Skip to main content

Een sterk verhaal over telecommunicatie

• June 21, 2023
  • 63 reacties
  • 1185 keer bekeken
Een sterk verhaal over telecommunicatie
Toon eerste bericht

63 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 24, 2025

Ik was pas geleden even aan het grasduinen in de oude (gedigitaliseerde) Woerdense Courant edities. Hier eentje uit 16 maart 1989. De upgrade van de centrale in ons dorp was nodig om de abonneenummers uit te breiden naar 4 cijfers, wat toen nog drie cijfers waren. Ik gok dat er daarvoor een oude ratelende centrale stond.

Geen idee wat ik precies op de foto zie, maar ik denk dat er uiteindelijk een nieuwe (tijdelijke) digitale PRX-D in elkaar werd gezet. De tijd van pulsen waren hierna snel voorbij.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Jeetje wat een machine. Bijna niet voor te stellen als je nu naar onze apparaten kijkt he? Heel leuk dit soort oude nieuwsberichten! 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 24, 2025

Dat krantenartikel uit 16 maart 1989 is des te opmerkelijk door te beweren dat de PTT rond de middag klaar was met de werkzaamheden!

Op 1 januari 1989 heeft PTT de nieuwe naam Koninklijke PTT Nederland NV oftewel KPN gekregen.

Dus op 16 maart 1989 bestond de PTT niet meer, Iets klopt daar niet!

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • July 24, 2025

@Dicksooo De naam KPN was toen nog lang niet de merknaam, en toen ging het PTT Telecom heten, waarmee de post logischerwijs PTT Post genoemd werd.

Pas vanaf 1998 werd KPN de nieuwe naam van PTT Telecom, het heeft nog een poosje KPN Telecom geheten. Dit heb ik op Wikipedia gevonden:

Ik vind de naam Koninklijke KPN wel erg dubbelop klinken. Ik weet niet wanneer de merknaam KPN Telecom overging in KPN. Ik heb een vermoeden dat dit tegelijkertijd zou zijn gegaan met de transitie van PTT Post naar TPG Post, dus in 2002.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 24, 2025

Dag ​@AriënC , ik zie het, werd op het verkeerde been gezet door:

https://www.overons.kpn/nl/het-bedrijf/onze-geschiedenis

Op eigen benen

Niet langer een staatsbedrijf

Op 1 januari 1989 krijgt de PTT een nieuwe naam: Koninklijke PTT Nederland NV, oftewel KPN. Hiermee is het niet langer een staatsbedrijf, maar zelfstandig. De aandelen blijven nog in handen van de staat, maar vanaf nu is de organisatie zelf verantwoordelijk voor de bedrijfsvoering. Wim Dik wordt de voorzitter van de Raad van Bestuur en krijgt de taak om van KPN een commercieel concern te maken. PTT Post en PTT Telecom zijn de belangrijkste onderdelen van KPN.

Dat laatste over het hoofd gezien, sorry.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 15, 2026

Een paar anekdotes van vroeger…..

Gesprekje met ‘een rijke oom uit Amerika’
Jaren geleden toen ik nog op de basisschool zat, toen ging de telefoon. Ik nam op en ik werd te woord gestaan door een man die Nederlands met een Amerikaans accent sprak. Hij vroeg me hij Nienke kon spreken. Nu wist ik direct dat hij verkeerd verbonden was, want Nienke was de moeder van Radboud, toevallig een klasgenoot van mij. Onze nummers leken erg op elkaar, hun nummer eindigde op 6, en die van ons met een 9. Ik vertelde hem dat Radboud mijn klasgenoot was, en dat hij het nummer xxx-xxxxx6 moest bellen.  Ik heb vervolgens nog wel een minuut of vijf lekker met Radboud zijn Amerikaanse oom zitten babbelen, over het weer, mijn woonplaats en nog wat dingetjes.

Ik denk dat bellen vanuit Amerika naar Nederland in 1994 best wel duur zou zijn geweest. Dus die volgende dag vertelde ik aan Radboud op school dat ik 'zijn rijke oom uit Amerika’ had gesproken, en dat het beste wel een aardige man was. Hij wist niets van wat er gebeurd was, dus dat kwam als een verrassing bij hem aan… 

Muntje op
Vroeger was er nog de tijd dat bijna niemand een mobiele (auto)telefoon had. En als familieleden op vakantie waren, was altijd de regel: “Bij geen bericht, goed bericht", en soms als diegene nog een paar muntjes in hun portefeuille overhadden werd er even gebeld. Mijn opa belde toen uit Frankrijk om te zeggen dat alles prima was, en dat hij het er prima naar zijn zin had. "Maar ik moet nu stoppen, want mijn muntje is op. Ik weet nog niet of ik nog een muntje heb. Dus wie weet tot zo… Bye! **klik**”

Een minuut later rinkelde de telefoon, nummerweergave was er nog niet. Mijn moeder nam op: "Zo Bas, daar ben je er weer!" Vervolgens volgde er een schrikgeluid en een lichte gil en de hoorn werd aan de andere kant van de lijn op de haak gesmeten. Wat bleek, toevallig belde een vriendin van mijn zus op die geschrokken was omdat mijn moeder zo de telefoon opnam.

