Skip to main content
Sticky

Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?

• June 20, 2025
  • 571 reacties
  • 6612 keer bekeken
Een stukje nostalgie: Ken je deze nog?
Toon eerste bericht

571 reacties

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • April 23, 2026

Prachtig die camera’s. En ​@Sanne van KPN maken die walkman. Die van mij doet het nog en is een echt gadget geworden. Mijn generatie is gewoon cool 😎 

Sanne van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+20

Mijn generatie is gewoon cool 😎 

Haha 100%. Ik ga hem zeker maken! Weiger afscheid te nemen. 

JanD
Superuser
  • April 24, 2026

Onderstaand een paar foto's van, in mijn ogen, ouderwetse betonnen mini PTT-centrales.

@Ik_Combineer weet ongetwijfeld wat dit precies voor huisjes zijn.

tegen het huisje aan is een moderne glasvezelkast geplaatst en staat in de wijk Kerschoten te Apeldoorn.

Ik weet er nog een te staan aan de Asselsestraat te Apeldoorn, maar is helemaal overwoekerd door begroeiing en niet foto-geniek:

PTT-Telecom huisje

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 24, 2026

Hoho, niks ouderwets aan. Alleen al in Rotterdam staan er al meer dan 100 denk ik. Dit is een A20 (A voor actief) en de 20 omdat er 20 stroken met verbindingen in kunnen zitten.

Vroeger was dit dus een passieve kabelverdeler. Een stuk tussen de hoofdverdeler en de klant. Maar deze is actief gemaakt met een eigen DSLAM welke in de kast er naast is geplaatst. Dit is nu dus het begin voor de koperklanten in de buurt. 

JanD
Superuser
  • April 24, 2026

Bedankt voor je antwoord ​@Ik_Combineer , die ‘moderne’ kast ernaast is dus géén glasvezelkast maar een kast met DSLAM, heb ik dat zo goed begrepen?

Ik_Combineer
KPN medewerker
Forum|alt.badge.img+15
  • KPN Monteur
  • April 24, 2026

Ja, maar die dslam wordt dan wel weer gevoed door glasvezel. Maar het is dus geen pop, enkel de voeding van deze betonnen kast.

JanD
Superuser
  • April 24, 2026

Ja, maar die dslam wordt dan wel weer gevoed door glasvezel. Maar het is dus geen pop, enkel de voeding van deze betonnen kast.

Het is me nu volkomen duidelijk ​@Ik_Combineer , voordat ik glasvezel kreeg, was de straatkast waar ik op aangesloten was voor xDSL, in2019 voorzien van glasvezel via de blauwe mantelbuis, dienstleiding glasvezel KPN en kon ik toentertijd van 100 naar 200Mbit/s met de koperverbinding.

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • April 25, 2026

Heel jammer, maar heb hem niet meer, de Maxwell Pupil: 

https://www.pa3esy.nl/maxwell/bouwdozen/html/pupil_54/html/pupil_53_set.html

Op mijn zolderkamertje in elkaar geknutseld, de Maxwell Pupil. De ‘aarde’ werd niet benut voor zover ik mij herinner, de antenne uiteraard wel, anders was er niets te horen. Dit was bij mij een lang stuk ijzerdraad die door het bovenraam van de zolderkamer naar de kersenboom liep die voor ons huis stond. Hier hing een eigengemaakte ‘raamantenne’, gemaakt met de draad uit een spoel (de stator) van een gesloopte fietsdynamo. Op de blokbatterij van 15 volt moest je zuinig zijn, dat was op de buis na het duurste onderdeel van de Maxwell. Het geheel was onderdeel van een radio zelfbouw cursus. Welke golflengte de afstemcondensator bestreek weet ik niet meer, maar het gepiep en gefluit was niet van de lucht, het moet de korte golf geweest zijn.     

-----------------------------------------------

Het bovenstaande stukje schreef ik een ruim een halfjaar geleden en denk met veel plezier terug aan die periode van knutselen en de ‘ether’afstruinen. Het stelde volgens de huidige maatstaven natuurlijk niet veel voor, maar toch. Onlangs bracht ik en bezoek aan Beeld en Geluid te Hilversum en daarbij inbegrepen een rondleiding. Ook bezochten we een klein deel van de catacomben van het mooie gebouw. En zie daar …..., daar stond hij in het echt!! 😮 😃.

