Skip to main content

Ik begrijp dat KPN spam wil tegengaan, maar meerdere malen heb ik al aangegeven dat het geen Spam is wat jullie zijn. Het zijn beveiligings camera beelden. Ik mail naar me zelf. Het moet toch mogelijk zijn voor meer dan 60 euro per maand wat ik betaal mezelf onbeperkt te kunnen mailen? Dat is geen spam. Al eerder gevraagd bij Abuse die zeggen laat je camera man maar terugkomen. Nee dus daar ligt niet het probleem het probleem ligt bij u dat u een limiet stelt aan mijn e-mail.

Hallo @Lvia , bij een (semi)-permanente stroom aan camerabeelden kan ik me de reactie van KPN heel goed voorstellen. Ik zou voor een meer professionele oplossing kiezen en inderdaad even overleggen met de installateur van de camera's.

 


Welke instellingen gebruikt u om mail te versturen? Kunt u daar een schermafdruk van maken?


Hoeveel mail wordt er verstuurd door de camera in hoeveel tijd?
Te veel berichten in korte tijd kan leiden tot ‘aandacht’ van Abuse...


Ik heb wel eens mailtjes naar mn boekhouder gestuurd, dat deed ik nogal rap achter elkaar, een stuk of 5 vlak achter elkaar: hup geblokkeerd. 

Dat waren natuurlijk bijlages, ingescande documenten. Reactie van abuse was zoiets van: je kunt beter alle bestanden in 1 mailtje versturen, of gebruik maken van een file transferdienst.


KPN hanteert een limiet van 10 mails per 5 minuten. Als je daarboven gaat dat wordt je mailbox geblokkeerd. Dat is overigens de limiet bij "authenticated" mails versturen. Bij "unauthenticated" mails versturen ligt de limiet op 1000 mails per 60 minuten.

Ik vraag me wel af of dat laatste überhaupt nog ondersteund wordt door KPN en of de oorzaak daar dan ook niet te zoeken is.

 


Hoi @Lvia ,

De limieten zoals ze er zijn liggen iets anders en uitgebreider dan wjb hierboven stelt, maar de limieten zijn er in ieder geval, en inderdaad: als je over die limieten heen komt dan zal er een tijdelijke blokkade plaatsvinden, net zoals elke andere mailprovider dat ook zal doen. Dat is ook iets waarvoor we geen uitzonderingen kunnen en/of zullen maken. Naar ons idee liggen de limieten dusdanig hoog dat een ieder hiermee uit de voeten zou moeten kunnen.

Zijn er geen opties om in plaats van foto's, filmopnames met de camera te maken en die toe te sturen? Op dat moment zal er minder gemaild hoeven worden waardoor je niet snel in de buurt van die limieten zal raken.


Hoi @Lvia ,

De limieten zoals ze er zijn liggen iets anders en uitgebreider dan wjb hierboven stelt, ...

Hoe liggen die limieten dan?

Dit is wat je lang geleden als limiet beschreef voor authenticated mail verzenden. 

Daar schrijf je ook dat je een hogere limiet hebt bij unauthenticated mails verzenden en dat die gebaseerd is op IP adres.

Vraag: Wordt unauthenticated mail verzenden überhaupt nog ondersteund?


Die limieten verschillen tussen unauthenticated, authenticated binnen Nederland en authenticated vanuit het buitenland. We kiezen er vanwege (hopelijk) begrijpelijke redenen voor die getallen niet openbaar te publiceren. De spammers lezen ook mee helaas.


Die limieten verschillen tussen unauthenticated, authenticated binnen Nederland en authenticated vanuit het buitenland. We kiezen er vanwege (hopelijk) begrijpelijke redenen voor die getallen niet openbaar te publiceren. De spammers lezen ook mee helaas.

Wordt unauthenticated mails verzenden überhaupt nog ondersteund?


Jazeker, die ondersteuning is er nog wel, en op dit moment staat het ook nog niet vast wanneer we daarmee gaan stoppen (dat het tzt gaat gebeuren is uiteraard een feit, maar het staat nog niet op de planning). De limieten voor unauthenticated mailen liggen wel lager dan die voor authenticated mailen vanuit Nederland.


De limieten voor unauthenticated mailen liggen wel lager dan die voor authenticated mailen vanuit Nederland.

Vreemd want die lagen vroeger volgens jou juist hoger dan voor authenticated mailen.


