Skip to main content
Vraag

De voicemail(melder) van vroeger

• April 20, 2025
  • 9 reacties
  • 164 keer bekeken

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11

Ik werd zojuist getriggerd door een oude handleiding die op internet rondzwerft oer de Voicemail Melder Plus. Een klein apparaatje met een knipperlichtje dat aangeeft of er gebeld is naar een Voicemail.

https://kpn-klantzm.custhelp.com/euf/assets/documents/handleiding_Voicemailmelder_plus.pdf

Gebruiksaanwijzing voicemailmelder

Nu was ik benieuwd of er ook bekend is hoe dit gewerkt heeft? Is het vrij simpel waarmee die aangaf dat er gebeld was, en dat er dus een inkomend gesprek was geweest? Of ging er op bepaalde momenten een speciaal signaal op de lijn die aangaf of er een bericht op de voicemail stond?

Ook trof ik een poosje geleden ergens anders een interessant document aan over oude PRX-centrales waarin gemeld wordt dat Voicemail ook een onderdeel daarvan was. En ik heb een vermoeden dat het decennia oude '0842-333' van oorsprong speciaal bedoeld was voor deze oude centrales. Tegenwoordig is het vaak '1233', behalve bij KPN op het vaste net (oeh, gemiste kans om dit te routeren, KPN 😛 ).

En kennen we deze nog? Ik moet de CD nog ergens hebben liggen.😁

https://www.discogs.com/release/7235941-No-Artist-Hi-22-Originele-Hi-Voicemail-Boodschappen

9 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 20, 2025

Eigenlijk gaf dat apparaatje een onbeantwoord gesprek aan. En dus de kans dat er was ingesproken. 

Ging automatisch knipperen als er 4 x was overgegaan zonder opnemen. 4 x de wisselspanning dus.

Heel simpel feitelijk. 

Als je dan 0842333 intoetste, met toonkiezen, stopte ie met knipperen. 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Eigenlijk gaf dat apparaatje een onbeantwoord gesprek aan. En dus de kans dat er was ingesproken. 

Ging automatisch knipperen als er 4 x was overgegaan zonder opnemen. 4 x de wisselspanning dus.

Heel simpel feitelijk. 

Als je dan 0842333 intoetste, met toonkiezen, stopte ie met knipperen. 

Klopt. Ik heb er hier nog twee: een exemplaar die werkt op de wijze zoals ​@PeterG aangeeft, en een exemplaar waar een knopje op zit om het knipperen uit te schakelen. Die laatste werkte dus niet op het op een telefoontoestel intoetsten van 0842-333, en werd veelal gebruikt door ISDN-abonnees.

Piet.

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • April 21, 2025

Oh ja.

In die gebruikers handleiding zie ik in het begin de zin “gratis antwoordapparaat”. 

Toendertijd betaalden de bellers het feitelijk, want er kwam (komt) verbinding tot stand zonder dat de gebelde thuis was. Beluisteren via 0842333 was gratis.

Tegenwoordig betaalt ook de gebruiker. 0842333 heeft al enkele jaren de standaard bel tarieven voor bellen binnen Nederland.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Volgens mij is deze nog van voor mijn tijd maar wel een elegant systeem zo. Ik zie er op marktplaats eentje staan voor €5 maar ik weet niet of ze nog zouden werken

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Volgens mij is deze nog van voor mijn tijd maar wel een elegant systeem zo. Ik zie er op marktplaats eentje staan voor €5 maar ik weet niet of ze nog zouden werken

Ze doen het nog steeds! 😊

Piet.

Dutchie61
Slimmerik
  • April 24, 2025

Voor iets meer koop je een antwoordapparat op marktplaats, heb je veel meer aan 😉

• Nieuwkomer
  • October 13, 2025

Ik nam er een toen ik midden jaren 90 op mezelf ging wonen. Best handig maar je betaalde wel een vast bedrag voor de dienst, iets van 5 Hfl. per maand + de inbelkosten voor afluisteren. Gingen 4 AA batterijen in. Ik vond dat best veel voor een simpel ledje. Tot begin 2000 gebruikt toen ik een telefoon met voicemailfunctie kocht.

Thomas van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+24

Dat zal zichzelf ook snel terugverdiend hebben denk ik ​@MrBombastic 

Piet van der Vooren
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10

Ik nam er een toen ik midden jaren 90 op mezelf ging wonen. Best handig maar je betaalde wel een vast bedrag voor de dienst, iets van 5 Hfl. per maand + de inbelkosten voor afluisteren. Gingen 4 AA batterijen in. Ik vond dat best veel voor een simpel ledje. Tot begin 2000 gebruikt toen ik een telefoon met voicemailfunctie kocht.

Voor de Voicemailmelder hoefde je geen abonnementskosten te betalen, dus die 5 gulden herken ik niet. Ook voor het beluisteren van de berichten hoefde je niet te betalen, want bellen naar 0842-333 was gratis. Wat de aanschafkosten van de Voicemailmelder waren weet ik helaas niet meer.

Ik heb er hier nog steeds twee: een gewone Voicemailmelder voor analoge telefonie waarbij bij het naar 0842-333 bellen het lampje automatisch uit ging, en een Voicemailmelder met een knopje om het lampje handmatig uit te schakelen. Die laatste werd voornamelijk door ISDN-abonnees gebruikt.

Piet.