Skip to main content
Vraag

NPO-zenders werken niet meer met Digitenne

  • June 26, 2026
  • 25 reacties
  • 187 keer bekeken

Beste, 
Mijn Digitenne signaal is voor de commerciële zenders 100% maar ik heb sinds vandaag géén NPO1 - 2 - en 3  meer!!!!  Dan geeft hij aan “geen Digitenne signaal.

Dus alle zenders opnieuw gezocht!! 
De commerciële zenders zijn er weer wel maar NPO1 - 2  en 3 worden nu niet eens meer vermeld!!!!

Graag een oplossing voor dit probleem !! Alvast dank.

25 reacties

PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 26, 2026

Ik heb dit 2 × gehad met een ZXV7200. Omruil loste het steeds voor een paar jaar op.

Neem contact op met kpn klantenservice. 

Het gratis nummer van kpn is 0800-0402 ( <- aantikken op mobiel)
Je kunt bellen van maandag t/m vrijdag van 08:00 tot 18:00 uur
en op zaterdag van 08:00 tot 17:00 uur
Zon- en feestdagen gesloten.
Of plan een terugbelverzoek. (onderaan de pagina)


  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 26, 2026

hallo PeterG,

Dank voor je snelle reactie!
Klopt wij hebben ZVX7200 alle een paar jaar. 
Misschien dan toch maar contact zoeken met de klantenservice! 
Krijg nu ook al problemen met de VRT 1  en 2 
Groet Willmich


PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 26, 2026

Het is een storing dus je kunt nu proberen met bellen. Of het terugbelverzoek.

Wat Nederland - Marokko betreft. Dinsdag om 03:00 uur. Heb je vast internet? Dan kun je dat in ieder geval zien via NPO START of de NOS app. Ook met een beetje recente smart-tv. 


JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

Hallo ​@PeterG , een beetje off topic, in afwachting van mijn noodpakket dacht ik een antenne aan te sluiten om de vrije zenders van digitenne te kunnen ontvangen. Ik kreeg een melding van de tv dat ik een ci+kaart moest installeren om zenders te kunnen zien en kreeg niet de vrije zenders te zien.

Dat was dus een storing???

Ik heb nu wel het noodpakket, maar als ik de antenne weer aansluit moet ik weer beeld kunnen hebben? Dan ga ik dat vandaag proberen 

De tv plus app van het noodpakket werkt ook perfect.

 


  • June 27, 2026

Werkt het nu weer wel ?
Er waren (zijn?) bijzondere atmosferische omstandigheden waardoor de ontvangst verstoord is (was).
Zie bv : https://nl.wikipedia.org/wiki/Propagatie_(radio)


PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 27, 2026

De npo zenders werken zonder ci+ module. ​@JanD . Npo 1,2,3, 2 regionale en npo 1 extra.

De andere zouden om de ci+ moeten vragen. 


  • June 27, 2026

Ik had vanochtend mijn DVB-T ontvanger aangezwengeld, de ontvangst was aanvankelijk goed maar ging later naar 0 signaalsterkte.

Dat komt gewoon door het weer, remedie : tijd, rustig afwachten dus.
Ik bemerk dit al meerdere dagen nu.


PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 27, 2026

Zeker ook een ZXV7200, ​@KeesYagi ?

Hier geen problemen via de Apebox CI, Sony TV met ci+ module, Samsung (alleen npo).


  • June 27, 2026

( ik dacht al dat je met zoiets zou komen :-)    )

Het is niet de hele tijd, dat heb zo met het weer.
EN jij zit kort bij de mast daar.

En dan is het ook nog zo dat de storing komt door een zender van veraf die dan ineens wel hier ontvangen kan worden en als die op dezelfde frequentie zit dan krijg je dat.
Maar allemaal totaal onvoorspelbaar.

Het zal mij benieuwen of dit bij de telefonische ondersteuning ook bekend is, of worden er nu ontvangers opgestuurd. Wat inderdaad wel helpt want tegen de tijd dat die binnen is dan is het weer verschijnsel weer over :->


JanD
Wijsgeer
Forum|alt.badge.img+19
  • Wijsgeer
  • June 27, 2026

De npo zenders werken zonder ci+ module. ​@JanD . Npo 1,2,3, 2 regionale en npo 1 extra.

De andere zouden om de ci+ moeten vragen. 

Beste ​@PeterG sraks weer geprobeerd, zonder resultaat.

Ik heb een Samsung tv met een losse module voor een insteekkaart, de module echter niet gemonteerd, kan dat de reden zijn?


PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 27, 2026

Bij mij werken de NPO zenders prima op de Samsung. Heb je wel een power inserter tussen tv en antenne. 

NB. een Samsung eindigend op XXN werkt niet eens met de Digitenne module. Maar wel met de NPO zenders, want die zijn FTA.

Ik heb op de Samsung zelf de tv en radiozenders van npo via antenne. En in datzelfde zenderoverzicht ook nog ~ 60 van Samsung zelf. Daar zitten ook leuke zenders bij.


