Skip to main content

Sinds de invoering van het nieuwe Digitenne signaal in 2019 is de kwaliteit van Digitenne voor ons een stuk slechter geworden.

Ik heb de antenne boven op het dak staan in het zuidwesten van Friesland. Eerst heb ik de antenne vervangen door ene Funke v5 antenne. Dat heeft niet geholpen.

Ik heb een nieuwe coax kabel naar de antenne gebracht met lage demping. Dat heeft niet geholpen.

Nu hebben we al een paar maanden de Funke ODSC100 antenne. Daar is het wel een stuk beter van geworden. Ik kan nu de zenders ontvangen van Noord Holland, Groningen, Drenthe, Gelderland, Overijssel en Flevoland. Maar, de zenders van Friesland zijn héél sporadisch héél beperkt te ontvangen. Ik heb sterk de indruk dat dit afhankelijk van de weersomstandigheden. Wanneer we in een hoge druk gebied liggen, is het een stuk slechter.

De indicator van de ZXV7200 Digitenne ontvanger die we van KPN hebben ontvangen geeft vrijwel voortdurend aan dat de Signaalkwaliteit 100% is. Oók wanneer ik de regionale zenders van Friesland probeer te zoeken. Maar, de regionale Omrop Fryslân kan bijna nooit ontvangen worden.

Maar, wanneer ik de zenders van één van onze aangrenzende provincies heb opgeslagen, valt gemiddeld 1 x per 1 á 2 minuten circa 1 á 2 seconden weg. En, wanneer ik de signaalindicator op dat moment in beeld heb staan, zie ik dat de blauwe balk héél even van 100% een klein stukje terugvalt.

Met andere woorden. De omschakeling die in 2018 - 2019 is doorgevoerd heeft ons veel gekost (aanschaf andere antennes en kabels) , maar alléén maar slechtere ontvangst opgeleverd!

Hallo @AdeG 

Zuid-West Friesland en eigenlijk het hele zuiden van Friesland is één van de vier grootste probleemgebieden voor de ontvangst van Digitenne. Dit is al geruime tijd bekend bij KPN, maar een oplossing blijft helaas tot op heden uit. Terwijl de oplossing voor de hand ligt: Er staat in Spannenburg een prachtige zendmast die alle ontvangstproblemen in één keer zou kunnen oplossen.

Wat betreft jouw huidige ontvanger : Mogelijk kunnen we nog wat verbeteren aan de ontvangst. 

Wil je het volgende eens uitvoeren?: 

1/ Haal de ontvanger even eenaantal seconden helemaal van de stroom af. 

2/ Doe de ontvanger (en de TV) weer aan. 

3/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen. Hiermee reset je jouw ontvanger.

4/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 

5/ Draai de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. Vermoedelijk richting Smilde of Zwolle. 

6/ Dan weer uitgebreid zenders zoeken. 

 

Als het regelmatig wegvallen van het signaal dan blijft bestaan, dan adviseer ik jou om de ontvanger om te laten ruilen voor een nieuwe ontvanger. Dat kan hier via het forum.


Hallo Noordzee,

 

Bedankt voor je reactie.

Ik heb de 6 stappen uitgevoerd.

Het draaien van de antenne heeft eigenlijk helemaal geen effect op de signaalmeter. Hij staat in vrijwel alle richtingen op 100%. Maar, in vrijwel alle richtingen valt dat signaal eens per 1 á 2 minuten enkele seconden een aantal procenten naar beneden. En op die momenten staan beeld en geluid even stil.

Tijdens het zoeken om zenders worden er meer dan 50 zenders TV zenders gevonden. Ook Omrop Fryslân komt in de lijst langs. Maar, die word niet vastgelegd. TV Noord Holland komt vrijwel altijd op kanaal 22 te staan. En, soms ook Drenthe of Flevoland.

Ook als ik via de Antenne wizard specifiek om Friesland vraag, word er altijd een regionale zender van een andere provincie opgeslagen. En dat terwijl hij wel aangeeft dat de signaalkwaliteit 100% is nadat ik Friesland heb geselecteerd!

Maar, vervolgens vindt hij helemaal geen zenders:

 

Het is natuurlijk ook volstrekt onvoldoende om maar 1 zendmast te hebben in de hele provincie. Hij staat hier meer dan 45 kilometer vandaan. Maar het is zo vreemd dat hij op kanaal 32 wél 100% signaal aangeeft, maar vervolgens geen zenders kan vinden.