Robot-telefoontjes

Tegenwoordig is het normaal dat je gebeld wordt door een telefoonnummer, en vervolgens een bandje aan de lijn krijgt van zogenaamd TikTok, Paypal, Nederlandse Politie, wat betrekking heeft op scam en phishing. Maar geautomatiseerde telefoontjes voor reclame bestonden al in de jaren '90. Ik weet nog dat er toen ergens een bedrijf geautomatiseerd via uitgaande lijnen belden naar willekeurige telefoonnummers. Dit was toen ook het gesprek van de dag in het dorp, want niemand had dit ooit meegemaakt, en in die tijd was het voor sommigen best wel beangstigend. Ik heb geen idee meer om welke organisatie het ging, waar ik vermoed iets in de hoek van verzekeringen.

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Wat een leuke anekdotes ​@AriënC! 😄 Echt leuk om weer na te denken over hoe anders het (voor mijn gevoel) nog vrij kort geleden allemaal was. Zoals de robot telefoontjes, nu komt dat inderdaad helaas een stuk vaker voor. 😣

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 22, 2026

1)

Ik weet iemand (persoon A, nee geen namen) die had (heeft (nog steeds ??? ) ????) de volgende (bel-/telefoneer-)gewoonte. Stel dat A door iemand (persoon B, C, D, E, …….. ) anders werd gebeld werd omdat B het verkeerde nummer had gedraaid. Dan verontschuldigde persoon B zich vaak voor het ongemak/de overlast met de woorden “Sorry, dan ben ik verkeerd verbonden”. Persoon A zei dan “Dan moet U een andere dokter nemen, die U wel goed verbindt".

Dit is natuurlijk niet erg beleefd voor persoon B maar ik vond (en vind) het antwoord wel geinig /  heel hilarisch.

2)

In het verleden hadden we eens iemand uit Duitsland een paar dagen bij ons op bezoek. En toen hadden we het erover dat we nog een of meerdere personen moesten (op-)bellen (telefoneren). Deze duitser keek verwonderd/raar op toen hij het woordje “bellen" hoorde. Want in het duits betekent het werkwoord “bellen” “blaffen". bijv. “Der Hund bellt". (de hond blaft).

Als een duitser wil gaan zeggen dat hij wil gaan telefoneren dan gebruikt een duitser het duitse werkwoord “anrufen". En een duitser zegt/schrijft vaak “Ruf (nr.) 12345678” terwijl een nederlander “telefoonnummer 12345678” zal zeggen/schrijven.

Alex van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+27
  • Moderator
  • February 22, 2026

1)

Ik weet iemand (persoon A, nee geen namen) die had (heeft (nog steeds ??? ) ????) de volgende (bel-/telefoneer-)gewoonte. Stel dat A door iemand (persoon B, C, D, E, …….. ) anders werd gebeld werd omdat B het verkeerde nummer had gedraaid. Dan verontschuldigde persoon B zich vaak voor het ongemak/de overlast met de woorden “Sorry, dan ben ik verkeerd verbonden”. Persoon A zei dan “Dan moet U een andere dokter nemen, die U wel goed verbindt".

Dit is natuurlijk niet erg beleefd voor persoon B maar ik vond (en vind) het antwoord wel geinig /  heel hilarisch.

Taal blijft een mooi iets. Ik las gisteren een opmerking over de zin "Het aantal mensen dat jaarlijks overlijdt is in tien jaar verdrievoudigd” van iemand die het bijzonder vond dat er mensen zijn die elk jaar weer overlijden. Ook zoiets geinigs ook al is het onderwerp dat niet. 

On-topic. Dit herkennen jullie vast ook wel. Je ziet dat iemand aan het typen is door de 3 puntjes

Om vervolgens na 5 minuten dit te krijgen terwijl je in spanning zit over wat voor verhaal er komt. 

WMG-N
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+12
  • Wijsgeer
  • February 22, 2026

@Alex van KPN 

Het is natuurlijk een “spel met woorden en betekenissen". En dan kunnen mensen heel creatief zijn met  woorden en betekenissen.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • February 22, 2026

Nog meer leuke WhatsApp grappen. Als iemand een groep verlaat, dan staat er altijd: xxxxxxx heeft de groep verlaten. 

Als ik een groep verlaat probeer ik vaak wat rijmends te maken, met een laatste zin.

Wijn is lekker, wijn zit in vaten 

Ariën heeft de groep verlaten. 

of:

Misschien heb je het nog niet in de gaten 

Ariën heeft de groep verlaten.

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • February 22, 2026

AriënC
Wijsgeer