Skip to main content
Vraag

Ik wil graag een "don't like" knop

• September 2, 2026
  • 50 reacties
  • 695 keer bekeken

Toon eerste bericht

50 reacties

Friesian
Wijsgeer
  • September 3, 2026

@Rowi. darom gaf ik ook aan waar de like knop voor gebruikt wordt. Het kan verschillen per persoon. Ik ken trouwens fora waar een negeer knop bestaat. Daar ben ik totaal niet voor. 👍😎 

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 3, 2026

@Len B ,, ……... dat dan minimaal twee community leden de 1e en 2e plaats in de niet behulpzaam top 10 gaan aanvoeren. Al bedoelen ze het doorgaans niet verkeerd’’ !

😉.

Ik zou er zeker geen seconde wakker van liggen kan ik je vertellen , al staan er 1000 !

P.S.   - Ter info , de kop van de topic is niet van mij , ,,Ik wil graag een "don't like" knop’’ !   De topic is een opzetje voor de mogelijkheid voor zo’n Don’t Like knop.

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 4, 2026

Daar zit inderdaad wel wat in ​@Noordzee maar ben het dan wel met ​@Rowi. eens , laat dan die Like-button gewoon helemaal weg.

Je ziet nu Likes gegeven worden door z.g. Z.B.-moderator aan alle moderators die een reactie hebben geplaatst dat zij een reactie hebben verwijderd , gecorrigeerd of op de huisregels wijzen etc etc.

Dan zeg ik ook , omdat iedereen zijn eigen interpretatie geeft aan de duimpjes , of helemaal GEEN Like button of een Like ÉN Dislike button.

Maar goed , we denken niet allemaal over alles hetzelfde en gelukkig maar anders wordt het helemaal zo saai 😉.

JanD
Wijsgeer
  • September 4, 2026

Als ik een 'like’ geef betekent het niet dat ik het leuk vind of er achter sta, maar dat ik het gelezen heb.

In de regel bij ‘dienstmededelingen’ van KPN.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 4, 2026

Ik klik in 2 gevallen op Like: Als ik een bericht grappig/leuk vind of als ik het met dat bericht eens ben. Daarom heb ik in het verleden al eens gevraagd om meer opties, maar dat verzoek werd toen al afgewezen.

Forum|alt.badge.img+9
  • Wijsgeer
  • September 4, 2026

Oh ja, en ook ik gebruik het wel eens als leesbevestiging.

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 4, 2026

Hij wordt wel voor zoveel dingen gebruikt ​@Katana321 , zie de like van een ZB moderator bij een reactie van een moderator van de kpn.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 4, 2026

Ik gebuikt zulke knoppen bijna nooit. Maar zoek naar de reden waarom alle sociale media's geen dislike knop kent. Met zulke knoppen is haatcampagne te makkelijk. Als men met iemand oneens is, zou men al zijn argumenten tenminste in paar woorden samenvatten en niet in een klik.

• September 4, 2026

Hij wordt wel voor zoveel dingen gebruikt ​@Katana321 , zie de like van een ZB moderator bij een reactie van een moderator van de kpn.

ZB = Zelf Benoemd??

Ik krijg nu wel een ander beeld hoe ik die gegeven like's moet interpreteren. Dat het zo breed wordt gebruikt maakt dit er niet handiger op.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 4, 2026

ZB = Zelf Benoemd??

Zelfbewust? Voor iemand, de weet wat hij doet?

• September 4, 2026

ZB = Zelf Benoemd??

Zelfbewust? Voor iemand, de weet wat hij doet?

Als ik die link open betwijfel ik dat maar TS mag uitleggen wat hij daarmee bedoeld.

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 4, 2026

ZB = Zelf Benoemd??

YEP !

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • September 4, 2026

Ik heb de discussie hier meegelezen. Interessant hoeveel verschillende gedachten een ogenschijnlijk simpele suggestie voor een 👎🏾oplevert!

