Skip to main content
Sticky

WK 2026: volg, praat mee én voorspel de wedstrijden van Oranje

• June 5, 2026
  • 23 reacties
  • 651 keer bekeken
Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Vanaf 11 juni 2026 t/m 19 juli 2026 strijdt het Nederlands Elftal samen met 47 andere landen om de Wereldbeker. Kijk je alleen de wedstrijden van Oranje, ga je alles kijken of kies je een paar wedstrijden uit? Dit is dé plek om er samen over te praten en te genieten van hopelijk een schitterend voetbaltoernooi. 

Selectie Oranje voor de FIFA Wereldbeker 2026. Bron: OnsOranje

Het is voor het eerst dat het wereldkampioenschap voetbal in 3 landen wordt georganiseerd. Het toernooi zal plaatsvinden in Mexico, Verenigde Staten en Canada. Voor Mexico en de Verenigde Staten is het de tweede keer dat zij de organisatie van één van de grootste sportgebeurtenissen op zich nemen. 

Recordaantal deelnemende landen

De 23ste editie van het wereldkampioenschap is de eerste editie waarbij maar liefst 48 landen zullen deelnemen. Al deze landen worden verdeeld over 12 groepen met elk 4 landen. Bij het vorige WK in Qatar deden er nog 32 landen mee. Door deze uitbreiding is de kans op debutanten flink gestegen en deze zijn er dan ook! Curaçao, Jordanië, Kaapverdië en Oezbekistan debuteren op het wereldtoneel.  

Favorieten voor de titel

Spanje: de regerend Europees kampioen voetbal met o.a. wonderkind Lamine Yamal
Frankrijk: Finalist WK 2022. "Les Bleus" beschikt met o.a. Mbappe, Dembélé over een schat aan aanvallend talent
Argentinië: Regerend wereldkampioen en beschikken over misschien wel "de beste speler ooit" Lionel Messi
Engeland: Beschikken over de beste spits van de laatste jaren: Harry Kane 

De grote vraag:
Wie zijn volgens jullie de favorieten voor de titel? Spanje, Frankrijk, Argentinië, Engeland… of komt er een verrassing?

Verwachtingen Nederlands Elftal 

Net als bij het vorige WK in Qatar behoort Oranje niet tot de topfavorieten voor de titel. In een groep met Japan, Tunesië en Zweden moet overleven in de groepsfase wel het minimale resultaat zijn voor de spelers en bondscoach Ronald Koeman. Als Donyell Malen zijn vorm mee neemt uit Italië en Cody Gakpo er ook weer in slaagt om zo bepalend te zijn als bij EURO2024 wie weet wat er mogelijk is! Bij het laatste EK haalde Nederland immers nog de halve finale!

Wanneer komt Oranje in actie?

Het complete wedstrijd schema vind je overzichtelijk op de KPN website. Per speelronde en per groep zie je gemakkelijk wanneer welk land in actie komt.

Alles volgen? Zo mis je niets van het WK voetbal 2026

Het WK kijk je gewoon thuis via KPN TV+. Alle WK-wedstrijden zijn live en exclusief te zien bij de NOS op NPO 1, NPO 2 en NPO 3. Niet thuis? Bekijk de wedstrijden dan via onze KPN TV+ App en mis niets!

Extra voor de die-hards:

Via de KPN TV+ App kun je dit WK ook meespelen met de KPN Supervoorspeller. Je voorspelt per wedstrijd van Oranje de eindstand en maakt daarmee kans op punten én prijzen. Hoe dichter je bij de juiste uitslag zit, hoe meer punten je scoort. Aan het eind van het toernooi is er een klassement en ligt er zelfs een hoofdprijs klaar.

Voor de eerste wedstrijden van Oranje staan er o.a. Albert Heijn tegoed en een Sonos speaker op het spel, dus er valt naast eeuwige roem ook echt wat te winnen! Je leest in dit topic hoe je mee doet: KPN Supervoorspeller: voorspel de wedstrijden van Oranje en win mooie prijzen! | KPN Community

Praat mee en laat je verwachtingen en outsider-tips hieronder achter!

• Ga jij naar het WK kijken en meedoen aan de KPN Supervoorspeller? 

• En wat verwachten jullie van Nederland dit toernooi?

• Naar welke spelers en landen kijk jij uit? 

