Skip to main content
Vraag

Welke tv heb je en als deze vervangen moet worden koop je dan hetzelfde merk of een andere?

• September 22, 2025
  • 34 reacties
  • 443 keer bekeken

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23

Ik had een topic gestart, maar er niet aan gedacht dat je uiteraard je eigen tv vermeld.

En dat mag.

Dus probeer ik het nu anders.

Welke tv heb je en als deze vervangen moet worden koop je dan hetzelfde merk of een andere?

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een eigen topic.

34 reacties

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 22, 2025

Zelf heb ik 2 tv's

In de woonkamer een LG Oled 48” tv

In de slaapkamer een LCD (LED) tv 32” 

Beide werken via de Sagemcom DIW7022 (KPN tv+ box)

Zelf ben ik wel tevreden over LG.

Als hij vervangen moet worden, denk ik aan LG of Sony.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 22, 2025

Het spijt me ​@joop2011 maar ik heb een Philips TV 😅

Eigenlijk omdat we thuis ook altijd Aristona/Philips hadden. Een soort merkentrouw dus. En ik vind Ambilight heel erg fijn. Overigens zit er in mijn huidige OLED een LG paneel. Het verschil zit in de aansturing en software waarbij uit testen bleek dat Philips meer uit het LG paneel wist te persen dan LG zelf.

Ik kijk echt heel weinig tv en hoop nog wat jaren met deze tv te doen. Moet ik hem vervangen dan moet het raar lopen als ik niet weer een Philips aanschaf.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 23, 2025

@Roy74 

Waarom spijt je dat?

Als jij een Philips tv hebt en daar tevreden mee bent, is het toch prima.

Ronald31
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+4
  • Wijsgeer
  • September 23, 2025

Hier hangt een LG oled G1 65" nog altijd zeer blij mee.

Als er ooit een nieuwe komt wordt dat denk ik ook weer een LG.

JanD
Wijsgeer
  • September 23, 2025

Sony modeljaar 2017, wanneer vervangen moet worden weer Sony.

Professionele kwaliteit, kijk maar naar Hilversum, het is alles Sony waar het om draait, al ‘eeuwen’.😎

Forum|alt.badge.img+2
  • Helper
  • September 23, 2025

Sony modeljaar 2017

Nu Sony Bravia 8 II, mijn 3e sony en zeer tevreden

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • September 23, 2025

Ik heb hier de Philips 50PUS8536/12 Zilver. Ik ben daar heel tevreden mee, ook het Ambilight is prachtig.

De TV werkt goed met Digitenne (insteekkaart) en werkt ook goed met de KPN TV+-app. 

Ik heb eigenlijk mijn hele leven al Philips TV's, de vorige was echter eenmalig een LG en dat was geen succes. 

Mijn volgende TV wordt bij voorkeur ook weer een Philips, maar alleen als ik er dan ook alle moderne mogelijkheden bijgeleverd krijg. Gelukkig kan mijn TV normaal gesproken nog vele jaren mee. 

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Tof: zo zie je maar dat veel mensen toch geneigd zijn om weer voor hetzelfde merk te kiezen! 

Nou ja, voor mij geldt dat dan weer niet per sé 😂 Ik heb nu een LG OLED televisie staan, geloof dat ik 'm alweer 3 jaar heb. Heel blij mee, prachtig mooi beeld! Vooral dat het zwart écht zwart is, vind ik zo ontzettend mooi. Hiervoor had ik een Philips tv, die op het laatst zo ontzettend traag was, vooral in de menuschermen. Niets hielp, dat was ik zo zat. Toen ben ik eens gaan rondkijken, en de keuze is dus op LG gevallen door de beeldkwaliteit.

Voorlopig heb ik het nog lang niet toe aan iets nieuws. Maar wanneer het zo ver is, dan ga ik eerst rondkijken naar wat er op dat moment allemaal te vinden is en wat de verschillen zijn 😊

Jocola
Slimmerik
Forum|alt.badge.img+7
  • Slimmerik
  • September 24, 2025

Onze 55” Samsung TV is van 2020 (€ 1100,-)die gaan we voorlopig nog lang niet vervangen, want die kan nog gemakkelijk minimaal 5 jaar mee of die moet eerder naar de gallemiezen gaan.   Welk merk het dan wordt ? Misschien wel weer een Samsung of anders een LG. Het formaat 55” is precies het ideale formaat voor onze bescheiden woonkamer. 

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 24, 2025

@Roy74 

Waarom spijt je dat?

Als jij een Philips tv hebt en daar tevreden mee bent, is het toch prima.