Klopt, dat was ooit eens anders. Ik zie nu ook pas de screenshot van de oude post die je plaatste: dat was nog in de tijd van de oude mailomgeving, die was nogal gelimiteerd in opties, en in die tijd was authenticated mailen nog relatief nieuw (ook voor ons en met het hoe ermee om te gaan). In de tussentijd is de hele mailomgeving vervangen, en hebben we meer opties gekregen om het blokkeren wat nauwkeuriger te finetunen (vandaar o.a. ook nu het verschil tussen authenticated binnenland en authenticated buitenland). Uiteindelijk heb je met authenticated mailen meer identificatie-opties richting een klant, en meer blokkadeopties (zowel ip-adres als username), en daardoor zijn we van mening dat die limiet dan ook wel iets hoger mag liggen. Buiten dat willen we uiteraard (omdat unauthenticated op den duur gaat verdwijnen) ook graag dat dat mogelijk op die manier wat meer gestimuleerd wordt.


Hallo @Lvia , bij een (semi)-permanente stroom aan camerabeelden kan ik me de reactie van KPN heel goed voorstellen. Ik zou voor een meer professionele oplossing kiezen en inderdaad even overleggen met de installateur van de camera's.

 

Ik snap niks van al wat jullie zeggen hoe je het kan oplossen. Er staat nergens dat er een limiet is bij KPN in mijn contract dus ik kan de reactie van KPN niet voorstellen. Ze zouden dat dan ook moeten communiceren. Of stuur maar iemand om het op te lossen zou ik denken. Ik heb ook geen installateur gewoon zelf opgehangen zoals het hoort. Netjes aanmeld op de wifi. Ik doen helemaal niks verkeerd. 


Hoi @Lvia ,

De limieten zoals ze er zijn liggen iets anders en uitgebreider dan wjb hierboven stelt, ...

Hoe liggen die limieten dan?

Dit is wat je lang geleden als limiet beschreef voor authenticated mail verzenden. 

Daar schrijf je ook dat je een hogere limiet hebt bij unauthenticated mails verzenden en dat die gebaseerd is op IP adres.

Vraag: Wordt unauthenticated mail verzenden überhaupt nog ondersteund?

Dat is misschien wel een optie. Ik zal er eens iemand naar laten kijken.


Hoeveel mail wordt er verstuurd door de camera in hoeveel tijd?
Te veel berichten in korte tijd kan leiden tot ‘aandacht’ van Abuse...

Er wordt een keer per minuut iets gestuurd. De aandacht hebben ze al maar inmiddels heb ik bevestigd dat ik geen andere mensen spam


Hallo @Lvia , bij een (semi)-permanente stroom aan camerabeelden kan ik me de reactie van KPN heel goed voorstellen. Ik zou voor een meer professionele oplossing kiezen en inderdaad even overleggen met de installateur van de camera's.

 

Het gaat niet om dat je het kan voorstellen, maar dank voor de reactie. Het gaat erom dat het niet in het contract staat.


Hoeveel mail wordt er verstuurd door de camera in hoeveel tijd?
Te veel berichten in korte tijd kan leiden tot ‘aandacht’ van Abuse...

Er wordt een keer per minuut iets gestuurd. 

Dat zijn dus 60 mailtjes in een uur?


Inderdaad


Hoi @Lvia ,

Er staan wel degelijk dingen over vastgelegd. Daarvoor verwijs ik je naar onze algemene voorwaarden. Daarin staan o.a. de volgende dingen vermeld:

7.2 Gedragsregels waar u zich aan moet houden
Het is belangrijk dat u zich aan de volgende regels houdt:
• Onze diensten zijn bestemd voor eigen, redelijk en normaal gebruik. Daarmee bedoelen we persoonlijk gebruik voor privédoeleinden. Of als het diensten zijn die gericht zijn op zakelijke klanten: voor gewoon zakelijk gebruik. We vertrouwen erop dat u onze diensten alleen op die manier gebruikt.

Nu kun je er over discussieren wat redelijk en normaal gebruik is, maar om dat soort dingen 'meetbaar' te maken is het gemiddelde gebruik een leidraad.

18.1 Wat doen wij voor uw veiligheid?
We filteren e-mailberichten op spam en virussen. Als we een reden hebben om aan te nemen dat een voor u bedoeld e-mailbericht een spambericht is of een virus heeft, kunnen we dit bericht tijdelijk verplaatsen en/of verwijderen.....Neemt u een dienst van ons af? Dan stemt u ermee in dat we software gebruiken waarmee we voor u bestemde e-mailberichten filteren op spam en virussen.

Hieronder valt natuurlijk het spamfilter, maar ook het stellen van limieten op de hoeveelheid e-mail die verstuurd kan worden.