Skip to main content
Vraag

Internet in Nederland te duur volgens de Consumentenbond

  • 5 July 2024
  • 38 reacties
  • 547 keer bekeken

Consumentenbond: internet te duur door dominantie KPN en Ziggo, wil dat ACM ingrijpt | Binnenland | AD.nl

 

Ik ben het hier volledig mee eens.

Het is opvallend dat wij zoveel meer moeten betalen als andere Europese landen.

Dat "dominantie van KPN en Ziggo" is gewoon onzin natuurlijk. Er is ruime keuze aan andere providers. Bijvoorbeeld Delta of Odido. KPN en Ziggo zijn niet eens de goedkoopste. Desondanks blijven de meeste mensen toch stug bij KPN of Ziggo. Wat wil je daar aan doen? Men kiest er zelf voor.

"KPN is bezig met het vervangen van zijn kopernetwerk door glasvezelkabels. ,,De consequentie is dat de meeste consumenten alleen nog kunnen kiezen uit internet via de kabel van Ziggo of internet via het KPN-glasvezelnetwerk”, concludeert de Consumentenbond."

Wat hier mee bedoeld wordt snapnik ook niet. De providers die op de telefoonlijn beschikbaar zijn, zijn ook op glasvezel beschikbaar. Wat is het verschil? 

Volgens mij staat de oorzaak van de hoge prijzen ook gewoon in de tekst: Nederlanders stappen bijna niet over. Dat is met geen regelgeving op te lossen.


Dat "dominantie van KPN en Ziggo" is gewoon onzin natuurlijk. Er is ruime keuze aan andere providers. Bijvoorbeeld Delta of Odido. KPN en Ziggo zijn niet eens de goedkoopste. Desondanks blijven de meeste mensen toch stug bij KPN of Ziggo. Wat wil je daar aan doen? Men kiest er zelf voor.

genoeg plekken waar alleen 1 van alle ligt

dus alleen keuze voor Ziggo bijv alleen coax in de meterkast geen telefoonlijn/glasvezel

dusja monopolie


Dat "dominantie van KPN en Ziggo" is gewoon onzin natuurlijk. Er is ruime keuze aan andere providers. Bijvoorbeeld Delta of Odido. KPN en Ziggo zijn niet eens de goedkoopste. Desondanks blijven de meeste mensen toch stug bij KPN of Ziggo. Wat wil je daar aan doen? Men kiest er zelf voor.

genoeg plekken waar alleen 1 van alle ligt

In de meeste gebieden in Nederland is in ieder geval wel Ziggo en KPN Netwerk aanwezig. Bij 2 netwerken kun je al niet meer spreken van monopolie. 

En er zijn ook genoeg plekken waar wel glasvezel van Odido of Delta ligt en waar toch de meeste adressen stug bij KPN/Ziggo zitten.

En ja, er zijn regio's waar maar 1 aanbieder is. Maar wat wil je daar aan doen? Andere partijen gaan verplichten daar ook aan te gaan leggen?


En ja, er zijn regio's waar maar 1 aanbieder is. Maar wat wil je daar aan doen? Andere partijen gaan verplichten daar ook aan te gaan leggen?

 

 

precies

dat is wel wat er zou moeten gebeuren wil je niet spreken van een monopolie maarja de acm en ingrijpen


En ja, er zijn regio's waar maar 1 aanbieder is. Maar wat wil je daar aan doen? Andere partijen gaan verplichten daar ook aan te gaan leggen?

 

 

precies

dat is wel wat er zou moeten gebeuren wil je niet spreken van een monopolie maarja de acm en ingrijpen

Andere partijen gaan verplichten om in bepaalde gebieden aan te leggen kan gewoon niet. We hebben hier in Nederland een vrije markt. Bedrijven mogen zelf bepalen waar ze hun diensten aanbieden.

Misschien kan er met subsidies gewerkt worden ofzo. Maar verplichten is onzin. Dat werkt ook alleen maar tegen denk ik. Partijen zoals Odido of Delta willen dat helemaal niet. Die worden daarmee dan alleen maar enorm op kosten gejaagd.


Wat ik me wel kan bedenken: providers verplichten na opzeggen van het abonnement het emailadres (langer) beschikbaar te houden voor de klant. Bijvoorbeeld 1,5 jaar ofzo.

