Skip to main content

Ik blijf mij verbazen over de gekke ZTE digitenne ontvanger. Gisteravond op de camping in Friesland/Langweer “geen digitenne signaal”??op diverse kanalen op npo slecht, steeds op en af. Na enig pielen bleek als ik de resolutie op 480p zet er wel signaal en beeld is. Kan iemand mij uitleggen wat dit met elkaar te maken heeft?

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

Dit is de binnenkant van de zxv7200? Zie i.i.g. afgeschermde antenne-ingang.

Ik heb i.i.g. eens het antennekabeltje gelijk aan de HDMI kabel gelegd. (die is maar 90 cm). Geen storing bij 1080i output.


720, 576 geprobeerd maar alleen signaal op 480p. Antenne kabel is rg59u met v5 buiten boven op het dak. Orginele bij geleverde hdmikabel zit ver vd antenne. Deze philips 26” lcd tv doet al jaren dienst, al bij dvb-t met de topfield heeft ook altijd goed gefunctioneerd. Ik heb helaas mijn fta xoro 8720 niet bij me anders had ik die geprobeerd, doet het meesstal wel beter

 


Als ik dit lees lijkt de storing intern te verlopen.


En elke keer verbaas ik me er over hoe zo iets in elkaar zit, daar zijn heel veel mensjaren aan onderzoek en experimenten in gaan zitten.

Maar veel wijzer wordt ik er nog niet van natuurlijk.

Het zou mooi zijn als er al iemand anders deze ontvanger heeft uitgeplozen als dan niet met dit probleem als aanleiding. Deze ontvanger is zws in grote aantallen gemaakt, dat kan niet anders, als dan niet met kleine variaties.

Als het mogelijk is om het probleem waar  nu een vermoeden van is te bewijzen  dan kan kpn er mee terug naar de leverancier.


Ik zie de pinnetjes van de HDMI connector wel bloot dus die kunnen in theorie iets uitstralen. Maar het lijkt uit de opstelling van Sailorbobby niet op de antenne binnen te komen. Als het een intern lek is via de printplaat kan dat ook nog verschillend zijn over de UHF kanalen.

 

Wat ook nog een testje kunnen zijn is meer antenneversterking toepassen. Daarmee wordt de signaal stoorafstand kunstmatig verhoogd. Helaas niet mogelijk zonder externe DC voeding voor de antenne dus lastig 1, 2, 3 te proberen.


Hdmi storing op de antenne lijkt mij onmogelijk, ontvanger en tv in aluminium caravan, goede kabel naar buiten doorgevoerd naar antenne bovendaks op 3m hoog gericht op Leeuwarden. Met de oude topfield kon ik trouwens ook prima smilde ontvangen (wel antenne gedraaid) met deze helemaal niets. Ook thuis in noord-holland toch vlakbij Alkmaar is het in tegenstelling tot dvb-t niet overtuigend, nooit meer signaal dan 55% met v5 buiten ant. op de topfield 90% met binnen ant. (grafzerk type) die doet het op de zte in t geheel niet maar wel op de xoro 8720 (npo en NH) ik ben thuis trouwens gestopt met digitenne, was er klaar mee heb daar nu kabel. Vooral het niet kunnen pauzeren en opnemen en de belabberde ontvangst was de druppel. Kost nu wel dubbel want op de camping is de keuze er niet, maar voor thuis was digitenne niks meer. En verbetering zit er denk ik niet in daar is geen prioriteit voor bij Kpn, duurt allemaal veel te lang.


Was Interactieve TV van KPN geen mogelijkheid? Daarbij heb je Digitenne voor maar € 5 per maand (per ontvanger) en kun je het bovendien maandelijks opzeggen (de digitenne ontvanger). Dus dan neem je het bv gedurende de zomermaanden erbij.

Nu heb je een jaarabonnement à € 18 p/mnd.

Van die signaalsterkte klopt: vriend van me kan de mast letterlijk zien. Ong. 1½ km van zijn woning. Bij hem is de sterkte ~60 %.


