Skip to main content

Doe je mee met Digital Cleanup Day?

• 10 maart 2025
  • 18 reacties
  • 425 keer bekeken
Doe je mee met Digital Cleanup Day?
Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wist je dat één e-mail gemiddeld 4 gram CO₂ uitstoot? Dat klinkt misschien weinig, maar al die mails bij elkaar zorgen voor een flinke impact op het milieu. Het is vergelijkbaar met een gloeilamp die 6 minuten brandt! Hoe kunnen we samen onze digitale voetafdruk verkleinen? We zijn op zoek naar jouw beste digitale opruimtips!

Digital Cleanup Day 2025

Op 15 maart 2025 is het Digital Cleanup Day!

Digital Cleanup Day is een dag die in het teken staat van het opruimen van ons digitale leven, net zoals we op World Cleanup Day onze tastbare omgeving opruimen. Dit wordt het 5e jaar dat Digital Cleanup Day georganiseerd wordt, en is bedoeld om mensen (en bedrijven) bewust te maken van digitale vervuiling.

Waarom digitaal opruimen?

We creëren onbewust veel digitaal afval, van ongebruikte apps en dubbele foto’s tot e-mails die we nooit lezen. Door deze digitale rommel op te ruimen, besparen we energie en verlengen we de levensduur van onze apparaten. Bovendien kan je apparaat sneller werken en krijg je meer ruimte voor nieuwe dingen! Maar we weten dat er altijd meer slimme manieren zijn om efficiënter met je digitale leven om te gaan.

En het is ook goed voor milieu!

Bestanden op onze computers, telefoons en servers zijn onzichtbaar en gewichtloos. Maar het maken en opslaan van data gebruikt wel degelijk grondstoffen: onze computers en servers moeten immers ergens van worden gemaakt. Eenmaal opgeslagen verbruiken gegevens voortdurend energie - zelfs als ze nooit meer worden geopend. Daarom is het verminderen van digitaal afval belangrijk, ook al zien we het niet: het bespaart energie, geld en CO2-uitstoot.

Bron

Daarom willen we jou, onze KPN Community, vragen om jouw beste digitale opruimtips met ons te delen!

Welke tips kun jij delen?

• Heb jij een handige manier om je inbox netjes te houden?
  • Gebruik jij slimme apps of tools die helpen om je bestanden en foto’s op te ruimen?
  • Wat doe jij om ervoor te zorgen dat je apparaten sneller werken en minder energie verbruiken?

We kijken uit naar jouw creatieve tips en ideeën. Samen maken we het internet en de technologie die we dagelijks gebruiken, een klein stukje schoner en duurzamer!

In de aankomende KPN Nieuwsbrief vind je een artikel over Digital Cleanup Day, daar delen wij onze tips om je digitale rommel op te ruimen en je energieverbruik te verlagen. Hou je onze nieuwsbrief in de gaten?

Ontvang je onze nieuwsbrief nog niet in de mail, geef dan via de MijnKPN app gemakkelijk toestemming om deze vanaf nu wel te ontvangen!

18 reacties

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3427 reacties
  • 10 maart 2025

MennoG78
Superuser
  • Superuser
  • 2760 reacties
  • 10 maart 2025

Denk dat je ook niet wil weten hoeveel Co2 het kost om de Community draaiende te houden waar we nu op zitten ;)

Buurman20
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+4
  • Slimmerik
  • 82 reacties
  • 10 maart 2025

Afgelopen week mijn Facebook en Pinterest accounts en apps definitief verwijderd. Het was de laatste maanden voor mij toch maar doelloos en tijd verspillende zitten rondstruinen op deze social mediakanalen. Hopelijk draagt het enigszins bij. 

Jasper van KPN
Moderator
Buurman20 schreef:

Afgelopen week mijn Facebook [...] accounts en apps definitief verwijderd

Dat heb ik afgelopen zaterdag toevallig ook gedaan 💪

Chrizziey
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+16
  • 6473 reacties
  • 10 maart 2025
Buurman20 schreef:

Afgelopen week mijn Facebook en Pinterest accounts en apps definitief verwijderd.  [...]

Ik overweeg het nog, heb Facebook eigenlijk alleen nog voor 50+ generatie. Maar ik wil eigenlijk weg bij alle mediamagnaten die Trump een warm hart toedragen. Maar dan zit je ook meteen met Insta en Whatsapp. 

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8282 reacties
  • 10 maart 2025

Ik houd mijn inbox leeg door mail digitaal op te slaan in eigen mappen op de pc en dan de IN box leeg te maken.