Dan kan je tussen 2 providers elk jaar overstappen met behoud van emailadressen bij beide providers 😄


Het gaat helemaal niet om de concurrentie van providers maar om de concurrentie van netwerken.

In de praktijk zijn er in heel veel gebieden maar twee netwerken, het coax netwerk van Ziggo en het netwerk van KPN (koper of glas). Soms is er nog een derde netwerk van Odido of Delta. Dat laatste is iets waar vele mensen tegen ageren want twee glasvezelnetwerken in dezelfde straat is toch maar kapitaalvernietiging. Welnu, zonder extra netwerken houd je de duopolie dus in stand en blijven de transportkosten hoog. Vroeger waren de netwerken van KPN gereguleerd en de ACM vond, mijns inziens terecht, dat dat ook voor het netwerk van Ziggo moest gaan gelden. Daar is echter door het CBb (College van Beroep voor het bedrijfsleven) een stokje voor gestoken en zij heeft daarbij ook de regulering van het netwerk van KPN vernietigd. Opnieuw reguleren is dus nog niet zo eenvoudig. KPN is vervolgens vrijwillig met de ACM een tariefstelling overeengekomen voor het gebruik van het glasvezelnetwerk van KPN waarbij alle providers (ook KPN zelf) hetzelfde betalen. Dat tarief zou dan dus naar beneden moeten terwijl de ACM daar niet zo lang geleden juist mee ingestemd heeft.


En ja, er zijn regio's waar maar 1 aanbieder is. Maar wat wil je daar aan doen? Andere partijen gaan verplichten daar ook aan te gaan leggen?

 

 

precies

dat is wel wat er zou moeten gebeuren wil je niet spreken van een monopolie maarja de acm en ingrijpen

Andere partijen gaan verplichten om in bepaalde gebieden aan te leggen kan gewoon niet. We hebben hier in Nederland een vrije markt. Bedrijven mogen zelf bepalen waar ze hun diensten aanbieden.

Misschien kan er met subsidies gewerkt worden ofzo. Maar verplichten is onzin. Dat werkt ook alleen maar tegen denk ik. Partijen zoals Odido of Delta willen dat helemaal niet. Die worden daarmee dan alleen maar enorm op kosten gejaagd.

gelukkig is het nu wel zo dat belofte is schuld (oftewel je belooft ergens aan te leggen dus dan moet je er ook mee verder gaan ) https://www.westlandverstandig.nl/gerechtshof-den-haag-geeft-inwoners-en-bedrijven-uit-het-buitengebied-westland-gelijk-en-veroordeelt-delta-fiber-netwerk-glasvezel-aan-te-leggen-in-westland/

 


Wat ik me wel kan bedenken: providers verplichten na opzeggen van het abonnement het emailadres (langer) beschikbaar te houden voor de klant. Bijvoorbeeld 1,5 jaar ofzo.

Dan kan je tussen 2 providers elk jaar overstappen met behoud van emailadressen bij beide providers 😄

De vraag is hoe lang nog bidden Ziggo of KPN email diensten aan? Odido stopt al hun email dienst voor een jaar.

https://www.odido.nl/emailstop

  • Waarom zijn jullie gestopt met de e-maildienst?

    De dienst gaf niet meer de ervaring die we vinden passen bij de behoeftes van de gebruiker. Ook werd de dienst door steeds minder mensen gebruikt. Want er zijn hele goede (gratis) oplossingen. Daarom gaan we als Odido niet door met een eigen e-maildienst.


Wat ik me wel kan bedenken: providers verplichten na opzeggen van het abonnement het emailadres (langer) beschikbaar te houden voor de klant. Bijvoorbeeld 1,5 jaar ofzo.

Dan kan je tussen 2 providers elk jaar overstappen met behoud van emailadressen bij beide providers 😄

De vraag is hoe lang nog bidden Ziggo of KPN email diensten aan? Odido stopt al hun email dienst voor een jaar.

