersysteem waarbij de eerdere aanpassing daarin van de wifigegevens naar fabriekswaarden wordt bevestigd. De combinatie van stap 5 en 6 zorgt ervoor dat eventuele issues in dat wifiprofiel in het beheersysteem geëlimineerd zijn.

7. Nadat het modem klaar is met resetten en weer draait, log opnieuw in op het modem. Stel dan je wifi weer in zoals je die wilt hebben qua naam, wachtwoord etc. Zorg er  voor, als je (ook) SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2.
  8. Test of je goed kunt verbinden met de wifi van het modem. 
  9. Pak je eerste SuperWifi en sluit deze met een ethernetkabel rechtstreeks aan op je modem. Zet dan de SuperWifi weer aan. Wacht tot deze volledig is opgestart.
  10. Controleer in de interface van je modem of je daar de SuperWifi ook ziet verschijnen met een groen icoon (dit kan in de topologie, of via de netwerknop op de inlogpagina van je modem). Klik het icoon aan en verifieer dat in de pop-up de status synced wordt gegeven.
  11. Je kunt daarna de SuperWifi loskoppelen van het modem. Binnen een minuut of twee, drie zou deze dan groen moeten branden met een goede draadloze connectie met het modem. Daarna kun je ze verplaatsen naar hun definitieve plek.
  12. Herhaal stap 9 tot en met 11 voor elke SuperWifi die je hebt. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • November 13, 2025

Goedemorgen ​@Pieter B. en bedankt voor jouw bericht :)

Uiteraard enorm zuur dat je na een update problemen ervaart maar ook goed dat je daar via deze weg melding van maakt! Hierboven wordt al een goed advies gegeven door ​@Noordzee , heb je de stappen zoals hij ze omschrijft door kunnen lopen? Door deze stappen te doorlopen zou alles weer moeten werken zoals je dat mag verwachten. Hopelijk lukt dit allemaal en zo niet, laat het dan ook vooral weten zodat we hierin verder met je mee kunnen denken!

Forum|alt.badge.img
  • Deelnemer
  • November 18, 2025

Dit is allemaal véél te ingewikkeld! Ik ben een gewone gebruiker, en was tevreden met een perfect werkend systeem met twee witte Superwifipunten. Met een enkele softwareupdate - waar ik niet om had gevraagd - heeft KPN mijn systeem kapotgemaakt. 

Met de idioot complexe tips van ​@Noordzee hierboven maak je misschien een nerd blij, maar een gewone klant wordt hier horendol van. Ik ben zéér ontevreden over KPN. 

Wat ik ook doe, het tweede, draadloze, wifipunt staat nog steeds waar het stond, maar kan geen verbinding meer krijgen met het modem. Ik ben hier erg boos over.

In de gerelateerde onderwerpen in de kolom hiernaast blijkt dit al maanden een bekend probleem te zijn, maar KPN laat z'n klanten weer eens stikken. Bah.

Gerelateerde onderwerpen

SuperWifi 1 (SW1.C.24.13.06) met V10, mesh wifi werkt nieticon
    Wifi versterkers
    SuperWifi 1 extenders werken niet meer goed na update met Experiabox v10icon
    Wifi versterkers
    Experiabox V10 en superwifi punten werken niet meer goed sinds updateicon
    Thuisnetwerk
    KPN Box 12: SuperWifi 2 werken niet meer na update KPN Boxicon
    Wifi versterkers
    Mijn SuperWifi 1 punten werken niet goed meer na de updateicon
    Wifi versterkers

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 19, 2025

heb nog geen tijd gehad om te kijken of ik het aan de praat kan krijgen, maar de reactie van Roki onderschrijf ik volledig. Slechte actie van de KPN!!

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 25, 2025

​@Pieter B. 

Heb je de stappen uit mijn reactie al uitgevoerd? 

