Skip to main content

Is het mogelijk het ontvangerkastje elders te plaatsen (bijv. in een lade) maar toch met de afstandsbediening de TV te bedienen. Eigenlijk de ontvanger van het kastje op afstand te zetten (bijv. onder je TV te plakken).

@Hillmara Welkom op ons Forum! Je stelt een interessante vraag. Met de reguliere tv-ontvangers is het helaas niet mogelijk, aangezien de afstandsbediening verbinding maakt met het kastje d.m.v. een infrarood signaal. Je zou het kunnen doen al dien je dan een infrarood extender aan te schaffen. Deze extender zit vooralsnog verbonden(met een dun kabeltje) aan de ontvanger maar het oogje kan je dan op het kastje plaatsen. Onze nieuwe 4k-ontvangers kunnen dit wel. De afstandsbediening van de 4K ontvanger maakt namelijk verbinding via Bluetooth. Ik heb op dit moment nog geen gegevens van je, dus ik kan helaas niet zien of je een 4K pakket hebt of een HD pakket. 
Lang verhaal kort: 4K- abonnement, JA je kan de ontvanger verstoppen in het kastje
Regulier abonnement: NEE, tenzij je een extender aanschaft. 


@Lisa 

De topicstarter heeft de vraag gesteld in het Digitenne-gedeelte. Het antwoord op de vraag zal dan nee zijn. 
 

Je kunt het natuurlijk altijd proberen. In mijn vorige TV-meubel stond de ontvanger achter een glasplaat en dat was geen probleem. 


Ik heb het inderdaad over digitenne en dus de vraag of de infrarood extender die Lisa noemt aan te sluiten is op de digitenne ontvanger. En waar koop je zo'n extender?


Nee, dat is niet mogelijk met de Digitenne-ontvangers. 


@Hillmara Excuses, ik heb je blij gemaakt met een dode mus. Met digitenne is het helaas niet mogelijk inderdaad. Bedankt voor het verbeteren Noordzee, ik had het zo gauw niet gezien. 


Een IR (infrarood) verlenger werkt op ELK apparaat, een oogje in beeld van de afstandsbediening en dan een zendertje voor het ontvang oogje van het betreffende apparaat.

Engels, zoekterm : ”IR extender”

 


KeesYagi, bedoel je zoiets?

 


Nee, die is apparaat specifiek.

Je moet zoeken naar iets met 2 oogjes en een voedingsplug, zws usb.


Kees, voor je laatste zin ben ik te dom, die snap ik niet. Heb je misschien een merk/type van iets dat werkt?


Nee, sorry, ik ben er niet in thuis op het gebied van merk/type.

Wellicht komt er nog iemand anders met een goed idee.

En ik zal even zoeken op plaatjes of ik een voorbeeld kan ontdekken.


Zoiets :

 

Waar bij de USB aansluiting alleen dient voor de voeding, die kan dan mooi in de (verder ongebruikte) USB aansluiting op de digitenne ontvanger.

Tenminste, daar staat wel spanning op ? Wie weet dat ?


Nee Kees, 

Alleen de Rebox heeft een USB-aansluiting, maar die is niet in gebruik. De ZTE heeft geen USB-aansluiting. 

 

Achterzijde ZTE : 

De achterkant heeft de antenne-ingang, video- en audio-uitgangen, een HDMI-uitgang, de aansluiting voor de stroomkabel en een aan/uit knop. Je ziet daar ook een ethernet aansluiting. Die is niet in gebruik.

 

Achterzijde Rebox : 

De achterkant heeft antenne-ingang, HDMI-uitgang, en de aansluiting voor de stroomkabel. Deze ontvanger heeft niet, zoals de ZTE, tulpstekkerpoortjes, maar een 3,5mm jack. Een extra kabeltje om de SCART converter hierop aan te sluiten wordt meegeleverd. De aanwezige ethernet- en usb-poorten zijn niet in gebruik.


Toch was het ooit een klein tijdje wel mogelijk om op te nemen met een nieuwe digitenne ontvanger (software “foutje”), op een stick of externe HD op de USB aansluiting, dus die is wel aangesloten.

Ter info, een USB heeft 4 pennen, 2 voor 5volt en 2 voor data.

Maar anders heeft de TV nog wel een USB aansluiting over, of anders een 230V stekker adapter.


Jongens, eve voor simpele zielen. Hoe krijg ik nou een ‘oog’ op afstand?


@Hillmara Het lijkt er op dat je géén extern oog kunt aansluiten op het kastje, dit is alleen mogelijk op een ITV-ontvanger. Klopt het wat ik nu zeg @Noordzee en @KeesYagi ? 


Ik hou het op nee, tot het tegendeel bewezen is. 


Tsja, ik kom niet veel verder zo. Bedankt voor jullie moeite allemaal :kissing_heart:


 

 

 

Het grootste kastje komt in het zicht van je afstandsbediening, die vangt de signalen op en geeft ze door aan het kleine oogje. Die plak je voor het ontvang oogje van de ontvanger (of welk apparaat dan ook).

De USB stekker gaat in EEN aansluiting waar spanning op staat, kan ook een telefoonlader zijn oid.

 

Qua werking lijkt het hier op :

Maar dan voor infrarood licht :

https://nl.wikipedia.org/wiki/Bliktelefoon


Bedankt Kees.

Nog 1 vraagje: waar zit het ontvangoogje op de digitenne ontvanger ZXV7200?


Die vraag geef ik door aan iemand anders, ik ken die ontvanger niet.

Maar eenvoudig te testen door de voorkant vd ontvanger gedeeltelijk af te dekken en dan zien of de AB nog werkt.


Gaat lukken, bedankt


Jongens, eve voor simpele zielen. Hoe krijg ik nou een ‘oog’ op afstand?

@Hillmara 

Heb je inmiddels een "oog" op afstand werkend? 


Noordzee, nog geen tijd gehad. Komt wel. Moet nog ergens een ‘oog’  kopen. Dank voor je interesse!


Reageer