Daar maak ik me echt geen zorgen om, ik zie niet dat KPN en/of Ziggo op (korte) termijn zullen stoppen met het aanbieden van email diensten. Persoonlijk wil ik vanuit privacy overwegingen geen gebruik maken van die "gratis" email diensten van Google en Microsoft. Ja, ik heb een Gmail account en een Outlook account maar die gebruik ik alleen specifiek voor mails van forums (zoals het KPN forum) en het afnemen van producten bij die partijen zelf. Het is natuurlijk ook onzinnig te denken dat "gratis" ook echt gratis is.


De vraag is hoe lang nog bidden Ziggo of KPN email diensten aan? Odido stopt al hun email dienst voor een jaar.

Dat speelt dan bij nieuwe klanten. Bij bestaande klanten zal email niet stopgezet worden. Door het verplichten van 1,5 jaar emailadressen in de lucht houden zouden bestaande klanten van Ziggo/KPN misschien wat makkelijker een jaartje Odido/Delta kunnen proberen. Het veelgehoorde argument "dan raak ik mijn emailadressen kwijt" bestaat dan niet meer.


 Door het verplichten van 1,5 jaar emailadressen in de lucht houden zouden bestaande klanten van Ziggo/KPN misschien wat makkelijker een jaartje Odido/Delta kunnen proberen.

Waarom moeten providers een dienst (email) voor de klanten houden, indien de abo opgezegd wordt? Dat behouden van emails van 6 maanden bij Ziggo/KPN is goodwill van providers, ze kunnen ook de emails direct verwijderen na ingaan van de opzegging.


 Door het verplichten van 1,5 jaar emailadressen in de lucht houden zouden bestaande klanten van Ziggo/KPN misschien wat makkelijker een jaartje Odido/Delta kunnen proberen.

Waarom moeten providers een dienst (email) voor de klanten houden, indien de abo opgezegd wordt? Dat behouden van emails van 6 maanden bij Ziggo/KPN is goodwill van providers, ze kunnen ook de emails direct verwijderen na ingaan van de opzegging.

Dat kan je dus van zo ongeveer elke maatregel zeggen. Maar dan gebeurt er dus niets. Als je wilt dat er iets gebeurt, dat overstappen gemakkelijker gemaakt word, dan zal je zoiets moeten verplichten. 


Dat kan je dus van zo ongeveer elke maatregel zeggen. Maar dan gebeurt er dus niets. Als je wilt dat er iets gebeurt, dat overstappen gemakkelijker gemaakt word, dan zal je zoiets moeten verplichten. 

Op welke wettelijke grondslag wil je dit verplichten?


 Door het verplichten van 1,5 jaar emailadressen in de lucht houden zouden bestaande klanten van Ziggo/KPN misschien wat makkelijker een jaartje Odido/Delta kunnen proberen.

Waarom moeten providers een dienst (email) voor de klanten houden, indien de abo opgezegd wordt? Dat behouden van emails van 6 maanden bij Ziggo/KPN is goodwill van providers, ze kunnen ook de emails direct verwijderen na ingaan van de opzegging.

Dat is niet helemaal waar, er is weldegelijk een afspraak (verplichting) om het emailadres nog een half jaar toegankelijk te houden.

bron


Dat is niet helemaal waar, er is weldegelijk een afspraak (verplichting) om het emailadres nog een half jaar toegankelijk te houden.

 

https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2020/01/23/wetsvoorstel-maakt-overstappen-van-internet--en-telefonieaanbieder-eenvoudiger

Een wetsvoorstel is nog geen wet. De providers moeten niet doen, dat ze toch doen is hun goodwill tegenover overheid en consumenten.


Het is allemaal achteraf geklets, dit ongeluk zag ik al heel lang aan komen.

Maar,

En ja, er zijn regio's waar maar 1 aanbieder is. Maar wat wil je daar aan doen? Andere partijen gaan verplichten daar ook aan te gaan leggen?

Nou ja, er had als voorwaarde gesteld kunnen worden dat in een gebied alle adressen worden aangesloten.
Dus alles of niets, graag of heel niet, geen laaghangend fruit plukkerij.