Maja van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+23
  • Moderator
  • April 25, 2026

Superleuk om hem ‘in het wild’ tegen te komen ​@Berrie_Kaas 😄

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • April 25, 2026

En wie zich nog eens nostalgisch wil uitleven kan hier leuke publicaties van Muiderkring & AMROH als downloadbare PDF’s terugvinden:

Muiderkring /AMROH publicaties

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • April 25, 2026

En wie zich nog eens nostalgisch wil uitleven kan hier leuke publicaties van Muiderkring & AMROH als downloadbare PDF’s terugvinden:

Muiderkring /AMROH publicaties

Ach ja, het blad ‘Radio Bulletin’ uitgegeven door uitgeverij ‘De Muiderkring’ heb ik ook nog gehad. Niet zelf maar diverse exemplaren circuleerden in onze vriendengroep, iedereen was op zijn manier bezig om geluid uit de ether te halen. Onder deze link nog meer nostalgie.   

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • April 26, 2026

Hoho, niks ouderwets aan. Alleen al in Rotterdam staan er al meer dan 100 denk ik. Dit is een A20 (A voor actief) en de 20 omdat er 20 stroken met verbindingen in kunnen zitten.

Vroeger was dit dus een passieve kabelverdeler. Een stuk tussen de hoofdverdeler en de klant. Maar deze is actief gemaakt met een eigen DSLAM welke in de kast er naast is geplaatst. Dit is nu dus het begin voor de koperklanten in de buurt. 

@Ik_Combineer , waarmee je het verschil aangeeft tussen 2 onderstaande typen (wijk)kasten. Is mijn veronderstelling juist? 

Bron: https://vvdsl.robinflikkema.nl/ 

Deze site is neem ik aan niet meer actueel, of er worden geen upgrades meer uitgevoerd. Omdat glasvezel de overhand neem zullen deze kasten/huisjes op de duur verdwijnen, dus toch bijna nostalgie 😉. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • April 26, 2026

@Berrie_Kaas Een echte nostalgie in Alkmaar is deze

350 Koelmanlaan

Berrie_Kaas
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+8
  • Wijsgeer
  • April 26, 2026

@Berrie_Kaas Een echte nostalgie in Alkmaar is deze

350 Koelmanlaan

Ja ​@TDN dat klopt helemaal, ik woon daar niet zo ver vandaan. Voor het glasvezeltijdperk bevond mijn VDSL aansluiting zich binnen de muren van deze centrale. Met een afstand van ruim 1400 meter gaf dat met pairbonding, maar zonder actieve wijkkast, een downloadsnelheid van rond de 40 Mb/s.

De centrale is nu een ‘broeinest’ van startups, zzp’ers en kleine bedrijfjes, maar draagt nog steeds de naam ‘De TelefoonCentrale’ . Het gebouw is een begrip in Alkmaar en omgeving. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • April 26, 2026

Prachtig verhaal weer ​@Berrie_Kaas.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 4, 2026
Sega Mega Drive Console als Lego bouwpakket.
Vanaf 01 juni 2026 te koop

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Wat gaaf ​@TDN! De Lego bouwpakketten zijn écht heel leuk vind ik. Niet zo zeer nostalgisch, maar ik heb laatst de Maneki Neko gemaakt: de Japanse lucky cat. Hij is zo leuk geworden😍 Dat is dit schatje:

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Vroeger wel echt fan van de Sega game consoles. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • May 4, 2026

@Alexandra van KPN ​@Jeroen van KPN 

Men kan bij bouwen kiezen tussen Japan Mega Drive of US Genesis versies. Het bouwpakket is voor 12+, dus als jullie voor hebben, dit voor kids te kopen, moeten jullie hun verklaren, dat het ronde gedeelte niet voor pannenkoeken is. Het is voor een Lego pakket relatief goedkoop (zal 40,-€ kosten bij Lego webshop). Ik mis nog de Sega MegaCD

Kerkdriel
Helper
Forum|alt.badge.img+4
  • Helper
  • May 4, 2026

Wat leuk om al die “ken je deze nog” reacties te lezen! Terug naar vroegen :)

Dankjewel voor het delen allemaal!

JanD
Superuser
  • May 9, 2026

Bron: De Stentor editie Apeldoorn d.d. 09-05-2026:

Gestapeldde telefooncellen.