Skip to main content
Sticky

Huisdieren-topic 2

• June 30, 2024
  • 708 reacties
  • 9405 keer bekeken
Huisdieren-topic 2
Toon eerste bericht

708 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • August 9, 2026

Vraagje:

Hoe zinvol is het om een tracker bij de kat (kater) om te hangen als deze voor het eerst naar buiten mag.

Hij is 3 jaar oud.

Heeft iets meer dan 3 weken in het asiel gezeten.

Is nu 7 weken bij ons binnen (8 weken lijkt ons ok om hem buiten te laten)

Alvast jullie hartelijke dank.

Joop

P.S.

Hij is heel erg lief, zie de eerder geplaatste foto's.😊

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Als je het mij vraagt ​@joop2011, zinnig als je een goede kiest! Wij hebben er eentje voor Nugget. Hij is de iets minder…. handige van onze twee harige vriendjes, en we vinden het fijn om 'm op die manier altijd te kunnen vinden (op warme dagen, in de avond, etc). Wij hebben een tracker van Tractive, dat werkt echt super goed :) 

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 10, 2026

Ik heb ook wel over een tracker (3 stuks) nagedacht, maar de buurvrouw had hele slechte ervaringen er mee.
Maar ze zijn nu al zo lang buiten en komen alle drie terug dus ik laat het maar ff zo.

Waar heb je die tractive gekocht ​@Alexandra van KPN ?
Wil ik toch even kijken of het wat voor mij is…. uh… voor de katten bedoel ik🤣😺

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Hihi, je kunt het altijd proberen ​@huistijger 😝

Wij hebben deze halsband van Tractive, is ook een relatief kleine (niet zo'n lomp blok aan een bandje) en Nugget heeft er totaal geen last van! Goed verstelbaar, ook in te stellen op het gewicht van je kat, zodat ‘ie wel los gaat mocht hij ergens achter blijven hangen.  Laadt ook snel op, en heeft live tracking, we zijn er super blij mee. Je krijgt zelfs een wekelijks rapport over hoe de week van je huisdiertje verlopen is, zo grappig 😂

huistijger
Superuser
Forum|alt.badge.img+23
  • Superuser
  • August 10, 2026

Als ik het goed begrijp heb je daar een abonnement voor nodig

Daar moet ik wel even over nadenken…
Dankje wel voor je hulp ​@Alexandra van KPN 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 10, 2026

Als ik het goed begrijp heb je daar een abonnement voor nodig

Laats zag ik in dierentuin een baby lopen met een Bluetooth tracker. Bij action kost 3 stukken 12€. Duurdere versie zoals Air Tag, Moto Tag of Pixel Tag kost 40€/stuk maar heeft UWB ondersteuning en kan precieze positie tot paar cm geven. Wat met een baby werkt, zou ook met een huisdier werken. 🐕

Een Action tracker

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Klopt ​@huistijger, er zit een simkaartje in het bandje, dat maakt de live tracking en nauwkeurige locatievoorziening mogelijk. We hebben hiervoor iets anders geprobeerd, en getest door er zelf een rondje mee door het park te lopen, maar dat werkte voor geen meter.. 

Het nadeel van airtags en zulke dingen, is dat het vaak afhankelijk is van andere verbindingen/wifi in de buurt. En juist bij katten is dat zo lastig, omdat ze meestal juist in rustigere delen van de woonwijk of het park zitten. Geen andere verbinding in de buurt, betekent geen goede of helemaal geen locatie vindbaar. Dan heeft zo'n tag geen zin. Daarom hebben wij dus voor dit bandje gekozen.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • August 10, 2026

Geen andere verbinding in de buurt, betekent geen goede of helemaal geen locatie vindbaar. Dan heeft zo'n tag geen zin. 

Daarom is een UWB tag aan te raden. Je heb in ieder geval een laatst gezien positie, en als je naar deze positie loopt en indien de UWB tag binnen 50m bereik is (soms ook tot 100m), maakt je telefoon (eveneens met UWB ondersteuning) verbinding met de tag en je kan zijn positie bepalen, tot paar cm precies.