Skip to main content

Eergisteren onze nieuwe Digitenne "insteekkaart"(eigenlijk een CAM met geïntegreerde kaart) opgestart in de camper in het CI+-slot, waar tot voor kort onze Canal Digitaal CAM + kaart in zat. Zenders gezocht en gevonden, NPO 1-2-3 meteen en na een kwartiertje ook alle andere stations.
Maar… het geluid loopt voor op het beeld, tot wel 20 s. Daarmee valt natuurlijk geen TV te kijken.
Wat is de oplossing hiervoor?
Het betreft een HKC LED TV met triple tuner van ca. 2019.

Wat vervelend. En tja, de module ontvangt niks. Dat doet de tuner in de tv. 

Heb je dit ook met de npo zenders? 

Ik kom je merk tv hier niet tegen. 

https://digitenne.kpn.com/insteekkaart/

 


Wat raar. 

Ik heb dat niet. Zowel niet rechtstreeks in mijn Philips TV als ook niet in een aparte Xoro-ontvanger.

Dus het ligt inderdaad aan jouw TV. 

 


Wat raar. 

Ik heb dat niet. Zowel niet rechtstreeks in mijn Philips TV als ook niet in een aparte Xoro-ontvanger.

Dus het ligt inderdaad aan jouw TV. 

 

@Ernst Sittig

Heb je inmiddels de TV al eens helemaal van de stroom gehaald en opnieuw opgestart? 

Het alternatief is om een aparte ontvanger te kopen. Ik raad iedereen altijd de XORO 8761 aan, aangezien die bij mij goed draait met het CI+-module.

https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/6173475_-hrm-8761-ci-xoro.html


Hoi @Ernst Sittig, heb je nog een oplossing kunnen vinden?


Allemaal bedankt voor het meedenken tot dusverre!

Een echte oplossing heb ik nog niet gevonden. Het leek me ook logisch dat het niet aan de Digitenne CAM zou liggen, maar aan de TV. Dus de importeur van HKC in Eindhoven gebeld. De aanwezige monteurs wisten me te melden:
- er zijn geen instelmogelijkheden die de vertraging geluid-beeld kunnen beïnvloeden;
- probeer eens de kanalen in te lezen alsof je in Duitsland bent;
- probeer eens een andere antenne.

Inlezen "vanuit Duitsland" gaf inderdaad een beetje resultaat: 10 i.p.v. 20 s vertraging.
​​​​​​​Een andere antenne gaf een slechter beeld. De meegeleverde Digitenne antenne is de gevoeligste die ik in huis heb.​​​​​​​
Overigens blijkt de Digitenne CAM tòch van invloed te zijn op de ontvangst. Als ik bij een stabiel beeld de CAM in het CI+ slot steek, verslechtert het beeld en zie ik blokjes, totdat ik de module weer verwijder.

 


@Ernst Sittig 

Dan toch maar een (kleine) losse ontvanger overwegen! 
 

Wat raar. 

Ik heb dat niet. Zowel niet rechtstreeks in mijn Philips TV als ook niet in een aparte Xoro-ontvanger.

Dus het ligt inderdaad aan jouw TV. 

 

@Ernst Sittig 

Het alternatief is om een aparte ontvanger te kopen. Ik raad iedereen altijd de XORO 8761 aan, aangezien die bij mij goed draait met het CI+-module.

https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/6173475_-hrm-8761-ci-xoro.html

 


@Ernst Sittig

Dan toch maar een (kleine) losse ontvanger overwegen! 
 

Wat raar. 

Ik heb dat niet. Zowel niet rechtstreeks in mijn Philips TV als ook niet in een aparte Xoro-ontvanger.

Dus het ligt inderdaad aan jouw TV. 

 

@Ernst Sittig

Het alternatief is om een aparte ontvanger te kopen. Ik raad iedereen altijd de XORO 8761 aan, aangezien die bij mij goed draait met het CI+-module.

https://www.idealo.de/preisvergleich/OffersOfProduct/6173475_-hrm-8761-ci-xoro.html

 

@Ernst Sittig 

Heb je al zo’n ontvanger besteld? Daar kun je namelijk het CI+-module zo in gebruiken….


@Ernst Sittig

Heb je al zo’n ontvanger besteld? Daar kun je namelijk het CI+-module zo in gebruiken….


Toevallig vanmiddag besteld, bij Reichelt in Sande. Is een schaars product geworden, de combi van DVB-T2 en CI+ schijnt niet populair te zijn. Zelfs MAS Elektronik in Buxtehude heeft ze niet meer (die zie ik volgende week op de beurs in Düsseldorf). Ik ga 'm vandaag over een week afhalen.
Ik zal het resultaat hier melden. Bedankt voor de aanbeveling.


. . . .

Eindhoven gebeld. De aanwezige monteurs wisten me te melden:

- probeer eens een andere antenne.

Onzin !

Als ze dat echt denken daar dan . . . .


@Ernst Sittig

Heb je al zo’n ontvanger besteld? Daar kun je namelijk het CI+-module zo in gebruiken….