Mijn theorie (als electronica leek) is dat de ZXV7200 een minimale datakwaliteit nodig heeft om beeld te tonen (in de ingestelde resolutie). Als die datakwaliteit niet gehaald wordt door storingen in de ontvangst gaat het beeld en geluid enkele seconden op zwart. Bij 1080 heeft het een hogere datakwaliteit nodig dan bij 480.

 

De Rebox2800 gaat daarintegen zelf terug in kwaliteit. Als ik kijk zie ik nog steeds storingen alleen vallen ze nu veel minder op. Ik heb ook geen zwart beeld (en nog een graad erger: melding geen digitenne signaal) meer gezien sinds mijn overgang. Dus ik zie af en toe heel kort de resolutie dalen. Soms een hele kleine hapering (bevriezing van het beeld). Soms hele grote pixels zoals vroeger bij de eerste digitale TV's. Al deze verschijnselen heb ik nooit bij een ZXV7200 gezien. Het geluid gaat bij de Rebox altijd door.

 

Het zou ook nog kunnen dat de TV's anders reageren op het signaal van de ontvangers. HDMI ARC gedrag is ook verschillend bij de 2 ontvangers. maar dan is de melding die wel verschijnt (geen digitenne signaal) weer tegenstrijdig hiermee.

 

Dus ik denk dat electronisch de apparaten hetzelfde zijn met de zelfde electronische afschermingsmiddelen, echter software matig (of door een gebruik van een andere grafische chipset/processor) is het gedrag bij een mindere ontvangst anders.


De vraag is of de ZXV7200 en de Rebox2800 dezelfde chips gebruiken en wat voor chips ueberhaupt.

Bij DVB-T1/T2 is de kanaal codering los van de videocodering. Wat ook gewoon blijkt als je b.v. Digitenne met een DVB-T2 USB-stick onvangt, dan doet de stick de ontvangst, dus zet analoge signalen om in een bitstroom en de PC plukt dan uit die totaal bitstroom de gewenste ‘zender’, dus NPO1, TV-Oost, enz. Dat NPO1 b.v. is dan naast 2 audio sub-stromen en een teletext sub-stroom, een H265 gecodeerde 1080p sub-stroom die de PC decodeerd. Al dan niet via een HDMI kabel op een scherm te zien. Ikzelf gebruik een RaspberryPi TV HAT, met Sony CXD2880.

Bij de bovengenoemde ontvanger kastjes kan het 1 en ander in 1 en dezelfde chip zitten en ook omwille van kosten computing resources delen. Wat dus zou kunnen beteken dat in geval van standaard 1080p en biterrors (te lage ontvangst) er gewoon geen capacitiet meer over is om ‘er nog wat van te maken’ kwa beeld. Een truuk kan dan zijn om wat lager in resolutie te gaan zitten. Kan ook nog zo zijn dat het ontwerp dusdaning matig is, dat bij 1080p, wat meer processing en dus ook meer power nodig heeft, de voeding slechter wordt en dat daardoor het analoge/tunergedeelte van een mixed-signal chip het laat afweten. Let ook op de koelplaat op de printplaat in eerder bericht.


KPN heeft 2 maanden terug zelf getest en kwam bij een gebruiker tot verrassende resultaten (maar niet voor mij) https://forum.kpn.com/digitenne-12/digitenne-niet-te-bekijken-494966?postid=978984#post978984

 

Vandaag samen met Stefan van kpn de twee kastjes tegelijkertijd getest.

Er zitten duidelijk behoorlijke verschillen in de prestaties. 

De reebox presteert zo beetje tussn de 30 en 40% beter in de ontvangst sterkte.

Deze data ging hij terugkoppelen. 

Volgende week belt hij nog een keer om nog eventueel verder te testen. 

De verschillen waren ieder geval groter dan verwacht. 

Wordt vervolgd. 

 

 


Zo te zien zijn de KPN technici weer een stapje verder: In een ander topic hebben ze een gebruiker een extra power inserter laten bijplaatsen. En nu werkt het blijkbaar veel beter (alleen nog niet duidelijk welke type kastje die gebruiker nu heeft). Zou de ZXV7200 te weinig vermogen aan de actieve antenne kunnen leveren?