Dit topic is het startpunt 😉

23 reacties

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Vanavond gaat het dan beginnen. Mexico speelt de eerste wedstrijd in een voor het wereldkampioenschap legendarisch stadion. Het Azteca stadion is de plek waar Zuid-Afrika gaat proberen de punten bij het gastland weg te houden. Twee keer eerder was het Azteca stadon het podium voor het WK voetbal. Vanavond om 21:00 is de aftrap en vooraf natuurlijk de openingsceremonie met Shakira en Burna Boy die hun  hun WK-song 'Dai Dai' laten horen. Maar ook Alejandro Fernández, Belinda, Danny Ocean, J. Balvin, Lila Downs, Los Ángeles Azules, Maná en Tyla zullen de revue passeren.

Wondermomenten
In 1970 werd Brazilië voor het oog van de gehele wereld de kampioen en mocht Pelé de de trofee lucht in steken. Het stadion was destijds getuige van wellicht de mooiste goal in een finale van het wereldkampioenschap ooit gescoord. Het was sowieso genieten in 1970, want de halve finale tussen Italië en West-Duitsland vond ook in de Mexicaanse voetbaltempel plaats. Deze wedstijd is de geschiedenisboeken in gegaan als "De wedstrijd van de eeuw".

Argentijns icoon
De voetbalgeschiedenis stopt echter niet voor dit stadion in 1970. In 1986 zou het stadion getuige zijn van de kunsten van misschien wel "de beste voetballer ooit": Diego Armando Maradona. Zo waren de aanwezige supporters getuige van twee mythische momenten: de "Hand van God" en een solo die wordt beschouwd als wellicht het mooiste doelpunt in de voetbalgeschiedenis.

De openingsceremonie kijk je vanavond live gewoon thuis via KPN TV+. Het begint om 19:35 uur op NPO 1.
Niet thuis? Bekijk de openingsceremonie en aansluitend Mexico - Zuid-Afrika dan via onze KPN TV+ App en mis geen moment van het voetbal en optredens van o.a. Shakira ft. Burna Boy met hun WK-lied 'Dai Dai'

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18
Wij zijn er klaar voor! ⚽🦁

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 11, 2026

AD geeft de deze tip voor wedstrijden die je niet mag missen.

• Wijsgeer
  • June 12, 2026

Ik weet niet zeker of de USA werkelijk geïnteresseerd is in het WK voetbal. Google laat vandaag een honkbal en cricket bat zien als je google.com start. Op de telefoon alleen een cricket bat.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 12, 2026

In de Verenigde Staten heet voetbal Soccer.

Football is in de USA “American football” en dat staat daar heel erg hoog.

Ook Honkbal, basketbal en Cricket (het was ooit een Engelse kolonie.

Soccer vinden ze eigenlijk niks in de USA, veel te weinig doelpunten.

Daarom verbaast het ons dat het voor de 2de keer in de USA wordt gehouden.

joop2011
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+23
  • Wijsgeer
  • June 12, 2026
Wij zijn er klaar voor! ⚽🦁

Dit vinden wij de leukste WK reclame. 

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Daarom verbaast het ons dat het voor de 2de keer in de USA wordt gehouden.

Nou… Joop… Ik denk dat er nog iets anders mee speelt: er is enorm veel geld mee te verdienen 🤑

Voetbal is wereldwijd veruit de populairste sport en de Amerikaanse markt is gigantisch. Met een WK trek je miljoenen bezoekers, miljarden tv-kijkers en enorme sponsorinkomsten. Bovendien groeit de interesse in voetbal in de VS al jaren, zeker sinds de komst van sterren als Messi naar de MLS. Voor FIFA is de Verenigde Staten daarom denk ik een van de meest lucratieve locaties om een WK te organiseren.

Dit vinden wij de leukste WK reclame. 

Ha, wat leuk! Mijn dochter is helemaal weg van de reclame van de Jumbo. Niet zo gek natuurlijk met dat “naar liiiiiiiiinks! Naar reeeeeechts!!” heen en weer gespring, haha! 

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 12, 2026

Voetbal is wereldwijd veruit de populairste sport en de Amerikaanse markt is gigantisch. Met een WK trek je miljoenen bezoekers, miljarden tv-kijkers en enorme sponsorinkomsten. Bovendien groeit de interesse in voetbal in de VS al jaren, zeker sinds de komst van sterren als Messi naar de MLS. Voor FIFA is de Verenigde Staten daarom denk ik een van de meest lucratieve locaties om een WK te organiseren.

