Skip to main content

Beste,

Ik ervaar de laatste paar maanden een slechtere digitenne-ontvangst in de avonduren, ondanks dat de signaalkwaliteit bij alle zenders 100% is. Overdag heb ik er nauwelijks tot geen last van.

Ik heb een buitenantenne, maar daarmee is de ontvangst zelfs slechter (geworden) dan de binnen-antenne die ik nu maar gebruik. Vooral bij het zappen krijg je eerst de melding geen signaal, vervolgens hapert het beeld geregeld om daarna enigszins stabiel te worden.

Het kan geen kwestie zijn van de antenne goed richten, aangezien ik sinds de overgang naar HD signaal zowel overdag als 's avonds prima ontvangst had.  Wat is er gebeurd dat er nu ineens slecht ontvangst is en wat gaat KPN hieraan doen? 

HanB

woonachtig in postcodegebied 3474MD

Hallo @Bruinink ,

Vermoedelijk heb jij in de avond last van een lokale storingsbron. Denk dan aan bv een LED-lamp, een modem of een DAB-radio.

Je zou de antenne een stukje kunnen verplaatsen. De storingsbron kan ook in de buurt van jouw ontvanger zijn. Zet bv geen Led-lamp vlak bij jouw ontvanger. 

Wat voor type buitenantenne gebruik je nu? Heb je de Funke V5 in gebruik?  

 

 

 


Beste Noordzee,

Er is de afgelopen maanden niets veranderd aan mijn situatie. Ik heb idd LED lampen en een modem, maar die had ik voor de ontvangststoring ook al. Ik heb nog een Funke  DSC310 buitenantenne., maar die heeft het altijd prima gedaan.

Kan de lokale storingsbron zich ook buiten mijn huis / omgeving bevinden? Als dat zo is, wat kan je er dan aan doen?


De storingsbron kan inderdaad ook buitenhuis zijn. Het idee is om de plek van de antenne iets te veranderen. 

Los daarvan heeft KPN tegenwoordig nieuwe antennes die een beter storingsfilter hebben. Ik adviseer de moderator die hier nog komt om jou (gratis) een Funke V5 op te sturen. 

Zou je het Forum profiel  willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en zo mogelijk klantnummer? Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en KPN moderators. En geef hier even een seintje wanneer dit gedaan is. 

Voor de Funke V5 is ook een buitenmontageset beschikbaar. Vanaf medio februari 2021 kun je die (indien nodig)  zelf bestellen via deze website : 

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?pos=0


Dat kan zeker, er kan van alles storen, alle elektronica werkt als stoorzender.

Hoe staat de antenne, wat voor kabel zit er aan, de dikte ?

Weet je naar welke mast je kijkt, dat zal Alphen of Lopik zijn, hoe is het “uitzicht" in dit richting(en) ?

( o ja Noordzee is ook op de lijn :-)   )

Wat voor ontvanger heb je ?


 

Hoe staat de antenne, wat voor kabel zit er aan, de dikte ?

 

Bij de buitenmontageset zit een tien meter lange kabel van goede kwaliteit (0,7 cm dikte).

 


Bedankt voor de informatie KeesYagi en Noordzee. Ik heb mijn profielgegevens aangevuld en hoop dat de de Funke V5 mijn probleem kan oplossen. Ik wacht de moderator even af.


Wat interessant kan zijn is de signaal sterkte (niet de signaal kwaliteit). Deze zie je als je op de ANT knop drukt van de afstandsbediening en daarna op de rode knop (onder de aan/uit).
Dan zie je 2 waardes, signaal kwaliteit (meestal 100%) en signaal sterkte.

Als je dit noteert voor een paar kanalen (NPO1, RTL 4, Discovery) en als straks een moderator de nieuwe antenne heeft gestuurd kan je vergelijken of hier een verbetering zit.


