Skip to main content

Begrijp ik nu goed dat ik 3 verschillende wachtwoorden moet aanmaken/hanteren ? Een voor MijnKPN  met mijn emailadres als gebruikersnaam. Een om in te loggen bij KPN webmail (en welke gebruikersnaam moet ik dan nemen ? (afgezien van het wachtwoord) en ook nog mijn huidige ww waarmee ik gelukkig nog steeds mijn mail kan ophalen op mijn computers en telefoon. Eerlijk gezegd durf ik mijn huidige wachtwoord dat tenminste nog op de computers werkt niet te veranderen voor ik meer zekerheid heb. 

@Go Vantussen :

Ja en nee.

Het wordt sterk aangeraden om voor het KPN-ID (voor MijnKPN) een ander wachtwoord te gebruiken dan voor jouw emailboxen.

Per emailbox heb je een andere gebruikersnaam en het wordt sterk aangeraden om voor elke mailbox een ander wachtwoord te nemen. Hierdoor wordt het voor hackers moeilijker om jouw mailbox(en) te hacken. Maar het is geen “moeten". En als je voor elke mailbox hetzelfde wachtwoord neemt is het natuurlijk jouw verantwoordelijkheid als er daardoor iets mis gaat.

Om toegang te krijgen tot jouw mailboxen via de webmail moet je, per mailbox, apart inloggen met de gebruikersnaam + wachtwoord van die ene mailbox.

Tip; als ik een gebruikersnaam en/of wachtwoord verander (voor bijv. een website) dan stuur ik altijd een email naar mijzelf met die nieuwe inloggegevens. Dan heb ik een email met de nieuwe inloggegevens in mijn emailprogramma.


Je KPN id bestaat uit een emailadres en een wachtwoord. Dat email adres hoeft geen KPN adres te zijn. Mag ook een gmail adres zijn bijvoorbeeld. Het wachtwoord is gewoon een volkomen apart wachtwoord wat alleen voor dit KPN id gebruikt word. Kun je dus ook aanpassen zonder dat dit ergens verder gevolgen voor heeft. En dat is best belangrijk dat dit kan. Want er hangt natuurlijk nogal veel vanaf: met je KPN id kun je bij je persoonlijke gegevens en kun je het abonnement aanpassen enzo. Het is heel belangrijk dat dit een uniek wachtwoord is wat je nergens anders gebruikt.


@Go Vantussen :

Mailbox = Email-account

https://www.kpn.com/service/internet/e-mail/e-mailaccount-of-adres-aanmaken-of-opheffen.htm


Dank je wel Willy Slimmerik 22 en Nick Slimmerik 83

Laat ik proberen mijn vraag duidelijker te stellen.

Ik heb een email account sb…...@telfort.nl (A) met ongetwijfeld een wachtwoord, daaronder hangt een email adres nl @worldonline.nl (B) met een wachtwoord.

vraag 1: moet ik met mijn mailaccount (A) inloggen bij KPN webmail en het wachtwoord gebruiken van het account (A) of met mijn mailadres (B) met het hierbij behorende wachtwoord ?

vraag 2: Is mijn gebruikersnaam van A het geheel of alleen het stuk voor de @ ?  Idem voor B ?

vraag 3: als ik het wachtwoord vervang van het mailaccount (A) blijft het wachtwoord van mijn mailadres (B) dan ongewijzigd ?

vraag 4: moeten alle wachtwoorden aan dezelfde KPN eisen voldoen of kan ik voor mijn mailadres (B) wel mijn eigen wachtwoord kiezen.

Hoop dat jullie hier ook een antwoord op weten. Mij duizelt het maar ik begin langzaam het licht te zien.


Euhm... een gebruikersnaam is altijd het volledige email adres. Dus inclusief @ en wat daar achter staat.


Als emailadres B een alias is wat onder emailadres A hangt, dan is het wachtwoord hetzelfde. Bij veranderen van het wachtwoord van A zal dus ook het wachtwoord van B wijzigen. De mail van A en B zal ook bij elkaar komen. Bij het ophalen van de mail van A zal ook de mail van B opgehaald worden.


Als B geen alias is maar een aparte mail is, dan heeft B ook een eigen wachtwoord. En de mail komt niet door elkaar.

Het komt voor dat mensen hier op het forum een topic openen met de vraag om een alias om te zetten in een aparte mailbox. Dat kan een KPN medewerker doen, dat kun je helaas niet zelf.

Een hoofdemailadres moet tegenwoordig altijd eindigen kpnmail.nl. Dit heeft een technische reden. Een worldonline of telfort adres word dus altijd een alias.


@Go Vantussen :

(ik ken het gevoel. ik moest in het begin ook erg wennen aan al de technische termen/het jargon. Het helpt als je m.b.v. van onderstaande informatie een schema tekent)

Aan een account (bijv. A) kunnen één of meer emailadressen "hangen" (bijv. B, C & D). Dit is afhankelijk van het type abonnement dat je hebt. Dan worden B, C & D elk een “alias” genoemd. Mail dat naar B, C of D wordt gestuurd komt allemaal binnen op account A. Aliasen B, C & D zijn in feite 3 verschillende namen voor hetzelfde beestje. Het wachtwoord + gebruikersnaam voor account A geldt ook voor alle aliasen die aan dat account hangen (B, C & D).