Ik plaag je maar een beetje ​@joop2011 want ik weet dat je geen fan bent van Philips TV’s 😅. In die van mij zit een LG paneel. Geweldig beeld. Ik hoop dat ie nog jaren meegaat. En tja, Ambilight he. Ik heb ook nog firmware waarmee ik met mijn Hue bridge kan verbinden voor wat extra actie 😁

Marcia van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33

Ik heb een paar weken geleden een TCL 55" QLED P81K 4K gekocht. Daar ben ik aardig tevreden over, al moet ik wel wennen. Ik had hiervoor namelijk een tv van 32 inch. Dus dit scherm is een tikje groter. Ik ben over de kleur, kwaliteit en geluid erg tevreden. Alleen op sommige plekken in de woonkamer heb je behoorlijk last van reflectie als het zonnig is. Daar moet ik nog even naar kijken of dat ook anders kan. 🙈

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 24, 2025

Nog nooit dit merk gezien ​@Marcia van KPN. Het formaat went erg snel. Ik had exact zelfde stap. Toen ze de doos kwamen brengen was ik effe bang dat ik de tv niet kon plaatsen maar dat viel reuze mee. Na 2 weken weet je niet meer beter.

Twee jaar geleden heb ik screens laten plaatsen en dat is ideaal voor de zon uit de kamer te houden. Ook met de warmte scheelt het veel.

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 24, 2025

We streven ernaar mensen te inspireren en in staat te stellen grootsheid in hun leven na te streven.

Aldus TCL. Nooit gezien dit merk. Bij Coolblue te bestellen blijkbaar.

Dat schept wel wat verplichtingen in je grootsheid ​@Marcia van KPN 😀

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • September 24, 2025

Ik ben nooit bij een merk gebleven, de TVs gingen meestal van woonkamer naar slaapkamer en naar kinderkamer en dan op markplaats. Ongeveer ieder 2 jaren koop ik een nieuwe (en bijna altijd een nieuwe merk). Ik had Panasonic, Sony, Philips, Samsung, LG, TCL, Hisense, FireTV. De laatste was een TCL, hij had alle verwachting en alle tot nu in mijn bezit TVs overtroffen.

Leen59
Wijsgeer
  • September 24, 2025

Ik heb een Sony KDL-42W7058 van 2014! Destijds gekozen obv testresultaten. Uitstekende zwartwaarde en goed geluid. Ben er nog steeds heel tevreden mee. Apps installeren gaat eigenlijk niet, maar ik kijk eigenlijk alleen lineair via een KPN ontvanger. Een volgende zou zomaar weer een Sony kunnen zijn, maar dat ga ik tzt wel bekijken. In ieder geval geen Samzooi…

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • September 25, 2025

We streven ernaar mensen te inspireren en in staat te stellen grootsheid in hun leven na te streven.

Aldus TCL. Nooit gezien dit merk. Bij Coolblue te bestellen blijkbaar.

Dat schept wel wat verplichtingen in je grootsheid ​@Marcia van KPN 😀

Bij Mediamark heb ik ze ook gezien.

Alexandra van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Goedemorgen, ik heb toch maar even opgeruimd hier omdat 't niet zo zeer meer ging om tv keuze maar om andere speculaties. 

Zo'n stap groter is wel lekker ​@Marcia van KPN, maar het weerspiegelt inderdaad wel - ben benieuwd of je daar nog iets mee weet uit te vogelen 😁

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • September 25, 2025

Heb nog eens het merk TCL bekeken. Dit merk produceerde voorheen voor andere merken onder dat label. Nu onder eigen label en ze kunnen goedkoper zijn door alle onderdelen zelf te produceren. Assemblage doen ze bijvoorbeeld ook in Polen.

Lovende kritieken. Veel value for money.

Wat zorgelijk blijft is de wegwerpmaatschappij. Met deze prijzen loont repareren niet meer. De repareerbaarheid zou eigenlijk gegarandeerd moeten zijn tegen normale tarieven. Desnoods tegenover een hogere nieuwprijs.

Met wat uitzonderingen is er veel merkentrouw inderdaad. Ik heb dat ook als ik ergens tevreden over ben. Sony was ooit een grote speler op de tv markt naast Philips. In die tijd koos je bewust voor een van de twee. Nu is er zo veel keus. Ongelooflijk eigenlijk.

Erik van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+33
  • Moderator
  • September 30, 2025

Ik overweeg om ergens volgend jaar de tv te vervangen voor eentje net ietsje groter, en met 4K.  De huidige tv is een Philips tv, en ik denk ook wel dat ik opnieuw voor een Philips ga omdat ik ook een Philips Soundbar heb. En die is voorlopig nog niet aan vervanging toe :D

In de slaapkamer heb ik een heel klein 22 inch tv’tje staan die ik ook al bijna twintig jaar heb denk ik. Maar ik merk, met de huidige inrichting, dat die toch wel wat ver weg staat voor zo'n klein scherm. Dus ik denk dat ik daarvoor binnenkort even op zoek ga naar een bescheiden 32 inch of iets dergelijks. Hoeft ook geen hoogvlieger te zijn, zo vaak kijk ik er niet. Zolang de TV+ Box erop aangesloten kan worden, kan ik alles daar wat ik zou willen. 

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • October 3, 2025

@Erik van KPN 

Gelukkig werkt een Philips Soundbar ook perfect met andere merken.

Dus je kan straks rustig rondkijken en welk merk je neemt maakt eigenlijk niet zo veel uit.