 

https://forum.kpn.com/digitenne-12/digitenne-ontvangst-is-slecht-506243?postid=1071132#post1071132


Zo te zien zijn de KPN technici weer een stapje verder: In een ander topic hebben ze een gebruiker een extra power inserter laten bijplaatsen. En nu werkt het blijkbaar veel beter (alleen nog niet duidelijk welke type kastje die gebruiker nu heeft). Zou de ZXV7200 te weinig vermogen aan de actieve antenne kunnen leveren?

 

https://forum.kpn.com/digitenne-12/digitenne-ontvangst-is-slecht-506243?postid=1071132#post1071132


Oh! Niet genoeg vermogen voor een actieve antenne. Ben toch op zoek naar een actieve antenne dus een goede reden om die snel te bestellen en dat eens te proberen. Wat mij opvalt bij het zxv7200 kastje dat weersomstandigheden invloed lijken te hebben. Onlangs was het heel warm en heel rustig weer en had ik perfecte ontvangst. Als ik kijk naar signaalkwaliteit/signaalsterkte dan valt het me op als het onrustig weer is, de signaalsterkte wisselt en tegelijkertijd kwaliteit wappert: hakkelende beeld. Begin steeds meer te denken dat het ZXV kastje moeite met een wisselend signaal heeft.

 


@wimdebok12  Volgens mij hebben ze in dat topic een power inserter zoals http://www.digitennewinkel.nl/power-inserter/usb-power-inserter-voor-actieve-dvb-t-antenne-s-orgineel-funke.html gebruikt die simpel je tussen de antenne en de ontvanger plaatst in de antennekabel. Nu weet ik niet of ze daar dan ook iets op het digitenne kastje hebben aangepast want het lijkt me niet handig om 2 voedingsbronnen te hebben. Maar goed, misschien kan het digitenne kastje ertegen. Even afwachten wat de KPN technici erover te zeggen hebben.

Jij hebt al een actieve antenne (de V5  /DSC550), daarom brandt er een blauw lampje op de antenne. Dus die hoef je niet te kopen. Je zou alleen een andere nog betere antenne hoeven te kopen als je aan de rand van het dekkingsgebied zit. Die moet je dan ook buiten plaatsen. De antenne die je nu hebt kan binnen en buiten geplaatst worden.


@wimdebok12  Volgens mij hebben ze in dat topic een power inserter zoals http://www.digitennewinkel.nl/power-inserter/usb-power-inserter-voor-actieve-dvb-t-antenne-s-orgineel-funke.html gebruikt die simpel je tussen de antenne en de ontvanger plaatst in de antennekabel. Nu weet ik niet of ze daar dan ook iets op het digitenne kastje hebben aangepast want het lijkt me niet handig om 2 voedingsbronnen te hebben. Maar goed, misschien kan het digitenne kastje ertegen. Even afwachten wat de KPN technici erover te zeggen hebben.

Jij hebt al een actieve antenne (de V5  /DSC550), daarom brandt er een blauw lampje op de antenne. Dus die hoef je niet te kopen. Je zou alleen een andere nog betere antenne hoeven te kopen als je aan de rand van het dekkingsgebied zit. Die moet je dan ook buiten plaatsen. De antenne die je nu hebt kan binnen en buiten geplaatst worden.

 

Oh nu gaat het muntje pas vallen, de usb-power inserter en de goede berichten daarover. Die ga ik bestellen! Dat ik een actieve antenne zocht heeft te maken met een DVB-T2 stick die ik gekocht heb voor mijn Raspberry PI maar met deze aanschaf ben ik meteen compleet. De DVB-T2 stick heeft geen actieve coax aansluiting. Zou mooi zijn als dat werkt voor mij dan kan het Rebox kastje gewoon in het magazijn blijven!


Ik ben benieuwd, maar dan ontvang je alleen de vrije, ongecodeerde zenders, FTA.