Ik lees ideeën over een dislike, over ‘behulpzaam/niet behulpzaam’ en over wat een like eigenlijk betekent. Maar ik lees ook een behoefte om het met elkaar oneens te kunnen zijn, zonder dat daar altijd een uitgebreide discussie uit hoeft te ontstaan. Wat mij betreft hoort verschil van mening nadrukkelijk bij een community. Je hoeft het hier niet altijd met elkaar of met KPN eens te zijn. Kritische geluiden en discussie mogen er zijn, zolang we respectvol met elkaar omgaan.

Of een 👎🏾 daarbij de beste oplossing is, weet ik niet. Zo’n knop vertelt bijvoorbeeld niet waarom iemand iets afkeurt. Is een reactie feitelijk onjuist, niet behulpzaam of ben je het simpelweg niet eens met de mening? Dat kan juist weer een eigen dynamiek opleveren. De alternatieven die hier genoemd worden vind ik daarom ook interessant.

En juist omdat verschillende meningen hier mogen bestaan, wil ik ook één grens aangeven.
Laten we de discussie voeren over het idee, de argumenten en eventueel onze manier van werken, maar niet het gedrag of de beweegredenen van één individueel communitylid gaan analyseren. We weten immers niet waarom iemand iets wel of niet liket en zo wordt het al snel persoonlijk.

Dus: blijf vooral van mening verschillen en deel ook gerust wat je wel of niet zou willen zien op de community. Maar laten we het bij de inhoud houden. 

...

Maar goed , we denken niet allemaal over alles hetzelfde en gelukkig maar anders wordt het helemaal zo saai 😉.

Helemaal mee eens! Juist goed dat we niet allemaal hetzelfde denken, anders wordt het inderdaad wel heel saai. Verschillende meningen houden ons scherp en zorgen hopelijk ook voor goede gesprekken.

JanD
Wijsgeer
  • September 4, 2026

Wat is een ZB moderator ​@Len B ?

Antwoord reeds in een eerdere reactie gevonden.

Ik vind het wel een negatieve opmerking ZB moderator, waar leid je dat uit af, de soort reactie?

• September 4, 2026

Je hoeft het hier niet altijd met elkaar of met KPN eens te zijn. Kritische geluiden en discussie mogen er zijn, zolang we respectvol met elkaar omgaan.

Dat is dus juist een deel van het 'probleem' dat respect moet wederzijds zijn en in teveel gevallen gaat dat niet op. Dan wordt de eigen mening opgedrongen. Daarom zou ik ter bescherming van mezelf bepaalde users helemaal willen weg filteren.

@JanD dat zijn gebruikers die zich de rol van moderator toe eigenen. Inderdaad het soort en formulering van reacties.

JanD
Wijsgeer
  • September 4, 2026

Of een 👎🏾 daarbij de beste oplossing is, weet ik niet. Zo’n knop vertelt bijvoorbeeld niet waarom iemand iets afkeurt. Is een reactie feitelijk onjuist, niet behulpzaam of ben je het simpelweg niet eens met de mening? Dat kan juist weer een eigen dynamiek opleveren. De alternatieven die hier genoemd worden vind ik daarom ook interessant.

Bij een like zou je dezelfde vraag kunnen stellen, maar dan in positieve zin.

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
  • Community Manager
  • September 4, 2026

Dat klopt, bij een like kun je die vraag ook stellen. Maar mijn punt is juist dat een duimpje omlaag weinig bruikbare informatie geeft als je niet weet waarom iemand een reactie afkeurt.

Bij een like is dat voor mij minder problematisch: het is vooral een positieve waardering, terwijl een dislike al snel als inhoudelijke kritiek kan worden geïnterpreteerd. 

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 4, 2026

Ik vind het wel een negatieve opmerking ZB moderator, waar leid je dat uit af, de soort reactie?