Wel leuk om te lezen dat veel mensen in Nederland merkentrouw zijn.

Ik (persoonlijk) ben dat niet. 😉

Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • October 3, 2025

Ik overweeg om ergens volgend jaar de tv te vervangen voor eentje net ietsje groter, en met 4K.  De huidige tv is een Philips tv, en ik denk ook wel dat ik opnieuw voor een Philips ga omdat ik ook een Philips Soundbar heb. En die is voorlopig nog niet aan vervanging toe :D

In de slaapkamer heb ik een heel klein 22 inch tv’tje staan die ik ook al bijna twintig jaar heb denk ik. Maar ik merk, met de huidige inrichting, dat die toch wel wat ver weg staat voor zo'n klein scherm. Dus ik denk dat ik daarvoor binnenkort even op zoek ga naar een bescheiden 32 inch of iets dergelijks. Hoeft ook geen hoogvlieger te zijn, zo vaak kijk ik er niet. Zolang de TV+ Box erop aangesloten kan worden, kan ik alles daar wat ik zou willen. 

@Erik van KPN 

Dit is momenteel de kwalitatief beste Philips wat betreft 32 inch. En qua prijs goed te doen:

https://www.bol.com/nl/nl/p/led-lcd-tv-philips-32pfs6900-12-fhd/9300000229240637/?Referrer=ADVNLGOO002020-S---PMAX-C-20488639589&gad_source=1&gad_campaignid=20492901322&gbraid=0AAAAAD5OnmN6yniyJEn-t3dylF6U8gFRa&gclid=EAIaIQobChMI5JCLyoKIkAMV4PF5BB1awAOREAAYAiAAEgJpc_D_BwE

of iets duurder hier:

https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_philips-32pfs6900-full-hd-led-ambilight-tv-32-inch-2025-1880876.html

Als je de KPN TV+-app daar niet op nodig hebt, is dit een koopje.

Zelf vind ik het Ambilight prachtig. 

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • October 3, 2025

Zelf vind ik het Ambilight prachtig. 

Ik had ook Philips met Ambilight, dit is de reden dat ik een TV Sync Box kocht om ook Ambilight met andere TV te hebben. Deze week heeft action ook zo een box, ik neem aan dat hij ook werkt naar hetzelfde principe. De HDMI kabel wordt eerst naar de Syncbox en dan naar TV. Met het analyseren van HDMI-signaal wordt de RGB-leds gestuurd en men krijgt prachtige licht passend tot inhoud van de TV

De action sync box is veel goedkoper, maar is wel een proberen waard.

https://www.action.com/nl-nl/p/3207950/slimme-hdmi-sync-box-ledstrip/

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik herken dat wel ​@Roy74. Ik kan mij nog de reparatiewinkeltjes herinneren waar je jouw oude crt-tv kon laten repareren. Dat zie je met al die elektronica een stuk minder tegenwoordig. Maar misschien heb ik ook wel geluk. Mijn Samsung LCD uit 2010 draait nog steeds vrolijk en doet tegenwoordig dienst als “monitor” voor Zwift.   

Forum|alt.badge.img+9
  • Slimmerik
  • October 7, 2025

Ik herken dat wel ​@Roy74. Ik kan mij nog de reparatiewinkeltjes herinneren waar je jouw oude crt-tv kon laten repareren. Dat zie je met al die elektronica een stuk minder tegenwoordig. Maar misschien heb ik ook wel geluk. Mijn Samsung LCD uit 2010 draait nog steeds vrolijk en doet tegenwoordig dienst als “monitor” voor Zwift.   

Pap is handig dus er werd altijd veel zelf gemaakt. Hele wasmachines lagen dan uit elkaar haha. Mijn broer repareerde de televisie.

Ik moet zeggen dat ik zelf erg lang met spullen doe, nog steeds. Ik ben zuinig op mijn spullen en over het algemeen pak ik bij dit soort elektronica ook de betere modellen. Vaak wat duurder ook en dat moet je wel kunnen natuurlijk maar ik doe dan wel lang met de apparatuur.

We zullen met z’n allen toch minder afval moeten produceren.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • October 7, 2025

Bij ons is maandelijks een repair cafe, ik kom ook vaak daar een kopje koffie drinken en mensen helpen. Soms is een koffiezetapparaat, soms een magnetron soms een lekke band van een elektrische fiets. De laatste klus is best ingewikkeld, vooral de achterband. Men treft mensen en ziet, hoe ze blij kunnen zijn.

Verder om on-topic te blijven. Ik gooi nu ongeveer na ieder 5-6 jaren mijn TVs op maktplaats. Ze maakten eerst een rondje in de familie, van grootste kamer naar kleinere kamer. En als ze geen update meer krijgen, worden ze verkocht. Het probleem tegenwoordig van TVs dat ze niet kapot gaan, maar geen updates meer krijgen en vormen een beveiligingsrisico. De overheid doet nu ook een campagne over updaten van smarte apparaten. Een smart-TV zonder update is dus ook niet zo slim meer om te gebruiken.