Skip to main content

Zender NPO 2 extra is nu te zien via digitenne. Ik vind deze cultuurzender een waardevolle toevoeging. Ik hoop dat het een blijvende toevoeging is. Vooralsnog heb ik nergens nieuws hierover kunnen vinden, ook niet bij https://digitenne.kpn.com/

Uit nieuwsgierigheid heb ik nog een zenders zoeken uitgevoerd, dat leverde zoals ik al wel verwachtte niet nog meer nieuwe zenders op.

Wat leuk @PPT ,

Bij mij nu ook. Gewoon via de NPO-frequentie. Bedankt voor de tip ! 

 


Eerder (na de toevoeging van NPO 2 Extra op Interactieve TV) schreef Totaal TV het volgende : 

bron : https://www.totaaltv.nl/nieuws/kpn-breidt-hdaanbod-uit/

KPN volgt hiermee drie distributeurs die NPO 2 Extra inmiddels in HD-kwaliteit aan klanten leveren. Ziggowaardeerde gisteren NPO 2 Extra naar HD op. Eerder deden Stichting Kabelnet Veendam (SKV) en Kabelnoord dit al. Ellen van Heerwaarden van KPN bevestigt aan Totaal TV de komst van NPO 2 Extra in HD-kwaliteit voor klanten van Interactieve TV. Deze stap van KPN is belangrijk omdat het nu ook voor andere distributeurs – zoals T-MobileOnline.nl en Youfone – mogelijk wordt om dit publieke digitale themakanaal aan klanten te leveren.

 

Steun cultuursector

NPO 2 Extra wordt tot 1 april door distributeurs aan alle klanten in het digitale basispakket geleverd. Onder normale omstandigheden dient voor dit kanaal bij vrijwel alle distributeurs een aanvullend tv-abonnement gekocht te worden. In de komende maanden staat de programmering van het kanaal hoofdzakelijk in het teken van Nederlandse cultuur. Op deze manier wil NPO de Nederlandse cultuursector ondersteunen die door de huidige coronacrisis in problemen is gekomen.


Het gaat om een tijdelijke actie tot 1 april door de NPO om de cultuursector te ondersteunen, zie https://www.totaaltv.nl/nieuws/npo-breidt-ongecodeerd-aanbod-digitenne-uit/.

Als de NPO dat niet zo wil laten blijven kan de KPN in principe de dan vrije plek gebruiken voor nog een regionale zender. In Amsterdam is NH Nieuws dubbel, dus dan zijn 2 regionale zenders erbij mogelijk. 


Vreemd dat KPN dit niet naar zijn klanten communiceert. Nu is dit ook een heel slecht punt bij dit communicatie bedrijf. Neem maar het hele update beleid bij zowel Digitenne als ook bij interactieve TV. Een grote puinhoop.


kan de KPN in principe de dan vrije plek gebruiken voor nog een regionale zender. In Amsterdam is NH Nieuws dubbel, dus dan zijn 2 regionale zenders erbij mogelijk. 

Helaas gaat dat principe niet op. De zender wordt doorgegeven in de Multiplex van de NPO (RTS). Die is niet van KPN. Het is voor het uitzenden wel verweven. Binnen hun Multiplex heeft de NPO de zenders dus op 1, 2, 3, 22, 33 en het tijdelijke kanaalnummer 34. Om het binnen de rest van de indeling te laten passen.

Het is (dus) de NPO die in Noord-holland feitelijk geen tweede regionale zender doorgeeft. Daar kan de KPN niks aan doen.

De NPO verzorgt de etheruitzending digitaal vrij te ontvangen binnen de Mediawet en is met iedere DVB-T2 HEVC ontvanger te krijgen.

De overige Multiplexen (NTS 1 t/m 4) zijn van de KPN en vallen onder het Digitenne-abonnement en alleen met de ontvangers van KPN te krijgen (die ook die vrije NPO kanalen ontvangen).


De NPO bepaalt dus wat ze doen met hun kanalen. Kan een verzoek bij de NPO tot doorgeven van regionale zenders op 33 en 34 helpen, of is dat al afgewezen? Ik zie vooralsnog geen nadeel voor de NPO.


Tuurlijk snapt de NPO dat kijkers liever de kanalen NPO 1 Extra en NPO 2 Extra ook via Digitenne ontvangt. Ze zijn echter voor iedere Nederlander via NPOstart (gratis) te zien en via NPOplus (wat een klein bedrag per maand kost) in HD.
Als je een Smart-tv hebt dan zit daar de npostart-app in. (gisteren nog gebruikt voor terugkijken Sandham murders)

Met lineaire doorgifte (via de ether) is de NPO meer rechten kwijt. Vandaar dat ze het zeer waarschijnlijk ook niet continueren.

Dit is een speciale actie i.v.m. de cultuursector die door corona al 9 maanden (zo goed als) stilligt. Bij alle providers was de zender, normaal in pluspakketten, al omgezet naar het basispakket. Dat duurt t/m 31 maart. En bij Digitenne vast ook.

Door de zender nu ook tijdelijk door te geven via Digitenne moet NPO meer rechten afdragen aan Buma/Stemra, wat dus goed is voor de artiesten. En dat is nou juist net de bedoeling van die actie.


De NPO bepaalt dus wat ze doen met hun kanalen. Kan een verzoek bij de NPO tot doorgeven van regionale zenders op 33 en 34 helpen, of is dat al afgewezen? Ik zie vooralsnog geen nadeel voor de NPO.

We hebben hier op het forum al eens gelobbyd voor een tweede regionale zender in Noord-Holland. Dat verzoek is inderdaad afgewezen. 


Wat ik ook wel zou willen via de NPO-mux : 

NPO 1 Extra ! 

Daar is nu SR en vanaf 25 december de Top 2000.


Wat je maar leuk vind. Met 'glazen huis’ vond ik het nog leuk. Die wandelgroepjes vond ik vorige keer al niks. Nu is het helemaal een sneue vertoning. Verder is 3FM natuurlijk helemaal niet zo'n goede 'gezellige’ zender.

Ik denk niet dat de NPO zit te wachten op die extra Buma/Stemra rechten voor NPO 1 Extra met SR en T2000.

Van Missie 538, via TV538, heb ik werkelijk genoten. Met gastartiesten. En politici als telefonisten.

Die Top 2000 is wel leuk. Maar nu zo zonder publiek…. op een SD kanaal wat NPO 1 Extra is. Nee. Mag deze keer voorbij gaan. Zet 'm wel op het radiokanaal. Dan is 't verschil niet zo groot en blijft de 'radiomagie’.


Het gaat mij ook om de Top 2000. Ongeveer 5 jaar geleden ben ik gestopt net het volgen van SR en überhaupt met het luisteren naar 3FM. 
 

De radio staat tegenwoordig vaak aan op Radio 2. En zeker met de Top 2000. Ben ook al 3 keer in het café geweest. Maar dat kan dit jaar natuurlijk niet. 


Ik moet zeggen dat ik NPO 2 Extra een fijne toevoeging vind aan het aanbod. 
 

Met name de concertregistaties zijn fijn. Nu ook  weer genieten van Northsea Jazz. Ik zag in de programmering ook een concert van The Jam staan. Helemaal mooi. 


Vanavond was het weer leuk op NPO 2 Extra. Genoten van een concert van De Staat op Lowlands 2019.  Ik kende die gasten eigenlijk alleen van naam, maar wat een leuke show gaven ze!