Forum|alt.badge.img

Ik heb precies hetzelfde. En dan lees ik een super ingewikkeld stappenplan. Heb je de stappen al uitgevoerd? NEE natuurllijk niet. Ik ben toch geen monteur! Het werkte prima tot dat KPN zo zondig een ongevraagde update moest doen. En nu zit ik weer zonder goed weekend wifi. WEER!! 
ja ZEER ontevreden over KPN 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 30, 2025

​@Jan van KPN ​@Noordzee 

eindelijk de tijd gevonden om de stappen uit te voeren. Reken maar op een paar uur om alle stappen in alle rust uit te voeren. Hierbij komen ook meerdere software en firmware updates die nodig zijn, zeker voor de SW1 punten. Kost al met al veel tijd.

Er blijft een vreemd probleem met 1 van de SW1 punten. Na het opnieuw instellen van dit punt, terug geplaatst op de oude plek met positief (= groen) resultaat. Echter 1 dag later heeft dit punt een rood signaal. Hier begrijp ik niks van

De gehele gang van zaken rond deze update heeft een grote mate van amateurisme en knulligheid. 

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 30, 2025

Dan moet je dat tweede WiFi-punt mogelijk wat dichter bij het modem zetten. 

lenb
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • November 30, 2025

Dit is allemaal véél te ingewikkeld! Ik ben een gewone gebruiker, en was tevreden met een perfect werkend systeem met twee witte Superwifipunten. Met een enkele softwareupdate - waar ik niet om had gevraagd - heeft KPN mijn systeem kapotgemaakt. 

Met de idioot complexe tips van ​@Noordzee hierboven maak je misschien een nerd blij, maar een gewone klant wordt hier horendol van. Ik ben zéér ontevreden over KPN. 

Wat ik ook doe, het tweede, draadloze, wifipunt staat nog steeds waar het stond, maar kan geen verbinding meer krijgen met het modem. Ik ben hier erg boos over.

In de gerelateerde onderwerpen in de kolom hiernaast blijkt dit al maanden een bekend probleem te zijn, maar KPN laat z'n klanten weer eens stikken. Bah.

Gerelateerde onderwerpen

SuperWifi 1 (SW1.C.24.13.06) met V10, mesh wifi werkt nieticon
    Wifi versterkers
    SuperWifi 1 extenders werken niet meer goed na update met Experiabox v10icon
    Wifi versterkers
    Experiabox V10 en superwifi punten werken niet meer goed sinds updateicon
    Thuisnetwerk
    KPN Box 12: SuperWifi 2 werken niet meer na update KPN Boxicon
    Wifi versterkers
    Mijn SuperWifi 1 punten werken niet goed meer na de updateicon
    Wifi versterkers

Bovenstaande heeft geen toevoeging meer nodig Roki !

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • November 30, 2025

​@Noordzee 

waarom? Het werkte correct?

Forum|alt.badge.img

Ik heb ook het hele stappenplan doorlopen en ik bleef ook met 1 superwifi punt problemen houden. Maar die heb ik vervolgens verwisseld met het punt dat naast modem hing en via kabel aan modem vast zit. Het superwifi punt dat daar hing kon ik wel verplaatsen en die bleef het doen ook op afstand. Misschien dat dit bij jou ook een optie kan zijn?

lenb
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • November 30, 2025

Ik begrijp dat je mensen wil helpen maar vrees dat je iets over het hoofd ziet , namelijk …. ;

Termen/zinnen als ‘’onderlinge communicatie tussen de SuperWifi punten ,  De backhaul ,  5 GHz-signaal , plaatsing van de versterkers , 5 GHz-signaal nu eenmaal minder ver reikt dan het 2,4 GHz-signaal , SuperWifi punten dan in een ketting met elkaar verbonden , masterpositie , een schone installatie uitvoeren , SuperWifi 1 of Experia Wifi in gebruik hebt, dat je de WPA instelt op WPA2 , eerste SuperWifi etc etc etc , dit zegt het gros van de  mensen geen ene fluit en hebben geen idee waar jij het over heb , dit is echt abra cabadra voor hun.   