Volgens mij is het gewoon een softwareprobleem in de ontvangers. Mijn ouders hebben exact hetzelfde probleem met hetzelfde type ontvanger.

 

groeten.


Klopt @AdeG ,

De software met betrekking tot het zender zoeken is niet goed ingeregeld. Daarom ook het advies om uitgebreid zenders te zoeken, want dan pak je per mux (zendergroep) het sterkste signaal. Zeker op een locatie als bij jou (ver weg van alle zendmasten) is dat de enigste optie. 

Ooit komt er nieuwe software, daar wachten we nu al 17 maanden op. Maar tot die tijd moet je gewoon altijd zenders zoeken via de optie uitgebreid zenders zoeken. 

Als je nu inderdaad nog steeds last hebt van het periodiek wegvallen van het signaal kun je twee dingen doen: 

  • Kijken of je in de buurt van jouw antenne of ontvanger een storingsbron kunt traceren. Denk dan aan bv een LED-lamp of een modem. 
  • Als je dat hebt uitgesloten, dan kun je hier op het forum jouw ontvanger laten omruilen voor een ander exemplaar. Je hebt namelijk wel eens een slechter exemplaar er tussen zitten. Mogelijk heb je de ontvanger van jouw ouders al eens thuis geprobeerd? Als die ontvanger geen periodieke storing geeft, dan weet je hoe laat het is.    

 

Als je een verzoek wilt doen voor het omruilen van de ontvanger? Een moderator wil jou daar mogelijk bij helpen. Zou je het Forum profiel  willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer, klantnummer en CAS-ID nummer? Het CAS-ID nummer kun je kwijt bij persoonlijke opmerkingen en deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is.

Het CAS-ID nummer kun je terugvinden in het menu-scherm abonnement, onderop je ontvanger en op de doos.
 


@AdeG 

Ik zie dat het forumprofiel nu gevuld is. Wil je inderdaad een andere ontvanger proberen? 


Hoi @AdeG. Welkom op het KPN forum! Ik zie dat je het één en ander al hebt uitgetest met @Noordzee en dat het probleem nog niet verholpen is. Ik kan gratis een nieuwe ontvanger toesturen naar een servicepunt of tegen betaling (€10,-) bij jouw aan de deur, waar gaat jou voorkeur naar uit? 


@Vikash 

Wat is voor ons het dichtstbijzijnde servicepunt?


Wat is voor ons het dichtstbijzijnde servicepunt?

Snuffelsjop Reefstar in Stavoren


Oké, dat is mooi dichtbij.

Dan wil ik wel een nieuwe proberen.


Ik zal de omruil in gang zetten. De ontvanger wordt zo snel mogelijk geleverd. Zodra het pakket is afgeleverd, blijft het een week liggen bij het servicepunt. De oude ontvanger (inclusief stroomadapter) kan je inleveren op het servicepunt, de antenne niet in de doos stoppen. Vergeet niet om een geldige legitimatiebewijs mee te nemen.


Hallo @AdeG 

Zuid-West Friesland en eigenlijk het hele zuiden van Friesland is één van de vier grootste probleemgebieden voor de ontvangst van Digitenne. Dit is al geruime tijd bekend bij KPN, maar een oplossing blijft helaas tot op heden uit. Terwijl de oplossing voor de hand ligt: Er staat in Spannenburg een prachtige zendmast die alle ontvangstproblemen in één keer zou kunnen oplossen.

Wat betreft jouw huidige ontvanger : Mogelijk kunnen we nog wat verbeteren aan de ontvangst. 

Wil je het volgende eens uitvoeren?: 

1/ Haal de ontvanger even eenaantal seconden helemaal van de stroom af. 

2/ Doe de ontvanger (en de TV) weer aan. 

3/ Ga in het menu eens terug naar de fabrieksinstellingen. Hiermee reset je jouw ontvanger.

4/ Geef een opdracht uitgebreid zenders zoeken. 

5/ Draai de antenne bij aan de hand van de signaalmeter uit het menu. Vermoedelijk richting Smilde of Zwolle. 

6/ Dan weer uitgebreid zenders zoeken. 

 

Als het regelmatig wegvallen van het signaal dan blijft bestaan, dan adviseer ik jou om de ontvanger om te laten ruilen voor een nieuwe ontvanger. Dat kan hier via het forum.