Antwoorden:

1)) Om in te kunnen loggen bij de webmail voor (account) A moet je de accountnaam/gebruikersnaam ("sb….@telfort.nl") + wachtwoord voor A gebruiken. Ben je binnen in de webmail dan zie je ook email dat aan (aliasen) B, C & D werd gestuurd. In jouw geval is dat aan emailadres/alias genaamd “…….@worldonline.nl”

2)) Gebruikersnaam is het gehele emailadres dat bij A hoort. In jouw geval is dat dus “sb….@telfort.nl”.

3)) Als je het wachtwoord voor (account) A wijzigt van E naar F moet je ook in jouw emailprogramma (!!!) het wachtwoord voor B, C & D wijzigen van E naar F.

4)) Uit bovenstaande info volgt automatisch dat alle wachtwoorden aan dezelfde eisen moeten voldoen.


@Go Vantussen :

Mogelijk loop je nog tegen een ander probleem aan. Je bent van Telfort afkomstig. De eisen van Telfort voor het wachtwoord zijn anders dan de eisen van de KPN voor het wachtwoord. Dit ondanks ontkenningen van de zijde van de KPN (moderatoren). Zie o.a. mijn 1e reactie in dit topic

Het lijkt er sterk op dat de KPN dit probleem “willens en wetens” negeert. En dat terwijl het er duidelijk op lijkt dat al meerdere mensen, die van Telfort afkomstig zijn, tegen dit probleem aanliepen sinds Telfort bij de KPN werd “binnengeschoven”.


@Go Vantussen :

Ik heb dit topic 

nog een keertje doorgelezen. Met de informatie daar en uit dit topic heb ik nu een beter antwoord.

Wachtwoorden:
Omdat je van Telfort overkwam heb je waarschijnlijk in jouw emailprogramma één of meer wachtwoorden die voldoen aan de Telfort eisen voor een wachtwoord. Die eisen zijn:

  1. Minimaal 8 en maximaal 16 karakters
  2. Minimaal 1 cijfer, 1 hoofdletter en 1 kleine letter
  3. De gebruikersnaam mag niet terugkomen in het wachtwoord
  4. Alleen de volgende leestekens zijn toegestaan: punt (.), koppelstreepje (-) en underscore (_)

(Bron: https://forum.telfort.nl/nieuws-251/e-mail-wordt-vernieuwd-88112 )

 

Probeer of je met jouw Telfort wachtwoord ook bij de (KPN) webmail binnen komt.

Zo ja, dan hoef je het/de wachtwoord(en) in jouw emailprogramma niet te veranderen. Dan voldoet jouw Telfort wachtwoord ook aan de KPN eisen voor het wachtwoord.

Zo nee, dan moet je jouw Telfort wachtwoord langer maken. Dan moet jouw nieuwe Telfort wachtwoord ten minste 10 tekens lang zijn én aan de Telfort eisen voldoen. De kneep zit hem in het feit dat de KPN eist dat het wachtwoord ten minste 10 tekens lang is terwijl Telfort al met 8 tekens tevreden was.


Bedankt voor je reactie. Ik heb inderdaad een telfort email account zelfs 3 met bijbehorende emailadressen waarvan er een @worldonline.nl is. Van Telfort heb ik nooit het wachtwoord hoeven veranderen van @worldonline.nl dat ik al gebruikte voor Telfort Tiscali overnam. Van de andere accounts heeft Telfort zelf een wachtwoord opgelegd wat ik daarna dan kon veranderen. Ze hebben van het Tiscali mailaccount simpelweg het @tiscali.nl vervangen door @telfort.nl. Toen Tiscali Worldonline overnam kreeg ik een Tiscali account adres met daaronderhangend het volledige Worldonline account/adres inclusief @worldonline.nl. Hiervan heb ik het wachtwoord dus nooit hoeven vervangen, niet bij Tiscali en niet bij Telfort. Het ziet er naar uit dat KPN andere eisen stelt in in ieder geval voor het gebruik van webmail.Alle andere mailaccounts/adressen gebruik ik helemaal niet alleen @worldonline.nl .Ik wacht het af wat er na 1 januari gebeurd. Ik vraag mij af of zij gerechtigd zijn te eisen dat ik mijn wachtwoord aanpas en de toegang tot mijn mail zouden kunnen blokkeren.Een interessante juridische vraag.


@Go Vantussen :

Tja, met zo'n voorgeschiedenis van wachtwoorden kan ik mij inderdaad voorstellen dat een doorsnee emailgebruiker al snel het overzicht verliest. Die wil helemaal niet lastig worden gevallen met alle subtiele verschillen in de “email-techniek” en wachtwoorden. Die wil gewoon kunnen emailen.