Ha @Bruinink, welkom! Ik heb een nieuwe antenne aangevraagd, die krijg je binnen 2 werkdagen per post binnen! Het advies van @waltervl om de signaalkwaliteit/-sterkte te vergelijken is een hele goeie! Laat je t.z.t. nog even weten of je verbetering merkt?


Bedankt Marcia, ik wacht af en laat weten wat de nieuwe resultaten zijn (nu op alle drie door @waltervlgenoemde kanalen 100% signaalkwaliteit en 56 tot 60% signaalsterkte, zowel overdag als 's avonds).


@Bruinink 

De signaalsterkte zal met de Funke V5 wat hoger zijn. Maar de grootste winst zal je kunnen behalen door het beter storingsfilter in de Funke V5. Hierdoor heb je hopelijk minder las van externe storingsbronnen. 


@Bruinink 

Heb je Funke V5 al binnen? Om de antenne goed stevig te plaatsen heb je waarschijnlijk de buitenmontageset nodig….

 


@Noordzee  Nog niet.


@Bruinink 

We zijn weer ruim drie dagen verder. Laat je even weten hoe de nieuwe antenne werkt? 

Heb je nu een betere ontvangst? 


@Noordzee 

Ik kan je nog steeds niks melden want heb de  antenne nog niet ontvangen. 


Duurt wel lang @Marcia_ .

Kan jij iets zien over de verzending? 

 


Ik zie dat de montagesets momenteel niet voorradig zijn 😞. Ik ga even uitzoeken wat we in dit geval het beste kunnen doen en kom erop terug!


Ik ben erachter, @Bruinink! Buitenmontagesets kunnen momenteel niet geleverd worden, maar nog wel besteld worden. Dat is dus mis gegaan in jouw bestelling. De verwachting is dat dit medio februari weer kan. Ik heb nu een losse antenne besteld voor je, laten we even kijken of dat wel een succes is. Mocht het nog niet optimaal zijn, laat het over een maandje even weten. Dan stuur ik alsnog een buitenmontageset na!


Antenne is binnen! Resultaat is geen sterkere of verbeterde  signaalkwaliteit en signaalsterkte, maar wel minder storingen/haperingen tijdens het kijken.  Dus daar lijkt op het eerste gezicht verbetering in te zitten. Ik ga het de komende week aankijken.

NB Wat nog wel gebeurt is dat bij het zappen een zender soms niet wil opstarten, je krijgt dan de boodschap  ‘geen digitenne signaal’ in beeld. Na wachten (soms erg lang) of als dat niets oplevert weg zappen en dan weer terug zappen komt de zender in beeld. Dit is toch ook wel storend en is ook iets waar ik in het verleden geen last van had.


Beste Marcia,

Graag maak ik nog van je aanbod gebruik om een buitenmontageset na te sturen. De binnenantenne staat nl op een plek die toch nog wel wat haperingen geeft, ondanks alle standen die ik heb geprobeerd.  voorheen had ik de antenne buiten hangen vanwege een beter resultaat tov binnen.


Ze zijn er nog niet, @Bruinink :disappointed_relieved: . Ik ga het navragen en zet ondertussen jouw topic voor eind februari in mijn agenda. Dan kom ik er bij je op terug!


@Bruinink

Heb je Funke V5 al binnen? Om de antenne goed stevig te plaatsen heb je waarschijnlijk de buitenmontageset nodig….

 

Yes, het heeft even geduurd, maar de buitenmontageset is weer leverbaar : https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/132720/digitenne-antennemontageset-voor-buiten-v5/?pos=0

 Dan stuur ik alsnog een buitenmontageset na!

Nu kan @Marcia_ haar belofte nakomen ! 

 


Ik zie het inderdaad! Ik stuur je een privébericht met meer informatie, @Bruinink. Laat je t.z.t. nog even weten of het beter is geworden met de buitenmontageset?


Funke V5 antenne hangt, op dezelfde plek als de vorige Funke DSC310,  nu een week buiten en……. de ontvangst is goed en gelukkig geen storingen meer! 

Bedankt allemaal!Â