Ik print alleen uit wat strikt noodzakelijk is om op papier te archiveren.

Mijn Webmailbox is gemiddeld 2MB vol van de 15GB

Ik heb me aangemeld bij Signal en ben WhatsApp aan het afbouwen.

Ik doe verder niet aan social media, behalve het forum van KPN en Simyo.

JanD
Superuser
Forum|alt.badge.img+16
  • Superuser
  • 8282 reacties
  • 10 maart 2025

Bekende datum trouwens, 15 maart, dan ben ik 52 jaar getrouwd, mijn vrouw ook, ha ha 😎

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+15
  • Moderator
  • 6906 reacties
  • 10 maart 2025
Jasper van KPN schreef:
Buurman20 schreef:

Afgelopen week mijn Facebook [...] accounts en apps definitief verwijderd

Dat heb ik afgelopen zaterdag toevallig ook gedaan 💪

Ik ook samen met mijn Instagram account. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • 3512 reacties
  • 10 maart 2025

1)) Op mijn laptop draai ik regelmatig het programma CCleaner. Het verwijdert een heleboel bestanden die ik niet (meer) gebruik.

2)) Maak regelmatig het Windows register schoon. (Eusing's RegCleaner)

3)) Kijk eens wat er allemaal gestart wordt als je Windows start (CCleaner).

4)) Laat dan Windows regelmatig de bestanden op de harde schijf defragmenteren.

5)) Verwijder regelmatig zoveel mogelijk programma's (CCleaner)

5)) Installeer PcWinTech's Cleanmem. Het zorgt ervoor dat het geheugengebruik van een bijv. (Windows) laptop zo minimaal mogelijk is en dat zorgt ervoor dat er minder gegevens naar de SSD of harde schijf wordt geschreven. Scheelt ook weer energie.

6)) Emails die ik binnenkrijg worden gearchiveerd in speciale mappen. Één keer in de zoveel tijd kijk ik van welke emails ik niet of nauwelijks open en dan meld ik mij af voor die emails.

Al deze kleine maatregelen bij elkaar helpen om mijn laptop sneller te laten werken.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 649 reacties
  • 11 maart 2025

Twijfel enorm, want wil niet die zeurende oom zijn, maar ik doe het toch: dit topic neigt in mijn ogen naar greenwashing.

Tijdje terug is gepubliceerd dat oa Shell jarenlang heeft gelobbyd om CO2-compensatie meer bij de consument te leggen en de focus bij (vervuilende) bedrijven weg te halen. In mijn ogen is dit topic een mooi voorbeeld hoe gedeeltelijk onterecht het probleem bij ons als consument wordt gelegd.

In mijn ogen mist dit topic met de genoemde voorbeelden enorm veel context. Die mail van gemiddeld 4g CO2, had wellicht een meeting kunnen besparen; videobellen verbruikt meer. Maar dat scheelt weer een ritje in je vervuilende auto naar de locatie van de fysieke meeting.

Ik ben geen onderzoeker, maar ik betwijfel eerlijk gezegd ook of bijvoorbeeld het legen van je cache netto echt bespaard. Het zorgt juist voor dat je de webpagina volledig moet inladen; kost alleen maar meer stroom. Daarnaast is alles “cloud” geworden en is het grootste probleem stroom; door hernieuwbare bronnen (gaat steeds beter) kan dat grootste probleem makkelijk getackeld worden.

En dan moet ik nog beginnen over AI en hoe bedrijven daarmee om gaan…….

Idee is verder goed: ik beroep mij zelf regelmatig op de AVG om data te verwijderen en niet onnodig rond te laten slingeren. Ook comprimeer ik grote projectbestanden die ik niet meer veel aanraak, wat efficiënter is in opslag. Daarnaast zorgt mijn digitale energiemeter voor meer bewustzijn in energieverbruik samen met de zonnepanelen.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 297 reacties
  • 13 maart 2025

Wat betreft e-mails heb ik denk ik nog wel iets.

Vaak wordt Jan en alleman meegenomen en naar een grote All-groep gestuurd, vaak is dat niet nodig.

Wat ook vaak gebeurd is dat mensen een foutje maken en dat we allemaal in CC of het AAN veld staan in plaats van BCC, dan reageert er iemand met Reply to all en dat gaat dan soms echt tijden door. Let er op welke knop je in drukt en naar wie het echt moet gaan.