Sinds ik actief ben op dit forum heb ik al de nodige (wachtwoord-)ellende voorbij zien komen. Daardoor weet ik redelijk wat er aan problemen kunnen zijn. Maar dit ene specifieke wachtwoord probleem was zelfs voor mij nieuw.

In mijn laatste reactie in dit topic blijkt dat in één opzicht de KPN eisen strenger zijn dan de Telfort eisen (denk: minimum aantal tekens). Maar in een ander opzicht zijn de Telfort eisen ook weer strenger dan die van de KPN. De gebruiker kan bij de KPN kiezen om één van de volgende tekens te gebruiken;

                        <>,:;')(*&^%$#@!~`

Deze tekens worden geaccepteerd door de KPN software maar NIET door de Telfort software (of wat daar van over is).


@Go Vantussen :

Vraagje: Wat heb je met al die drie wachtwoorden moeten doen om bij de webmail van die 3 accounts binnen te komen ? Als ik die informatie heb dan kan ik daar ook weer andere mensen helpen die hetzelfde "wachtwoord” probleem hebben.

 

Eigenlijk zou de KPN de eisen voor het wachtwoord van alle domeinen gelijk moeten maken. Maar ja, ik vrees dat dat niet gebeurt vanwege financiele redenen.


Ik kan nog steeds niet in KPN webmail komen met geenéén van de 3 telfort accounts. Het kan zijn dat Telfort in de overgangsfase naar deze 3 accounts email gestuurd heeft dat ik mijn wachtwoord moest aanpassen maar ja die hebben mij dan niet bereikt. Die verschijnen geen van allen op mijn computer want die heb ik niet ingesteld. Ik heb tenminste een van die Telfort accounts gebruikt met het mij bekende juiste wachtwoord maar die herkent KPN webmail dus niet. Deze 3 Telfort accounts hebben een ander wachtwoord dan mijn @worldonline.nl email adres die gekoppeld is aan een van deze 3 accounts. Alle drie staan ze keurig vermeld in het KPN overzicht.inclusief het @worldonline.nl adres bij een van de 3 accounts.

Het is goed mogelijk dat als ik mijn wachtwoord van de accounts aanpas aan de KPN eisen dat het probleem dan is opgelost maar ik durf het niet aan mede omdat zoals vermeld het wachtwoord van @worldonline.nl niet hetzelfde is als van het bijbehorende account van Telfort (althans dat denk ik) en mede omdat ik nostalgisch gehecht ben aan mijn eigen wachtwoord (niet slim maar ja).

Ik heb wel een email van Telfort gekregen op @worldonline dat ik mijn gebruikersnaam moest aanpassen van alleen het stuk voor de @ naar het complete e-mailadres en dat heb ik braaf gedaan.

Ik zou het fijn vinden als er bij het inloggen op KPN webmail  een bericht verschijnt dat mijn adres wel wordt herkend maar dat ik geen toegang kan krijgen totdat mijn wachtwoord is aangepast. Dat zou mij wat meer vertrouwen geven.

Verder hoe meer mogelijkheden er zijn om een wachtwoord samen te stellen hoe beter daar eventuele hackers dan niet bij voorbaat al van een vast stramien kunnen uitgaan. Daarom zou ik zeggen laat het compleet vrij maar ik zal wel onnozel zijn en niet beseffen wat je met een gehackt e-mailadres allemaal voor kwaad kan aanrichten.


@Go Vantussen :

Als ik het goed begrijp:

Heb je 3 accounts (= 3 gebruikersnamen) die elk eindigen op “….@telfort.nl". Aan 2 van die accounts hangt een "….@tiscali.nl” emailadres/alias. Aan het 3e account hangt een "….@worldonline.nl” emailadres/alias. Op dat account waar dat “...@worldonline.nl” aan hangt ontvang je alle email in jouw emailprogramma.

Als dit klopt dan moet je ook met het "...@worldonline” wachtwoord kunnen binnenkomen bij de webmail. Als dit wachtwoord te kort is (minder dan 10 tekens lang), schrijf dan dat oude wachtwoord op en pas het wachtwoord aan (Telfort eisen + minimaal 10 en maximaal 16 tekens lang) in Mijn KPN voor dat ene account. Dan moet je dat nieuwe wachtwoord ook invullen in jouw emailprogramma. En met dat nieuwe wachtwoord moet je dan ook kunnen binnenkomen bij de webmail.

Per account / gebruikersnaam heb je een (ander) wachtwoord. Dus dat wachtwoord geldt voor dat account en alle emailadressen die aan dat account hangen.

"Nostalgisch gehecht” ??? Tja, wat wil je nu ? Wil je nu wel of niet bij de webmail kunnen inloggen ? Als het antwoord “Ja” is dan zul je toch over dat "nostalgisch gehecht zijn” moeten heenstappen. Zo nee, dan heeft het ook geen zin meer om jou te helpen want je wil toch niks veranderen/proberen. Duidelijk ?