Skip to main content

Welke huistelefoon heb je gehad?

• July 26, 2026
  • 11 reacties
  • 120 keer bekeken

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11

De meeste mensen hebben inmiddels hun huistelefoon afgestoten nu tegenwoordig iedereen mobiel belt. Maar de periode dat iedereen een eigen huistelefoon had heeft heel lang geduurd. Bij veel mensen is de T65 telefoon een van de meest herkenbare telefoons uit die periode, maar later kwamen er ook andere modellen. Ik ben benieuwd welke telefoons je onder meer gehad hebt.

Bij ons

Toen ik thuis woonde hebben we tot ergens in 1995 twee of zelfs drie T65 TDK telefoons gehad. In de periode werd draadloos bellen de mode, en dus moesten we ook overgaan op een nieuw toestel. Ik weet nog dat het een Philips telefoon was, met een handset die rond en licht gebogen was, met een bordeauxrood frontje, en zonder display, en mét uitschuifbare antenne. Ik denk dat het geen DECT telefoon was. In de studeerkamer hadden we een KPN/PTT telefoon staan met nummerweergave, het model weet ik ook niet, maar het was volgens mij iets wat een beetje schuin afliep.

Het modelnamen of nummers kan ik niet voor de geest halen, maar mocht iemand het herkennen, dan ben ik wel benieuwd. 

Uiteindelijk besloten we een DECT telefoon te kopen, en dat werd toen een set met een basisset met een Philips Onis handset met twee Xalio handsets in wit, en blauw. En het mooiste was: je kon ook doorverbinden met elkaar! 😀

Daarna hebben we ergens in 2004 een Siemens Gigaset gekocht met een vierkant scherm erop die ook in kleuren kon tonen, en toen het rubber een beetje begon te slijten hebben we een nieuwe Gigaset gekocht, die mijn vader inmiddels nog steeds heeft. Met een handset die blijkbaar heel goed samenwerkt met mijn Fritzbox die weer DECT heeft. 

Ik ben benieuwd hoe jullie vroeger de generaties met huistelefoons hebben ervaren.

11 reacties

Oke dan
Nieuwkomer
Forum|alt.badge.img
  • Nieuwkomer
  • July 26, 2026

Verschillende vaste telefoons gehad, de PTT kast, aan de muur hangend en de staande uitvoering met extra meeluister oortje. Daarna een heel apart apparaat  een Greenpoint telefoon met huisstation. Met de greenpoint een draadloos soort telefoon kreeg je een bericht in het scherm en dan kon je bij een postkantoor (die had je toen nog) of NS station terugbellen om te vragen wat er aan de hand was. Op het basisstation thuis werkte het als draadloze telefoon. Hierna kwam een luxe uitvoering van Bang& Olufsen die eigenlijk het zelfde deed als de standaard PTT telefoon.
Ik heb al weer heel wat veranderingen meegemaakt ondertussen. Mij opa en oma hadden nog draadomroep aan de muur een kast met twee draaiknoppen, een voor de drie radio zenders en een voor aan/uit en hard/zacht. Staat nu vast nog wel ergens in een museum depot! En vergeet de autotelefoon niet! Als iemand wachtlijst had kwam hij met een grote accu kast met een hoorn er bovenop om de accu op te laden want de accu ging niet zo lang mee. Wat is er veel veranderd ongemerkt!

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • July 26, 2026

Leuke vraag, ​@AriënC .

Bij mijn ouders hadden we eerst een zogenaamde drieling T65 draaischijf. Drie toestellen.

Medio 1986 kwam toonkiezen beschikbaar. Toen kwam er een daarvoor geschikte huiscentrale. Verschillende toestellen, ik had een Twintoon op m'n zolderkamer. M'n moeder hoefde eindelijk niet meer te roepen voor het eten. 

Met 38 jaar op mezelf heel wat toestellen gebruikt. Ik begon met de Genève 12. En ja, 12 voorkies posities. 

Daarna een analoge draadloze van Alecto. Als ik de basis uit zette en alleen de handset aan kon ik de buren van 50 meter verderop 'afluisteren'.