@AdeG 

Als het goed heb je inmiddels de nieuwe ontvanger in gebruik. Hoe is het met de ontvangst na het doorlopen van bovenstaande stappen? 


Hij is gisteren afgeleverd in de winkel. Maar, die is alleen open als ik aan het werk ben. Ik ga proberen hem morgen op te halen.


Dat is vervelend. Ik hoop dat je het vandaag kan ophalen. :relaxed:


@AdeG 

Is het ophalen vandaag gelukt? Hoe is het met de ontvangst na het doorlopen van de stappen van drie berichten terug?


Hallo, @Noordzee en @Vikash 

Ja, we hebben 100% signaal kwaliteit en perfect beeld en geluid, zoals het ook al was.

Maar, we hebben nu de regionale zender van Gelderland!!

De dichtstbijzijnde antenne van Gelderland staat hier 88 kilometer vandaan, terwijl die van onze eigen provincie hier 47 kilometer vandaan staat.

De periodieke storing met het wegvallen van de zender kwaliteit is er nog steeds. Ik heb alles wat eventueel zou kunnen storen, 1 voor 1 uit gezet.

 

De A.I.S. zender (AIS) bleek de veroorzaker te zijn van het wegvallen van het signaal elke 1 à 2 minuten.

Helaas is die AIS zender verplicht voor ons type schip. Ik heb al geprobeerd om de beide antennes verder van elkaar af te plaatsen, en ook op verschillende hoogtes ten opzichte van elkaar. Maar, dat heeft nog niet geholpen.

Ik ga nog proberen of ik een afgeschermde coax kabel naar de Digitenne antenne kan brengen. (De AIS antenne heeft dat al, volgens mij). Misschien helpt dat…

 

Maar, het probleem van de regionale zenders blijft daarmee bestaan.

De software moet aangepast worden, zodat de zoekfunctie om gewenste regionale zenders ook écht een functie krijgt. Wanneer er in beeld komt dat de signaalsterkte en kwaliteit 100% is van de gekozen regio, zou je verwachten dat die zenders ook gebruikt kunnen worden.

 

 

Vriendelijke groeten.


Fijn dat je nu weer een perfect beeld hebt! 

Een beter kwaliteit coax zou het periodiek storen mogelijk kunnen verhelpen/verminderen, verder is daar niet echt een andere oplossing voor te bedenken. Een stoorzender (bij jou dus A.I.S.) kan nare gevolgen hebben voor de ontvangst van Digitenne.  

 

Wat betreft de regionale zenders :

Zolang KPN geen zendmast plaatst in het Zuiden van Friesland, ga jij geen goede ontvangst krijgen van de Regionale Omroep van Friesland.  Zoals eerder geschreven is de zendmast van Leeuwarden niet genoeg voor de hele provincie. Ik probeer (samen met anderen hier op het forum) al geruime tijd KPN te overtuigen van dit manco, maar vooralsnog zit er totaal geen beweging in het beleid met betrekking tot extra zendmasten. 

Jij hebt vanwege jouw uitstekende antenne nu ontvangst via de welbekende hoge zendmast van Lelystad. Die straalt vrij over het IJsselmeer uit en is daardoor bij jou te ontvangen als je inderdaad een goede antenne hebt. Via deze zendmast wordt zowel Omroep Flevoland als Omroep Gelderland uitgezonden. Check het maar na: Omroep Flevoland staat ook in jouw zenderlijst.   

Je zou nog eens regionaal kunnen zoeken op de provincies Groningen of Friesland, maar ik verwacht niet dat dit een daverend succes gaat worden.  De signalen uit Lelystad zijn sowieso sterker, dat bewijst het uitgebreid zenders zoeken wel.    


Hallo, @Noordzee en @Vikash 

 

Ik ga nog proberen of ik een afgeschermde coax kabel naar de Digitenne antenne kan brengen. (De AIS antenne heeft dat al, volgens mij). Misschien helpt dat…

@AdeG  Heb je dit al geprobeerd? 

 

 

Je zou nog eens regionaal kunnen zoeken op de provincies Groningen of Friesland, maar ik verwacht niet dat dit een daverend succes gaat worden.  De signalen uit Lelystad zijn sowieso sterker, dat bewijst het uitgebreid zenders zoeken wel.    

@AdeG 

Heb je al regionaal gezocht op Groningen of Friesland? 


Reageer