Ik ben benieuwd, maar dan ontvang je alleen de vrije, ongecodeerde zenders, FTA.

 

Ik ben vooral benieuwd wat het met mijn bestaande zxv kastje gaat doen, heeft het invloed op de ontvangst. Het liefst natuurlijk dat, het normale kastje met alle zenders erop en eraan. Zonder hakkelen en haperen. Ben wel benieuwd of het USB stickje werkt, het is een stick geschikt voor DVB-C/DVB-T(2)/DAB . Nou had wat gehoopt op de DVB-C, dat werkt ook, alleen bij mij niet meer op het park. Geen signaal meer uit de muur. Het is ook voor de leut uitproberen.

Dit weekend haperde ook de FTA zenders op mijn ZXV kastje dus ik ben heel benieuwd. Of de stick werkt, ook benieuwd, op de Raspberry PI + Kodi + TVheadend software. Zeker met de compressie van de NL DVB-T2 of dat ook maar zomaar werkt.


Dit weekend haperde ook de FTA zenders op mijn ZXV kastje dus ik ben heel benieuwd. Of de stick werkt, ook benieuwd, op de Raspberry PI + Kodi + TVheadend software. Zeker met de compressie van de NL DVB-T2 of dat ook maar zomaar werkt.

Als het een Raspberry PI4B betreft zou het als 1 geheel moeten kunnen werken als je de huidige 32-bit versie van Raspbian/RaspiOS gebruikt. Dan heb je dus een FTA TV (HDMI scherm en bediening niet meegerekend).

Als ik met Kodi een HEVC video via NFS netwerk share afspeelde was het direct complete freeze van de RPi4. Is alweer een tijd geleden, misschien dat met de laatste software nu wel werkt. Vanaf SDcard of USBdisk werkte het wel prima en stabiel, maar ik wil het via netwerk.


@wimdebok12  Volgens mij hebben ze in dat topic een power inserter zoals http://www.digitennewinkel.nl/power-inserter/usb-power-inserter-voor-actieve-dvb-t-antenne-s-orgineel-funke.html gebruikt die simpel je tussen de antenne en de ontvanger plaatst in de antennekabel. Nu weet ik niet of ze daar dan ook iets op het digitenne kastje hebben aangepast want het lijkt me niet handig om 2 voedingsbronnen te hebben. Maar goed, misschien kan het digitenne kastje ertegen. Even afwachten wat de KPN technici erover te zeggen hebben.

Jij hebt al een actieve antenne (de V5  /DSC550), daarom brandt er een blauw lampje op de antenne. Dus die hoef je niet te kopen. Je zou alleen een andere nog betere antenne hoeven te kopen als je aan de rand van het dekkingsgebied zit. Die moet je dan ook buiten plaatsen. De antenne die je nu hebt kan binnen en buiten geplaatst worden.

 

Oh nu gaat het muntje pas vallen, de usb-power inserter en de goede berichten daarover. Die ga ik bestellen! Dat ik een actieve antenne zocht heeft te maken met een DVB-T2 stick die ik gekocht heb voor mijn Raspberry PI maar met deze aanschaf ben ik meteen compleet. De DVB-T2 stick heeft geen actieve coax aansluiting. Zou mooi zijn als dat werkt voor mij dan kan het Rebox kastje gewoon in het magazijn blijven!

 

Heb die USB voeding inserter voor een actieve antenne gekocht, die van funke. Heb gekeken of me dat nu van storingen verhielp maar had niet het idee dat het veel hielp. Leek geen invloed op de ontvangst te hebben. Ook wel logische igenlijk, het zxv kastje levert voeding, lampje brandt daar zal het niet aan mankeren. Kon gelukkig wel  de usb voeding gebruiken voor gebruik van de funke op een niet actieve ingang van usb dvbc/t/t2 stick.

 

 


Dit weekend haperde ook de FTA zenders op mijn ZXV kastje dus ik ben heel benieuwd. Of de stick werkt, ook benieuwd, op de Raspberry PI + Kodi + TVheadend software. Zeker met de compressie van de NL DVB-T2 of dat ook maar zomaar werkt.