Nog wat anders, Men mailt heen weer en terug en vooruit, achteruit en ga zo maar door, verhaal wordt steeds langer en langer met FYI of ter info.
Misschien de onnodige rommel eruit halen en dan alleen sturen wat vereist is, zo houd je het overzichtelijk en hoeft een ontvanger niet alles door te worstelen om te komen waar die moet zijn.

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 297 reacties
  • 13 maart 2025

Ben geloof ik nog niet geheel klaar, Als je hier op de KPN Community kijkt bij je favorieten, daar staan soms een hoop dingetjes tussen die je niet mee actief hoeft of wilt volgen, waar misschien ook wel gewoon geen reactie meer op komt. Als je die dan eens uit zet scheelt weer een hoop data in de database voor dingen die je daar hebt staan, want voor elk sterretje aan is er weer een regeltje in de database die aangemaakt wordt.

Ja je zult misschien een mailtje missen als het al belangrijk is om deze te ontvangen.

Daarbij bedenk ik mij dat het misschien handig kan zijn  dat je eenmalig een mail krijgt van de community dat er op 1 of meer van je favorieten een reactie is gekomen en nu we die optie bovenin hebben met het Belletje om je te laten weten dat er nieuwe reacties zijn, kan je indien gewenst daar verder kijken waar je nog wat mee wilt doen. Zal wel een lastig dingetje worden om zoiets te implementeren, maar zou mogelijk wel een hoop e-mails kunnen schelen.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Community Manager
  • 7085 reacties
  • 13 maart 2025
MennoG78 schreef:

Denk dat je ook niet wil weten hoeveel Co2 het kost om de Community draaiende te houden waar we nu op zitten ;)

Poeh… 😅 Wel geinig/interessant om eens uit te zoeken met welke factoren je dan rekening moet houden voor de berekening, ​@MennoG78. Ik denk/gok dat het behoorlijk wat Co2 kost!

Bedankt voor de tips die tot nu toe gedeeld zijn! 

Dank je voor je reactie, ​@ikheetjeff!
Ik begrijp je punt en ik ben het met je eens dat het belangrijk is om het probleem in een breder perspectief te plaatsen.

Dit topic is bedoeld om bewustwording bij mensen te creëren: absoluut niet om de schuld bij consumenten neer te leggen! Het gaat erom kleine, dagelijkse handelingen in ons digitale gedrag te herkennen die bij elkaar opgeteld impact hebben op het milieu. Het is ook een oproep aan iedereen, ook aan mensen die werken in bedrijven, om bij te dragen, zowel persoonlijk als op professioneel vlak.

Er zijn genoeg praktische tips zijn (nu al te lezen in dit topic) die we makkelijk kunnen toepassen om ons digitale "afval" te verminderen. Elk beetje helpt, en door gezamenlijk bewust bezig te zijn met deze kleine acties, kunnen we het verschil maken. Het is inderdaad maar een klein onderdeel van de ecologische voetafdruk, het kan toch bijdragen aan het grotere geheel. En nog belangrijker, het helpt (hopelijk) om mensen aan te moedigen verder te kijken naar hun dagelijkse gewoontes, zowel offline als online.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16
  • Community Manager
  • 7085 reacties
  • 13 maart 2025

Ik deel ook graag tips die ik zelf toepas:

JanD schreef:

Ik houd mijn inbox leeg door mail digitaal op te slaan in eigen mappen op de pc en dan de IN box leeg te maken.

• 👆🏾 Ik doe dit ook! Ik kan niet tegen ongelezen mailtjes in mijn Postvak In 😅
    Ik lees, bepaal prioriteit en handel meteen: beantwoorden, opslaan of verwijderen.

• Mijn e-mailmapjes schoon ik regelmatig op. Ik moet eerlijk toegeven dat ik het altijd spannend vind om de e-mails in de map “verwijderde items” permanent te verwijderen… dus dat doe ik dan maar aan het einde van het jaar.
  • Concepten en spam blijven bij mij standaard leeg.
  • Sinds een paar weken meld ik mij af voor nieuwsbrieven die ik niet (meer) lees.
  • Eens in de zoveel tijd verwijder ik apps die ik niet (meer) gebruik.
  • Dat geldt ook voor dubbele of mislukte foto's en video's op mijn telefoon.
  • Ik probeer zo min mogelijk video’s te maken tijdens concerten. Ik probeer liever in het moment genieten want dat soort videootjes kijk ik toch niet meer terug.
  • Ontvangen media in WhatsApp opschonen (best een klus, maar soms echt nodig)
  • Oude bestanden in Teams of op mijn laptop verwijderen. 