O.a. de inhoud van de reacties !

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 4, 2026

Op m’n werk hebben we ook een discussieforum.

Daar is sinds een half jaar zowel een like als dislike functie aanwezig. Een bijdrage liken of disliken is alleen mogelijk als een daarvoor een korte motivatie wordt gegeven. 

Wat opvallend is: we zagen dat berichten van leidinggevenden of het MT door vaak dezelfde medewerkers ‘leuk’ werden gevonden, ook al bevatte dat bericht geen concreet antwoord of werd een procedure nog eens uitgelegd, ook als die procedure een oplossing juist in de weg stond en werd het topic gesloten. 

Nu moet worden gemotiveerd wáárom dat soort berichten ‘leuk’ of ‘niet leuk’ worden gevonden, is het aantal ‘likes’ een stuk minder geworden. Een bericht alleen maar ‘leuk’ vinden omdat door het management wordt geplaatst, tja …

Natuurlijk leveren ‘dislikes’ wel eens discussies op, maar ‘likes’ ook.

• September 4, 2026

Ik snap dit helemaal er zijn er enkele community leden die denken te mogen bepalen wat wel of niet off topic is. En reageer je daar op dan wordt de eigen reactie verwijderd. En daarom zou een niet behulpzaam knop best handig zijn. 

Berteman
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • September 4, 2026

Ik snap dit helemaal er zijn er enkele community leden die denken te mogen bepalen wat wel of niet off topic is.

Of reageren alsof ze een soort van (onbezoldigd) medewerker van kpn zijn en inzicht of invloed hebben op de besluitvorming van kpn en zich dagelijks in de kantoren van kpn bevinden en bij overleggen aanwezig zijn.

En reageer je daar op dan wordt de eigen reactie verwijderd. En daarom zou een niet behulpzaam knop best handig zijn. 

Dat is natuurlijk nog géén garantie dat reacties niet verwijderd worden.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 4, 2026

Een bericht alleen maar ‘leuk’ vinden omdat door het management wordt geplaatst, tja …

Ik vind het laten zien van wie heeft geliked de bosdoener. Als het management niet kan zien wie heeft geliked, hebben de slijmers minder reden om te liken. Stel je voor, op Facebook post iemand met 100 miljoenen volgers, dan kom het getal van likes ook in de dimensie van 100 duizenden. En iemand moet kijken wie allemaal geliked heeft ..

• September 4, 2026

En reageer je daar op dan wordt de eigen reactie verwijderd. En daarom zou een niet behulpzaam knop best handig zijn. 

Dat is natuurlijk nog géén garantie dat reacties niet verwijderd worden.

Klopt.

Len B
Slimmerik
  • Auteur
  • Slimmerik
  • September 4, 2026

Ik snap dit helemaal er zijn er enkele community leden die denken te mogen bepalen wat wel of niet off topic is. En reageer je daar op dan wordt de eigen reactie verwijderd. En daarom zou een niet behulpzaam knop best handig zijn. 

Iets met een hamer , spijker en kop ​@Rowi. 😉 !

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • September 8, 2026

Ik vind het prima om een dislike toets toe te voegen.

Persoonlijk zou ik die nooit gaan gebruiken, omdat ik het hatelijk vind overkomen.

Een like toets vind ik niet erg, dat geeft aan dat je het ermee eens bent of dat je het gelezen hebt.

Het belangrijkste is om altijd vriendelijk tegen elkaar te zijn.

En daar ontbreek het helaas nog wel eens aan.

Persoonlijk mag ik iedereen.

Ben ik een keer boos, mag dat nooit langer dan 1 dag duren (en dat vind ik al lang). En daarna gewoon weer met elkaar verder gaan.

Helaas geld ook dit niet voor iedereen heb ik gemerkt en dat vind ik best jammer.

En als er iets staat wat niet door de beugel kan, klik ik rechtsonder op de drie puntjes en maak ik een melding.