Als het een Raspberry PI4B betreft zou het als 1 geheel moeten kunnen werken als je de huidige 32-bit versie van Raspbian/RaspiOS gebruikt. Dan heb je dus een FTA TV (HDMI scherm en bediening niet meegerekend).

Als ik met Kodi een HEVC video via NFS netwerk share afspeelde was het direct complete freeze van de RPi4. Is alweer een tijd geleden, misschien dat met de laatste software nu wel werkt. Vanaf SDcard of USBdisk werkte het wel prima en stabiel, maar ik wil het via netwerk.

 

Het is me uiteindelijk na een hoop geploeter de usb stick aan de praat te krijgen. Dus nu de FTA zender oproepbaar in kodi. Gerbiikn geen Raspbian maar een LibreElec/TVheadend/Kodi.  Kan de FTA zenders afspeken op mijn kodi-mediacenter maar ook via andere devices binnen het netwerk. Prachtig, hoe is het mogelijk. Speel dan in VLC.  Inputs beschikbaar stellen via streams over het netwerk is wat tvheadend doet..

Die problemen met pi4 en netwerk, ja heb ook wel vreemde dingen gezien. Hele lage snelheiden bij kopieren. Dat je denkt wat is datt nou weer?

Blijft een wonderlijk klein ding.

Waar ik nog wel aan denk: zou het niet mogelijk om al die gescrambelde zenders te ontvangen op de raspberry pi4 vai de tvheadend.

Nog genoeg uit te zoeken.

De stick is uit deze categorie:

https://linuxtv.org/wiki/index.php/Astrometa_DVB-T2

plus een filmpje over tvheadend:

 

 


@wimdebok12  Volgens mij hebben ze in dat topic een power inserter zoals http://www.digitennewinkel.nl/power-inserter/usb-power-inserter-voor-actieve-dvb-t-antenne-s-orgineel-funke.html gebruikt die simpel je tussen de antenne en de ontvanger plaatst in de antennekabel. Nu weet ik niet of ze daar dan ook iets op het digitenne kastje hebben aangepast want het lijkt me niet handig om 2 voedingsbronnen te hebben. Maar goed, misschien kan het digitenne kastje ertegen. Even afwachten wat de KPN technici erover te zeggen hebben.

Jij hebt al een actieve antenne (de V5  /DSC550), daarom brandt er een blauw lampje op de antenne. Dus die hoef je niet te kopen. Je zou alleen een andere nog betere antenne hoeven te kopen als je aan de rand van het dekkingsgebied zit. Die moet je dan ook buiten plaatsen. De antenne die je nu hebt kan binnen en buiten geplaatst worden.

 

Oh nu gaat het muntje pas vallen, de usb-power inserter en de goede berichten daarover. Die ga ik bestellen! Dat ik een actieve antenne zocht heeft te maken met een DVB-T2 stick die ik gekocht heb voor mijn Raspberry PI maar met deze aanschaf ben ik meteen compleet. De DVB-T2 stick heeft geen actieve coax aansluiting. Zou mooi zijn als dat werkt voor mij dan kan het Rebox kastje gewoon in het magazijn blijven!

 

Heb die USB voeding inserter voor een actieve antenne gekocht, die van funke. Heb gekeken of me dat nu van storingen verhielp maar had niet het idee dat het veel hielp. Leek geen invloed op de ontvangst te hebben. Ook wel logische igenlijk, het zxv kastje levert voeding, lampje brandt daar zal het niet aan mankeren. Kon gelukkig wel  de usb voeding gebruiken voor gebruik van de funke op een niet actieve ingang van usb dvbc/t/t2 stick.

Ik zou eens een tijdje het FTA systeem bestaand uit DVB-T2 USB vergelijken met de ZXV op NPO1-3. Ik heb alleen FTA, verstoringen zijn minimaal:

Elke avond tot aan middernacht opnames is wel wat verstoring. Dit is de Finisched Recordings tab in expert view mode in TVHeadend webserver http://raspberrypi:9981/extjs.html

Laatste kolom is wat zichtbaar is als je de stream als vanaf opgeslagen bestand afspeelt, het slaat een fractie van een seconde over.

