Skip to main content

Een sterk verhaal over telecommunicatie

• June 21, 2023
  • 77 reacties
  • 1382 keer bekeken
Een sterk verhaal over telecommunicatie
Toon eerste bericht

77 reacties

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • March 5, 2026

Kerktelefoon

Ik heb vroeger ontdekt, dat als ik het haak contact half indrukte, wat op een T65 heel makkelijk kon, dat ik de kerkdienst kon beluisteren op bepaalde tijden. Toen ik het aan mijn ouders vertelde, begonnen ze te lachen omdat ze het niet geloofde. Maar ik het liet zien stonden ze versteld. 

Maar volgens mij was dit meer een soort 'hack' en was er een speciaal apparaatje nodig voor de kerktelefoon.

Maar ik ben benieuwd hoe dit technisch via de koperlijnen werd uitgezonden. Wat gebeurde er precies op de lijn als je het haak contact half indrukte? En Waarom krijg je dan een andere lijn, oftewel de kerktelefoon te horen. En was dit technisch gezien ook een lijn voor een spraakverbinding terug?

Gratis bellen 

Vroeger in de jaren '90 was er een dienst om gratis te kunnen bellen, ik geloof via een verkort 084xx nummer, maar het kan net zo goed (later) ook een Carrier Pre-select zijn geweest via 16xx. Zowel jij als degene die gebeld werd kreeg elke 5 minuten of zo een reclame te horen. 

Voicemail 

Vroeger aan het eind van de jaren 90 kwam de PTT met VoiceMail. Via 0842-333 kon je dus je eigen 'hosted' antwoordapparaat instellen. Ik weet nog dat in het begin van de jaren '00 dat de KPN met Voicemail Actueel kwam. In het menu was een extra functie aangebracht om Voicemail Actueel te luisteren. Ik geloof dat je daar wat reclames kon beluisteren en de weersverwachting. Lang heeft het niet geduurd, want ik geloof dat na een paar maanden de stekker uit de dienst ging, en dat Voicemail zich enkel richten op wat het moest doen: boodschappen aannemen en laten beluisteren. 

Ik had vroeger wel ontdekt dat als je een voice-bericht had ingesproken, dat je dan op het sterretje kom drukken voor meer opties. Je kon je ingesproken bericht dan beluisteren, verwijderen of aangeven als urgent. 

Jasper van KPN
Moderator

Ik weet ook niet precies hoe de kerktelefoon werkte daarmee, misschien dat ​@Ik_Combineer dat nog meegemaakt heeft en er meer over weet. Al zou het ook voor zijn tijd als monteur geweest kunnen zijn 🙂