Later jaren lang Gigaset. Er staat nu nog een van zeker 14 jaar oud, maar die is alleen voor inbellen in gebruik. Al belt tegenwoordig bijna iedereen direct de 06, omdat ze die ook zien als ik zelf bel.

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • July 26, 2026

Begonnen met een T65 met draaischijf:

Ook nog een T65 wandtoestel:

Daarna nog een Profoon met ingebouwd antwoordapparaat met cassettebandje 🤗 waarvan ik geen afbeelding heb, en toen XS4ALL begon met, toen nog gratis, telefoonnummers ook nog een paar Grandstream IP telefoons gehad.

Op de Fritz!Box een aantal DECT telefoons en de laatste 12 jaar een paar Fritz!Phones MT-F, sterk verouderd maar werken zelfs met de oorspronkelijke Li-ion accu’s nog steeds perfect:

Jasper van KPN
Moderator

Dat is een leuke vraag inderdaad ​@AriënC! Zelf heb ik nooit een vaste telefoon gehad maar mijn ouders wel. Ooit begon dat ook met de draaischijf. Daarna werd het een PSTN toestel met knoppen, maar ik kan me niet herinneren welk merk of model het was. De hoorn zat nog met een snoertje. En daarna kwam een DECT toestel, en op meerdere plekken in huis zodat je niet meer was gebonden aan de plek waar de lijn binnenkomt. Inmiddels is die ook al een aantal jaar weg, net zoals het nummer. Ik ken het vaste nummer nog steeds uit mijn hoofd, ondanks dat die niet meer bestaat en alles nu via de mobiel gaat 🙂

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Deze hadden wij heel vroeger ook thuis. Dat was het toestel dat boven stond bij mijn ouders op de slaapkamer:

• July 29, 2026

Hier ook in het ouderlijk huis beide modellen.

Nu zelf nog een Gigaset. Maar het is een twijfel geval hoelang we dit vaste nummer nog aanhouden.

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Mijn oma had deze altijd in de gang aan de muur hangen. Brings back memories. 

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 30, 2026

@Rowi. 
Die eerste foto die je laat zien is inderdaad ergens uit mijn posts gekopieerd. 😋
Het is de telefoon die ik nu in mijn eigen huis (waar ik sinds medio 2024 woon) op de vensterbank heb staan. En hij is aangesloten aan de FritzBox, en intern kan ik er gewoon naar bellen. 

Hier een video kan het klassieke gerinkel, al heb ik het idee dat in de tijd van het kopernetwerk bij KPN dat de rinkels iets langer duurden. Of het is korter omdat het een intern gesprek is? Misschien eens een keer kijken of ik goedkoop een telefoonnummer kan regelen. Kan ook leuk zijn om ermee te testen. Denk bijvoorbeeld aan FreePBX / Asterisk systemen.

Verder heb ik ook nog twee Gigaset Dect telefoons, overgenomen uit de boedel van een gestopt bedrijf. Eentje voor op zolder en eentje in de huiskamer. Deze zijn gekoppeld aan mijn Fritzbox en hebben ook geen inkomende buitenlijn. Uitbellen met deze of de T65 oldie gaat via VoipBuster met een legitiem gespoofd (en geverifieerd) mobiel nummer van mij. Helaas speelt er iets in de FritzBox of in VoipBuster dat gesprekken soms na 5:50 minuten worden afgebroken en in stilte uitmonden. Maar ik kan er mee leven gezien het enkel gesprekken met mijn familie zijn. (“Hoi ma, ik ben er weer. Het muntje was op!”, "Daar ben ik weer, ma. De telefoonkaart was leeg")

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Wat gaaf ​@AriënC! Langeleden dat ik zo'n telefoon heb gehoord! Leuke setup zo.

• July 30, 2026

Apart ​@AriënC ik heb beide afbeeldingen eerlijk geleend van Wikipedia.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • July 30, 2026

Apart ​@AriënC ik heb beide afbeeldingen eerlijk geleend van Wikipedia.

Ah, ik had die foto zelf op Wikipedia gezet. Ze zijn ook vrij te gebruiken. :-)