  • June 27, 2026

In dit draadje lopen nu 2 vragen ( parallel / door elkaar )

Mijn opmerkingen gaan over de 1e vraagsteller, een bestaande installatie.
De installatie van JanD is nieuw en kan (zal) een ander probleem zijn.


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 27, 2026

Hallo ​@Willmich ,

De weersomstandigheden zijn debet aan de slechte ontvangst. Dit zal een tijdelijk probleem zijn. 
 

Je kunt proberen om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen en dan opnieuw uitgebreid zenders te zoeken. Grote kans dat alles dan weer werkt. 
 

@JanD 

Niets voor jou om een topic te kapen, maar ok; Gebruik je wel de powerinserter? Anders lukt de ontvangst nooit.

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/3144522/digitenne-antenne-powerkabel-icm-insteek-kaart/


  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 27, 2026

Heb vroeger met een insteekkaart gewerkt. Was geen succes. Onze voorkeur gaat uit naar een kastje. 

De commerciële zenders heb ik 100% maar de publieke omroepen niet🤬 nu met de voetbal is dat niet fijn!! 

Gr. Willmich 


  • June 27, 2026

Als het nu helemaal niets meer werkt dan is er waarschijnlijk toch iets mis met de elektronica.
Welke mast ontvang je cq welke regio ?
Dan kunnen we zien of de NPO daar het laagste of hoogste kanaal is daar.

Maar de ZXV7200 heeft dat mankement vaker blijkbaar.
Ik heb er ook een staan, ‘kzal ‘m eens opstarten, straks, alhoewel, wat schieten we daar mee op ?


PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 27, 2026

Kastje omruilen, ​@Willmich !

Ik heb 2 × gehad dat juist de vrije npo zenders niet meer werkten op 2 ZXV7200 ontvangers. 

Daarna overgestapt op ci+ modules. De ontvangst van m'n Sony televisie (uit 2016) en m'n aangeschafte Apebox CI werken al langer dan de ZXV7200 kastjes ooit hebben gedaan. 

 


Noordzee
Superuser
Forum|alt.badge.img+32
  • Superuser
  • June 28, 2026

Heb vroeger met een insteekkaart gewerkt. Was geen succes. Onze voorkeur gaat uit naar een kastje. 

De commerciële zenders heb ik 100% maar de publieke omroepen niet🤬 nu met de voetbal is dat niet fijn!! 

Gr. Willmich 


Maar heb je dit al geprobeerd?:

 

Hallo ​@Willmich ,

De weersomstandigheden zijn debet aan de slechte ontvangst. Dit zal een tijdelijk probleem zijn. 
 

Je kunt proberen om terug te gaan naar de fabrieksinstellingen en dan opnieuw uitgebreid zenders te zoeken. Grote kans dat alles dan weer werkt. 
 

 

 


  • June 28, 2026

Heb vroeger met een insteekkaart gewerkt. 

Dan zou je nu op de TV de NPO’s moeten kunnen ontvangen, zonder insteekkaart.


  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 28, 2026

Halloooo, 

Heb alles terug naar fabrieksinstellinggen gezet. Daarna uitgebreid zenders zoeken.  Daar staat weer geen NPO 2, 2 en 3 bij!!!!! 

Mijn ZXV7200 wordt omgeruild. Hopelijk kunnen we dan de publieke omroepen wéér ontvangen! T is van de gekke toch? Die zijn nl gratis.  Gr. Wilmich


  • June 28, 2026

Die zijn nl gratis.  Gr. Wilmich

 Gratis zijn deze kanalen niet echt, we betalen via de belasting.

 Maar we horen deze wel te kunnen ontvangen. Daarom was de verandering van DVB-T naar DVB-T2 behoorlijk ingrijpend. Heel veel televisies en ontvangers waren ineens ongeschikt.


  • June 28, 2026

[..] zenders zoeken.  Daar staat weer geen NPO 2, 2 en 3 bij!!!!! 

Mijn ZXV7200 wordt omgeruild. Hopelijk kunnen we dan de publieke omroepen wéér ontvangen! 

 nu met de voetbal is dat niet fijn!! 

Dan zou je nu op de TV de NPO’s moeten kunnen ontvangen, zonder insteekkaart.

Heb je dat geprobeerd ?


PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 28, 2026

Heb je internet?

NPO via NPO Start. App ook in smart-tv. 


  • Auteur
  • Deelnemer
  • June 28, 2026

Geprobeerd!! Gaat niet. 


PeterG
Superuser
Forum|alt.badge.img+35
  • June 28, 2026

Wat gaat niet? Opnieuw zenders zoeken? Nee, dat werkt met dat 'npo probleem' inderdaad niet. 


  • June 28, 2026

Geprobeerd!! Gaat niet. 

https://npo.nl/start

Dit moet toch wel lukken? Via een tablet, laptop of pc.