Waarvan het aantal Data errors van afhangt is moeilijk te zeggen, je zou een relatie met het weer kunnen leggen. Wat wel zeer sterk opvalt is als er het 10-voudige aan errors of meer is of zelfs dat de hele opname niet wil, er echt iets ‘in de lucht aan de hand is’. De dag dat FM piraten een antenne en zender in een boom aan het hijsen waren was geheel geen DVB-T2 onvangst mogelijk. De kolom Errors is dan niet 0.


Het is me uiteindelijk na een hoop geploeter de usb stick aan de praat te krijgen. Dus nu de FTA zender oproepbaar in kodi. Gerbiikn geen Raspbian maar een LibreElec/TVheadend/Kodi.  Kan de FTA zenders afspeken op mijn kodi-mediacenter maar ook via andere devices binnen het netwerk. Prachtig, hoe is het mogelijk. Speel dan in VLC.  Inputs beschikbaar stellen via streams over het netwerk is wat tvheadend doet..


Die problemen met pi4 en netwerk, ja heb ook wel vreemde dingen gezien. Hele lage snelheiden bij kopieren. Dat je denkt wat is datt nou weer?

Blijft een wonderlijk klein ding.

Waar ik nog wel aan denk: zou het niet mogelijk om al die gescrambelde zenders te ontvangen op de raspberry pi4 vai de tvheadend.

Nog genoeg uit te zoeken.

De stick is uit deze categorie:

https://linuxtv.org/wiki/index.php/Astrometa_DVB-T2

Mooi dat die USB- stick werkt, dat is nogal een kritisch punt is mijn ervaring. Voordeel van een USB stick is dat je die in een willekeurige computer makkelijk kan gebruiken.

LibreElec werkt inderdaad prima includief hardware HEVC decodering op RPi4B. Ik heb een TV HAT in een RPi3B+, hoog in het huis dicht bij antennes (korte coax kabels), dus geen HDMI scherm eraan. Maar via de TVHeadend poorten 9981 en 9982 kunnen diverse programmas er mee overweg, ook de Android app. Er draaien bij mij ook nog andere netwerk zaken op die RPi3B+, vandaar dat LibreElec voor mij niet echt passend is.


@wimdebok12  Volgens mij hebben ze in dat topic een power inserter zoals http://www.digitennewinkel.nl/power-inserter/usb-power-inserter-voor-actieve-dvb-t-antenne-s-orgineel-funke.html gebruikt die simpel je tussen de antenne en de ontvanger plaatst in de antennekabel. Nu weet ik niet of ze daar dan ook iets op het digitenne kastje hebben aangepast want het lijkt me niet handig om 2 voedingsbronnen te hebben. Maar goed, misschien kan het digitenne kastje ertegen. Even afwachten wat de KPN technici erover te zeggen hebben.

Jij hebt al een actieve antenne (de V5  /DSC550), daarom brandt er een blauw lampje op de antenne. Dus die hoef je niet te kopen. Je zou alleen een andere nog betere antenne hoeven te kopen als je aan de rand van het dekkingsgebied zit. Die moet je dan ook buiten plaatsen. De antenne die je nu hebt kan binnen en buiten geplaatst worden.

 

 

 

Heb die USB voeding inserter voor een actieve antenne gekocht, die van funke. Heb gekeken of me dat nu van storingen verhielp maar had niet het idee dat het veel hielp. Leek geen invloed op de ontvangst te hebben. Ook wel logische igenlijk, het zxv kastje levert voeding, lampje brandt daar zal het niet aan mankeren. Kon gelukkig wel  de usb voeding gebruiken voor gebruik van de funke op een niet actieve ingang van usb dvbc/t/t2 stick.

 

 

@wimdebok12 Jammer dat deze powerinserter oplossing voor jou niet werkt, het is dus niet de heilige graal van oplossingen. Hopelijk komt KPN nog met een echte oplossing want dit duurt al maanden, zoniet jaren…..