Skip to main content
Beantwoord

KPN bereik Kos reteslecht

• October 15, 2025
  • 5 reacties
  • 88 keer bekeken

Scubadiverboy1997
Slimmerik

Hey hey,

Waarom is het bereik bij KPN op Kos zo slecht? Het is te sloom om Spotify te streamen, te videobellen of iets. De Wi-Fi is hier namelijk ook niet best, het is maar 90 mbps en upload 85 mbps. Dus dat is toch sloom?

Beste antwoord door Denise van KPN

Hi ​@Scubadiverboy1997, lekker aan het genieten van je vakantie op Kos?

Ik kan me voorstellen dat het lekker is als je overal je muziek kunt luisteren. Jammer dat dit via de mobiele data niet lukt, zeg. Helaas hebben wij geen invloed op de buitenlandse masten. Even een stukje uitleg: 

Waarom heb ik geen bereik op mijn vakantieadres?

Bereik in het buitenland werkt hetzelfde als bereik in Nederland. Het signaal gaat via een zendmast naar jouw telefoon. De dekking is dus afhankelijk van het aantal zendmasten en de richting waarin ze zijn geplaatst. 

In Nederland zijn we gewend om praktisch overal bereik te hebben. In de meeste andere landen is dit ook zo, maar vergeet niet dat Nederland een klein en dichtbevolkt land is. In bijvoorbeeld Duitsland zijn de afstanden een heel stuk groter en heb je al veel gebieden die een stuk minder dichtbevolkt zijn. Een gevolg daarvan kan zijn dat providers in die gebieden minder zendmasten neerzetten. Dat betekent dat er, met name buiten de grotere steden, vaker minder goed bereik kan zijn.

Verder maken wij in Nederland standaard gebruik van de 4G en 5G internetverbinding. Hou er rekening mee dat dit in niet alle landen zo is. Op de nodige plaatsen zul je het met 3G moeten doen. Heb je je toestel vastgezet op 4G? Vergeet dan niet om hem hier vanaf te halen, zodat je ook via 3G kunt verbinden.

Hieronder nog een aantal tips om die je kunt proberen om jouw bereik te verbeteren:

Hopelijk lukt het hiermee om jouw bereik op Kos te verbeteren. Zo niet, dan misschien toch maar de wifi gebruiken. Opzich heb je daarmee prima snelheden, als ik dat zo kijk. Maar als er veel mensen gebruik van willen maken, tja, dan kan het toch nog wel eens tegenvallen. Dan kan je altijd nog een boek lezen. 😉

5 reacties

JanD
Superuser
  • 11564 reacties
  • October 15, 2025

Beste ​@Scubadiverboy1997 denk s.v.p. om je taalgebruik, wordt niet door iedereen gewaardeerd, zie ook de forumhuisregels.

KPN is niet verantwoordelijk voor het bereik buiten de eigen landsgrenzen.

In het buitenland kun je ook vaak provider kiezen op handmatig zetten, zodat je zelf de provider kunt kiezen die het beste bereik heeft.

KPN heeft met veel buitenlandse providers roamingovereenkomsten.

Scubadiverboy1997
Slimmerik

@JanD sorry meneer, heb het al wat aangepast.

Maar Wi-Fi 90 mbps en upload 85 mbps is echt echt langzaam?

JanD
Superuser
  • 11564 reacties
  • October 15, 2025

Beste ​@Scubadiverboy1997 wifi in het buitenland gaat KPN al helemaal niet over, dan moet je je bij de lokale aanbieder melden.

De door jou genoemde snelheden lijken me meer dan genoeg voor Spotify

Zie ook onderstaande link helpdesk Spotify

https://support.spotify.com/nl/article/internet-and-data-usage/

Je zou binnen je toestel ook de netwerkinstellingen eens kunnen resetten.

Scubadiverboy1997
Slimmerik

@JanD nou niet echt, hij schakelt elke keer vanzelf over naar de data verbinding, maar het js niet snel.

Of bem ik gewoon te veel luxe gewend, meneer?

Denise van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+19
  • Moderator
  • 9084 reacties
  • Antwoord
  • October 16, 2025

Hi ​@Scubadiverboy1997, lekker aan het genieten van je vakantie op Kos?

Ik kan me voorstellen dat het lekker is als je overal je muziek kunt luisteren. Jammer dat dit via de mobiele data niet lukt, zeg. Helaas hebben wij geen invloed op de buitenlandse masten. Even een stukje uitleg: 

Waarom heb ik geen bereik op mijn vakantieadres?

Bereik in het buitenland werkt hetzelfde als bereik in Nederland. Het signaal gaat via een zendmast naar jouw telefoon. De dekking is dus afhankelijk van het aantal zendmasten en de richting waarin ze zijn geplaatst. 

In Nederland zijn we gewend om praktisch overal bereik te hebben. In de meeste andere landen is dit ook zo, maar vergeet niet dat Nederland een klein en dichtbevolkt land is. In bijvoorbeeld Duitsland zijn de afstanden een heel stuk groter en heb je al veel gebieden die een stuk minder dichtbevolkt zijn. Een gevolg daarvan kan zijn dat providers in die gebieden minder zendmasten neerzetten. Dat betekent dat er, met name buiten de grotere steden, vaker minder goed bereik kan zijn.

Verder maken wij in Nederland standaard gebruik van de 4G en 5G internetverbinding. Hou er rekening mee dat dit in niet alle landen zo is. Op de nodige plaatsen zul je het met 3G moeten doen. Heb je je toestel vastgezet op 4G? Vergeet dan niet om hem hier vanaf te halen, zodat je ook via 3G kunt verbinden.

Hieronder nog een aantal tips om die je kunt proberen om jouw bereik te verbeteren:

Hopelijk lukt het hiermee om jouw bereik op Kos te verbeteren. Zo niet, dan misschien toch maar de wifi gebruiken. Opzich heb je daarmee prima snelheden, als ik dat zo kijk. Maar als er veel mensen gebruik van willen maken, tja, dan kan het toch nog wel eens tegenvallen. Dan kan je altijd nog een boek lezen. 😉