MandersOnline
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+5
  • Slimmerik
  • 297 reacties
  • 13 maart 2025

Misschien nog een goede tip voor de prullenbak, Je kan alles er in gooien en uiteraard moet je die geregeld proberen leeg te maken, maar bij Outlook zakelijke kant hebben ze nog een 2de fase waar de mails alsnog uit kunnen worden hersteld, die leeg maken is dan ook definitief alles weg.

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1856 reacties
  • 13 maart 2025

Wat mij helpt is het ordentelijk houden van data. Ik heb een werkbare structuur bedacht en zet mijn bestanden die ik wil behouden meteen netjes in de juiste mappen. Door dit te doen heb je overzicht en bewaar je geen onnodige data.

Ik denk overigens dat bij best veel mensen de gedachte leeft dat het alleen nullen en enen zijn en dat die daarom gratis en spontaan in leven blijven.

Op mijn voordeur heb ik een nee-nee sticker. Op mijn digitale voordeur hangt een soortgelijk label maar dan digitaal. Gewoon afmelden van (vaak) onnodige mailings. Rust in de digitale tent.

ikheetjeff
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • 649 reacties
  • 19 maart 2025
Shyrin van KPN schreef:

Dit topic is bedoeld om bewustwording bij mensen te creëren: absoluut niet om de schuld bij consumenten neer te leggen! Het gaat erom kleine, dagelijkse handelingen in ons digitale gedrag te herkennen die bij elkaar opgeteld impact hebben op het milieu.

Thanks voor jouw toelichting ​@Shyrin van KPN. 🙂 Het heeft mij wel aan het denken gezet. Het internet voelt voor mij altijd als een plek met oneindig veel mogelijkheden. Van oneindig 4K streamen tot videobellen over de hele wereld, niks voelt meer als onmogelijk. Helemaal met het aankomende AI.

Maar is het wel zo oneindig? Want ja, het levert ook dat “afval” op. Ongetwijfeld blijven we slimmere en zuinigere technieken ontwikkelen, maar sinds de consumptiemaatschappij waarin we alleen maar meerrr willen, is dit topic best een terecht iets waar we misschien met z’n allen ook stil bij moeten staan.

De boodschap is goed en terecht, maar het verband met milieu verpest de boodschap voor mij. Straks krijgen we ook nog mailschaamte, haha. Terwijl grote techbedrijven het totaal niet erg vinden om liters water en stroom te gebruiken voor nieuwe AI ontwikkelingen.

Wel leuk gedachtespinsel wat zeker (een klein beetje) invloed heeft op mijn online keuzes. Toch doel gehaald!

Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • 1856 reacties
  • 20 maart 2025
ikheetjeff schreef:
Shyrin van KPN schreef:

Dit topic is bedoeld om bewustwording bij mensen te creëren: absoluut niet om de schuld bij consumenten neer te leggen! Het gaat erom kleine, dagelijkse handelingen in ons digitale gedrag te herkennen die bij elkaar opgeteld impact hebben op het milieu.

Thanks voor jouw toelichting ​@Shyrin van KPN. 🙂 Het heeft mij wel aan het denken gezet. Het internet voelt voor mij altijd als een plek met oneindig veel mogelijkheden. Van oneindig 4K streamen tot videobellen over de hele wereld, niks voelt meer als onmogelijk. Helemaal met het aankomende AI.

Maar is het wel zo oneindig? Want ja, het levert ook dat “afval” op. Ongetwijfeld blijven we slimmere en zuinigere technieken ontwikkelen, maar sinds de consumptiemaatschappij waarin we alleen maar meerrr willen, is dit topic best een terecht iets waar we misschien met z’n allen ook stil bij moeten staan.

De boodschap is goed en terecht, maar het verband met milieu verpest de boodschap voor mij. Straks krijgen we ook nog mailschaamte, haha. Terwijl grote techbedrijven het totaal niet erg vinden om liters water en stroom te gebruiken voor nieuwe AI ontwikkelingen.

Wel leuk gedachtespinsel wat zeker (een klein beetje) invloed heeft op mijn online keuzes. Toch doel gehaald!

Nou ja, mailschaamte. 20 jaar terug vonden we het ook doodnormaal dat bij iedereen een gigantische berg reclame in de brievenbus werd geduwd. Prima als je dat wilt. Maar inmiddels kunnen we daar gelukkig een keus maken. Stukje bewustwording omdat onze aardse resources niet oneindig zijn. Op digitaal gebied zijn we nog niet zo ver maar een begin maken is denk ik wel een goede ontwikkeling.