Skip to main content

24 november is ooit door Tweakers uitgeroepen tot Verander Je Wachtwoord Dag. En nu, tien jaar later, is dat nog steeds actueel. Misschien nu zelfs nog belangrijker dan jaren geleden. Je leest hieronder meer, en we delen tips met je.

Heel veel wachtwoorden

In 2018 deed het tv-programma Kassa een onderzoek waar uitkwam dat de gemiddelde Nederlander 25 online accounts heeft. Je bank, social media, webwinkels, van alles. En voor elk van die accounts heb je een wachtwoord.

Inmiddels zijn we een aantal jaren verder, en is de mate waarin we online dingen doen alleen maar gegroeid. Zo ook het aantal wachtwoorden dat je nodig hebt.

De verleiding is dan ook groot om wachtwoorden te hergebruiken. Het is zoveel makkelijker als je alleen maar hoeft te onthouden dat je wachtwoord ‘appelsap’ is voor alles. Maar, dat is ook ontzettend onveilig.

Digitale veiligheid

Niet alleen het gebruik van online diensten is erg gegroeid in het afgelopen decennium. Internetcriminaliteit gaat net zo hard mee. Kwaadwillenden zijn veel meer dan vroeger bezig om online accounts, en andere persoonlijke gegevens, in handen te krijgen.

Het is daarom heel belangrijk dat jij je hiervan bewust bent, én je hier zoveel mogelijk tegen beschermt. 

Bescherm jezelf!

Er zijn verschillende manieren om jouw risico's te beperken. De eerste is om kritisch te kijken naar de wachtwoorden die je gebruikt.

Unieke en sterke wachtwoorden

Het allerbelangrijkste is dat je voor elk account dat je hebt, een uniek wachtwoord gebruikt. Dus niet ‘appelsap’ voor alles 😉

Als je veel accounts hebt kan het overweldigend voelen om dat allemaal te moeten veranderen. Pak het dan in kleinere stappen. Begin met je belangrijke accounts: de bank, je e-mail, social media. Daarna kun je dan, een aantal per keer, de rest wijzigen.

Zorg ook dat je unieke wachtwoord een sterk wachtwoord is. Ook als het een account is dat je niet zo belangrijk vindt. Elk account kan gehackt worden, en er is maar een klein beetje info nodig om van het ene account bij een andere te komen, en zo verder. 

De interpretatie van wat een sterk werkwoord is kan soms iets verschillen. Maar waar het in ieder geval op neerkomt is dit:

• Maak je wachtwoord langer
    Hoe langer een wachtwoord is, hoe langer het duurt voor een hacker deze kan kraken. 
  • Gebruik geen standaardwoorden
    Hackers gebruiken bij het kraken van wachtwoorden woordenboeken met standaardwoorden. Gebruik dan ook zo min mogelijk standaardwoorden als wachtwoord.
  • Varieer met de schrijfwijze
    Daarnaast kun je het kraken lastiger maken door te variëren met de schrijfwijze: mix hoofd- en kleine letters, voeg cijfers en leestekens toe.

Wachtwoordmanager

Als je dan eenmaal je wachtwoorden hebt gewijzigd, dan wordt het onthouden van al die wachtwoorden wel lastiger. Je kunt er dan voor kiezen om je wachtwoorden ergens te noteren. Hiervoor kun je dan het beste een wachtwoordmanager gebruiken. 

Dit is een computerprogramma waar je de wachtwoorden en de bijbehorende website in opslaat. De meeste wachtwoordmanagers kunnen je dan vervolgens automatisch inloggen als je die website opent.

Er zijn verschillende wachtwoordmanagers, zowel gratis als betaald. Vanuit KPN bieden we 1Password. Deze kun je voor €2,99 p/m aan je abonnement toevoegen. Je hebt dan op al je apparaten al je wachtwoorden bij de hand. 

Tweetrapsverificatie

Een andere manier om je online accounts te beveiligen is tweetrapsverificatie. Je moet dan, bij het inloggen, op een ander apparaat, of via een ander account, bevestigen dat jij het bent. Je krijgt bijvoorbeeld een code per sms of e-mail die je ook moet invullen. 

Tweetrapsverificatie komt bij steeds meer accounts beschikbaar. Soms is het verplicht, soms ook niet. Maar, zorg ervoor dat je dit ingesteld hebt bij je belangrijkste accounts zoals de bank, je e-mail en je social media. Dat zijn de accounts die hackers het liefst willen hebben. Bescherm ze dan ook goed!

Digitale weerbaarheid

Ben je nog wat minder thuis in het digitale leven en zou je hier meer over willen weten? Volg dan de gratis nationale cursus Digitale Weerbaarheid! Deze cursus is ontworpen om je kennis over digitale veiligheid te vergroten en je vaardigheden te verbeteren.

Je leest daar meer over in ons eerdere artikel:

En nu jij!
Heb je tips voor sterke wachtwoorden? Ga jij je wachtwoorden veranderen, of een wachtwoordmanager gebruiken? 

Wachtwoord was gisteren. Nu is passkey de manier om veilig in te loggen. Wanneer gaat KPN passkey ondersteunen ?

Beste mensen,

ik gebruik regelmatig onderstaande wachtwoordgenerator van Eset:

https://www.eset.com/nl/wachtwoord-generator/

Ik pas regelmatig mijn wachtwoorden aan bij privacy-gevoelige websites, zoals DigiD e.d.

Ik gebruik (nog) geen wachtwoordmanager.

Ik ben daar een beetje huiverig voor, want ben bang dat het in ‘the cloud’ opgeslagen wordt en ik sla per definitie niets in 'the cloud’ op.

Misschien is de angst voor de manager onterecht als iemand mij duidelijk kan maken hoe het precies werkt en waar het opgeslagen wordt.

Reageer