Skip to main content
Vraag

Wie luisteren nog CD's? Wat doe je met je collectie? Digitaliseren?

• January 10, 2026
  • 63 reacties
  • 355 keer bekeken

Toon eerste bericht

63 reacties

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Lyrion kende ik niet. Ik had thuis een Logitech server, die geen updates meer kreeg en dat was tevens het einde van een radiootje. Ik heb nog gedacht om middels een Raspberry Pi en een HAT (een eindversterker met of zonder luidspreker uitgangen/line-out) die ik dan aan kom sluiten op een paar boxen om zo een “poor man’s Sonos system” te maken. Dit is er niet van gekomen. Mijn lief heeft een zg Google speaker die ze graag aangesloten wil hebben, alleen ik zit niet zo te wachten op Google afluisterapparatuur in het huis. De reden dat ik met de Squeezebox begonnen ben. 

Maar wellicht zijn er ondertussen betaalbare systemen die ik ook kan gebruiken? Ik ga mijn licht eens opsteken. 

• January 12, 2026

Wat al is genoemd 

https://lyrion.org/

https://www.plex.tv/

Hier heb ik even mee gestoeid maar een pc continue voor de servervaan zag ik niet zitten. 

Ook het kunnen afspelen op een tablet of via Bluetooth naar de soundbar was mij te omslachtig of niet even stabiel. Dus af en toe een fysieke cd verder muziek via de Fm.

Nu dacht ik dat een beetje Nas standaard een server mogelijkheid heeft.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Lyrion ken ik ondertussen. Voor films heb ik de arr stack die ik via Jellyfin afspeel op de Nvidea Shield. 

Als ik wat meer tijd heb, ga ik er mee verder. Ik denk dat er best interesse is. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

Lyrion server werkt op zich goed, alleen de Squeezebox kent een soort snoozemodus, waarbij hij de verbinding met de server verliest. Vooralsnog heb ik niet gevonden waar ik de Squeezebox een schop kan geven dat ie weer online komt.

TDN
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+13
  • Wijsgeer
  • January 12, 2026

@fixnix 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

@TDN ,

De pagina had ik al gezien, alleen er zit een klein foefje aan. 
Jij kun de “sleep” instellen, echter je moet een keer naar links om je instellingen te bevestigen. Die staan niet op de zelfde pagina. 

Het werkt als een tierelier! Met een scheel oog kijk ik naar Wiim, wat ook een mooie oplossing kan zijn. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Beste mensen,

Jaren geleden…………..

Ik heb in het verleden dezelfde route bewandeld ​@fixnix . Ik heb 15 jaar geleden mijn CD collectie die ik had gedigitaliseerd naar een lossless formaat. CD's in een paar grote dozen onder het bed hahaha. Daarna ook de Spotify Route gevolgd. Merk wel dat ik steeds meer weer een beetje de album beleving zoek en daardoor vaker gewoon een LP op zet thuis.  

Ik gebruik Spotify vrijwel alleen onderweg en in de auto.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

Beste mensen,

Jaren geleden…………..

Ik heb in het verleden dezelfde route bewandeld ​@fixnix . Ik heb 15 jaar geleden mijn CD collectie die ik had gedigitaliseerd naar een lossless formaat. CD's in een paar grote dozen onder het bed hahaha. Daarna ook de Spotify Route gevolgd. Merk wel dat ik steeds meer weer een beetje de album beleving zoek en daardoor vaker gewoon een LP op zet thuis.  

Ik gebruik Spotify vrijwel alleen onderweg en in de auto.

Hoi ​@Remco van KPN ,

Persoonlijk vind ik de interface van Spotify helemaal niks, waarbij ik Spotify alleen in de auto gebruik. 
De LP’s gaat eigenlijk met vlagen. Zo staat de draaitafel maanden stil en zo gaat er een LP op. Spotify luister ik thuis amper, waarom? Het geluid is toch een stukje minder. Nu heb ik een Lyrion server in de lucht gezet, en dit werkt prachtig. Ik heb ook nog een Google speaker en Google Calender welke we gekregen hebben. Vanwege mijn paranoiede inslag 😆 zitten die nog in de doos. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Ik ga binnenkort toch maar weer eens mijn NAS afstoffen. Ik ben geïnspireerd. 😁

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 14, 2026

Je hebt de gevestigde merken, maar je hebt ook Truenas en ZimaOS. Ik heb de laatste. Je hebt op beide systemen een soort appstore, maar Truenas geeft 0 support. Zima daarintegen helemaal optimaal. Ik zit bij het Zima test team waarbij ik verschillende dingen test. De appstore op ZimaOS werkt perfect. Hier zit de Lyrion server in, maar ook bv Nextcloud. Je persoonlijke cloud omgeving. Kijk er maar eens na.

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

@TDN ,

De pagina had ik al gezien, alleen er zit een klein foefje aan. 
Jij kun de “sleep” instellen, echter je moet een keer naar links om je instellingen te bevestigen. Die staan niet op de zelfde pagina. 

Het werkt als een tierelier! Met een scheel oog kijk ik naar Wiim, wat ook een mooie oplossing kan zijn. 

Squeezebox is offline.
Op de box zelf kun je een maximale tijd van 90 minuten instellen. Op de Lyrion server kan je de slaap functie helemaal uitschakelen. Toch nader onderzoeken. 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Je hebt de gevestigde merken, maar je hebt ook Truenas en ZimaOS. Ik heb de laatste. Je hebt op beide systemen een soort appstore, maar Truenas geeft 0 support. Zima daarintegen helemaal optimaal. Ik zit bij het Zima test team waarbij ik verschillende dingen test. De appstore op ZimaOS werkt perfect. Hier zit de Lyrion server in, maar ook bv Nextcloud. Je persoonlijke cloud omgeving. Kijk er maar eens na.

Ik heb vroeger zelf vaak Freenas met ZFS gedraaid, een voorloper van Truenas. Ik zal eens kijken naar ZimaOS. Ik heb nog een AMD bakkie in de kelder staan met ECM Geheugen. Eens kijken of die nog functioneert. 

fixnix
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Auteur
  • Wijsgeer
  • January 15, 2026

Ik heb vroeger zelf vaak Freenas met ZFS gedraaid, een voorloper van Truenas. Ik zal eens kijken naar ZimaOS. Ik heb nog een AMD bakkie in de kelder staan met ECM Geheugen. Eens kijken of die nog functioneert. 

Probleem met Truenas is dat sommige apps niet 100% werken en dat je er totaal geen support op krijgt. Dat is nomaliter logisch bij een community edtion, maar Zima gaat hier anders mee om.