Zoals dat in het Gallië van de kabelnetten wel is gebeurd :
https://www.totaaltv.nl/nieuws/skv-geeft-het-voorbeeld-geen-grote-aandeelhouders-en-dus-ook-lagere-prijzen/

 

​Een greep uit eerdere bijdragen op dit gebied :

https://community.kpn.com/internet-9/glasvezel-aanleg-2-keer-468968
https://community.kpn.com/internet-9/er-ligt-al-glasvezel-en-nu-gaat-kpn-nogmaals-glasvezel-aanleggen-615303?postid=1954341#post1954341
https://community.kpn.com/internet-9/wat-is-het-nut-van-aansluiten-meerdere-glasvezelkabels-naar-mijn-woning-593474
https://community.kpn.com/internet-9/er-ligt-al-glasvezel-en-nu-gaat-kpn-nogmaals-glasvezel-aanleggen-615303
https://community.kpn.com/internet-9/starlink-aansluiten-op-kpn-v10-614990?postid=1947023#post1947023


 Het is allemaal achteraf geklets, dit ongeluk zag ik al heel lang aan komen.

Maar,

En ja, er zijn regio's waar maar 1 aanbieder is. Maar wat wil je daar aan doen? Andere partijen gaan verplichten daar ook aan te gaan leggen?

Nou ja, er had als voorwaarde gesteld kunnen worden dat in een gebied alle adressen worden aangesloten.

Wat maakt dat uit voor het grote plaatje? Alle adressen in Nederland kunnen toch niet in 1 keer aangesloten worden. Daar gaat vele jaren overheen. Dus dan is het logisch dat "laaghangend fruit" eerst komt. Voor het grote plaatje maakt dat effectief geen bal uit.

De linkjes die u vervolgens deelt gaan over meerdere glasvezelaansluitingen op 1 adres. Dat is toch juist alleen maar mooi toch? Dan is er keuze tussen verschillende aanbieders en kan de goedkoopste gekozen worden. En er kan met enige regelmaat overgestapt worden. Prima toch? Dat bevordert de concurrentie met lagere prijzen tot gevolg. 


Wat ik me wel kan bedenken: providers verplichten na opzeggen van het abonnement het emailadres (langer) beschikbaar te houden voor de klant. Bijvoorbeeld 1,5 jaar ofzo.

Dan kan je tussen 2 providers elk jaar overstappen met behoud van emailadressen bij beide providers 😄

 


Wat mij verbaast is dat ik in mei 2023 beter een 1 jarig onbeperkt mobiel had kunnen kiezen dan een 2 jarig abonnement. Nu betaal ik €33.92 per maand voor het abonnement en ik kan dat niet omzetten naar Unlimited50 voor €26.50 per maand. Dat had ik wél gemogen bij een 1 jarig abonnement keus vorig jaar. 


"De linkjes die u vervolgens deelt gaan over meerdere glasvezelaansluitingen op 1 adres. Dat is toch juist alleen maar mooi toch? "

 

Heel mooi voor de consument maar een ongebruikte huisaansluiting levert niets op voor de netwerkbeheerder. Dus zal die hogere prijzen aan de providers vragen wat weer door berekend zal worden naar de klanten.

Dus of dit nu echt gunstige prijzen voor de consument oplevert ik merk er vrij weinig van.

 


@Wewa wat wil je bereiken met dit topic? Alleen maar klagen en in herhaling blijven vallen zoals je ook doet op het Ziggo forum? Maak ook even een topic aan op www.tweakers.net. Bereik je nog meer mensen! 

 

 


Ik vind jouw reactie ongepast Rasberry. Dat jij weg wil kijken van feiten is jouw probleem maar ga geen mensen persoonlijk aanvallen die jouw mening niet delen.


Ik kijk nergens weg van, ben gewoon realistisch. Val mij dan ook niet aan als mijn mening je niet bevalt. Je zit hoe dan ook op een openbaar forum. Wat simpelweg betekent dat je allerlei soorten reacties kunt verwachten. 

Het is maar een forum. 


"De linkjes die u vervolgens deelt gaan over meerdere glasvezelaansluitingen op 1 adres. Dat is toch juist alleen maar mooi toch? "

 

Heel mooi voor de consument maar een ongebruikte huisaansluiting levert niets op voor de netwerkbeheerder. Dus zal die hogere prijzen aan de providers vragen wat weer door berekend zal worden naar de klanten.

Dus of dit nu echt gunstige prijzen voor de consument oplevert ik merk er vrij weinig van.

 

Elk jaar overstappen. Dan heeft u elk jaar welkomskorting. Dan merkt u er wel wat van.


Reageer