En hebben het zelfs voor elkaar gekregen de regels te wijzigen waardoor er, ongeacht de temperatuur, twee verplichte drinkpauzes per wedstrijd ingevoerd zijn, niet wegens dorstige spelers maar puur om naar goed Amerikaans gebruik extra reclame tijdens de wedstrijden uit te kunnen zenden.

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 14, 2026

Ik ben benieuwd hoe jullie outfit er uit ziet tijdens de wedstrijden. Ik trek dan mijn oranje shirt aan met de leeuw van oranje. Of anders mijn oranje trui omdat het vooral late wedstrijden zijn, en ik die misschien we; buiten of ergens anders ga kijken. 

En verder heb ik hier ook een opblaaskroon liggen om de gezelligheid compleet te maken, met eventueel een rood-wit-blauw schmink-stiftje erbij voor een leuk vlaggetje op mijn gezicht. 😁  

Ik benieuwd hoe jullie uitgedost gaan tijdens de wedstrijden. 😀

Len B
Helper
  • June 17, 2026

Nou… , Ik denk dat er nog iets anders mee speelt: er is enorm veel geld mee te verdienen 🤑

,,DENK’’  Shyrin ?

Alleen maar . . . . ., dat staat als een paal boven water‼️

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Alle poules hebben inmiddels hun eerste wedstrijden achter de rug. Van de favorieten viel Spanje het meest tegen. Voor mij maakten Frankrijk, Argentinië en Engeland het meeste indruk. Het niveau van Duitsland is wat lastig in te schatten. Die 7-1 kwam ook voor een groot gedeelte omdat Curaçao het op een gegeven moment op gaf. 

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 18, 2026

De grootste tegenvaller vond ik Christiano Ronaldo gister bij de Portugezen, het werd een beetje treurig om te zien! 

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Ruim 4,2 miljoen kijkers waren we voor de eerste wedstrijd van Nederland op het WK 2026 en dat hebben we gemerkt op het KPN netwerk. Tijdens de spannende pot voetbal lag namelijk het dataverkeer op ons netwerk zo’n 20% hoger dan een week eerder.

Opvallend: die stijging begon al ruim een uur vóór de aftrap. De Oranje-supporters zaten dus vroeg klaar. Rond 22:00, bij de aftrap, bleef het verbruik hoog. Tegelijkertijd viel het belverkeer juist stil. Tijdens de drinkpauzes en rust zie je vervolgens dat de social momenten weer voor een toename zorgen in het '’appen" en ander social media gebruik. 

Ik kan mij nog herinneren dat ik nog in de trein was of onderweg naar het café na een avonddienst en je via een draagbaar FM radiootje zat te luisteren naar de radio-uitzending. Tegenwoordig wordt live sport  steeds vaker via de app beleefd. Veel klanten maakten terwijl ze onderweg waren, gebruik van de KPN TV+ app. 

Nederland - Zweden kijk je uiteraard ook weer via KPN TV+ Niet thuis? Uiteraard kun je dan de KPN TV+ app gebruiken. De aftrap is om 19:00 morgen 20 juni) op NPO1
Louis de Kat heeft alvast veel vertrouwen in Oranje! en voorspelt een overwinning

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 19, 2026

Leuk die weetjes ​@Jeroen van KPN! ‘k Ben wel van de cijfertjes !

Dicksooo
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+6
  • Wijsgeer
  • June 19, 2026

Nederland - Zweden kijk je uiteraard ook weer via KPN TV+ 

Wegens gebrek aan een KPN TV app voor de Apple TV 4K wordt dat alhier via “NL Ziet” bekeken voor een “Apple and an Egg” jaarabonnementsprijs. 🍏 🥚 😎

Jeroen van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+22

Leuk die weetjes ​@Jeroen van KPN! ‘k Ben wel van de cijfertjes !

Dan heb ik nog wel wat leuke cijfertjes voor jou! 