Toevallig vanmiddag besteld, bij Reichelt in Sande. Is een schaars product geworden, de combi van DVB-T2 en CI+ schijnt niet populair te zijn. Zelfs MAS Elektronik in Buxtehude heeft ze niet meer (die zie ik volgende week op de beurs in Düsseldorf). Ik ga 'm vandaag over een week afhalen.
Ik zal het resultaat hier melden. Bedankt voor de aanbeveling.

@Ernst Sittig

Mooi !
Je kunt het ook anders bekijken. Één maand geleden waren er nog tientallen XORO-ontvangers op voorraad, maar het is heel snel gegaan. 

Er zijn nog wel meer mogelijkheden, maar de XORO is “plug and play”.  Succes met de installatie! 


@Ernst Sittig

Heb je al zo’n ontvanger besteld? Daar kun je namelijk het CI+-module zo in gebruiken….


Toevallig vanmiddag besteld, bij Reichelt in Sande. Is een schaars product geworden, de combi van DVB-T2 en CI+ schijnt niet populair te zijn. Zelfs MAS Elektronik in Buxtehude heeft ze niet meer (die zie ik volgende week op de beurs in Düsseldorf). Ik ga 'm vandaag over een week afhalen.
Ik zal het resultaat hier melden. Bedankt voor de aanbeveling.

Fijn @Ernst Sittig 

Ik ben benieuwd naar het resultaat  


Helaas… de ontvanger blijkt niet te werken. Volgens de handleiding moet er een Installations-Assistent verschijnen, maar ik zie het Xoro-logo snel over het scherm flitsen en vervolgens de melding "no signal" op de TV en op de ontvanger alleen een groen "ON"-LEDje. MAS Elektronik, die ik op de beurs in Düsseldorf heb gesproken, kon deze storing niet thuisbrengen.
Maandagmorgen naar Duitsland bellen voor retour/omruil-instructies.


Geen paniek @Ernst Sittig ,

Ik neem aan dat je wel in het menu kunt komen. (Druk op de knop Menu) En dat de antenne aangesloten is. Bij DVB Tuning Type moet je kiezen voor DVBT. Staat die op DVBC, dan krijg je inderdaad de melding "no signal". 

Zie je geen menu? Dan met de source-knop van je TV naar de juiste ingang gaan.  

Daarna in het menu Auto Tuning uitvoeren.  


Ik ben natuurlijk niet helemaal achterlijk.
De source staat op HDMI (de enige HDMI-ingang) en ik zie ook (kort) het kleurige Xoro-plaatje. De MENU-knop op de AB heb ik vele malen ingedrukt, kort en lang, zonder resultaat.
Een hardware reset-mogelijkheid heb ik niet gevonden. Is die er?


Ja, Restore Factory Default. Maar dat gaat ook via het menu. 

Het klinkt misschien flauw, maar probeer eens andere batterijen in je afstandsbediening. En/of probeer een andere HDMI-kabel. 

(Ik probeer je alleen maar te helpen….)

Ik heb het boekje er ook bijgepakt, kon die Installationsassistent niet meer herinneren. Is natuurlijk ook maar eenmalig. Maar zover ik het inschat, moet de installatie via het menu ook goed mogelijk zijn.  


Hulp wordt op prijs gesteld.
Andere batterijen was het eerste wat ik probeerde (zelfs 10 x AAA gekocht bij een Lidl...)
Andere HDMI-kabel kan ik vanavond even proberen. Heb er wel m'n twijfel bij, want het Xoro-logo verschijnt wel goed op de TV.

 


Werkt het aan/uitzetten van de ontvanger wel met de afstandsbediening? 
 

Eerlijk gezegd zijn die afstandsbedieningen van tegenwoordig maar kwetsbare dingen. 


Ja, dat was de enige functie die het vanaf het begin wèl deed….

 


Zojuist de ontvanger op een andere TV aangesloten, dus ook met een andere HDMI-kabel en een andere antenne.
15 seconden witte spikkels op een zwart veld en daarna… alles zoals het zou moeten. De ontvanger werkt dus gewoon. Ga nu even in het busje proberen. In elk geval zijn de Nederlandse (Digitenne) kanalen al ingelezen. Weet niet of die blijven als de spanning eraf is…. 


Kijk @Ernst Sittig ,

Dat klinkt heel goed. Fijn dat de ontvanger gewoon werkt! En in de praktijk zal je op iedere nieuwe locatie sowieso opnieuw een zenderscan moeten doen. De frequenties zijn niet in het hele land gelijk. 


Maar… het geluid loopt voor op het beeld, tot wel 20 s. Daarmee valt natuurlijk geen TV te kijken.
Wat is de oplossing hiervoor?
 

En? Hoe gaat het synchroon lopen van beeld en geluid met de XORO-ontvanger? 

Is deze ontvanger inderdaad de oplossing voor jouw probleem? 


Ook in het busje werkt-ie perfect! De HDMI-kabel blijkt in orde.
Wel gemerkt dat het antennesignaal van groot belang is; met een iets minder signaal valt meteen het geluid weg….
Bedankt voor het meedenken en voor de tip van de Xoro. Het belangrijkste: het geluid is nu perfect lipsynchroon.


Graag gedaan. Veel plezier met je XORO-ontvanger! 👍🏽