Net wat Roki al schreef , met al die complexe tips maak je misschien een nerd blij maar een gewone klant wordt hier horendol van en hét ís ook geen werk voor de ‘’gewone’’ klanten die  een modem neerzetten , stekker er in en een wachtwoord invult zodat ze kunnen internetten , mailen , info in te winnen én TV te kunnen kijken.

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • November 30, 2025

​@lenb 

Ik begrijp dat je mensen wil helpen maar vrees dat je iets over het hoofd ziet , namelijk …. ;

Termen/zinnen als ‘, dit zegt het gros van de  mensen geen ene fluit en hebben geen idee waar jij het over heb , dit is echt abra cabadra voor hun.   

met al die complexe tips maak je misschien een nerd blij maar een gewone klant wordt hier horendol van 

Ik snap wat je zegt en ik ben het ook met jou eens. 

Helemaal bovenin mijn reactie heb ik ook vermeld dat dit de uitleg is zoals die ergens anders is geschreven door een moderator (medewerker van KPN). Maar aangezien ik niet verwacht dat iedereen het hele forum gaat uitspitten, heb ik die uitleg maar hierheen gekopieerd.

En ja, voor mij is het ook allemaal veel te technisch. Digitenne, TV en internet, dat zijn leuke hobby's. Maar een modem is dat niet voor mij. Een modem hoort wat mij betreft maar één knop te hebben: Aan/uit.   

lenb
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+3
  • Slimmerik
  • November 30, 2025

​@lenb 

Jij schrijft ,,Maar aangezien ik niet verwacht dat iedereen het hele forum gaat uitspitten, heb ik die uitleg maar hierheen gekopieerd’’ en ,,En ja, voor mij is het ook allemaal veel te technisch. Digitenne, TV en internet, dat zijn leuke hobby's. Maar een modem is dat niet voor mij. Een modem hoort wat mij betreft maar één knop te hebben: Aan/uit’’ 

Daar het verwijzingen zijn van de KPN moderators denken of verwachten zij blijkbaar dat de klanten nerds [no offense] zijn die dit allemaal wel zullen begrijpen.    En inderdaad , een knopje in en uitdrukken , stekker er uit en er in steken , een wachtwoord invullen OK maar dingen als 5 en 2.4 GHz-signaal , SuperWifi 1 , WPA , WPA2 etc , sorry hoor , maar dit gaat gewoon te ver om van klanten te verwachten dat zij dit weten/kunnen.

Thanks.

• December 1, 2025

Mijn combinatie van V10 en witte SuperWifi (SW1 voor de "nerds") kan vooralsnog niet eens updaten. Of dat een voordeel is of niet moet iedereen zelf maar uitmaken; kpn stopt blijkbaar op termijn de ondersteuning van modems met klassieke firmware.

De reden: mijn V10 staat niet goed in kpn's beheersysteem. Daarvoor moet ik eigenlijk een fabrieksreset uitvoeren en daarna alles opnieuw instellen. Dat lukt mij nog wel maar 't is veel werk en daar heb ik dus nog geen zin in. Het risico bestaat dat ik daarna wellicht wel de update krijg maar dat vervolgens al m'n instellingen opnieuw zoekraken en ik eea andermaal helemaal opnieuw moet instellen. En dat terwijl verder alles nu prima werkt en ik, net als anderen (zie reacties hierboven), helemaal niet op de update zit te wachten. 

Ik vermoed zomaar dat er nog wel meer modems verkeerd in het kpn beheersysteem staan, ook bij klanten zonder enige technische kennis, waar bv een kpn monteur de hele installatie heeft uitgevoerd. Ik vraag me af hoe kpn daar tzt mee om zal gaan. 

Forum|alt.badge.img
  • Auteur
  • Deelnemer
  • December 2, 2025

Ik heb ook het hele stappenplan doorlopen en ik bleef ook met 1 superwifi punt problemen houden. Maar die heb ik vervolgens verwisseld met het punt dat naast modem hing en via kabel aan modem vast zit. Het superwifi punt dat daar hing kon ik wel verplaatsen en die bleef het doen ook op afstand. Misschien dat dit bij jou ook een optie kan zijn?

Bedankt, dat werkt inderdaad.