• De 4-0 van Cody Gakpo tegen Zweden was het 100ste doelpunt dit WK. Deze mijlpaal werd in de 33ste wedstrijd van het toernooi bereikt. Slechts tijdens 1 toernooi werd deze mijlpaal sneller bereikt. Dat record staat ook behoorlijk scherp. In 1954 in Zwitserland waren er slechts twintig potjes nodig. In 2022 in Qatar werden er 83 doelpunten gemaakt in de eerste 33 duels. 
  • In 1934 werd door Kick Smit het allereerste doelpunt voor Nederland ooit op een WK gescoord. Brian Brobbey zorgde met de 2-0 tegen Zweden voor een speciaal moment. Het was namelijk de 100ste treffer op het WK voetbal voor Nederland. Naast Nederland zijn er slechts 7 landen die dit aantal heeft weten te scoren in de geschiedenis van het wereldkampioenschap voetbal. Nederland heeft in totaal 57 wedstrijden nodig gehad om deze mijlpaal te bereiken. 
  • Oranje is na de zege op Zweden veertien WK-wedstrijden (penaltyreeksen niet meegerekend) op rij ongeslagen. Daarmee heeft het Nederlands elftal een record overgenomen van het legendarische Brazilië van Pelé, dat tussen 1958 en 1966 dertien wedstrijden zonder nederlaag bleef. Het record heeft echter Nederland tot op heden geen wereldtitel opgeleverd🙁. 
  • Het bleef maar records regenen in de wedstrijd tegen Zweden. Het was namelijk de 18de groepswedstrijd zonder nederlaag voor de Oranje Leeuwen. 

driemaster
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+10
  • Wijsgeer
  • June 22, 2026

Altijd leuk dit soort weetjes! Thanks! 

Wat ik vooral leuk vind dit WK, dat de kleine landen, zoals Kaap Verdië en Curaçao, feest vieren alsof ze al kampioen zijn 😃

Len B
Helper
  • June 22, 2026

De grootste tegenvaller vond ik Christiano Ronaldo gister bij de Portugezen, het werd een beetje treurig om te zien! 

Jammer voor jou dat de Portugezen deze topic niet bezoeken  ​@Jan van KPN 😉 , dan had je in 1 klap ?? miljoen likes 😊.

Wat een drama queen is dat geworden zeg !

Jan van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+14
  • Moderator
  • June 22, 2026

Haha een drama queen heb ik het altijd al wel gevonden maar de cijfers die hij heeft neergezet zijn echt indrukwekkend, daar kan niemand omheen. In zijn tijd bij Manchester United kon ik echt van hem genieten (het feit dat ik Man United altijd een warm hart heb toegedragen, zal daar aan bijdragen) en was het een spectaculaire speler. Bij Real Madrid werd het een machine die primair op zoek was naar doelpunten. Maar als je niet blij bent wanneer een teamgenoot scoort, dan ben je gewoon geen teamspeler. Het is vaak wel een beetje FC Ronaldo en dat zie je nu ook bij Portugal, hij zit die andere jongens gewoon in de weg. Zelf zal hij dat niet in willen zien en vermoed ook niet dat iemand in zijn omgeving hem hier op gaat wijzen…..

Jasper van KPN
Moderator

Het voetbal is niet echt aan mij besteed, maar ik vind de groepen fans wel mooi. Ik hoop dat Nederland-Schotland ergens gaat gebeuren. De Amerikanen kijken nu hun ogen al uit, maar als ze de combinatie zien van het Oranjelegion met The Tartan Army zijn ze helemaal van de kaart denk ik 😁

AriënC
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+11
  • Wijsgeer
  • June 26, 2026

Zijn er nog mensen hier die vannacht de wedstrijd Nederland - Tunesië gezien hebben? Ik heb de wedstrijd maar half gezien, toen Nederland al met 2-0 voor stond wist ik al voldoende, om uiteindelijk maar mijn bed op te zoeken... 🙂

Op naar de volgende wedstrijd. Nu we in de knock-out fase zitten wordt het super interessant. 😁

Shyrin van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+18

Ja ☝🏾😜, ik ook! Via de TV+ App ben ik lekker in bed gaan kijken. Ideaal, zo mis je toch niets. En toen Nederland eenmaal met 2-0 voor stond (binnen 10 minuten, hè!!!), vond ik het ook wel mooi geweest.

Volgende wordt Nederland - Marokko. Ik verwacht/hoop dat dit een hele mooie pot wordt! Het is een wedstrijd die beide landen net zo graag willen winnen als niet willen verliezen… 

Remco van KPN
Moderator
Forum|alt.badge.img+16

Zijn er nog mensen hier die vannacht de wedstrijd Nederland - Tunesië gezien hebben? Ik heb de wedstrijd maar half gezien, toen Nederland al met 2-0 voor stond wist ik al voldoende, om uiteindelijk maar mijn bed op te zoeken... 🙂

Op naar de volgende wedstrijd. Nu we in de knock-out fase zitten wordt het super interessant. 😁

Ik ben na de 2-0 ook afgehaakt en ben gaan slapen.